Auteur Topic: Verbruik benzine  (gelezen 3576 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Blommetje

Verbruik benzine
« Gepost op: 03 december 2017, 12:15 »
Hoi,

MN vorige blok haalde ik zo'n 250km. Richtlijn om eens te gaan tanken. Met 't nieuwe blok op de snelweg ook wel.

De laatste paar keren moest ik bij 220 km al naar de reserve, waar ik voorheen weleens de 270 haalde. Ik vind 50 km (maximaal!) echt zo'n groot verschil.

Ik rijd bijna geen snelweg meer maar alle km binnen de stad. En het is nu koud, dus ik choke de eerste... 5 (?) Minute  voor die warm is. Maar kan dit zo veel verschil geven?

't verbaast mij zo...

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline robgoesdakar

Re: Verbruik benzine
« Reactie #1 Gepost op: 03 december 2017, 12:46 »
Je hebt dus sowieso een ander rijpatroon omdat je geen snelweg meer rijdt.
Stadsverkeer is veel optrekken, afremmen en stationair draaien voor het verkeerslicht, en dat verbruikt zeker wel meer als een constante snelheid.
Daarbij gevoegd dan nog eens de lage(re) temperatuur zou het zomaar eens kunnen.

Denk dat het al met al toch wel snel een litertje op de 100 km kan schelen...... (Zal vast wel eens ergens onderzocht zijn)

Verder moet je dit soort metingen ook even over langere periode bij houden. Een enkele tankbeurt zegt nog niets.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: Verbruik benzine
« Reactie #2 Gepost op: 03 december 2017, 13:47 »

Alpjes die GEMIDDELD 1:20 rijden zijn fabels.

Kunnen we stellen dat je van 1:17,5 naar 1:14 bent gegaan?


Dat kan prima met alleen maar stadsverkeer. Zuinigheid behaal je enkel bij vaste, gematigde toerentallen over langere perioden.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Verbruik benzine
« Reactie #3 Gepost op: 03 december 2017, 14:25 »
Citaat
Alpjes die GEMIDDELD 1:20 rijden zijn fabels.

echt wel.
Nou ben ik wel een oudere jongere met wat minder reflexen in de rechterhand, maar gemiddeld zit ik echt op 1:20.
Bij een toertochtje over de dijken is het gemiddelde 1:22,5.
Snelweg rij ik 100-110 max.verbruik 1:20,5 gemiddeld.
Kleine afstanden in het dorp rij ik nauwelijks.

Het heeft ook veel te maken met goede afstelling, schone filters, carburateur toestand en het soort benzine wat je tankt. Ik tank meestal ron98Aral
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Verbruik benzine
« Reactie #4 Gepost op: 03 december 2017, 14:36 »
Oldie dat is jouw gemiddelde, niet gemideeld gebruik.

Gemiddeld als in gemiddeld gebruik dan haal je die 1 op 20 gewoon niet. Stadsverkeer kost je een hoop.
Op vakantie gaat mijn verbruik behoorlijk omlaag als ik het vergelijk met boodschappen doen, naar werk rijden, ff wat ophalen in mn werkplaats etc.

Offline Bomba

Re: Verbruik benzine
« Reactie #5 Gepost op: 03 december 2017, 15:32 »
Hmmm, ik rijd nu zo'n 5 jaar op mijn alp en kom toch ook op een totaal gemiddelde van 20,7 uit, waarbij ik voornamelijk binnendoor rij.
Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Offline PimW

Re: Verbruik benzine
« Reactie #6 Gepost op: 03 december 2017, 15:45 »
Hoeveel daarvan is stadverkeer? Stilstaan, optrekken in 1, tot 3 en dan weer afremmen, stilstaan etc?

Offline Bomba

Re: Verbruik benzine
« Reactie #7 Gepost op: 03 december 2017, 22:04 »
De meeste km's zijn gemaakt tijdens toerritten. Enne stadsverkeer? Ik kom bijna nooit in de stad met de motor. Platte land vind ik veel leuker om te rijden en ja dan kom je ook wel eens door een dorp of stad(je) en moet je remmen en optrekken. Naar mijn idee zit het verbruik voornamelijk in je rechter pols en als je steeds als een Rossi probeert te rijden en veel in de hoge toeren zit, zal je de 1 op 20 niet halen nee.
Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Offline PimW

Re: Verbruik benzine
« Reactie #8 Gepost op: 03 december 2017, 22:12 »
Alpjes die GEMIDDELD 1:20 rijden zijn fabels.

(...)


Zuinigheid behaal je enkel bij vaste, gematigde toerentallen over langere perioden.


(...)
Ik kom bijna nooit in de stad met de motor.
(...)

Je kunt niet een gemiddeld verbruik onafhankelijk van rijstijl/type wegen/etc aan een motor hangen.

Een alp doet geen 1:20 als je er stadverkeer mee rijd. Heb jaren woon/werk rond amsterdam gereden. Verschil met bijvoorbeeld een vakantie van een paar weken is echt heel merkbaar.

Offline Waffie

Re: Verbruik benzine
« Reactie #9 Gepost op: 03 december 2017, 22:32 »
ik ben ook van mening dat je bij een transalp 1 op 18 als alg waarde mag aannemen

op 6000 km vakantie reed ik gemiddeld 270km vooraf gaand aan de reserve
en dan niet boven de 110 komend
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Verbruik benzine
« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2017, 22:42 »

Precies dat, Waffie.


Breng ik nu een AT mee, dus dan gaan we helemaal scheef want die hebben meer cilinder en meer gewicht, maar,

Het beste wat ik ooit gedaan heb ermee is 306km/18liter/1:17. Het minste 225km/18liter/1:12,5. Normaal zit ik zo'n beetje op 1:15/16 zoiets. Ik ben er niet de hele tijd mee bezig ook. Maar klopt redelijk met wat Waffie ook aangeeft, een Transalp is lichter en heeft wat minder cilinderinhoud.

Die 306 was veel snelweg bij rond 110km/u en die 12,5 in een hellerit -ook snelweg- naar Slovenie.


Ik denk dat je kunt veilig kunt stellen dat het verbruik afhankelijk is van rijstijl, gebruik en leeftijd van de motor en dat daar opvallende verschillen in kunnen zitten.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Blommetje

Re: Verbruik benzine
« Reactie #11 Gepost op: 04 december 2017, 11:55 »
Ik vind verbruik op zich niet erg. Ik rijd nu enkel in de stad, steeds stoppen, gas naar t stoplicht en weer remmen. Maar ik heb t idee dat het meer is dan eerst. EN (!) af en toe hapert mn gas. Dan voel je even.. een hort en een trek en dan gaat ie weer.
Alsof die 1 seconde geen benzine krijgt.  Dat samen maakt dat ik mij zorgen maak over de gezondheid van t motortje.

Soms loopt hij soepel en dan ineens, met wegrijden gaat ie haperend. Niet door de temp. ook als hij warm is is het zo.
En het is niet nu 1x tanken hoor, ik tank 3 x per week ongeveer, en dit is al 2 maanden zo. Dus het is al langer...

Iemand een idee?
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Sandra

Re: Verbruik benzine
« Reactie #12 Gepost op: 04 december 2017, 18:42 »
echt wel.
Nou ben ik wel een oudere jongere met wat minder reflexen in de rechterhand, maar gemiddeld zit ik echt op 1:20.
Bij een toertochtje over de dijken is het gemiddelde 1:22,5.
Snelweg rij ik 100-110 max.verbruik 1:20,5 gemiddeld.
Kleine afstanden in het dorp rij ik nauwelijks.

Het heeft ook veel te maken met goede afstelling, schone filters, carburateur toestand en het soort benzine wat je tankt. Ik tank meestal ron98Aral
Ik sluit me helemaal aan bij het verbruik van Oldie. Wij hebben destijds regelmatig het verbruik van onze XL600V Transalpen bouwjaren '98 en '99 bij gehouden en kwamen ook tot verbruik cijfers van 1:20 - 1:22 bij normaal tot vlot rijgedrag. .
De machines in topconditie en natuurlijk schone ketting, kleppen mooi gesteld, goed luchtfilter, olie enzo. Het kan dus echt....
[img]http://img684.imageshack.us

Offline TransAlpGhost

Re: Verbruik benzine
« Reactie #13 Gepost op: 04 december 2017, 20:33 »
Op de openingsvraag: ja dat kan idd een groot verschil maken.

Ik ga dat 98 eens proberen. Ik rijd 1:17.5 en nu het soms koud is iets minder zuinig. Maar de helft van de km's in de stad en die stoplichten zijn echt dramatisch voor je verbruik als je ook nog eens last van rechterhand reflexen hebt.

1:22,5  :-\ nog nooit meegemaakt
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Johnvl

Re: Verbruik benzine
« Reactie #14 Gepost op: 05 december 2017, 20:06 »
MIJN BRANDSTOF VERBRUIK

Betreft: Transalp, Honda, 650, BJ 2004

Aantal gereden KM   : 96.561     
Tussen         : 13 oktober 2010 – 23 november 2017
Jaren                 : 7,1 jaar
Dagen         : 2.598 dagen
Aantal tank beurten   : 483 x
Liters                 : 5.335 Liter (wereldwijd 2 miljard liter per dag)
Verbruik volgens Excel   : 1 op 18,16 (fout marge 0,0204 totaal!)
Laagste verbruik      : 1 op 26,79
Hoogste verbruik      : 1 op 14,10

Disclaimer:


Bovenstaande kan uitsluitend en alleen van u op toepassing zijn met de exacte vergelijkbare situaties zoals:

1.   Wind voor
2.   Wind Achter
3.   Berg op
4.   Berg af
5.   Gewicht van lading
6.   gewicht van bijzondere goederen
7.   Banden spanning
8.   Soort banden
9.   rijstijl rijder
10.   stads / snlw / (on)verhard road conditions
11.   Weersomstandigheden (anders dan punt 1 en 2)
12.   Verbruiksapparatuur (handverw, lichten enz)
13.   Algemene km afwijkingen / toleranties
14.   Toegepaste correctie defecte km teller
15.   Toegepaste correctie beginstand
16.   Toegepaste correctie geen tank bon (=notitie)
17.   Uitloop tactiek acties (zeer sporadisch / nihil)
18.   Motor versleept: nul keer
19.   Andere berijder (1x) (Test (dioganostic) rijder (Hans ;D)
20.   Stationaire/ stilstaan (lopende motor) momenten
21.   Brandstof tank aftanken tot de nokrand
22.   Brandstof verspilling (omvallen, morsen) Zie: LMR:
23.   Boekhoudkundige fout marge
24.   Atmosferische druk
25.   werk temperatuur motor
26.   omgevingstemperatuur
27.   destillatiefractie brandstof.
28.   helm open of dicht (aerodynamica)
29.   Inhaal momenten (gas er op)
30.   Plat op je tank liggen (met ca. 170km/h) (aerodynamica)
31.   wel of geen hoge voorruit (aerodynamica voertuig)
JohnvL

Offline Brombeer

Re: Verbruik benzine
« Reactie #15 Gepost op: 11 december 2017, 23:45 »
MIJN BRANDSTOF VERBRUIK

Betreft: Transalp, Honda, 650, BJ 2004
 
Laagste verbruik      : 1 op 26,79
Hoogste verbruik      : 1 op 14,10


Dat.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Floor

Re: Verbruik benzine
« Reactie #16 Gepost op: 12 december 2017, 13:27 »
Komt de choke wel goed terug?

Als hij soms hapert met wegrijden bijvoorbeeld, kan hij ook nog verzuipen? Misschien dat eens checken om zeker te zijn.

Dat het gebruik varieert tussen wel/niet stad kan ik me wel voorstellen. Ik sta er ook niet versteld van als hij eens bij 230-240 op reserve moet. Meestal doe ik ook 270 (80% van de tijd ofzo, maar wil nog wel eens ineens varieren. Kan ook op de snelweg als je harder dan 120 rijdt of als je een eind wind tegen hebt gehad.)

Offline luwe

Re: Verbruik benzine
« Reactie #17 Gepost op: 12 december 2017, 21:04 »
wat lees ik 1 op 26 wil ik ook maar 1 op meer dan 20 is ook oke
merk model laat maar horen  :)

Offline Oldtimer

Re: Verbruik benzine
« Reactie #18 Gepost op: 12 december 2017, 21:28 »
Citaat
wat lees ik 1 op 26 wil ik ook maar 1 op meer dan 20 is ook oke
merk model laat maar horen  :)

Dat gaat bij een 650 of 700 niet lukken Louis. ;) ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Sandra

Re: Verbruik benzine
« Reactie #19 Gepost op: 13 december 2017, 02:02 »
wat lees ik 1 op 26 wil ik ook maar 1 op meer dan 20 is ook oke
merk model laat maar horen  :)
[/quote 
Heb v/d de zomer mijn transalp verkocht en een Honda NC750S naked (schakelbak) gekocht. Ik had teveel last van turbulentie bij de transalp, ondanks experimenten met hoog vizier en opzet flip up.  Ook bij de NC750X had ik last van turbulentie. Heb al veel last van een piep in m'n oor....
Verbruik bij vlot doorrijden 1:27 en bij rustig rijden kun je met gemak 1:30 halen. NC staat voor new concept, daar zijn ze zeker in geslaagd. Het is een lange slag motor, parallel twin met de kruktappen zo gezet dat hij loopt als een v-twin. Bij 6500 toeren is het gebeurd, dan grijpt de toerenbegrenzer in. De NC heeft 54 pk maar het 'voelt' als 70 pk, ongelofflijk hoeveel sneller zo'n modern blokje loopt..... Manlief Herbert heeft een transalp
700 voorzien van powercommander, K&N luchtfilter en zou zeker wel 65  pk moeten hebben maar ik hou hem makkelijk bij....
[img]http://img684.imageshack.us

Offline xrvtuur

Re: Verbruik benzine
« Reactie #20 Gepost op: 13 december 2017, 12:16 »
Dat lijkt maar zo want van 0 naar 100 doet een NC750 ongeveer net zo lang over als een alp van 30 jaar oud.
Het voelt wellicht anders aan omdat het vermogen bij een lager toerental al los komt, maar omdat je niet door kunt trekken ben je toch niet sneller dan een alp.
Varadero SD02  2004

Offline Sandra

Re: Verbruik benzine
« Reactie #21 Gepost op: 13 december 2017, 16:04 »
Dat lijkt maar zo want van 0 naar 100 doet een NC750 ongeveer net zo lang over als een alp van 30 jaar oud.
Het voelt wellicht anders aan omdat het vermogen bij een lager toerental al los komt, maar omdat je niet door kunt trekken ben je toch niet sneller dan een alp.
Oh je hebt er ervaring mee blijkbaar? Ik heb 28.000 km met mijn geliefde Transalp gereden. Niets anders dan lof hoor want qua betrouwbaarheid en karakter was het een superding. Maarrr...de NC komt toch ècht veel vlotter van de plaats af hoor!
En dat is geen verbeelding, ik ga al effe mee......rijbewijs in '82 gehaald en inmiddels al een old wief ja..... ;D
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Blommetje

Re: Verbruik benzine
« Reactie #22 Gepost op: 14 december 2017, 16:14 »
De choke.. geen idee, nog nooit naar gekeken. Hoe doe ik dat dan?

Vanmorgen was t weer... net invoegen in de regen op de snelweg, ineens inhouden. Tank leeg! 219 kilometer gereden.
Vind dat toch nog steeds niet veel..
Geen bagage, geen zware lasten, geen mensen achterop, rijd nooit boven de 120/125. Heb wel koffers eraan hangen, maar dat zal toch geen 50km verschil maken op een tank...?






- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline robgoesdakar

Re: Verbruik benzine
« Reactie #23 Gepost op: 14 december 2017, 16:27 »
...
Heb wel koffers eraan hangen, maar dat zal toch geen 50km verschil maken op een tank...?

In stadsverkeer niet, maar op doorgaande wegen en snelwegen vangt dat echt wel veel wind en gaat je verbruik de kelder in.
Zelf ook een keer verbaasd bij het tankstation gestaan met mijn 700 na 130 km snelweg .... slik.... (deed daar wel eerder 130/140 dan 100)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline xrvtuur

Re: Verbruik benzine
« Reactie #24 Gepost op: 14 december 2017, 16:41 »
Oh je hebt er ervaring mee blijkbaar? Ik heb 28.000 km met mijn geliefde Transalp gereden. Niets anders dan lof hoor want qua betrouwbaarheid en karakter was het een superding. Maarrr...de NC komt toch ècht veel vlotter van de plaats af hoor!
En dat is geen verbeelding, ik ga al effe mee......rijbewijs in '82 gehaald en inmiddels al een old wief ja..... ;D

Dan draait manlief waarschijnlijk niet genoeg aan het gas van zijn alp want op youtube zijn er diverse filmpjes te zien waarin een NC750 ongeveer 5,8 a 6 sec doet over 0-100.  een alp 700 kan dat sneller, en ik wed dat mijn ouwe RD04 dat ook sneller kan.

tijd voor de TCN dragraces. ik meld me vast aan.
Varadero SD02  2004

Offline Blommetje

Re: Verbruik benzine
« Reactie #25 Gepost op: 14 december 2017, 17:12 »
Dan draait manlief waarschijnlijk niet genoeg aan het gas van zijn alp want op youtube zijn er diverse filmpjes te zien waarin een NC750 ongeveer 5,8 a 6 sec doet over 0-100.  een alp 700 kan dat sneller, en ik wed dat mijn ouwe RD04 dat ook sneller kan.

tijd voor de TCN dragraces. ik meld me vast aan.

Morgen tanken + de koffers eraf halen..  Dan weten we meer! Maar volgens mij was het voor de koffermontage ook al niet je-van-het...
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Brombeer

Re: Verbruik benzine
« Reactie #26 Gepost op: 14 december 2017, 17:42 »

Ik vermoed dat je met 'het nieuwe rijden' wel heel zuinig kunt rijden, maar daar heb ik zo'n grafhekel aan  :)


Volgens mij slaat een warme Alp af als je de choke erop duwt. Een AT i.i.g. wel. Lijkt me dus sterk dat een choke blijft hangen..?
 
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Sandra

Re: Verbruik benzine
« Reactie #27 Gepost op: 14 december 2017, 18:05 »
Dan draait manlief waarschijnlijk niet genoeg aan het gas van zijn alp want op youtube zijn er diverse filmpjes te zien waarin een NC750 ongeveer 5,8 a 6 sec doet over 0-100.  een alp 700 kan dat sneller, en ik wed dat mijn ouwe RD04 dat ook sneller kan.

tijd voor de TCN dragraces. ik meld me vast aan.
Oh zeker weten draait hij het gas goed open! Ik moet ook wel mijn  best doen om hem bij te houden hoor!
Maar goed als jij dat allemaal van you tube hebt is dat prima en zal dat ongetwijfeld allemaal waar zijn!!
Zit jij by the way altijd nog op dat schapenvachtje?
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Blommetje

Re: Verbruik benzine
« Reactie #28 Gepost op: 14 december 2017, 18:34 »
Ohja, dat is wel zo! Met de choke erop gaat t toerental koud flink omhoog, maar bij warm gaat ie inderdaad meestal uit, of raar lopen.
Dus die choke zal wel goed werken. Misschien toch de koffers. Op zich kan het mij niet schelen hoor, verbruik is verbruik, ik rijd met plezier ( en dooie tenen ::) ) en betaal daar graag voor. Als mn motortje maar vrolijk blijft snorren.  ;D ;D Rest is bijzaak.

Af en toe zijn er van die dingen waarvan ik dan denk ik.. OHOH, gaat t wel goed. De kap van de koplamp trilt af en toe.. en de tellers / kap schuren dan op elkaar, en dan zie je wat wit schuursel. Altijd bang dat ineens de kap eraf valt .. En zo zijn er nog 24823 dingetjes..

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline xrvtuur

Re: Verbruik benzine
« Reactie #29 Gepost op: 14 december 2017, 21:25 »

Zit jij by the way altijd nog op dat schapenvachtje?

altijd, van de zomer weer eens een nieuwe gekocht, het vachtje wat ik de laatste keer bij een ITT ergens in Tsjechie heb gekocht begint uit elkaar te vallen.
Varadero SD02  2004