Waffie, ik ben het gewoon niet met zienswijze eens.
In feite zeg jij: Honda doet het zó, en als je daarvan afwijkt d.m.v. een aftermarket product, dan doe je het op díe manier. Ik twijfel er ook niet aan dat het echt wel gaat werken. Maar daar gaat de vraag niet om.
Initieel ging het Bertus erom hoe die dat verschil in handelwijze nou moest zien. We kunnen hem veilig aanbevelen dat hij zijn upgrade gewoon kan doen, maar daar is de reden van zijn twijfel niet mee weggenomen. Hij moet maar gewoon aannemen dat het goed is. En niemand heeft wat geleerd.
De constructie van die ene poot zou ook in dit geval geen invloed mogen hebben op het type veer en de olie viscositeit die gebruikt worden. Ze staan los van elkaar. We hadden namelijk al vastgesteld dat slechts een deel van het volume olie ten behoeve van de demping is, de rest bepaald de luchtkamer, die op haar beurt een meer of minder progressief (eindveer)karakter teweeg brengt.
Dat enerzijds Honda met hun verenset een bepaald volume olie met een viscositeit X aanbeveelt en anderzijds Hyperpro met een aan hún verenset een aangepaste viscositeit en volume aanbeveelt, daar zijn we het allemaal over eens.
Maar als je de 2 naast elkaar legt, rijst er onontkoombaar een vraag: waarom hanteert Honda, naast een logischerwijs verschillend volume olie per poot vanwege ABS, ook nog een verschillende luchtkamer? Normaal gesproken regelt de hoeveelheid olie mede het volume van de luchtkamer, om voor de hand liggende reden. In de regel geldt dat de luchtkamer in beide poten gelijk moet zijn.
Het is simpel te beredeneren dat vanwege ABS Honda het olievolume heeft aangepast, namelijk om een gelijke luchtkamer te realiseren. Maar, Honda hanteert dus ook nog een verschillende luchtkamer. En dat valt buiten 'de regel'.
Vervolgens komt Hyperpro voorbij en die passen simpelweg 'in de regel' toe, gelijke luchtkamers. Want zo hoort het doorgaans ook. Maar, een engineer bij Honda, die ervoor geleerd heeft, had neem ik aan een duidelijke bedoeling om van 'de regel'af te wijken en de luchtkamer aan te passen.
Allebei gebruiken ze verensets 'off the shelf', m.a.w. die veren kunnen in verschillende typen motoren geplaatst worden. En die betere of mindere veerkarakteristiek wordt voor die specifieke motor dan gecompenseerd met olie viscositeit en -volume. Maar dan nog, kun je gewoon blijven werken met gelijke luchtkamers, lijkt me.
Dus de vraag die op tafel ligt is -op het eerste gezicht- heel simpel: waarom werkt Honda met verschillende luchtkamers en Hyperpro niet?