Auteur Topic: Nieuwe accu  (gelezen 1666 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline transrijder

Nieuwe accu
« Gepost op: 24 november 2017, 19:53 »
Ik heb een vraag kan ik mijn accu in mijn transalp vervangen voor een accu met een hoger amp om dat ik meer lampen voor heb voor een beter zicht voor een lange reis . Dus meer stroom verbruik door navigatie en extra lampen voor

Offline Arendsoog

Re: Nieuwe accu
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2017, 20:19 »
Dat is niet verstandig en ook niet nodig. Een accu dient om het vermogen op te slaan dat tijdens het rijden wordt gegenereerd door de draaiende motor. Dat gegenereerde vermogen moet groter zijn dan het verbruik van alle stroomverbruikers. Als jouw lampen en navigatie meer vermogen gebruiken dan er wordt gegenereerd dan wordt je accu tijdens het rijden leeg getrokken en niet opgeladen.

Een accu met meer vermogen erin zetten is symptoombestrijding. Je kunt iets langer doorrijden voordat de accu leeg is, maar leeg zal die op een gegeven moment zijn.

Ik vraag me overigens af of die extra lampen echt zoveel vermogen vragen dat de dynamo het niet aan kan. Over navigatie hoef je je sowieso geen zorgen te maken. Maar mochten die lampen inderdaad teveel vragen los je dat probleem niet op met een andere accu.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline Trigger

Re: Nieuwe accu
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2017, 20:39 »
Nog los daarvan: "meer lampen" mogen ook niet zomaar, check even wat toegestaan is. Als je meer licht wilt kun je om te beginnen een ander H4 lampje steken (eentje met meer opbrengst). Sommige mensen hebben ook gewoon moeite met contrast zien in de nacht (ikzelf ben er eentje van) - de oplossing daarvoor kan simpelweg een bril zijn met gele glazen erin.

Je kunt mistlampen plaatsen (dit mag) maar die schijnen recht vooruit en mogen niet teveel opbrengst hebben, dus als je gewone lamp niet genoeg voor je doet gaat dit waarschijnlijk ook niet helpen.

Een zwaardere accu is in alle gevallen inderdaad niet nodig, dat is alleen opslag. De dynamo moet de stroom leveren.
Transalp XL600V

Offline Sandra

Re: Nieuwe accu
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2017, 21:29 »
Ik heb een vraag kan ik mijn accu in mijn transalp vervangen voor een accu met een hoger amp om dat ik meer lampen voor heb voor een beter zicht voor een lange reis . Dus meer stroom verbruik door navigatie en extra lampen voor
Waar gaat de reis heen?
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Brombeer

Re: Nieuwe accu
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2017, 01:54 »

Mjaa.. is een moeilijk verhaal om begrijpelijk uit te leggen.

Uitgangspunt is dat de fabrikant de kabelboom heeft afgestemd op datgene wat die aan verbruikers aan boord heeft gebracht. Daarbij is gelet op hoe dik de verschillende kabels moeten zijn om veilig stroom door te laten naar een verbruiker.

Het is zo geregeld: een zekering beveiligd de kabel die er achter hangt, simpelweg om brand te voorkomen. Voorbeeld: de kabel van de accu naar de hoofdzekering (onbeveiligd) is 16 carré (heel erg dik, zoveel stroom kan de accu niet leveren om die kapot te maken - WEL). Maar goed, de kabel die daarna van de hoofdzekering (30A) naar het contact loopt is 6 carré. Na het contact, via de zekeringbox, is bijv. de kabel voor de verlichting (bij groot licht 4,5 Ah per lamp), 1 carré. Enerzijds dus uit veiligheidsoogpunt tegen brand, maar koper is duur dus je duwt er een kabel in die dik genoeg is, dus ook niet te duur is.

Net als dat kabels en zekeringen op elkaar afgestemd zijn, is de accu-capaciteit afgestemd op enerzijds het geleverde vermogen van dynamo en spanningsregelaar en anderzijds de te verwachten afname door het systeem. Voorbeeld: is het accuvermogen te klein >> accu wordt te warm >> gevaarlijk. Accuvermogen te groot >> accu gaat vermogen 'trekken' uit laadsysteem >> bekabeling wordt warm >> gevaarlijk. Hoewel er wel speelruimte op zit, bedenk dat de fabrikant het zo bij elkaar zoekt dat het wel voldoet en veilig is, maar niet te duur is.

Wat je allemaal extra aan het systeem kan hangen, is afhankelijk van het afgegeven vermogen van de dynamo EN de spanningsregelaar. De spanningsregelaar -gekozen door de fabrikant want afgestemd op verwachte afname en het mag niet te duur zijn- is de zwakke schakel tussen die 2. De capaciteit van de regelaar is door de fabrikant gekozen op het verwachte maximale verbruik. Voorbeeld: de boordspanning van een AT met dubbele dimlichten zakt bij aanzetten ervan, een hele volt! Je kunt dus niet eindeloos dingen aan dat systeem hangen want de boordspanning zal steeds verder dalen en onder de 13,5V zal de accu onvoldoende bij willen laden.

Wat rekensommetjes.. Voor het gemak even de dynamo van een AT: 360W max. opbrengst gedeeld door spanning (12V noemt Honda voor het gemak) = 30A (de hoofdzekering dus). Maar, de boordspanning = de laadspanning met dimlicht aan, is voor een AT 14,5V. Dusss, eigenlijk 360W : 14,4V = plm. 25Ah max. Er KAN geen 30Ah door je systeem. Dus superveilig.

Een Alp heeft ook een 30A hoofdzekering, maar een dynamo-opbrengst van -afhankelijk van bouwjaar- 310W of 350W. Ik reken het niet voor, maar het maximaal te trekken amperage ligt dan nog lager dan die van de AT. Prima veilig dus.

Als je accessoires wilt gaan toevoegen is het belangrijk te weten hoeveel stroom dit gaat verbruiken. Voor het gemak hebben we afgesproken dat we de hoeveelheid te verbruiken stroom in ampères uitdrukken. Op basis van die hoeveelheid ampères kiezen we draaddikte om dat veilg te transporteren EN zekeren we aan het begin van de kabel dat circuit af met een zekering die bij 70% van de max. toelaatbare belasting van de kabel doorsmelt om brand te voorkomen.

Een Navi verbruikt, noem es wat, 400mA (0,4 Ampère). Daar is niet eens een zekering voor. De kleinste is 1Ah. De kleinste zekering in je zeekringbox is 10Ah (!). Dat impliceert i.i.g. dat die geen noemenswaardig verbruik heeft. Je kunt hem voeden met iedere willekeurige plusdraad die al in je kabelboom aanwezig is. Want dit verbruik is zó laag dat dat geen enkel gevaar voor overbelasting vormt.

Ander voorbeeld: ik heb ooit es 2x 120W halogeen verstralers erbij gehad, op de valbeugels. Mijn AT levert 14,5V boordspanning dus 240W verbruik : 14,5V = 16,5Ah (!!). Daar zijn jouw staandaard boord-kabelmaatjes te klein voor. Het is allemaal te Googlen, maar dat werkt alleen maar veilig over een 2,5 carré kabel gecombineerd, of een 1 carré kabel per lamp apart gevoed.

Maar zo heb je naast lampen, ook bijv. verwarmde handvatten, handschoenen en vesten etc. En die accessoires geven stof tot nadenken over hoe aan te leggen en aan te sluiten om brandgevaarlijke situaties te vermijden. Qua verlichting is led steeds breder voorhanden en uiteraard is het verbruik van leds vrij laag. Maar sluit nooit zomaar klakkeloos ergens aan!

Als ik er vanuit ga dat jouw Alp de kleinere dynamo-opbrengst heeft van 310W en je boordspanning is 14V, dan kun je -totaal incl. wat af fabriek reeds aanwezig is-  maximaal 22Ah continue verbruiken (wat op zich best veel is). Nee niet waar, we gingen de bekabeling maar 70% belasten uit brandveiligheidsoverweging, dus dat is dan ruwweg 15 ampère beschikbaar. Maar da's ook zat.

Niet getreurd, bedenk de grootste verbruiker is grootlicht 65W : 14V = 4,5 Ah plus ééntje voor de ontsteking en je knipperlicht. Er blijft voldoende over voor andere dingen.


Samenvattend: bereken wat je accessoire gaat verbruiken, stem daar de bekabeling op af en zeker altijd af met een zekering 70% kleiner dan de maximale capaciteit van de kabel. De kabelboom, hadden we gezegd, is afgestemd op het verbruik dat de fabrikant heeft bedacht, dus leg altijd nieuwe bekabeling aan vanaf de accu.


Vragen? Iemand..?  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Arendsoog

Re: Nieuwe accu
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2017, 09:02 »
Is je toch prima gelukt om het duidelijk uit te leggen  :D
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline TransAlpGhost

Re: Nieuwe accu
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2017, 10:07 »
is nog net geen how to. verklaard wel waarom mijn navi die op een dashboard lampje zit aan gesloten nooit tot problemen heeft geleid 8)

editie.  carré is neem ik aan het zelfde als [mm kwadraat]
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Janno

Re: Nieuwe accu
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2017, 22:39 »
@Brombeer: je hebt het over 'Ah'.  Dat is AmpereHour: geeft bij batterijen aan hoeveel Ampere dit kan leveren over een gedefinieerde tijdsperiode.
bv 100Ah(10h) betekend: max 100 Ampere over 10 uur (oftewel 10 Ampere per uur).
of 100Ah : 100 Ampere voor 1 uur (kan je lekker mee lassen 8) )

Voor je berekening van stroomsterkte is het gewoon 'A'.

(Is misschien een kleinigheidje, maar omdat ik vaak met accu's bezig ben, valt het me op  ;D )

mvg, Janno

Offline Brombeer

Re: Nieuwe accu
« Reactie #8 Gepost op: 26 november 2017, 00:17 »

Ik zat me vannacht eigenlijk gruwelijk te vervelen. Het was beter geweest om in 2 alinea's iets te zeggen over de verhouding dynamo-opbrengst / maximaal bruikbaar amperage en iets over kabeldiktes en hoe af te zekeren.

Ik had al gezien dat er wel meer dingen staan die ik anders neer moet zetten maar daar heb ik nu weer geen zin in  :)


Beetje overbodige post was het eigenlijk wel  ??? ;D

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Nieuwe accu
« Reactie #9 Gepost op: 26 november 2017, 19:08 »
 :)

je meld niet welke bouwjaar jouw transalp heeft nog welke uitvoering

600,650 of 700 model

je afmetingen van de accubak zijn een vast gegeven en een zwaardere accu vindt ik niet de juiste benaming
de prime functie van de startaccu is het starten van de motor en deze voegt  aan het reguliere stroom circuit weinig toe zodra de dynamo en regelaar het stroom circuit voeden.
De accu wordt enkel aangesproken als er te weinig voeding is .
Maar dit heeft zijn grenzen .

brombeer heeft het prima uitgelegd en vandaar kun je dus ook concluderen dat een upgrade iets meer vraagt dan enkel een grotere accu.
Wens je dit toch dan zou ik eerder de dynamo/regelaar aanpakken of je huidige verbrukers wijzigen door bijv led(energie zuiniger)
je grootste verbruikers zijn simpel aan te passen( H 4 koplamp, achterlicht,knipperlicht en  dashbord verlichting.
met een besparing van max 40 %
Of dit genoeg is voor je aanpassing (extra verlichting) is aan je eigen.
In het donker rijden of met zeer slecht weer  is heel apart en zeker op onbekend terrein.
Minder zicht/ is gewoon rustiger rijden want meer meters afleggen per seconde dan dat je kunt over zien is levens gevaarlijk
een paar led schijnwerpers doet al veel en dat pakt hooguit 40 watt
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: Nieuwe accu
« Reactie #10 Gepost op: 26 november 2017, 20:57 »
Niet direct antwoord op je vraag , maar wel een oplossing... Als ik op reis ga is dat om wat te zien, ik rij dus niet in het donker want dan glijd het mooie landschap ongemerkt aan je voorbij. Verder heb je in Verweggistan vaker grotere gaten in de weg en grotere dieren die in het donker actief zijn. Kortom rij met daglicht.
Varadero SD02  2004

Offline Janno

Re: Nieuwe accu
« Reactie #11 Gepost op: 26 november 2017, 22:12 »
Effe een off-topic vraagje naar aanleiding van Trigger:
Citaat
Je kunt mistlampen plaatsen (dit mag) maar die schijnen recht vooruit en mogen niet teveel opbrengst hebben, dus als je gewone lamp niet genoeg voor je doet gaat dit waarschijnlijk ook niet helpen.

Mag je nu wel of niet die lampen aan hebben? GS'en rijden altijd met van die lampen aan 8).
En ik moet zeggen dat nu ik er extra lampen erop heb zitten dit toch wel erg fijn is in deze natte donkere dagen. En ze dus ook bijna altijd aan heb staan, want wat geeft die koplamp dan weinig licht...

Offline V-Twin

Re: Nieuwe accu
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2017, 07:44 »
....Mag je nu wel of niet die lampen aan hebben? GS'en rijden altijd met van die lampen aan 8).
En ik moet zeggen dat nu ik er extra lampen erop heb zitten dit toch wel erg fijn is in deze natte donkere dagen.....

Wil je een duidelijk antwoord? Dan is het NEE!
Als veel mensen het doen wil dat nog niet zeggen dat het mag  8)
Je mag zoals gesteld wel mistlampen hebben maar dan moeten het ook mistlampen zijn en als zodanig zijn bedoeld en aangesloten.
Mistlampen hebben een laag lichtbeeld ter voorkoming met reflectie van de waterdruppels.
Ik kan me wel voorstellen dat je meer licht op een oudere motor wilt hebben. Het koplampglas raakt licht gematteerd, bij plastic is dat nog veel erger en de reflector raakt vervuilt (stof).
Frequent je koplampbolletje vervangen levert de eerste winst op en het regelmatig schoonmaken van de koplamp geeft ook veel verbetering. Daarnaast staat de techniek ook niet stil en zijn er lampje met een verbeterde lichtopbrengst.