Auteur Topic: tankdop lekt  (gelezen 1153 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sunnyside

tankdop lekt
« Gepost op: 21 november 2017, 10:44 »
Hallo allemaal
We rijden alweer een paar jaar erg tevreden met de TA 600. Hebben nu ook een hele mooie 650 erbij gekocht.
Met de 600 is er een klein probleem dat ik wil voorleggen.
De tankdop lijkt slecht af te sluiten. De motor is een paar keer omgevallen en dan loopt de benzine er in stralen uit. Ook als je op de motor zit ruik je vaak de dampen uit de tank komen. Nu moet er een beetje lucht in en uit kunnen, maar dit is veel meer dan ik bij andere motoren gezien heb. De rubber ring lijkt me in goede conditie. Ik wilde die toch vervangen, maar ik kan alleen een geheel nieuwe dop vinden en geen losse rubber ring.
Herkent iemand dit probleem en is er een oplossing, of weet iemand nwe rubber ringen te koop?
Alvast bedankt voor alle suggesties.

Offline voorstad

Re: tankdop lekt
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2017, 10:54 »
Ik had hetzelfde probleem tot voor kort... (dat omvallen niet, maar bij off-road vlak na het tanken had ik grote natte plekken op de tank rondom de tankdop en ik rook inderdaad ook vaak wat benzinedamp.

Ik heb een maand geleden het rubber vervangen met een rubber van een andere tankdop, en mij vielen twee dingen op:
1) het vervangingsrubber was veel en veel stugger dan de oude. Dat leek overdreven gezegd meer kaugom.
2) onder het vervangingsrubber zat ook nog een stuk vilt-achtig iets. Die heb ik ook maar omgezet op mijn tankdop.

Daarna geen enkel probleem meer.

Ik vroeg me later wel af of E10 hiermee iets te maken zou kunnen hebben. Ik had in de tijd ervoor twee keer (van de honderd andere keren) E10 getankt in plaats van Euro 95. Heb jij toevallig recent E10 getankt? 
« Laatst bewerkt op: 21 november 2017, 10:57 door voorstad »
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Waffie

Re: tankdop lekt
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2017, 14:44 »
Het is een bekent feit dat E 10 rubber aantast dat daar niet voor geschikt is.
en in die tijd dat de transalp is ontwikkeld kende men vast geen e 10 brandstof

het is aannemelijk dat e 10  hier debet aan kan zijn
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: tankdop lekt
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2017, 15:04 »
In het honda instructie boekje van de rd04 van 1992 staat dat je met 10% ethanol benzine mengsel mag rijden, ik weet niet hoe oud je alp is.
Varadero SD02  2004

Offline voorstad

Re: tankdop lekt
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2017, 15:31 »
Het is een bekent feit dat E 10 rubber aantast dat daar niet voor geschikt is.
en in die tijd dat de transalp is ontwikkeld kende men vast geen e 10 brandstof

het is aannemelijk dat e 10  hier debet aan kan zijn

Ad, zou me niet verbazen. Toch zegt Honda iets andere:

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=14558.0
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Brombeer

Re: tankdop lekt
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2017, 18:01 »

Kan ook gewoon ouderdom zijn, hè..  ::)


Is geen heel algemeen bekend probleem toch..? Vervangen en klaar  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline sunnyside

Re: tankdop lekt
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2017, 18:39 »
Bedankt voor alle reacties
E10 heb ik nooit getankt 1999 is daarvoor denk ik een beetje te oud.
De ring is niet massief, maar heeft een soort U vorm met aan de binnekant van de U aan 1 kant ribbels.
Dat verklaard denk ik waarom een massieve ring veel stugger is.
Weet je nog welke ring van een andere motor je hebt gebruikt.

Offline voorstad

Re: tankdop lekt
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2017, 21:18 »
Klopt, het is een soort stugge dubbelgevouwen ring. Gewoon van een andere transalp gehaald (om dezelfde sleutel te kunnen blijven gebruiken).
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....