Auteur Topic: Hyperpro  (gelezen 7551 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bertus

Hyperpro
« Gepost op: 17 november 2017, 21:50 »
Hallo allemaal
Even 'n vraag, bij de standaard vering van "n ABS dero, is de luchtkamer van de voorvork niet gelijk.
Nu wil ik nieuwe progressieve veren van Hyperpro monteren, maar daar staat bij beide veerpoten
gelijke luchtkamer, waar zou ik mij het beste aan kunnen houden..
Bij voorbaat Dank
Groeten   Bertus

Offline The Headless Horseman

Re: Hyperpro
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2017, 22:09 »
Hou je maar aan het advies van Hyperpro, veren & luchtkamer gaan samen  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline J-P

Re: Hyperpro
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2017, 22:23 »
Wat headless zei!
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline xrvtuur

Re: Hyperpro
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2017, 22:50 »
nou ik zou me maar houden aan wat Honda voorschrijft, bij het ABS model zit er in de linker vorkpoot een extra onderdeel en daarom moet er aan die kant minder olie in, 511cc en rechts moet er 538cc in, of als je de lucht kamer meet links 114mm rechts 103 mm. Als je het gaat doen zoals Hyperpro voorschrijft krijg je verschillende luchtkamers.

Maar je kan er even een mailtje aan wagen naar hyperpro,waarschijnlijk zijn ze niet op de hoogte van het verschil in de binnenkant van de abs voorvork
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Hyperpro
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2017, 23:48 »

Nou weet ik niet zoveel van de Varadero maar ik kan op zich beide geplaatste overpeinzingen begrijpen.


Bertus heeft zijn huiswerk goed gedaan en twijfelt terecht bij wat hij nu moet doen.

xrvtuur heeft het bij het meest rechte eind: dan is de fabrikant je betrouwbaarste bron van informatie  ;)


Als ik zo'n tegenstrijdigheid zou opmerken zou ik precies hetzelfde doen.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: Hyperpro
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2017, 08:29 »
Of toch nog ff met hyperpro bellen met die vraag omdat Honda 2 verschillende niveaus voor stelt....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline TransAlpGhost

Re: Hyperpro
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2017, 08:57 »
hyperpro bellen
zijn uiterst behulpzaam
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Waffie

Re: Hyperpro
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2017, 12:55 »
wie heeft er gelijk,

ik ga voor hyperpro,

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: Hyperpro
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2017, 14:10 »
Bij twijfel idd nog even contact opnemen met Hyperpro  :)
Of gewoon Waffie geloven, die heeft áltijd gelijk  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Arendsoog

Re: Hyperpro
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2017, 15:27 »
Ik lees twee verschillende dingen: luchtkamer en hoeveelheid olie.

Wat Hyperpro voorschrijft is de afmeting van de luchtkamer, afgemeten in afstand vanaf de bovenkant van de vorkpoot.
Wat Honda blijkbaar voorschrijft is de hoeveelheid olie die in de vorkpoot gaat.

Houd je je aan de luchtkamermaat die Hyperpro voorschrijft dan zal er in de ene poot ook minder olie gaan dan in de andere poot.

Je moet alleen niet de hoeveelheid olie gaan gebruiken die Honda voorschrijft want zoals gezegd, de maat van de luchtkamer hoort bij het type veer dat er inzit.

M.a.w. volg de aanwijzingen van Hyperpro en het komt goed :-)
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline xrvtuur

Re: Hyperpro
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2017, 22:15 »
Honda schrijft verschillende luchtkamer maten voor en ook verschillende hoeveelheden olie, Hyperpro doet dit niet.  Ik rij al een jaartje of 6 met een ABS Dero met Hyperpro veren en hou me aan het verschil in lucht kamer wat Honda voorschrijft, een goeie centimeter dus. De grote van de luchtkamer kun je mee experimenteren als je die centimeter verschil maar aanhoud vanwege die demperstang die links zit
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Hyperpro
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2017, 23:47 »

Arendsoog heeft het wel bij het rechte eind: in het geval van een Varadero strooien de begrippen 'luchtkamer' en 'olievolume' zand in de ogen, vanwege een extra volume innemend onderdeel in de ene poot.


(..) bij het ABS model zit er in de linker vorkpoot een extra onderdeel en daarom moet er aan die kant minder olie in. (..) als je de lucht kamer meet links 114mm rechts 103 mm.

Dat klopt, want je meet de luchtkamer (ofwel het olieniveau) met niks erin. Alleen, in één poot gaat daarna nog een extra onderdeel met een x-volume en dit extra volume trek je af van de 'normale' hoeveelheid die in de andere poot gaat.


Ik lees twee verschillende dingen: luchtkamer en hoeveelheid olie.

Wat Hyperpro voorschrijft is de afmeting van de luchtkamer, afgemeten in afstand vanaf de bovenkant van de vorkpoot.
Wat Honda blijkbaar voorschrijft is de hoeveelheid olie die in de vorkpoot gaat.

Dat dus.

Vooropgesteld dat de handleiding van Bertus zijn package aangeeft dat er twee verschillende volumes olie in moeten. Als Hyperpro voorschrijft in beide poten een gelijk volume olie te gieten, dan heeft Tuur gelijk.


Duss, Bertus doet er goed aan om even te bellen met Hyperpro om dit te verifieren.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Hyperpro
« Reactie #12 Gepost op: 19 november 2017, 14:42 »
en dan ga ik je voor kauwen welk antwoord je gaat krijgen,


Je kiest voor een produkt van hyperpro waarbij zij onderzoek hebben gedaan onder welke voorwaarden dit produkt het beste presteert.

En dit geld ook voor honda zolang je  dit alles origineel houdt,
geen enkele fabrikant gaat iets  verklaren waar ze niet voor verantwoordelijk zijn.
Je gaat namelijk een origineel product wijzigen/modificeren .
MAW je gaat geen stap verder komen omdat je eigenlijk bevestiging wilt hebben(dus afwijken) van dat gene wat de fabrikant afzonderlijk heeft bepaalt.

aangaande het probleem,

de olie dempt en daarbij is de  hoeveelheid niet echt van belang  mits de minimale hoeveelheid maar toereikend is voor de totale veerweg.
De luchtkamer daar in tegen gaat comprimeren (druk opbouw) en dan is het wel zo fijn dat deze druk links als rechts het zelfde blijft
Immers  de bracket koppelt de bewegende onderpoten .
je wilt dus  de krachten  hierop evenredig houden
 echter de interne delen hebben van deze druk opbouw geen last dan enkel de keerring want doordat de ruimte kleiner wordt ontstaat er overdruk boven de olie  die vervolgens  de olie zelf onder druk zet.
De luchtkamer werkt dus zelf als een veer en vertraagt de ingaande demping

ik noem als voorbeeld:

wordt een bandenplakker in een tubeless band aangedrukt  door de bandenspanning of niet ?
« Laatst bewerkt op: 19 november 2017, 14:45 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Hyperpro
« Reactie #13 Gepost op: 19 november 2017, 15:55 »

Maar, Waffie,

Jij zegt gelijke luchtkamers voor gelijke drukopbouw, dus Honda-voorschrift aanhouden.


Moet Bertus nou Hyperpro bellen of niet..?  ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Bertus

Re: Hyperpro
« Reactie #14 Gepost op: 19 november 2017, 19:28 »
Allemaal bedankt voor jullie reacties,, ik ga morgen Hyperpro bellen
en dan horen jullie het wel.
Groeten..

Offline Waffie

Re: Hyperpro
« Reactie #15 Gepost op: 19 november 2017, 19:40 »
ik zeg dat je de data van hyperpro  moet aan houden als je daar ook de veren in plaatst van hyperpro.

hoe onduidelijk is het nu :-[

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: Hyperpro
« Reactie #16 Gepost op: 19 november 2017, 20:02 »
ik zeg dat je de data van hyperpro  moet aan houden als je daar ook de veren in plaatst van hyperpro.

hoe onduidelijk is het nu :-[

Ad weet jij zeker dat ze bij hyperpro weten dat de inhoud van een abs voorpoot links anders is dan rechts?
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Hyperpro
« Reactie #17 Gepost op: 19 november 2017, 21:27 »
Als hyperpro een verenset maakt voor een varadero vanaf 2004 abs uitvoering... ja dan ben ik er van overtuigd dat ze echt wel weten hoe die voorvork er van binnen uit ziet.

maar vooral dat ze er zeker van zijn hoe de modificatie uit gevoerd moet worden

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: Hyperpro
« Reactie #18 Gepost op: 19 november 2017, 21:37 »
oke, we wachten Bertus af morgen.
Varadero SD02  2004

Offline Bertus

Re: Hyperpro
« Reactie #19 Gepost op: 20 november 2017, 19:15 »
Nou, Bertus is d'r weer, en ik moet Waffie feliciteren, want ik heb vamorgen Hyperpro gebeld, en kreeg 'n zacht vrouwen stem
aan de telefoon.
heb haar uitgelegd dat Honda 'n ander  luchtkamer in de vorkpoten heeft dan Hyperpro, dat klopt zei ze, maar ik moet me wel  aan
Hyperpro houden.
Veren  en olie van Hyperpro, dan ook de luchtkamer van Hyperpro.
Nou dan gaan we dat doen.
iedereen bedankt voor de goeie raad.
Groeten   Bertus

Offline xrvtuur

Re: Hyperpro
« Reactie #20 Gepost op: 20 november 2017, 19:57 »
maar heb je het ook over het verschil in luchtkamers links en rechts gehad en de reden hier van
Varadero SD02  2004

Offline Bertus

Re: Hyperpro
« Reactie #21 Gepost op: 20 november 2017, 20:22 »
Nee, heb ik niet over gehad, wel dat de luchtkamers niet gelijk zijn, ik kon haar zeer slecht verstaan door de telefoon.

Offline xrvtuur

Re: Hyperpro
« Reactie #22 Gepost op: 20 november 2017, 21:14 »
Mij een beetje te vaag dit, als ik tijd heb van de week ga ik eens een mail sturen naar hyperpro.
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Hyperpro
« Reactie #23 Gepost op: 20 november 2017, 22:01 »
Als hyperpro een verenset maakt voor een varadero vanaf 2004 abs uitvoering... ja dan ben ik er van overtuigd dat ze echt wel weten hoe die voorvork er van binnen uit ziet.

We hebben het niet over de veren, maar over de hoeveelheid olie die erbij moet.

Er zijn twee sets te verkrijgen, met en zonder ABS. En de zonder-ABS Dero heeft gelijke hoeveelheden olie, dus gelijke luchtkamers. Bij de ABS-Dero is dat anders.

De vraag zou kunnen zijn welke set hij nou precies heeft, dus met WELKE handleiding.


Ik vind voorkauwen overigens wat neerbuigend en wat verveeld overkomen.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Bertus

Re: Hyperpro
« Reactie #24 Gepost op: 21 november 2017, 12:42 »
Hallo Brombeer
Ik heb de set gekregen  (althans besteld) voor de ABS Dero   Bouwj. 2005 en dan Progressieve Veren.
De gebruiks aanwijzing is volgens mij allemaal gelijk
Alleen dit staat er op de gebruiksaanwijzing, ik ga het typen, want ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen.

Brand.............................Honda
Type..............................XL 1000  Varadero  ABS
            Fork Adjustments
Hyperpro  OIL.................SAE 10
OIL  Level.......................170 mm
Spring Preload.................Not Adjusttable
Static Sag........................35 mm
Compression.................. Not Adjusttable
Rebound........................Not Adjusttable

In de gebruiksaanwijzing staat gewoon hoe je de vork moet demonteren, hoe je veren moet plaatsen    olie er uit en olie erin  .. ontluchten, al dat soort dingen, en dan van verscheidenen soorten vorken.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Groeten

Offline Brombeer

Re: Hyperpro
« Reactie #25 Gepost op: 21 november 2017, 14:21 »

Bertus hoi,


Ik heb even met Hyperpro Service Center in werkendam (01836788670) gebeld, gesproken met werkplaats Paul. Je kunt hem anytime bellen bij vragen.

Wat je doet is die 170mm luchtkamer aanhouden, in beide poten.

Omdat je een progressieve veer plaatst, vraagt dat om een grotere luchtkamer (zie Wiki-weetje,verder naar onder).

Volg de gebruiksaanwijzing die bij de set komt. Als de poten gevuld en ingedrukt zijn, moet de afstand bovenkant binnenpoot > olieniveau 170mm zijn. Pas daarna zet je de veren erin en monteer je af.


Wiki-weetje: Hoe verhoudt die luchtkamer zich nou tot de rest van het geheel?

Maar een deel van de olie is bedoeld voor de demping. M.a.w., voor de juiste dempingswerking is minder olie nodig dan je er werkelijk in gooit. Want, naast het beetje voor de demping, wordt de olie ook gebruikt om het luchtvolume in de poot te regelen. Deze extra olie heeft niks meer met demping te maken, maar wordt zo in feite onderdeel van de veer(karakteristiek)!

Het werkt zo: het luchtvolume wordt bij inveren gecomprimeerd. Hoe verder de vork inveert, hoe evenredig meer kracht nodig zal zijn om nog verder te comprimeren. Het samenpersen van de beschikbare lucht verloopt letterlijk progressief. Dit is nodig om inveren tot het eind te voorkomen omdat in die situatie de vork zijn werking verliest. Dat kan leiden tot tractieverlies met de weg.

De grootte van de luchtkamer wordt goeddeels bepaald door het type veer dat is geplaatst. Honda zet af fabriek een liniaire veer en die zal, hoever je hem ook indrukt, steeds dezelfde kracht nodig blijven hebben om verder in te veren. In zo'n geval wordt een kleine luchtkamer gehanteerd: het kleine volume zal snel progressief worden om te voorkomen dat de veerweg zijn eind bereikt. De luchtkamer i.c.m. een liniaire veer is zo doorlopend een actief onderdeel van de veerkarakteristiek.

Hyperpro geeft je een grotere luchtkamer mee, omdat de veer zelf al progressief is. De veer zelf zal nu tijdens verder inveren, steeds stugger worden en daarmee het grootste deel van het werk zelf doen. De luchtkamer wordt eigenlijk pas echt actief als de veerweg, ondanks de progressie van de veer, te ver wordt aangesproken.

Binnen grenzen (!), kun je daarnaast zelf ook nog experimenteren met de luchtkamer. Beetje meer olie erin > nog progressiever of beetje eruit > comfortabeler. Je zou dit steeds doen in stappen van zeg 10-20cc, waarna je eerst het effect ervaart.


Succes, gaat wel lukken!

Brom


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Hyperpro
« Reactie #26 Gepost op: 21 november 2017, 14:47 »
goh.....

kjlinkt alof ik heb zelf kunnen schrijven

ja zeker.. ............bedankt waffie je had toch  gelijk

(zal het zelf maar roepen :))
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Hyperpro
« Reactie #27 Gepost op: 21 november 2017, 14:59 »

Behalve dat jij het ZO niet hebt geschreven  ;)


Uiteindelijk gaat het bij een antwoord erom of het duidelijk was en iemand vooral ermee is geholpen, toch?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Hyperpro
« Reactie #28 Gepost op: 21 november 2017, 16:24 »
Kan iemand dan ook nog verklaren waarom Honda links en rechts een verschil aanhoud, want het lijkt me niet dat dit iets te maken heeft met een lineaire of progressieve veer, maar toch met het extra onderdeel in die veerpoot,  en daar hoor ik hyperpro ook in Brom zijn verhaal niet over.
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Hyperpro
« Reactie #29 Gepost op: 21 november 2017, 17:58 »

Voor de kift, mijn Haynes doet alleen andere Vara's.

Kun je anders geen screenshotje maken van jouw Haynes met die oile- EN luchtkamerwaarden?


Het klopt dat er in die ABS-poot minder olie gaat, maar dat is om gelijke luchtkamerwaarden te halen.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin