Auteur Topic: Nieuw en meteen een raadsel  (gelezen 5590 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Huib

Nieuw en meteen een raadsel
« Gepost op: 23 juni 2009, 00:53 »
Hallo daar allemaal!

Ik ben een beetje nieuw hier.... dat wil zeggen ik lees al een jaar lang mee op dit forum en kan daardoor zowat mijn hele twin uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Niet dat ik dat gedaan heb of van plan ben maar iig bedankt voor de opgedane kennis! :). Ik heb mijn twin nu bijna een jaar en mag best zeggen dat het voelt als een prima relatie!!! Ik reis ermee van huis naar mijn studie op terschelling en eenmaal daar cross ik meteen het strand op!!

maar..... er is echter 1 eigenschapje wat ik absoluut niet kan verklaren. Vanaf de dag ik dr heb gekocht is er een vervelende tik te horen bij stationair. Tis alleen aanwezig als de motor opgewarmd is en het loopt bijna in fase met de plof uit de uitlaat. Zodra ik boven de 2000 toeren kom is het weg en als ik voor het stoplicht sta is het weer!! Het zijn niet de kleppen, heb ze gecontroleerd en bovendien hoor je die eerder bij een koude motor dan een warme. De distributie ketting zou het ook niet zijn want die zou een ratel moeten geven als ik het gas los laat. Verder zit alles vast, de benzinepomp is het ook niet aangezien ik momenteel zonder rijdt...(is in oostenrijk, hoef niet te verklaren waarom :-\). Heb op xrv.org hetzelfde topic gelezen maar daar is ooknie echt een antwoord......

Dussss.....iemand suggesties ??? ???

Motor heeft nu 55k gelopen en heeft t al vanaf 40k.

Groet Huib
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Erik

  • Gast
Re: Nieuw en meteen een raadsel
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2009, 01:21 »
Wederom heel moeilijk om op afstand iets zinnigs over te zeggen  :-\ maar vergeet niet dat de koppeling van een AT stationair altijd wel iets rammelt, beetje afhankelijk van hoe mooi hij stationair "rond" draait.

Wordt het minder als je de (stationair) koppeling inknijpt?

Offline Huib

Re: Nieuw en meteen een raadsel
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2009, 08:39 »
Hoi, Bedankt voor de reactie....

Koppeling is het, voor zover ik weet, niet. Het gerammel en geschraap in van de platen in de korf is mij bekend. Koppeling slipt ook niet, heeft de juiste speling en zodra je hem aan laat grijpen is het gerammel weg.

De tik die ik bedoel is een echte onderscheidbare duidelijke ouderwetse tik! Als de motor koud is het er niet...het begint naarmate de motor warm wordt onregelmatig en eenmaal opgewarmd is het er constant met een frequentie van zo'n 4 Hz bij 1200 toeren. Als ik gas geeft loopt het op en na zo'n 2000 toeren is het weg.

Ben bij twee motorzaken geweest en die sloten (in principe) distributieketting en kleppen uit. Waar ik het wel mee eens ben. Kleppen hoor je bij een koude motor of niet (wat erger is) en distributieketting gaat ratelen bij gas terug. Ik heb met een schroevendraaier aan mijn oor geprobeerd het geluid te lokaliseren maar het lijkt echt vanuit het midden van het blok te komen..... daar waar ik liever niet wil zijn :(.

Ik dacht zelf aan een versleten distributiekettingspanner (1 woord?). Iemand daar ervaring mee?
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline robgoesdakar

Re: Nieuw en meteen een raadsel
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2009, 11:28 »
Misschien heel simpel gedacht, maar is het niet gewoon ergens iets wat los zit ? (Of gewoon niet helemaal vast)
De karter beschermer kan ook mee gaan resoneren en ergens tegenaan tikken.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Nieuw en meteen een raadsel
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2009, 11:52 »
Dus het tikken is duidelijk een apart geluid naast het rammelen van de koppeling?
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2009, 11:55 door PMF71 »
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline daandus

Re: Nieuw en meteen een raadsel
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2009, 13:12 »
Zelf ooit enorme zorgen gehad om een trilling, en dat bleke m'n stenenvanger tegen m'n (chromen) valbeugels te zijn..... Het kan iets heel onbenulligs zijn!

Vriend van me maakte zich enorm zorgen over een tik in z'n bandit bij 't stoplicht......... Bleek de tikker voor blinden te zijn :P     'k zou willen dat ik dit had verzonnen........
... was ooit lid ...

Offline Huib

Re: Nieuw en meteen een raadsel
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2009, 16:06 »
Thanks voor de reacties!

Tis allemaal geen gekke gedachte, vooral de stenenvanger wil nog wel eens intiem contact zoeken met de rest van de onderdelen na een paar deuken. Maar zonder de stenenvanger doet ie t ook. En dat stoplicht.....eigenlijk klinkt het net zo!! Ik heb ook de uitlaat+bochten er af gehad en opnieuw gemonteerd.... geen verschil. Ik heb er vaker over gelezen op de xrv.org. Schijnt toch echt onder de cilinderkop vandaan te komen. Zelf heb ik het nare idee dat het nog dieper zit dan dat..... :(. Wat zijn er eigenlijk de symptomen van een versleten spanner?
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Laurus

Re: Nieuw en meteen een raadsel
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2010, 00:04 »
Kwam dit topic tegen, mijne doet het zelfde, alleen onbelast, rijdend hoor je alleen het suizen van de kleppen. Ik maak me er niet heel veel zorgen om (ik heb nog nooit een stille motor gehad:P). Maar ben toch nieuwsgierig, heb je het nog opgelost?

Offline Brombeer

Re: Nieuw en meteen een raadsel
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2010, 00:50 »
Op het suizen, en de soms aanwezige rammel in de koppeling (in vrijstand) na, horen Africa Twins geen enkel ander mechanisch motorgeluid te geven.. Ze zijn mechanisch muisstil!

Je kunt eenvoudig testen of het de koppelingskorf (en dus onschuldig) is: Bij stationair in vrijstand maken ze soms een licht rammelgeluid. Als je de koppeling intrekt, is het weg.





..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Huib

Re: Nieuw en meteen een raadsel
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2010, 08:47 »
Nee het is nog steeds een onverklaarbaar tikkie. Koud geen probleem en als de motor opwarmt is het er alsof er een klep te ruim staat. Het heeft met het dunner worden van de olie te maken want met dikkere olie is het bijna weg. Maargoed...... het wordt al 25000 km niet meer en niet minder dus voorlopig doe ik er niets aan. Het is een bekend verschijnsel bij de @t.

http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/37266-single-valve-noise.html
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Neet

Re: Nieuw en meteen een raadsel
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2010, 19:25 »
Kan je dat tikje niet is op youtube knallen? Misschien helpt dat wat....

Offline Laurus

Re: Nieuw en meteen een raadsel
« Reactie #11 Gepost op: 18 juni 2010, 23:39 »
Voor mij niet nodig, ik ben bij Ad geweest (aanradertje ;)) en die heeft even met een stethoscoop geluisterd, vet om zo te luisteren trouwens, maar was niks te horen in het blok. Misschien een lekke uitlaat pakking of gaatje in de uitlaat die de tik veroorzaakt.

Offline Huib

Re: Nieuw en meteen een raadsel
« Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2010, 14:57 »
Heb ook met een stethoscoop geluisterd kon het geluid niet plaatsen. Heb mijn uitlaat eraf gehaald, hoop herrie..... en een tikkie. Heb mijn bochten eraf gehaald, pakkingen vervangen.....nog steeds tikkie. Stenevangert losgehaald...... nog steeds tikkie...

Heb mijn kleppen gesteld 2x, distributie ketting en spanners gecontroleerd alles perfect. Klepstelschroeven gecontroleerd en een vervangen, carbs gesynced, nieuwe benzine pomp, grootlicht relais vervangen, oliedruksensor vervangen, nieuwe ketting+tandwielen, nieuwe remschijven+blokken, Nieuwe R/R. Nog steeds tikkie!!!!!!

Het is alsof er een klein K**kaboutertje met een theelepel tegen de kleppendeksel aan het rammen is. Onder belasting is het er ook en bij 2000 toeren is het weg. Het duidelijkst is het bij stationair.

20w50 erin gegooid en bijna weg tikkie...

Blijft nog steeds een raadsel....

Het grootste vermoeden is dat de as van een tuimelaar/follower/sleper niet in lijn staat met de nokkenas. De nokkenas heeft een kleine maximale axiale speling de zogenaamde endfloat. Als de tuimelaar niet in lijn ontstaat er een axiale kracht waardoor de endfloat opgebruikt wordt en.....gaat tikken.

Bij grotere motoren geeft dit een klap en bij het ieniemie nokkenasje van een @t een tik. Als de olie opwarmt is het dunner met een minder dempend vermogen en daarom zou het alleen hoorbaar bij een warme motor.

Maargoed..... als iemand ECHT weet hoe het zit krijgt ie van mij een kratje bier en een knuffel....
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline TWIN_HILL

Re: Nieuw en meteen een raadsel
« Reactie #13 Gepost op: 21 juni 2010, 15:50 »
Check of je bougies allemaal wel vast zitten....