Huib, ik reageer nog even off- ontopic, daarna ben ik weg
(..) Hoor alleen wisselende verhalen over progressive vering bij offroad gebruik, maar of dat nu gezever van puristen is of een valide punt..
Geen gezever.
Op de achterwielophanging is het Pro-Link mechanisme zelf al progressief (Progressive Link). Dubbelop heeft weinig zin. Dat blijft gewoon een liniaire veer, waarbij het belangrijk is de juiste veersterkte te kiezen [voor jouw rijdergewicht]. Dat is altijd een compromis, want de ene keer wil je er beladen mee op vakantie, de andere keer solo touren en weer een andere keer offroad. Je keuze kun je maken naar op welk gebruik je nadruk ligt, of je maakt de keus die de verschillende doeleinden gemiddeld het beste benadert.
Vóór kun je kiezen voor progressief, maar met ook daar de juiste sterkte liniare veer kun je progressief gedrag varieren door met de hoeveelheid olie (ofwel de luchtkamer) te varieren. Méér olie (ofwel een kleinere luchtkamer) maakt progressiever en omgekeerd. Daarnaast kun je varieren met de viscositeit van de olie en daarmee de dempings-eigenschappen be-invloeden.
Brom