Auteur Topic: RD04 uitvallen cilinder/ontsteking probleem  (gelezen 1482 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gustlock

RD04 uitvallen cilinder/ontsteking probleem
« Gepost op: 13 december 2017, 20:24 »
Bij mijn RD04 heb ik sinds kort dat af en toe de ontsteking lijkt te weigeren op één cilinder of gedeeltelijk wegvalt op beide.
Ik weet vrij zeker dat het een electronisch probleem is want het ontstaat plotseling en is dan ineens weer weg. Soms houdt het lang aan, soms kort. Geen pijl op te trekken.
Daarbij is mij opgevallen:
-sinds kort duurt het even voordat de toerenteller op gang komt na starten. Duurt een minuut ongeveer (weet niet of dit relevant is).
-als de ontsteking hapert gaat mijn linker knipperlicht twee keer zo snel knipperen als ik deze inschakel, soms werkt hij niet maar hoor ik het relais wel klikken.

Ik heb al gereden met een andere CDI van een andere RD04 maar dit maakt geen enkel verschil.

Misschien een slechte accu?
Anders vermoed ik ergens een gecorrodeerde stekker maar voordat ik alles ga openhalen om de stekkers na te lopen wilde ik het hier even vragen of iemand dit probleem bekend voorkomt.

Offline alain

Re: RD04 uitvallen cilinder/ontsteking probleem
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2017, 21:41 »
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben: kijk je connectoren maar eens na.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=15822.msg155267#msg155267
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Jan F.

Re: RD04 uitvallen cilinder/ontsteking probleem
« Reactie #2 Gepost op: 14 december 2017, 17:52 »
Controleer je spanningsregelaar eens.
Meten is weten. Voltmeter op de accupolen.

Groet, Jan

Offline Brombeer

Re: RD04 uitvallen cilinder/ontsteking probleem
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2017, 17:56 »
Dat knipperlicht heeft er niks mee te maken. Het vet in je stuurcombi is met de kou erg dik en maakt dan slecht contact. Daarnaast heb je een knipperlamp die slecht contact maakt in de fitting.


Gezien het aan/uit gedrag van je ontsteking zoek ik het eerder ook in een slecht contact.


Controleer ook de juiste werking van de zijstandaard schakelaar. Die dingen kunnen ook flink verstoppertje met je spelen. Dus klap de standaard in, start en zet in versnelling, en kijk wanneer de motor af slaat als je de zijstandaard omlaag duwt.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Gustlock

Re: RD04 uitvallen cilinder/ontsteking probleem
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2017, 19:35 »
Bedankt voor de tips!
Spanningsregelaar vermoed ik niet, ik heb deze 2 jaar geleden vervangen door een modern exemplaar en rij ook met een voltmeter rond waarop niets vreemd te zien is. Maar meten is weten dus het kan geen kwaad om het nogmaals te controleren.

De standaard tip is ook een goeie!

Ik vermoed niet dat het knipperlicht het probleem is maar wel dat het probleem de oorzaak is van het knipperlicht.
Op een moment reed ik met linkerknipperlicht aan (knipperde zeer snel), ontsteking was op dat moment ook aan het haperen. Toen liep de motor weer plots goed en het knipperlicht werkte ook weer meteen zoals vanouds.

Van het weekend stekkers trekken 8)

Offline PimW

Re: RD04 uitvallen cilinder/ontsteking probleem
« Reactie #5 Gepost op: 14 december 2017, 20:19 »
Zal wel iets anders zijn maar toch benieuwd want het klinkt bekend:

Als je motor begint met inhouden en je knipper doet gek, schakel dan eens je verlichting uit/aan en merk je dan verschil?

 ::)  ;D

Offline Hotel 317

Re: RD04 uitvallen cilinder/ontsteking probleem
« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2017, 12:39 »
Het vertraagd opkomen van de toerenteller heb ik ook gehad. Dit bleek toen een overgangsweerstand te zijn. De bekabeling van de toerenteller is uiteindelijk ook kortsluiting gaan maken, precies waar hij de teller in ging.