Auteur Topic: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...  (gelezen 1460 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Thijsdekker

Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Gepost op: 05 januari 2018, 18:07 »
Beste rijders,

Net via de post mijn koelvloeistof binnen gehad. ik ging mijn reservoir bijvullen: die overigens helemaal leeg was en er ging maar 300 ml vloeistof in... hebben jullie het een idee wat dit kan zijn? ik zat zelf te denken omdat ik de dop van de radiator niet open heb gezet dat de lucht er niet uit kan ofzo?? ik hoor het graag van jullie

gr Thijs

Offline Timy

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2018, 18:33 »
Bij de dop (af)vullen, motor starten zonder dop erop en even kijken of de lucht er idd uit is/gaat. Beetje gas geven hiervoor. Als het niveau niet meer daalt ook het reserve tankje nog naar juist niveau vullen (indien nodig). De lucht zit bovenin en gaat er bij de dop uit.

Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline PimW

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2018, 18:37 »
Wil je bijvullen of verversen? Misschien een idee eens op zoek te gaan naar een werkplaats handboek voor de juiste procedure (stuur maar een pm ik heb wel pdfjes).

Offline Thijsdekker

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #3 Gepost op: 05 januari 2018, 18:46 »
verversen

Offline Thijsdekker

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2018, 18:47 »
ik heb het handboek thuis liggen, maar ik heb daar alleen iets over bijvullen kunnen vinden

Offline PimW

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2018, 18:50 »
Als het een werkplaasthandboek is dan staat verversen er zeker ook in.

Als je alles afgetapt hebt (met de radiateur dop los) dan ga je vullen op de radiateur. Vervolgens moet je ontluchten en als de radiateur dan op niveau is breng je het reservoirtje op peil.

Offline Oldtimer

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #6 Gepost op: 05 januari 2018, 19:54 »
Citaat
ik ging mijn reservoir bijvullen

Welk reservoir bedoel je. Als je dat witte potje bedoeld links beneden dan staan hier max en min streepjes op.
 Dit is het zgn expansievat.

Volgooien is niet de bedoeling
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Thijsdekker

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #7 Gepost op: 05 januari 2018, 20:05 »
Ik dacht al ja, dus ik moet hem bij de radiator bijvullen?

Offline Oldtimer

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2018, 20:30 »
Yep.

Motor warm laten draaien en wachten tot de bellen eruit zijn.
Pas daarna expansievat op peil brengen.

Geen megaklus dus.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Thijsdekker

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2018, 21:07 »
het is gefixt! :D alleen nog even de overvloed aan koelvloeistof uit het reservoir zien te krijgen :P
bedankt voor de tips!

Offline Brombeer

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2018, 21:08 »
Maar,

Als je het expansievaatje bij wilt vullen omdat die bijv. onder minimum staat, hoef je alleen maar daar bij te vullen. Het expansievat houdt de radiateur ook afgetopt.


Het kan geen kwaad om dan ook even onder de radiateurdop te kijken, maar daar zie je dan w.s. niks geks.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Timy

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2018, 21:24 »
het is gefixt! :D alleen nog even de overvloed aan koelvloeistof uit het reservoir zien te krijgen :P
bedankt voor de tips!
Al doende leert men  ;D
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Thijsdekker

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #12 Gepost op: 06 januari 2018, 12:08 »
mmm vreemd. ik had gister even de motor laten draaien en gekeken of er iets uit het reservoir weg liep maar dit gebeurde niet. daarnaast kon ik wel ongeveer 2 liter vloeistof kwijt in mijn radiator. zou de slang vanaf het reservoir naar de radiator verstopt kunnen zitten?

Offline PimW

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #13 Gepost op: 06 januari 2018, 12:13 »
Nee dat klopt volgens mij prima, je hebt denk ik nogsteeds niet de juiste procedure gevolgd.

VULLEN op de radiateur, het expansie vat dient als overloop en vanuit daar kun je je systeem niet afvullen (als je met een leeg systeem begint).

Dus met leeg systeem vul je aan de radiateur, dan laat je de motor lopen. Als de thermostaatklep opent zul je in de RADIATEUR het niveau zien zakken. Vul de radiateur bij en check het expansievat/reservoir.

Hoelang heb je de motor zonder koelvloeistof laten draaien?
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2018, 12:20 door PimW »

Offline Thijsdekker

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2018, 12:30 »
een paar seconden

Offline Thijsdekker

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #15 Gepost op: 06 januari 2018, 12:49 »
is dat erg schadelijk voor je blok als je hem even laat draaien zonder vloeistof er in?

Offline Oldtimer

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #16 Gepost op: 06 januari 2018, 13:27 »
Aan het begin van dit topic vroeg ik me al af of de vraag wel duidelijk was,
Nu in elk geval wel.
TS heeft het expansievat gevuld en niet de radiateur.
Een paar seconden  is niet bevorderlijk voor het blok, maar het wordt niet zo heel heet dat er meteen schade ontstaat.
Maar niet meer doen.

De manier die Pim aangeeft is de enige juiste,
Radiateur vullen tot net onder de dop. Motor laten draaien tot de vloeistof gaat zakken en circuleren. Dan bij vullen tot max en de dop erop .
Dan even laten draaien en dan het expansievat vullen tot de max streep.

Suc6


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Thijsdekker

Re: Problemen met het bijvullen van koelvloeistof...
« Reactie #17 Gepost op: 06 januari 2018, 13:38 »
oooh, dan heb ik het toch goed gedaan, bedankt voor de hulp iedereen! :D