Auteur Topic: Versnellingsbak ombouw naar 6-bak  (gelezen 317 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eyeball

Versnellingsbak ombouw naar 6-bak
« Gepost op: 04 december 2017, 22:28 »
Heb nu al een tijdje een Varadero uit 2002 en al hendig wat kilometers mee gereden.
Grootste ding waar ik me aan erger is het gemis van een 6e versnelling, draai graag wat minder toeren op de snelweg met zeg 140km/h.
Ook de koppeling begint te slippen dus een goeie reden om maar gelijk groots aan te pakken  ;D

Nu zag ik bij Boonstra Parts dat ze een blok met een 6-bak hadden liggen wat olie zuipte maar wel loopt.
Dus ik dat blok voor een mooie prijs kunnen kopen en afgelopen week uit elkaar gehaald.
Was er al snel achter waarom hij olie zuipte, 1 zuiger gewoonweg gesmolten.
Voor de rest ziet alles er goed uit, lagerschalen ook enzo dus heeft naar mijn idee niet veel geleden.
Nu heb ik alleen de bak nodig natuurlijk maar wie weet voor onderdelen voor mij of een ander.

Ik vroeg me alleen nog af of er dingen zijn waar ik op moet letten mocht ik mijn goeie blok gaan demonteren.
Zijn er onderdelen die ik gelijk maar moet vervangen omdat ze weleens kapot gaan?


Offline Waffie

Re: Versnellingsbak ombouw naar 6-bak
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2017, 00:45 »
ik begrijp jou b est maarwas een compleet blok niet handiger om om te zetten

wat heb je nodig= meer iets van alles bij twijfel vernieuwen
« Laatst bewerkt op: 06 december 2017, 00:47 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: Versnellingsbak ombouw naar 6-bak
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2017, 06:59 »
Wat je nog kan doen is de cilinderkoppen in zijn geheel laten zitten, eerst bovenste carterhelft bouten los draaien en dan blok omdraaien en onderste helft bouten los je kan dan de onderste helft eraf halen en versnellingsbak tandwielen en schakelwals wisselen. Dat schilt je 100 euro aan 2 kop pakkingen.
Varadero SD02  2004
Africa Twin RD04  1992

Offline Eyeball

Re: Versnellingsbak ombouw naar 6-bak
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2017, 20:55 »
ik begrijp jou b est maarwas een compleet blok niet handiger om om te zetten

wat heb je nodig= meer iets van alles bij twijfel vernieuwen

Een compleet blok is een stuk duurder dan wat ik nu heb, staat nog geen geldboom in mijn tuin namelijk.
Ook weet je dan ook niet wat je koopt. Ook vind ik sleutelen leuk dus zo weer een ervaring rijker.
Ik heb een boek van Haynes dus zal vanuit dat boek alles nameten en evt. vervangen

Offline Eyeball

Re: Versnellingsbak ombouw naar 6-bak
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2017, 20:56 »
Wat je nog kan doen is de cilinderkoppen in zijn geheel laten zitten, eerst bovenste carterhelft bouten los draaien en dan blok omdraaien en onderste helft bouten los je kan dan de onderste helft eraf halen en versnellingsbak tandwielen en schakelwals wisselen. Dat schilt je 100 euro aan 2 kop pakkingen.

Dat is een goed idee, hoef ik ook mijn kleppen niet weer af te stellen. Heb dit namelijk 3 maanden geleden gedaan :)

Offline Waffie

Re: Versnellingsbak ombouw naar 6-bak
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2017, 23:05 »
beste,

In het alg valt het me vaak op dat de twijfel voor een gebruikt motorblok vooral zit in de gedachte dat je dan niet weet wat je koopt.

Tja.. daar kun je niets mee maar als vakman krijg ik ook zelden de opdracht om alles na te meten en te herstellen naar fabrieks waardes
 vooral onder het argument van uurtje factuurtje.


Ik begrijp best wel dat je graag een 6e versnelling zoekt en dat je daar moeite voor gaat doen maar eigenlijk ben je met een aanpassing bezig die honda zo niet bedoelt heeft.
Maw je gaat spullen gebruiken van div bouwjaren in de hoop dat het gaat passen en lukken.
En misschien lukt dat ook, maar welke garanties heb je daar mee dat het op termijn ook blijft werken
immers de kleinste afwijking (net zoals met dat gebruikt blok) kan roet in het eten gooien.

en ondanks de goede tip van arthur ga je al direkt afwijken van de de- en montage volgorde om  wat uit te sparen
immers een goede inspectie van de interne delen is dan wel  mogelijk zoals lagerspeling en drijfstang met zuigerpen etc

Het is maar zoals je het wilt zien
neemt niet weg dat ik je succes wens
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: Versnellingsbak ombouw naar 6-bak
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2017, 07:09 »
Dat is een goed idee, hoef ik ook mijn kleppen niet weer af te stellen. Heb dit namelijk 3 maanden geleden gedaan :)

Dat zou toch niet nodig zijn want je klepspelling veranderd niet als je de cilinderkop demonteert. Wat waffie zegt klopt wel, je kan op "mijn" manier niks controleren aan zuigers en drijfstangen, maar als je blok nu goed loopt is daar ook geen reden toe, en als je het wel zou gaan meten heb je om te beginnen goed gereedschap en kennis nodig om dat te doen en wat ga je doen als je buiten de toleranties meet? het kan dan ineens een heel duur blok worden. Dus krukas en zuigers en cilinderkoppen lekker laten zitten en alleen de bak doen.
Van een 5 bak een 6 bak maken vind ik wel een stoer plan dus hou ons op de hoogte hier.
Varadero SD02  2004
Africa Twin RD04  1992