Auteur Topic: Voorrem laat niet goed los  (gelezen 1124 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sopa

Voorrem laat niet goed los
« Gepost op: 12 januari 2018, 17:56 »
Hi Allen,

van de week de motor aan de kant gezet want ik voelde weerstand, de voorrem bleek aan te lopen. Paar motiverende schopjes tegen de remklauw maakte dat ie weer vrij kwam, een keertje remmen en hij liep weer aan.

Paar maanden geleden bij Rob in Alphen ad Rijn nieuwe blokjes geplaatst, toen hebben we ook de remzuigers schoongekrabd (was wel nodig, waren ook na t schoonmaken niet per se als nieuw). Glijpennen ook schoongemaakt en ingevet volgens mij.
Kort daarvoor remvloeistof ververst.

Heb wat ATE vet gehaald en moet de klauw maar eens loshalen om te kijken of ie weer vies of gecorrodeerd is, maar ik begrijp dat het ook de rempomp/ verstopt compensatiegaatje zou kunnen wezen. Is dat gemakkelijk te controleren?
Zonder de boel los te halen/vloeistof te moeten vervangen?
Ik weet namelijk niet goed waar dit gaatje zit.

Mn doel is namelijk even de boel gangbaar te maken en dan bij Rob voor stalen leidingen en remschoonmaakbeurt/revisie te gaan. Op de stoep rotzooien met dit weer wil ik een beetje beperken.

Dank
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2018, 18:00 door Sopa »

Offline Waffie

Re: Voorrem laat niet goed los
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2018, 18:10 »
 beste

zijn de zuigers er al eerder eruit geweest.

en gaat de glijbus soepel zodat de remklauw zelf kan schuiven over de glij pinnen etc

bedenk wel dat dat ate vet enkel bedoeld is voor het insmeren van de rem cups van de remklauw als je deze weer terug monteert
maw niet op de glijbussen doen!!!!

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 07:42 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Sopa

Re: Voorrem laat niet goed los
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2018, 18:41 »
Ik ging voor ceramisch vet naar de winkel, maar de man had me ate aangesmeerd. 'Voor alles te gebruiken waar je ook kopervet voor zou gebruiken maar dan beter' zei de beste man. Misschien kan ik t nog ruilen.

We hebben de remzuigers er niet helemaal uitgehad nee. Zover mogelijk uitgepompt tot ze net niet uit de klauw sprongen en schoongemaakt.

Compensatiegaatje bevindt zich op de bodem van het remvloeistof reservoir, begrijp ik nu. Is het veilig om dit door te prikken als t er verstopt uitziet?

Even om verwarring aan mijn kant te voorkomen: als je het hebt over de glijbus en glijpinnen, over welke nummertjes heb je het dan? Dan ga ik er naar kijken

Offline Sopa

Re: Voorrem laat niet goed los
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2018, 21:49 »
Nog even verder gelezen op het wijze web over de verschillende vetten. Om gek van te worden al die tegenstrijdige berichten. Voor de duidelijkheid, ik heb ATE plastilube meegekregen van de man. Daar lees ik over dat het enkel op de achterkant van de remblokken te gebruiken is en op niks anders (is het inderdaad nergens anders voor te gebruiken?). Veel onduidelijkheid op het net komt volgens mij omdat er zowel ATE plastilube bestaat en ATE remcilinder pasta.

Offline V-Twin

Re: Voorrem laat niet goed los
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2018, 21:59 »
Ik zou zeker dat gaatje niet doorprikken, is ook helemaal niet nodig omdat het namelijk bij jou niet verstopt zit. Als dat zo zou zijn zouden de remblokken helemaal niet meer terugkomen. Gevalletje vervuilde klauw en net als wat Waffie schreef starten met goed reinigen van de klauwen en evt nieuwe ring rubbers in de klauwen. Met name de groef waar het ring rubber in valt goed schoon borstelen met een bronzen borstel op een Dremel oid.
Moet echt smetteloos zijn en als de remzuigers aangetast zijn direct vervangen door nieuwe.
Succes!
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 13:55 door V-Twin »

Offline robgoesdakar

Re: Voorrem laat niet goed los
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2018, 22:25 »
Tja, helaas heeft het schoonmaken van buiten alleen dus niet voldoende gewerkt. :-\
Dat zou dus inhouden dat er vrijwel zeker corrosie in de randen van de rubber ringen aanwezig is die de rubber dus naar binnen duwen en teveel druk op de zuiger zet. Dus zou het inderdaad richting een rem revisie (nieuwe rubbers, en de boel ook van binnen goed schoonmaken en krabben) gaan.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Sopa

Re: Voorrem laat niet goed los
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2018, 23:12 »
Bedankt voor de reacties. Rob, ik kom morgen even met Ronald mee. Tot dan

Offline Waffie

Re: Voorrem laat niet goed los
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2018, 07:46 »
Ate plastilube is wel okee .

(wat een klein detail al niet uit kan maken

Ate is een fabrikant.. en die maken heeeellll veel rem gerelateerde spulletjes
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl