Auteur Topic: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar  (gelezen 2211 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bassertoon

Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Gepost op: 31 december 2017, 13:37 »
Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Toon, 58 jaar jong en ik woon samen met mijn vriendin in Alkmaar, geen kinderen en heb op 2 december j.l. een Africa Twin 2016 gekocht. Ik kon geen apart Africa Twin forum vinden in Nederland dus heb hier al een tijdje meegelezen voor eventuele problemen met het 1e bouwjaar maar dat zit zo te zien wel snor. Verder lijkt het mij wel een gezellig forum waar niet te veel gescholden en geruzied wordt wat je nog wel eens ziet.

Ik rijd pas 4 jaar all-road, tot nu toe op een BMW F800GS die best goed beviel maar ik raakte er een beetje op uitgekeken, vooral het niet spectaculaire motorblok en slechte voorvering. Verder een stevige allrounder en in de praktijk erg omval bestendig gebleken ;)
 
Had in 2016 een proefrit gemaakt op een KTM 1050 en de V-Twin trillingen bij lage toeren en het geluid bevielen mij zeer goed. Maar geen 21” voorwiel mogelijk en inruil BMW was wel erg zuinig. Toen kwam dit jaar een motorvakantie naar Marokko in zicht, heb toen besloten om de BMW nog even te houden. Het leek mij niet slim deze voor mij nieuwe onderneming op een net gekochte onbekende motor te doen. (Watje)

Het bleef echter kriebelen (trillingen van het BMW blok :o) dus na veel internetten 2 occasions gevonden met weinig km’s voor een redelijke prijs in de buurt. Na eerst bij Motoport een rode bekeken te hebben waar een nieuwe Tri-Color naast stond besloten dat het een witte moest worden. De 2e op de lijst was een witte dus toen daar naar toe op de motor bij 3 gr. Celcius.

De witte was prachtig, RVS spaken, Remus Okami zonder dB-killer en Oxford handvatverwarming van de vorige eigenaar maar helaas nagelnieuwe (soort van) wegbanden. Heb toen een frisse proefrit gemaakt en de banden ingereden voor de dealer. Doordat je net van je eigen motor komt merk je meteen dat de windbescherming op de AT een stuk beter is dan de 800GS en verder dezelfde aangename trilling als de KTM V-Twin. Alles zit bij Honda op de juiste plek alsof je er al jaren op rondrijdt. Behalve de richtingaanwijzerschakelaar dussss  :(heb al heel wat getoeterd voor een afslag.

Toen toch maar duidelijk geweest en gezegd dat die banden niet mijn ding waren en dat ik Heidenau’s wilde (die kende ik van de BMW) en een dB-killer en dat ik benieuwd was naar een bod op de Beemer met ondertussen 80.000 km. Nieuwe Heidenau’s eronder was OK, bod op de BMW was 1000 euro meer dan ik zelf op gerekend had, dus: Verkocht!

Is nog een heel verhaal geworden maar zo gaat dat soms. Ik hoop hier nog een en ander te delen en te vinden. Als er mensen zijn die af en toe eens een leuke allroadrit willen uitzetten of meerijden hou ik me altijd aanbevolen. Ik rijd som ook alleen allroad van de GPS bijv.  Sjokotoer en Maisrit van oudere jaargangen, maar dat gaat dan toch wel voorzichtig i.v.m. terugkomen in de bewoonde wereld voor het geval je niet zelf verder kan en bovendien niet altijd weet waar je precies bent. Van mij mag het weer snel lente worden. Maar op een droge koude dag zonder zout op de weg wordt er wel af en toe gereden! Rijdt echt wel lekker dat ding.

Offline luwe

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2017, 18:47 »
welkom uit Twente
denk dat je hier wel goed zit met de brommer
welkom en veilige kilometers  ;) :)

Offline wimj

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #2 Gepost op: 01 januari 2018, 11:32 »
Dag Toon,

jij hebt dus nu mijn droommotor, gefeliciteerd! Jouw soort rijden lijkt op de mijne: Marokko, onverhard rijden. Wellicht komt er nog eens een gezamelijke rit? Ik woon in Zuid Scharwoude dus we zijn min of meer buren...

Veel plezier met de AT.

Wim
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline The Headless Horseman

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #3 Gepost op: 01 januari 2018, 12:09 »
Welkom hier Toon  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline ddw

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #4 Gepost op: 01 januari 2018, 13:33 »
Welkom hier, voor aankomend jaar is er wel wat allroad te rijden met de club, dus dan zien we je daar vast een keer verschijnen
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline xrvtuur

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #5 Gepost op: 01 januari 2018, 20:35 »
welkom Toon, veel plezier. groet uit Vlissingen
Varadero SD02  2004

Offline Meloenie

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #6 Gepost op: 01 januari 2018, 21:48 »
Welkom hier vanuit Zaanstad

Offline bassertoon

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2018, 08:42 »
Dag Toon,

jij hebt dus nu mijn droommotor, gefeliciteerd! Jouw soort rijden lijkt op de mijne: Marokko, onverhard rijden. Wellicht komt er nog eens een gezamelijke rit? Ik woon in Zuid Scharwoude dus we zijn min of meer buren...

Veel plezier met de AT.

Wim
Hallo Wim,

Als het je droommotor is zal hij er nog wel eens komen toch? Ik stel voor mijzelf gewoon een budget inclusief inruil en als ik daar binnen blijf gaat het door. Ik haal jouw aantallen reizen lang niet hoor, maar Marokko is weer aangemeld en gereserveerd voor 2018. Ik zou daar wel eens een oude Dakar etappe willen narijden maar kan ze niet vinden. In het voorjaar kunnen we wel eens een ritje in Brabant doen, daar kom ik eigenlijk vandaan, in Noord Holland zijn bijna geen onverharde wegen.  Ik zie dat je wel samenrijdt met iemand met een nieuwe?

Groeten,
Toon.

Offline bassertoon

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2018, 08:44 »
Welkom hier, voor aankomend jaar is er wel wat allroad te rijden met de club, dus dan zien we je daar vast een keer verschijnen

Dank je, ik zie op het Forum nog geen allroad activiteiten of zoek ik in het verkeerde Topic?

Offline ddw

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #9 Gepost op: 02 januari 2018, 10:10 »
Dank je, ik zie op het Forum nog geen allroad activiteiten of zoek ik in het verkeerde Topic?

Ze staan idd nog niet op het forum of op de site. Maar op de achterkant van de laatste translaper staat al een agenda. Bij de meeste weekenden (blokhuttenweekend e.d.) is er vast ook een allroad rit.

Ben je al tcn lid? Zonee, gelijk doen. Krijg je geen spijt van ;)
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline J-P

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #10 Gepost op: 02 januari 2018, 19:35 »
Welkom, te gekke motor ;-)
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline bassertoon

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #11 Gepost op: 02 januari 2018, 22:45 »
Welkom, te gekke motor ;-)
Zeker een te gekke motor, moet nog ff wennen aan de aandacht als je voor een stoplicht staat  ;D
Of zou het komen omdat die dB killer nog steeds niet binnen is  C:-)

Enige minpuntje was de achtervering, leek wel een lelijke eend, hij stond op 11 klikken vanaf de slapste stand, misschien was de vorige eigenaar een lichtgewicht. Op elke verkeersdrempel veerde hij 2 keer in en uit en dat lijkt mij 1 keer te veel.

Heb de veer nu op 25 klikken en de ingaande demping strakker, uitgaand staat nu 2 klikken vóór max (H) en nu lijkt het voor mijn gewicht 75 - 80 kg (afhankelijk van de feestdagen) wel redelijk te gaan werken. Als je zwaarder bent, met passagier of veel bagage rijdt lijkt een andere schock mij nog wel een aanrader. Ik ga het als het wat mooier weer wordt eerst eens zo proberen.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2018, 22:55 door bassertoon »

Offline bassertoon

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2018, 10:05 »
Eindelijk de dB killer binnen, heb hem er maar door de dealer in laten zetten, dat was maar goed ook want hij viel er niet echt vanzelf in. Ze moesten de 'hexagon' vorm van Remus een beetje nabuigen want dat paste net niet. Het materiaal is gewoon blik dus dat ging na een half uurtje pielen toch goed. Geluid is in principe hetzelfde alleen wat zachter en na wat zoeken blijkt er toch een E4 keur stempel op de Remus te zitten dus ik ben wel tevreden.

Verdere aanpassingen op dit moment: Extendafenda spatbordverlenger, Outback Motortek valbeugels, BikePeR korte navigatiesteun, Hepco&Becker handkapbeugels, rubbers uit de voetsteunen gehaald, GiVi 20 ltr tasje op het achterrek voor losse rommel. Ik lees steeds dat de rijdervoetsteunen te klein zouden zijn, ik vind dat juist een voordeel bij het stoppen en je voeten op de grond zetten. Ik ben er nog niet vanaf gegleden in elk geval.

De achtervering blijft af en toe verassen, denk je dat het wel ongeveer goed is, wordt je toch weer ineens van je zadel gelanceerd als je via een wat scherp inritje het trottoir oprijdt  ???
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2018, 10:46 door bassertoon »

Offline J-P

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2018, 10:49 »
Ga voor een streetbox van hyperpro, je zult qua vering niet veel meer te wensen hebben dan. Ik kan niet meer terug. Mijn set is ook echt aangepast op mijzelf en mijn gebruik.
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline bassertoon

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2018, 11:05 »
Zal eens kijken wat dat is en kost. Ik had nog de hoop dat ik het met de instelmogelijkheden wel goed zou krijgen voor mijn 75-80 kg en altijd solo. En het is wel een stuk beter dan hoe ik hem kreeg. Laatste verbeterpuntje zou nog een voorspatbord verhoger kunnen zijn voor als ik eens in de modder terecht kom..... Waar haal je die in Nederland/Europa?

Offline J-P

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2018, 11:55 »
Rugged roads in Engeland, prima service. Ik ga op het gemak sparen voor de rally kit van MST, wat is dat ubersexy!
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline Jan F.

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2018, 15:11 »
De achtervering blijft af en toe verassen, denk je dat het wel ongeveer goed is, wordt je toch weer ineens van je zadel gelanceerd als je via een wat scherp inritje het trottoir oprijdt  ???

Klinkt als te weinig uitgaande demping. Draai de rebound eens helemaal dicht en dan 12 klikken open. Als je de achterkant indrukt moet deze gecontroleerd omhoog komen. Wanneer je achterkant dan nog gelanceerd wordt door een stoeprandje steeds 2 klikken verder dicht draaien.

Groet, Jan

Offline wimj

Re: Even voorstellen nieuwe AT 2016 rijder uit Alkmaar
« Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2018, 21:32 »
Hallo Wim,

Als het je droommotor is zal hij er nog wel eens komen toch? Ik stel voor mijzelf gewoon een budget inclusief inruil en als ik daar binnen blijf gaat het door. Ik haal jouw aantallen reizen lang niet hoor, maar Marokko is weer aangemeld en gereserveerd voor 2018. Ik zou daar wel eens een oude Dakar etappe willen narijden maar kan ze niet vinden. In het voorjaar kunnen we wel eens een ritje in Brabant doen, daar kom ik eigenlijk vandaan, in Noord Holland zijn bijna geen onverharde wegen.  Ik zie dat je wel samenrijdt met iemand met een nieuwe?

Groeten,
Toon.

Hoi Toon,

Sorry voor de late reactie maar ik heb slechts af en toe Internet hier in Colombia.

Ja, mijn maat heeft sinds een jaar een nieuwe, daarvoor had hij een oud model. Aan een kant zou ik wel een AT1000 willen hebben maar aan de andere kant ben ik nogal gek op mijn oude alpje, ik laat het nog maar even een droom...

Marokko, goed idee! Ik denk dat ik daar ook wel weer eens terecht zal komen.

Wellicht tot een ritje dit jaar, Wim.

Riding Any Road
http://www.wimj.eu