Auteur Topic: xl600v "89 harder laten lopen  (gelezen 2351 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline TonPanTrans

xl600v "89 harder laten lopen
« Gepost op: 31 december 2017, 14:07 »
Hallo Alp rijders

ik rij veel met mijn Alp xl600v "89 een stuk op de snelweg naar en van mijn werk
nu wil ik de tandwiel verhouding aan passen zo dat hij harder loopt.
wie heeft hier ervaring mee en welke verhouding kan ik gaan gebruiken
er zit nu een verhouding van 15 / 47 tands op

gr Ton

Offline Waffie

Re: xl600v "89 harder laten lopen
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2017, 15:18 »
 ;)

Als je de top van ca 170km/uur te weinig vind zou ik voor stellen om op zoek te gaan naar iets anders
Maar even als reminder erbij gezet voor het jaar 2018.


Overschrijding van de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom

Met 4 km/u – 24 euro
Met 5 km/u – 31 euro
Met 6 km/u – 37 euro
Met 7 km/u – 42 euro
Met 8 km/u – 49 euro
Met 9 km/u – 56 euro
Met 10 km/u – 66 euro
Met 11 km/u – 88 euro
Met 12 km/u – 98 euro
Met 13 km/u – 109 euro
Met 14 km/u – 115 euro
Met 15 km/u – 127 euro
Met 16 km/u – 135 euro
Met 17 km/u – 145 euro
Met 18 km/u – 154 euro
Met 19 km/u – 167 euro
Met 20 km/u – 180 euro
Met 21 km/u – 188 euro
Met 22 km/u – 200 euro
Met 23 km/u – 211 euro
Met 24 km/u – 225 euro
Met 25 km/u – 237 euro
Met 26 km/u – 252 euro
Met 27 km/u – 264 euro
Met 28 km/u – 278 euro
Met 29 km/u – 295 euro
Met 30 km/u – 312 euro


Of wil je het toerental omlaag hebben (is dus ook minder snel optrekken) .

Dan kun je een groter tandwiel  voor kiezen of een kleiner tandwiel achter.

bedenk dat hard rijden met een transalp 600 het olieverbruik fors laat toenemen ( de meest zijn op die momenten vastgelopen wegens het niet dagelijks controleren van dit oliepeil)
verbruik van 1 ltr op 800 lkm is dan niet vreemd omdat de  constructie van een v twin niet echt geschikt is daarvoor en dan kom ik weer terug op de eerste opm

Mogelijk een ander soort model kiezen

« Laatst bewerkt op: 31 december 2017, 17:46 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: xl600v "89 harder laten lopen
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2017, 16:04 »

(..overschrijding..)

Met 30 km/u – 312 euro

Ik ken alleen deze laatste, eigenlijk. En wat er gebeurt als je dat vaker doet  ???   ;D


Ton, je vraag is wat onduidelijk. Wil je hem opvoeren d.m.v. carb-upgrade, de maximumsnelheid verhogen, welk antwoord zoek je precies..?


Brrommm
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Trigger

Re: xl600v "89 harder laten lopen
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2017, 16:25 »
Ik ken alleen deze laatste, eigenlijk. En wat er gebeurt als je dat vaker doet  ???   ;D


Ton, je vraag is wat onduidelijk. Wil je hem opvoeren d.m.v. carb-upgrade, de maximumsnelheid verhogen, welk antwoord zoek je precies..?


Brrommm

Ik vind zijn vraag vrij duidelijk, hij wil een andere vertanding om 'harder te lopen' dus hij doelt op de topsnelheid. Nou heb ik de 170 nooit durven testen op mijn Alpje (zelfde model als Ton) omdat bij 150km/h alles al zodaning klinkt en trilt dat ik die laatste 20km/h wel laat voor wat het is. Dat hij (aanname mijnerzijds) de 170km/h al heeft durven halen vind ik al een prestatie op zich.

Andere vertanding gaat inderdaad een hogere top, maar ook slechtere acceleratie geven (het moet uit de lengte of de breedte komen). En, wat Waffie zegt, je kunt bij een bepaalde snelheid een lager toerental bereiken (dat zou ik bij de Alp dan weer eerder doen, 6k op de snelweg rijdt gewoon niet fijn).

Maar Waffie's antwoord is briljant in zijn eenvoud: Als je harder wilt rijden (snelwegscheuren) moet je kijken naar andere motoren. Als het persι een Allroad moet zijn, kijk dan eens naar een Versys, een Varadero of een BMW.
Transalp XL600V

Offline Jan F.

Re: xl600v "89 harder laten lopen
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2017, 16:27 »
Ik ken alleen deze laatste, eigenlijk. En wat er gebeurt als je dat vaker doet  ???   ;D

Raak je erg veel zakgeld kwijt ;D
Heb die van rond €40,= en €50,= regelmatig gehad afgelopen jaar. Is alleen het CJIB blij mee.

Groet, Jan

Oh ja, on topic; probeer eens een 16t voor. Draait op de snelweg net even rustiger.

Offline Floris

Re: xl600v "89 harder laten lopen
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2018, 12:20 »
Op  gearingcommander.com kun je leuk spelen met overbrengingsverhoudingen van tandwielen. De Honda Transalp zit in de database, die kun je op de eerste regel invoeren. Vervolgens kun je onder 'final drive ratio' verschillende verhoudingen invoeren en berekenen welke topsnelheid dat oplevert.

Maar het sommetje kan ook met de hand: 47 tandjes (achter) gedeeld door 15 tandjes (voor) = 3,13. Dat is de standaard setup van jouw Transalp. Als je harder (sneller) wilt kunnen rijden dan wil je het laatst genoemde getal lager hebben. Bijvoorbeeld 47/16 = 2,93. Alternatief: 44/15 = 2,93.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Waffie

Re: xl600v "89 harder laten lopen
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2018, 22:43 »
mooie theorie floris

maar in de praktijk wil je ook nog wat vooruitkomen,

je grootste barriere is rijwind die proportioneel toeneemt met een hogere snelheid
daarom heb je vaak 90 pk nodig om richting 200 km/h te komen en 200 pk om bij de 300 te komen

de transalp heeft slechts 50 en die brengt je bij ca 165
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline piet v d s

Re: xl600v "89 harder laten lopen
« Reactie #7 Gepost op: 03 februari 2018, 21:37 »
past een 16 tands voor met de kap erover
geef dat geen probleem met de ruimte
en welk merk is goed

Offline piet v d s

Re: xl600v "89 harder laten lopen
« Reactie #8 Gepost op: 05 februari 2018, 19:10 »
ik heb een 600 uit 1991

Offline arjenh9

Re: xl600v "89 harder laten lopen
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2018, 09:01 »
mooie theorie floris

maar in de praktijk wil je ook nog wat vooruitkomen,

je grootste barriere is rijwind die proportioneel toeneemt met een hogere snelheid
daarom heb je vaak 90 pk nodig om richting 200 km/h te komen en 200 pk om bij de 300 te komen

de transalp heeft slechts 50 en die brengt je bij ca 165

De kracht opgelegd door de rijwind neemt kwadratisch toe met de snelheid.. het vermogen dus met de derde macht..!
Je stelt dat een alp of v-twin op hoge snelheid meer olie verbruikt, kun je dat eens uitleggen?

Offline Trigger

Re: xl600v "89 harder laten lopen
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2018, 10:14 »
Het toerental van de motor bepaalt hoe hard die zuigertjes op en neer moeten pompen.
De vertanding van een Alp maakt dat hij op snelweg-snelheden (130km/h) hoog in zijn toeren zit (~7k).

Bij die toerentallen gaat er vanwege het ontwerp (en vaak ook de leeftijd en staat van onderhoud) van het blok van een Alpje gewoon meer olie doorheen.
Transalp XL600V

Offline Brombeer

Re: xl600v "89 harder laten lopen
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2018, 21:06 »
past een 16 tands voor met de kap erover
(..)
en welk merk is goed

Eιn tand groter vσσr kan wel. Je moet dan wel je ketting even opnieuw stellen (want hij wordt strakker).

Koop merktandwielen. Vrijwel elke motorzaak zal je die van JT kunnen leveren.

Een goede kwaliteit voortandwiel zorgt niet alleen voor je ketting, maar ook voor de tanden van de as waar die op zit.

Kijk ook eerst even naar de staat van de tanden op het borgplaatje. Anders bestel je die gelijk mee.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arjenh9

Re: xl600v "89 harder laten lopen
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2018, 22:19 »
Het toerental van de motor bepaalt hoe hard die zuigertjes op en neer moeten pompen.
De vertanding van een Alp maakt dat hij op snelweg-snelheden (130km/h) hoog in zijn toeren zit (~7k).

Bij die toerentallen gaat er vanwege het ontwerp (en vaak ook de leeftijd en staat van onderhoud) van het blok van een Alpje gewoon meer olie doorheen.

Vergeleken met mijn guzzi is de alp inderdaad een hoogtoerige motor. Als de zuigers vaker op en neer gaan dan wordt er vaker een filmlaagje op de wand achtergelaten en mee verbrandt. Maar ik ben wel benieuwd wat het ontwerp van de alp of van een v-twin met het olie verbruik te maken heeft.

Offline Waffie

Re: xl600v "89 harder laten lopen
« Reactie #13 Gepost op: 06 februari 2018, 23:05 »
 ;)
olieverbruik heb je op 2 manieren

verbranden of lekken

en als zuigersnelheden te groot worden is er inderdaad weinig tijd op de oliefilm terug te nemen en verbrand dus
maar ook kwaliteit van de olie speelt een rol want olie kan ook verdampen en hoe meer belasting hoe meer interne warmte
de praktijk is gewoon duidelijk

meer toeren geeft bij de alp meer olie verbruik
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline piet v d s

Re: xl600v "89 harder laten lopen
« Reactie #14 Gepost op: 07 februari 2018, 20:45 »
 bijvoorbeeld  als ik een paar dagen op hoge toeren rij dan ga de alp olie gebruiken ?
maar als ik daarna weer rustig rij stop dan ook het olie verbruik weer ?
ik heb deze alp net een paar maanden dus nog geen ervaring, en wil er wel lang mee doen

ik heb mijn twin verkocht met 110.000 km en geen druppel olie verbruik


Offline Trigger

Re: xl600v "89 harder laten lopen
« Reactie #15 Gepost op: 08 februari 2018, 08:02 »
bijvoorbeeld  als ik een paar dagen op hoge toeren rij dan ga de alp olie gebruiken ?
maar als ik daarna weer rustig rij stop dan ook het olie verbruik weer ?
ik heb deze alp net een paar maanden dus nog geen ervaring, en wil er wel lang mee doen

ik heb mijn twin verkocht met 110.000 km en geen druppel olie verbruik

Mijn ervaring is dat de oudere alpjes vrijwel altijd wel een beetje olie verbruiken, maar dat het meer geprononceerd word bij langdurige hoogtoerige vermogensafgifte. De mijne draait er in een ritje soms wel 100cc doorheen als ik 200km snelweg rijd met meer dan 100km/u.
Transalp XL600V

Offline dropken

Re: xl600v "89 harder laten lopen
« Reactie #16 Gepost op: 08 februari 2018, 09:44 »
Inderdaad de oudere alpjes gebruiken iets olie bij Gebruik op de snelweg wat meer als op de mindere snelle routes maar als het verbruik te hoog word is er meer aan de hand. Zolang het om een paar honderd cc op de duizend km gaat is er niets aan de hand