Bertus hoi,
Ik heb even met Hyperpro Service Center in werkendam (01836788670) gebeld, gesproken met werkplaats Paul. Je kunt hem anytime bellen bij vragen.
Wat je doet is die 170mm luchtkamer aanhouden, in beide poten.
Omdat je een progressieve veer plaatst, vraagt dat om een grotere luchtkamer (zie Wiki-weetje,verder naar onder).
Volg de gebruiksaanwijzing die bij de set komt. Als de poten gevuld en ingedrukt zijn, moet de afstand bovenkant binnenpoot > olieniveau 170mm zijn. Pas daarna zet je de veren erin en monteer je af.
Wiki-weetje: Hoe verhoudt die luchtkamer zich nou tot de rest van het geheel?
Maar een deel van de olie is bedoeld voor de demping. M.a.w., voor de juiste dempingswerking is minder olie nodig dan je er werkelijk in gooit. Want, naast het beetje voor de demping, wordt de olie ook gebruikt om het luchtvolume in de poot te regelen. Deze extra olie heeft niks meer met demping te maken, maar wordt zo in feite onderdeel van de veer(karakteristiek)!
Het werkt zo: het luchtvolume wordt bij inveren gecomprimeerd. Hoe verder de vork inveert, hoe evenredig meer kracht nodig zal zijn om nog verder te comprimeren. Het samenpersen van de beschikbare lucht verloopt letterlijk progressief. Dit is nodig om inveren tot het eind te voorkomen omdat in die situatie de vork zijn werking verliest. Dat kan leiden tot tractieverlies met de weg.
De grootte van de luchtkamer wordt goeddeels bepaald door het type veer dat is geplaatst. Honda zet af fabriek een liniaire veer en die zal, hoever je hem ook indrukt, steeds dezelfde kracht nodig blijven hebben om verder in te veren. In zo'n geval wordt een kleine luchtkamer gehanteerd: het kleine volume zal snel progressief worden om te voorkomen dat de veerweg zijn eind bereikt. De luchtkamer i.c.m. een liniaire veer is zo doorlopend een actief onderdeel van de veerkarakteristiek.
Hyperpro geeft je een grotere luchtkamer mee, omdat de veer zelf al progressief is. De veer zelf zal nu tijdens verder inveren, steeds stugger worden en daarmee het grootste deel van het werk zelf doen. De luchtkamer wordt eigenlijk pas echt actief als de veerweg, ondanks de progressie van de veer, te ver wordt aangesproken.
Binnen grenzen (!), kun je daarnaast zelf ook nog experimenteren met de luchtkamer. Beetje meer olie erin > nog progressiever of beetje eruit > comfortabeler. Je zou dit steeds doen in stappen van zeg 10-20cc, waarna je eerst het effect ervaart.
Succes, gaat wel lukken!
Brom