Heb ook met een stethoscoop geluisterd kon het geluid niet plaatsen. Heb mijn uitlaat eraf gehaald, hoop herrie..... en een tikkie. Heb mijn bochten eraf gehaald, pakkingen vervangen.....nog steeds tikkie. Stenevangert losgehaald...... nog steeds tikkie...
Heb mijn kleppen gesteld 2x, distributie ketting en spanners gecontroleerd alles perfect. Klepstelschroeven gecontroleerd en een vervangen, carbs gesynced, nieuwe benzine pomp, grootlicht relais vervangen, oliedruksensor vervangen, nieuwe ketting+tandwielen, nieuwe remschijven+blokken, Nieuwe R/R. Nog steeds tikkie!!!!!!
Het is alsof er een klein K**kaboutertje met een theelepel tegen de kleppendeksel aan het rammen is. Onder belasting is het er ook en bij 2000 toeren is het weg. Het duidelijkst is het bij stationair.
20w50 erin gegooid en bijna weg tikkie...
Blijft nog steeds een raadsel....
Het grootste vermoeden is dat de as van een tuimelaar/follower/sleper niet in lijn staat met de nokkenas. De nokkenas heeft een kleine maximale axiale speling de zogenaamde endfloat. Als de tuimelaar niet in lijn ontstaat er een axiale kracht waardoor de endfloat opgebruikt wordt en.....gaat tikken.
Bij grotere motoren geeft dit een klap en bij het ieniemie nokkenasje van een @t een tik. Als de olie opwarmt is het dunner met een minder dempend vermogen en daarom zou het alleen hoorbaar bij een warme motor.
Maargoed..... als iemand ECHT weet hoe het zit krijgt ie van mij een kratje bier en een knuffel....