Auteur Topic: Hyperpro  (gelezen 7550 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline xrvtuur

Re: Hyperpro
« Reactie #30 Gepost op: 21 november 2017, 19:02 »
Welke haynes heb jij dan want ik ken er eigenlijk maar 1 voor de varadero en dat is nummer 3744.

Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Hyperpro
« Reactie #31 Gepost op: 21 november 2017, 23:47 »
Zie pic.


Ik vind het wel heel bijzonder, die verschillende luchtkamer. Verschillende volume olie snap ik op zich.


Maar goed, er zijn instelbare vorken die hebben de compressie op de ene poot en de rebound op de andere.

Kun je me veel vertellen over ongelijke belasting van je vooras, maar het is echt zo!


Iemand anders hier die ragfijn uit kan leggen waarom Honda een verschil in luchtkamer aanhoudt..?  ::)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Hyperpro
« Reactie #32 Gepost op: 22 november 2017, 10:10 »
Ik denk dat ik het weet, de varadero heeft een gecombineerd rem systeem, als je de achterrem in trapt dan remt links voor ook een beetje mee, in theorie gaat je motor dan een beetje scheef, misschien heeft honda dit op willen heffen door andere luchtkamer dan rechts. De remklauw bracket is links ook anders dan rechts, en dan nog een extra demperstang in die linkerpoot.
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: Hyperpro
« Reactie #33 Gepost op: 22 november 2017, 12:01 »
Ik zag ook dat de veren gelijk zijn maar een zijde een extra veertje en bus op de veer heeft.

Zou je alles op moeten meten om erachter te komen hoe de voorspanning links en rechts uitkomt en dus ook hoe hyperpro daar evt rekening mee heeft kunnen houden.

Opzich is remmen aan 1 kant niet echt reden om een verschil in luchtkamer of voorspanning te hanteren, kan wel wel maar ???

Offline Waffie

Re: Hyperpro
« Reactie #34 Gepost op: 22 november 2017, 13:58 »
 ;D

Ik wordt er moei van

please,, stop hiermee,
het begon met iets simpel als hoeveel olie
wie heeft er gelijk.. hypepro (die heeft die veren gemaakt) of honda (die de motorfiets heeft gemaakt)
en nu gaan wij als gebruiker op de stoel zitten van de engineer of hij wel met alles voldoende rekening heeft gehouden

maar vooral met welke parameters hij heeft gerekend

Daar gaat die motorfiets beslist beter van rijden, wordt hij zuiniger en verkleurt je hoofd van zodra je de vering aanspreekt
YES...

Misschien toch zelf iets gaan ontwikkelen dan ???
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Hyperpro
« Reactie #35 Gepost op: 22 november 2017, 15:23 »

Ja maar Waffie, je kunt wel geheimzinnig het slimste jochie van de klas uithangen, maar jij onderbouwt ook verder niet echt. Jij neemt, naar het lijkt, de dingen gewoon aan.


Maar het is ook verder geen kwis of wedstrijdje, zo van wie er gelijk had en trots mag zijn. We proberen simpel iets te begrijpen.


Als ik resumeer, Bertus ziet een verschil tussen Honda en Hypero. Twijfelt en vraagt raad. De antwoorden zijn inconclusive. Niemand hier weet echt van de hoed en de rand. Vraag blijft tot op heden staan.

Het is toch verder geen misdaad je af te vragen waarom Honda iets zo en zo gemaakt heeft, en Hypero dat, zonder mechanische toevoeging of weglating, anders oplost.


Ik wordt er helemaal niet moe van  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Hyperpro
« Reactie #36 Gepost op: 22 november 2017, 18:38 »
 8)
Ik weet wel dat geen enkele psychiater mij begrijpt  maar of me dat dan slimmer maakt blijft altijd een hekelpunt

Ik zie het anders,

Bertus heeft een product van Hyperpro maar twijfelt of hun instructie wel juist is gezien Honda een andere instructie hanteert .
En in de praktijk doet Honda wegens juridische redenen nooit geen uitspraken omtrent de geschiktheid van producten gemaakt door derden waar zij zelf geen enkele controle op hebben.
Tja nu kunnen we inderdaad allerlei gedachten loslaten over het hoe of waarom..
en alle rand voorwaarden gaan bespreken, toetsen en aanpassen
maar uiteindelijk zal Bertus toch iets moeten gaan doen wat binnen zijn eigen mogelijkheden ligt

en dan heb je inderdaad gelijk

De vraag heeft nog niet geleid tot een sluitend advies welke richtlijn te volgen wetend dat we we 2 verschillende ingrediënten willen gaan mixen met als doelstelling een beter eind resultaat te krijgen

Dan nog maar te zwijgen over het feit of we de voorgeschreven voorvorkolie volgens Honda gaan gebruiken of het advies van hyperpro nemen .
Want  beiden fabrikanten  hanteren een verschillende norm waarop zij de vloeibaarheid van de voorvorkolie baseren.
Honda doet dit in een ISO waarde en hyperpro hanteert de SAE normalisering.
En zonder verdere specificatie zijn deze op geen enkele wijze vergelijkbaar tenzij we hier uitgebreid onderzoek op  laten plaats vinden
Zeker is het geen misdaad om ergens over na te denken maar in het kader van de vraag kunnen we ons wel afvragen wie er baat bijn heeft
Honda zeer zeker niet (you get what you see) en hyperpro verwacht ik ook niet en dan blijft over

Handel naar eigen inzicht en ervaar
en als wij als forum gebruikers ook losbarsten met allerlei inzichten en vergelijkingen komt er alleen maar meer mist

en dan lijkt me niet de bedoeling van Bertus
het wil een advies wat te volgen..
en dat antwoordt lijkt me nu niet zo moeilijk
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: Hyperpro
« Reactie #37 Gepost op: 22 november 2017, 19:08 »
Mooi lang verhaal maar op een forum heeft iedereen het recht om te twijfelen aan een advies , ook als het van jou komt. In dit specifieke geval lijkt het me niet onmogelijk dat hyperpro over het hoofd ziet dat er verschillende luchtkamers zijn bij een abs varadero. Daar zijn we nu hier een beetje over aan het discussiëren,  niks om moe van te worden. Als Bertus nu door de bomen het bos niet meer ziet is dat zijn probleem, hij vroeg iets op een forum, meerdere antwoorden mogelijk dus.

Zelf heb ik hyperpro veren , hyperpro luchtkamer afmetingen maar met  honda luchtkamer verschillen  en castrol 10w olie. Volgens mijn beleving rijd het goed de laatste 60000 km.
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Hyperpro
« Reactie #38 Gepost op: 23 november 2017, 02:16 »

Waffie, ik ben het gewoon niet met zienswijze eens.


In feite zeg jij: Honda doet het zó, en als je daarvan afwijkt d.m.v. een aftermarket product, dan doe je het op díe manier. Ik twijfel er ook niet aan dat het echt wel gaat werken. Maar daar gaat de vraag niet om.

Initieel ging het Bertus erom hoe die dat verschil in handelwijze nou moest zien. We kunnen hem veilig aanbevelen dat hij zijn upgrade gewoon kan doen, maar daar is de reden van zijn twijfel niet mee weggenomen. Hij moet maar gewoon aannemen dat het goed is. En niemand heeft wat geleerd.


De constructie van die ene poot zou ook in dit geval geen invloed mogen hebben op het type veer en de olie viscositeit die gebruikt worden. Ze staan los van elkaar. We hadden namelijk al vastgesteld dat slechts een deel van het volume olie ten behoeve van de demping is, de rest bepaald de luchtkamer, die op haar beurt een meer of minder progressief (eindveer)karakter teweeg brengt.

Dat enerzijds Honda met hun verenset een bepaald volume olie met een viscositeit X aanbeveelt en anderzijds Hyperpro met een aan hún verenset een aangepaste viscositeit en volume aanbeveelt, daar zijn we het allemaal over eens.

Maar als je de 2 naast elkaar legt, rijst er onontkoombaar een vraag: waarom hanteert Honda, naast een logischerwijs verschillend volume olie per poot vanwege ABS, ook nog een verschillende luchtkamer? Normaal gesproken regelt de hoeveelheid olie mede het volume van de luchtkamer, om voor de hand liggende reden. In de regel geldt dat de luchtkamer in beide poten gelijk moet zijn.

Het is simpel te beredeneren dat vanwege ABS Honda het olievolume heeft aangepast, namelijk om een gelijke luchtkamer te realiseren. Maar, Honda hanteert dus ook nog een verschillende luchtkamer. En dat valt buiten 'de regel'.

Vervolgens komt Hyperpro voorbij en die passen simpelweg 'in de regel' toe, gelijke luchtkamers. Want zo hoort het doorgaans ook. Maar, een engineer bij Honda, die ervoor geleerd heeft, had neem ik aan een duidelijke bedoeling om van 'de regel'af te wijken en de luchtkamer aan te passen.

Allebei gebruiken ze verensets 'off the shelf', m.a.w. die veren kunnen in verschillende typen motoren geplaatst worden. En die betere of mindere veerkarakteristiek wordt voor die specifieke motor dan gecompenseerd met olie viscositeit en -volume. Maar dan nog, kun je gewoon blijven werken met gelijke luchtkamers, lijkt me.


Dus de vraag die op tafel ligt is -op het eerste gezicht- heel simpel: waarom werkt Honda met verschillende luchtkamers en Hyperpro niet?


 :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Hyperpro
« Reactie #39 Gepost op: 23 november 2017, 06:57 »
brombeer,

Je hebt het voor een groot deel goed gezien, met die verstande dat ik er op vertrouw dat de engineer bij hyperpro zijn huiswerk ook goed gedaan heeft.
De info of zienswijze van Honda is moeilijker te ontdekken.
die man of vrouw zit ver weg echter die van hyperpro zit redelijk dicht bij en is wel bereikbaar
Daar zou je dus die vraag kunnen stellen waarom wel of waarom juist niet.
En dat antwoord zal  naar verwachting ook verwerkt zijn in hun advies.
dat is tenminste mijn aanname(daaraan twijfelen kan maar dan kun je aan de gang blijven met de vraag.. waarom ?
Dit neemt niet weg dat je zelf nog wat speelruimte hebt in een iets grotere of juist kleinere luchtkamer
We moeten niet vergeten dat de gebruikte voorvork een redelijk simpel ontwerp is met geen instel of verstel mogelijkheden
Al zijn er inmiddels ook cartridges voor.
Echter deze zijn duur en de gemiddelde rijder zal deze investering totaal overbodig lijken
Ik richt me op het doel
wat wil ik bereiken met andere vering en hoe krijg ik dit voor elkaar

we zitten er gewoon iets anders in.

maar samengevat

wat heeft de topic starter inmiddels gedaan
want daar horen we niets meer van (wat ik overigens goed kan begrijpen



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Bertus

Re: Hyperpro
« Reactie #40 Gepost op: 23 november 2017, 21:10 »
Ik heb me aan het advies van Hyperpro gehouden, beide luchtkamers 170 mm
Maar als ik me nou aan de luchtkamers van Honda had gehouden, en met veren van
Hyperpro, zou de motor dan minder mooi gaan rijden ??  dacht het niet !

Offline xrvtuur

Re: Hyperpro
« Reactie #41 Gepost op: 23 november 2017, 21:16 »
je kan er links altijd nog een centimeter olie uithalen  ;)
Varadero SD02  2004

Offline The Headless Horseman

Re: Hyperpro
« Reactie #42 Gepost op: 23 november 2017, 22:23 »
Ik heb me aan het advies van Hyperpro gehouden, beide luchtkamers 170 mm
Maar als ik me nou aan de luchtkamers van Honda had gehouden, en met veren van
Hyperpro, zou de motor dan minder mooi gaan rijden ??  dacht het niet !

Niet doen! Zoals al eerder gemeld veren & luchtkamer gaan samen.
Hyperpro adviseert 170mm, Honda 103/114mm, dat is écht een groot verschil. Maak je de luchtkamer té klein word de vering errug stug/hard en zal je voorwiel gaan stuiteren  :-\

De luchtkamer meet je zónder veren en met de vork volledig ingeschoven.

Ga je dan de veren (& evt andere zaken die ónder het olieniveau komen) monteren dan stijgt het olieniveau.
De Hyperpro veren hebben wsl een dikkere materiaaldikte en/of er zitten méér windingen op dan bij de originele veren, maw ze hebben meer volume, waardoor het olieniveau na montage té hoog word, de luchtkamer dus té klein en de vork keihard en dat wil je niet  :)

Hou nou gewoon Hyperpro advies aan en experimenteer evt met een centmetertje meer of minder tegelijk!

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Hyperpro
« Reactie #43 Gepost op: 24 november 2017, 01:22 »

Nee, Hyperpro maakt de luchtkamer groter omdat hun veer zelf al progressief is. Die veer is over het grootste deel van de veerweg niet afhankelijk van hulp van de luchtkamer.

Want we hadden afgesproken dat de luchtkamer de eindveerweg regelt. Bij een progressieve veer wil je dat de luchtkamer pas 'ingrijpt' als de veer het niet meer aankan. Een liniaire veer heeft absoluut de luchtkamer nodig vanwege diens eigen karakteristiek. Daarmee zal de luchtkamer bij een liniaire veer per definitie kleiner zijn dan die van een progressieve.

Gooi ik even de knuppel in het hoenderhok: Als we stellen dat op een pro-link achter veersysteem beter een liniaire veer gezet kan worden omdat de pro-link al een progressief karakter opwekt,

En we hebben eerder gesteld dat de luchtkamer in de voorvork de mate van progressiviteit regelt op het einde van de veerweg,


Dan hoef je met een standaard liniaire veer in de voorvork, enkel met de luchtkamer te spelen om hem naar jouw eigen behoefte meer of minder progressief te maken..


Vering  :)

 
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Hyperpro
« Reactie #44 Gepost op: 24 november 2017, 07:53 »
Dat zou ook heeeeel goed kunnen wat jij omschrijft Brom  :)

Onderaan de streep gaan veren & luchtkamer gewoon samen en moet je niet zomaar gaan zitten rommelen  :-\
Experimenteren kán, maar dan met kleine stapjes per keer  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Hyperpro
« Reactie #45 Gepost op: 24 november 2017, 10:24 »

Hier had ik overheen gelezen,

Ik zag ook dat de veren gelijk zijn maar een zijde een extra veertje en bus op de veer heeft.

Geeft jouw Haynes ook aan in welke poot die dubbelop veer zit..?

Meestal is een korte veer op een veer een vorm van de totaal karakteristiek progressief maken. Als we stellen dat een progressieve veer een grotere luchtkamer vraagt, kan dat dan verklaren waarom Honda een verschil in luchtkamer aanhoudt? De kleine luchtkamer bij de liniaire veer en de grotere bij de progressieve....? 


 ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Hyperpro
« Reactie #46 Gepost op: 24 november 2017, 12:37 »
Ik had het gewoon opgezocht op de fiches bij motorcyclespareparts: https://www.motorcyclespareparts.eu/honda-parts/motorcycles/xl1000va-2008/f-9-1-front-fork-557496.aspx

Rechterpoot heeft een bus op de veer staan en onderop een extra veertje.

Offline Brombeer

Re: Hyperpro
« Reactie #47 Gepost op: 24 november 2017, 14:30 »

Dat veertje (11) onderin de poot bij de Vara is de reboundveer bij totaal uitveren (als je ermee durft te springen, bijvoorbeeld  :D)

AT's en Alpjes hebben die ook gewoon (17), maar dan in elke poot ene.

Vaag dat in de linkerpoot van de Vara die reboundveer ontbreekt. Er zit daar wel een ander onderdeel (28) op die plek. Al zou die meer volume innemen (511ccm/114mm) dan verklaart dat logischerwijs wel waarom rechts meer olie heeft (538ccm) maar niet waarom rechts een kleinere luchtkamer (103mm). Zal ik me mattie Eddy es bellen, bij Honda Nederland..  :)

Op de fiche van de AT-poot zie je een korte veer (10) bovenop de liniaire, dat is de progressieve veer (bij mijn weten dan).
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin