Auteur Topic: Motor start niet - Advies aub  (gelezen 1232 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Harald Stoll

Motor start niet - Advies aub
« Gepost op: 05 januari 2018, 15:27 »
Hallo forum,
Ik heb nu sinds 1,5 jaar een transalp en ik ben er blij mee. ik leg bijna elke werkdag sinds dien 100km pendelend af.

Sinds deze week start mijn motor niet meer. Hier zijn een aantal bevindingen op basis van wat onderzoek.

De start motor doet zijn best en lijkt ook genoeg stroom te hebben maar komt niet op gang, ook niet heel even.
De brandstof meter staat op 1/3.
Bij het proberen was het tussen de 5~9 graden. In het verleden lukte dit wel, zolang er wat choke bij te pas kwam.

De bougie aan de linkerkant heb ik los gekregen, tijdens het starten heb ik goed naar het puntje gekeken en zie ik dat er bijna constant vonkjes van af komen. Hij was niet smerig of zwart, maar ook niet bepaald schoon.
Bougie voor het eraf halen: https://photos.app.goo.gl/RzfagLdh08kjyZ4y1

Aan de rechterkant heb ik ook een bougie gevonden, alleen deze ga ik zonder extra gereedschap te kopen niet los.
Rechter bougie: https://photos.app.goo.gl/XFfTjqOZcuabOtVt1

De accu is volgens mij 3 jaar oud, staat meestal aan de druppelader wanneer ik hem een tijd niet gebruik (zie foto)
Ik durf niet te lang op de start knop te drukken omdat mij ooit is verteld dat er anders iets door kan branden.
Er staan 63k km op de teller.

Motor starten (video m/geluid):
https://photos.app.goo.gl/By8YYBnRG85ajPEt2

Druppel lader vlak voor het starten:
https://photos.app.goo.gl/mwUlahuMS798zCUy1

Na het even proberen werd de meeste rechter lampje van de lader rood, en na een paar uur tijd weer groen.

Ik heb weinig verstand van motor techniek, maar ben bereid om te leren. Verder ben ik redelijk handig en heb ik redelijk veel gereedschap liggen.

Motor model:
Transalp 650v XL - https://photos.app.goo.gl/FxEmVFquUHqyADpA3

De dichtstbijzijnde garage is en beetje ver (Woon in Leidsche rijn), ik leer liever zelf hoe ik het oplos, en bespaar natuurlijk graag de kosten.

Graag jullie advies in de vorm van tips, vermoedens, filmpjes of linkjes :)
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2018, 16:08 door haraldstoll »

Offline robgoesdakar

Re: Motor start niet - Advies aub
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2018, 16:48 »
Elke werkdag ca. 100km voor 1,5 jaar --> dus ca. 30.000 km gereden tot nu toe.
Heb je wel regulier onderhoud uit laten voeren in die tijd ? (6.000km kleine en 12.000km grote beurt !)

Vonk heb je in ieder geval, naar jouw bevindingen, toch even checken of dat op beide cilinders is. Als je het originele gereedschaps setje er nog bij hebt, dan zit daar een bougie sleutel bij en moet je gewoon de 2 gemakkelijkste bougies los kunnen krijgen zonder veel problemen (alleen bij die 650 moet de kuip er af :D )

Je hebt nodig : vonk, brandstof en lucht om een verbranding te krijgen, dus volgende controle : brandstof.

Aan de linker kant van je tank zitten 2 leidingen. 1 brandstof leiding ( de dikke ), en 1 vacuurm leiding. Trek de vacuum leiding los aan de blok kant, en de brandstof slang los aan de tank kant. Even een bakje onder de aansluiting van de brandstofslang aan de tank, en even zuigen aan het vacuum slangetje. Komt er brandstof uit, dan werkt dat systeem in ieder geval ook.

Dan kom je bij lucht, en dus het luchtfilter... bij regulier onderhoud zou deze regelmatig vervangen (of gereinigd bij K&N) moeten zijn.

Terug naar het start geluid op het filmpje.... lijkt niet heel overtuigend, maar dat kan op zo'n filmpje bedriegen. Dus misschien eens met een starthulp erbij kijken of ie dan wel wil aan slaan.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Harald Stoll

Re: Motor start niet - Advies aub
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2018, 18:32 »
Bedankt voor je reactie.

Net als bij auto die niet start : met startkabels accu op (andere) lopende auto aansluiten en starten. Dan weer conclusies trekken.
Sluit die ik rechtstreeks op de accu aan, zoals bij de auto?

Offline Harald Stoll

Re: Motor start niet - Advies aub
« Reactie #3 Gepost op: 05 januari 2018, 19:06 »
Bedankt Rob voor je tips

Elke werkdag ca. 100km voor 1,5 jaar --> dus ca. 30.000 km gereden tot nu toe.
Heb je wel regulier onderhoud uit laten voeren in die tijd ? (6.000km kleine en 12.000km grote beurt !)
Net even gekeken, gekocht met 42k, nu 63k, dus nog maar 21k gereden.
Tot nu 2 keer klein onderhoud laten doen, wel doe ik zelf de ketting schoonmaken, spannen, oliën. De laatstse keer was de filter helemaal schoon. ik denk dat ik hem er zelf wel af krijg, de moeite waard denk ik om te proberen?

Vonk heb je in ieder geval, naar jouw bevindingen, toch even checken of dat op beide cilinders is. Als je het originele gereedschaps setje er nog bij hebt, dan zit daar een bougie sleutel bij en moet je gewoon de 2 gemakkelijkste bougies los kunnen krijgen zonder veel problemen (alleen bij die 650 moet de kuip er af :D )
Originele setje heb ik. De kuip zit behoorlijk in de weg, maar ik zal er eens lekker voor gaan zitten en nogmaals proberen.

Je hebt nodig : vonk, brandstof en lucht om een verbranding te krijgen, dus volgende controle : brandstof.

Aan de linker kant van je tank zitten 2 leidingen. 1 brandstof leiding ( de dikke ), en 1 vacuurm leiding. Trek de vacuum leiding los aan de blok kant, en de brandstof slang los aan de tank kant. Even een bakje onder de aansluiting van de brandstofslang aan de tank, en even zuigen aan het vacuum slangetje. Komt er brandstof uit, dan werkt dat systeem in ieder geval ook.
Oh boy, dat wordt lekker knoeien..ik laat je weten hoe het is gelopen.

Dan kom je bij lucht, en dus het luchtfilter... bij regulier onderhoud zou deze regelmatig vervangen (of gereinigd bij K&N) moeten zijn.
Even zoeken op youtube naar waar de luchtfilter zit. aan de zijkant of onder de gastank?

Terug naar het start geluid op het filmpje.... lijkt niet heel overtuigend, maar dat kan op zo'n filmpje bedriegen. Dus misschien eens met een starthulp erbij kijken of ie dan wel wil aan slaan.
Bedoel je dat de accu niet sterk genoeg is? Ik heb helaas geen starthulp, of een auto, maar ik zal kijken wat ik kan vinden.

Offline Sopa

Re: Motor start niet - Advies aub
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2018, 19:09 »
De startmotor draait rond dus dat de accu genoeg stroom geeft, geloof ik wel. Je ziet ook vonken (als je trouwens graag je bougies wilt laten zien, laat dan de andere kant zien) Ik zou idd even op onderzoek uitgaan of ie wel brandstof krijgt. Want brandstof en vonk is boem.
Onderaan de vlotterbak van de carburateurs zit een schroef (bij de 600 iig). Draai je die open dan zou er benzine uit een tuutje onderop de vlotterbak moeten komen. Hierop zit ook vaak een slangetje.  Dan moet t daar uitkomen.

Je kunt ook even flink doorstarten, dan de bougie er uit halen en kijken of ie nat wordt.


Offline Timy

Re: Motor start niet - Advies aub
« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2018, 21:21 »
Even zoeken op youtube naar waar de luchtfilter zit. aan de zijkant of onder de gastank?
https://www.youtube.com/watch?v=RP_F9Q3PHvQ
Helaas.. onder de tank!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Brombeer

Re: Motor start niet - Advies aub
« Reactie #6 Gepost op: 05 januari 2018, 21:21 »
Dag Harold,


Heb je een multimeter? Misschien kan je er één van de buren lenen.

Laadt de accu op en laat dan een nacht staan (zonder de lader).

Laat het contact uit en meet in de stand 'DCV' de accuspanning op de accupolen.

Zet daarna het contact met de lichten uit en meet dit opnieuw. Laat de meetsondes op de accupolen, en

Laat de startmotor ronddraaien (met alle bougiers er in) en kijk hoe ver de accu spanning valt.

Stop met starten en kijk hoe ver de accuspanning weer omhoog komt.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Timy

Re: Motor start niet - Advies aub
« Reactie #7 Gepost op: 05 januari 2018, 21:22 »
Terug naar het start geluid op het filmpje.... lijkt niet heel overtuigend, maar dat kan op zo'n filmpje bedriegen. Dus misschien eens met een starthulp erbij kijken of ie dan wel wil aan slaan.
Zonder dit al gezien te hebben had ik exact hetzelfde gevoel. Klinkt als "ik wil niet, ik wil niet, ik wil niet"..
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Arjen

Re: Motor start niet - Advies aub
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2018, 01:26 »
Klinkt als een niet al te beste accu.
Hoe het (starten) wel hoort te klinken? Ongeveer zo: https://www.youtube.com/watch?v=CiZYFWneX0c

(De slechte loop na het starten moet je even negeren van dit filmpje  :)) )
“Never Stop Exploring”