Auteur Topic: Helm  (gelezen 3577 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jan B

Helm
« Gepost op: 06 januari 2018, 00:16 »
Beste allemaal,

Allereerst nog de beste wensen voor 2018 en vele veilige km's voor iedereen! Ik heb meteen een vraagje:
Wat zijn zoal de favoriete helmen van iedereen? Mijne is zo wat aan vervanging toe. Ik heb een Schubert C3, waar ik op zich tevreden over ben, maar verandering van spijs etc...

Zijn er specifieke Transalp helmen? Qua functionaliteit en/of style (het oog wil ook wat😄).

Ben benieuwd...

Gr,

JanB
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2018, 01:17 door Arjen »

Offline Cordion

Re: Helm
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2018, 09:26 »
Jan,

Recent zelf mijn Shuberth C3 geupgrade naar de C4. Niet goedkoop, wel lekker stil en nog betere ventilatiemogelijkheden en interne luchtcirculatie dan bij de C3. Heb ook de bluetooth-module erbij gekocht, werkt heel erg goed. Als je zelf tevreden bent met de C3 zou ik de C4 in ieder geval overwegen.

Paul

Offline bassertoon

Re: Helm
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2018, 10:25 »
Jan, 

ik heb een oude C3 die helemaal "op" is vervangen door een E1: dat is een C3 Pro met een klep die er ook af kan en een behoorlijk groot extra ventilatiegat bij de kin die 's winters gelukkig dicht kan. De Enduro-look vind ik wel passen bij een all-road, heb een witte helm gekocht bij een witte tri-color AT. Zonneklep/extra ventilatie zal in warme landen zeker comfortabel zijn afgaande op mijn eigen ervaring vorig jaar. Je moet wel rekening houden met levertijden afhankelijk van gewenste maat/kleur dat zie je in de webshops ook verschijnen als je je maat kiest. De mijne komt waarschijnlijk pas in maart.

Grt. Toon.

Offline V-Twin

Re: Helm
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2018, 10:47 »
Ik zou zeker eens kijken voor de nieuwe systeem helm van Shoei. Heeft nu ook een ingebouwd zonnevizier en meer verbeteringen.
Service van Schuberth vind ik echt ruk en mijn dealer wil de C4 vanwege het vele gedoe niet eens meer verkopen.
Weet overigens dat Schuberth ook geen Pinlock mag gebruiken maar zelf een look a like heeft ontwikkeld die niet goed blijft zitten en het scherm toch weer snel laat beslaan.
De C3 en de C4 heb ik overgeslagen vanwege kwaliteitsproblemen, was onlangs in de markt voor een E1 maar ga nu toch voor de Shoei Hornet ADV. Bij Hans van Wijk in Zoetermeer is het personeel, als enige motorzaak in NL, opgeleid om het losse binnenwerk op Shoei specs aan te passen voor de meest optimale pasvorm en drukverdeling.
Succes met je zoektocht maar voor mij geen Schuberth meer.

Offline xrvtuur

Re: Helm
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2018, 11:15 »
ik rij nu met een Arai SZF jethelm, maar die is nu 9 jaar oud dus tijd voor een nieuwe, ik twijfel nu tussen Arai SZ Ram en Shoei J Cruise, die Shoei schijnt erg goed te zijn en ook met zonnevizier wat de Arai niet heeft, maar bij de Arai gaat het zonnevizier mechanisme dan ook niet kapot ;). Maar het moet natuurlijk wel een jethelm blijven, lekker fris en voor kin bescherming hebben mannen baard groei ;)
Varadero SD02  2004

Offline Arendsoog

Re: Helm
« Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2018, 18:37 »
Ik rijd alweer een paar jaar met de Shark Evoline 3 helm. Recent nog eentje in de uitverkoop op de kop getikt omdat de opvolger, de Evo One, mij niet lekker zit.

Grote voordeel, systeemhelm waarbij het kaakdeel helemaal naar achteren wordt geklapt en je de helm veilig als jethelm kunt gebruiken.

Kwalitatief is het geen hele goede helm, hij tocht een beetje, maar is een stuk goedkoper dan een Schuberth helm en die gaat bij mij uiteindelijk ook maar 3 jaar mee.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline xrvtuur

Re: Helm
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2018, 20:13 »
Systeemhelm met opgeklapt gedeelte is minder veilig dan een jet helm,  het opgeklapte gedeelte werkt als een hefboom bij valpartij. Bovendien is zo'n systeem helm veel zwaarder dan een jet helm dus meer belasting op je nek
Varadero SD02  2004

Offline bassertoon

Re: Helm
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2018, 09:55 »
Ik ben bang dat mijn eigen kaakdeel ook naar achteren wordt geklapt als ik met een jethelm op mijn gezicht val :o

Het opklapbare deel is denk ik wel veilig te gebruiken voor op- en afzetten ook met de bril op, tanken/afrekenen met helm op, iemand iets vragen en roken. Roken zelf is dan volgens de deskundigen wel weer gevaarlijk maar dat ligt niet aan de helm ;D

Hoe dan ook, in de Schuberth manual staat dat het niet de bedoeling is om te rijden met opgeklapt kingedeelte.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2018, 09:59 door bassertoon »

Offline V-Twin

Re: Helm
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari 2018, 13:18 »
Hoe dan ook, in de Schuberth manual staat dat het niet de bedoeling is om te rijden met opgeklapt kingedeelte.

Klopt en de systeem helmen van Schuberth zijn ook niet goedgekeurd als jethelm. De nieuwe Neotech van Shoei overigens wel. Blijft het punt van XRVtuur bestaan dat je forse massa boven op je hoofd hebt die voor een fikse belasting gaat zorgen bij een val.
Nu kan je zeggen ja maar de helm is toch goedgekeurd, ja dat klopt maar de ECE keuringseisen liggen al jaren ter discussie en zijn absoluut niet realistisch. Is een minimumeis en de huidige techniek maakt veiligere helmen mogelijk alleen dat zie je niet aan het label omdat daarin geen gradaties zijn. Er zijn verschillende goede Amerikaanse en Engels sites waarop je met verbeterde testen de resultaten kunt zien en dan komt Schuberth er met de systeemhelmen er niet best van af.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2018, 08:00 door V-Twin »

Offline Floris

Re: Helm
« Reactie #9 Gepost op: 07 januari 2018, 13:24 »
Ik zou zeker eens kijken voor de nieuwe systeemhelm van Shoei. Heeft nu ook een ingebouwd zonnevizier en meer verbeteringen.

Ik heb nu een ouder model Shoei Syncrotech en die is aan vervanging toe.
Ik ga voor de nieuwe Shoei Neotec II. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Arendsoog

Re: Helm
« Reactie #10 Gepost op: 07 januari 2018, 20:37 »
Systeemhelm met opgeklapt gedeelte is minder veilig dan een jet helm,  het opgeklapte gedeelte werkt als een hefboom bij valpartij. Bovendien is zo'n systeem helm veel zwaarder dan een jet helm dus meer belasting op je nek

Voor een normale systeemhelm geldt dat inderdaad, voor de Shark Evoline helmen niet. Daar klapt het kaakdeel helemaal naar achteren en zit de helm in balans op je hoofd.

Voor mij is het de ideale helm.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline TransAlpGhost

Re: Helm
« Reactie #11 Gepost op: 08 januari 2018, 00:24 »
Ik heb de shubert c3pro met bluetooth kraag in het wit

is echt kostbaar maar als deze dicht is, ook stil. toch ik rij nog steeds met oordoppen hoor. licht van gewicht ook dat is erg fijn.
Het is een helm die niet is goedgekeurd als jet helm omdat het kin deel niet kan worden  vast gezet.

Wel irritant dat die het stilst is als ik het kin deel er in doe maar dat die dan echt beslaat als een malle ondanks de "hoeheethetookalweerruitje" en zeker op het zonne vizier.

de E1 met zonne klep zou ik wel als alternatief er naast willen proberen als ik nu opzoek zou gaan.

Het feit dat deze helm van producten is gemaakt waar door de afschrijving ook 5-6 jaar is speelde wel mee in het budgetteren van de helm.

Ik ben niet voor de neotec gegaan omdat deze niet lekker met mijn oordoppen paste en daardoor juist veel contact geluid door gaf. Maar dit is hoofd afhankelijk.

beetje van de hak op de tak mijn helm twijfels
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline bassertoon

Re: Helm
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2018, 17:40 »
Voor een normale systeemhelm geldt dat inderdaad, voor de Shark Evoline helmen niet. Daar klapt het kaakdeel helemaal naar achteren en zit de helm in balans op je hoofd.

Voor mij is het de ideale helm.
Ieder zijn ding, maar voor mij is gewoon iedere Jethelm gevaarlijk dan een systeemhelm of vaste integraalhelm door het ontbreken van een kinstuk. Daarom zal ik persoonlijk nooit een Jethelm kopen.

Offline xrvtuur

Re: Helm
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2018, 21:07 »
maar je koopt wel een africa twin ipv een volvo
Varadero SD02  2004

Offline bassertoon

Re: Helm
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2018, 10:19 »
maar je koopt wel een africa twin ipv een volvo
Dat risico accepteer ik dan weer wel  :D
En aangezien mijn werkgever mij een lease 4-wieler ter beschikking stelt, was er weer wat meer budget voor een 2 wielert om de vrije tijd mee op te leuken.....

Nogmaals, ieder zijn ding, maar voor mij geen Jethelm.

Offline Arendsoog

Re: Helm
« Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2018, 11:49 »
Ieder zijn ding, maar voor mij is gewoon iedere Jethelm gevaarlijk dan een systeemhelm of vaste integraalhelm door het ontbreken van een kinstuk. Daarom zal ik persoonlijk nooit een Jethelm kopen.

Dit is een systeemhelm die in open stand nog veilig te gebruiken is, in tegenstelling tot een gewone systeemhelm. In dichte stand beschermt deze net zo goed als elke andere systeemhelm.

Ik rijd vaak in temperaturen boven de 30 graden en dan moet je andere risico's gaan afwegen. Als je het te warm krijgt is de kans op een ongeluk weer een stuk groter. Toen de gendarmes in Zuid-Frankrijk in hemdsmouwen en met jethelmen gingen rijden nam het aantal ongelukken onder hen drastisch af.

Ik vind het dan ook fijn een helm te hebben die me in één keer beide mogelijkheden biedt. Bij lagere temperaturen in de stad zet ik hem ook volledig open. Minder veilig bij een ongeluk maar ik zie en hoor meer.  En vergeleken met al die fietsers die zonder helm rondrijden ben ik nog een stuk beter beschermd.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline Steffie

Re: Helm
« Reactie #16 Gepost op: 14 januari 2018, 10:20 »
Ik ben zeer content met mijn Caberg Tourmax.
Systeem helm die goedgekeurd is om open geklapt rond te rijden.
Ingebouwd zonnevizier, klep er op, pinlock en niet te duur.
Misschien over een paar jaar eens kijken naar een Shoei.
Zelfde accessoires maar een stukje duurder.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline Arjen

Re: Helm
« Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2018, 15:01 »
Omdat niemand het nog uitdrukkelijk heeft geschreven:

Citaat
Tijdens een crash is het moment dat je de helm het hardst nodig hebt. Op het moment van impact komt er enorm veel druk op de helmschaal te staan, die op zijn beurt de krachten absorbeert en niet doorgeeft aan het menselijk hoofd dat er in verstopt zit. Maar als de helm niet naadloos aansluit kan deze tijdens de enorme druk van de impact gaan schuiven en/of zelfs worden afgerukt. En als dat gebeurt, kan helm zijn werk niet meer optimaal uitoefenen. Rijden met een helm met de juiste pasvorm, is dus net zo belangrijk als het überhaupt dragen van een helm.

Kortom, de hoogste prioriteit zou dus niet moeten liggen bij kleur, merk of features. De hoogste prioriteit moet de pasvorm zijn.
“Never Stop Exploring”

Offline PimW

Re: Helm
« Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2018, 15:22 »
Dress for the crash, not the ride ;D

Het hoeft niet hard te gaan voor een hersenschudding!

Offline Steffie

Re: Helm
« Reactie #19 Gepost op: 17 januari 2018, 08:45 »
Omdat niemand het nog uitdrukkelijk heeft geschreven:

Kortom, de hoogste prioriteit zou dus niet moeten liggen bij kleur, merk of features. De hoogste prioriteit moet de pasvorm zijn.

Helemaal correct Arjen.
Maar dat neem ik eigelijk standaard mee in de definitie van " het dragen van een helm".
En dan ga je kijken naar al die mooie "Goodies"
Geniet.....maar drink met je maten.