Auteur Topic: Vonk van bougiekabel???  (gelezen 1131 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline wessellangedijk

Vonk van bougiekabel???
« Gepost op: 06 januari 2018, 11:53 »
Goedemorgen (nog net),

Aangezien ik net lid ben, zal ik me eerst even vlug voorstellen.
Mijn naam is Wessel en ik heb sinds het eind van afgelopen motorseizoen mijn A2 rijbewijs gehaald. Gauw genoeg daarna kocht ik mijn eerste motor: een Transalp 600 uit '92 met destijds 93000 km op zijn teller staan.
Aangezien ik erg graag rond rijd op mijn Alpje, rijd ik nog zonder moeite door met dit weer.
Na ongeveer 8000 km gereden te hebben begon hij zich af en toe een klein beetje in te houden. Dit kwam vooral voor boven de 120km/u. Na nog eens 2000 km gereden te hebben begon hij ook heel af en toe te stotteren. Mijn geluk was dat dit net voor de vakantie was, waar ik hem een fijne beurt kon geven. Gauw genoeg kwam ik er achter dat er vonken over sloegen van de bougiekabel naar het frame (of ander massa-geleidend deel). Nou heb ik de bobine vervangen voor eenzelfde bobine van mijn vader zijn gedemonteerde Africa Twin waarna ik er vanuit ging dat het probleem wel over zou zijn.
Wegens tijd gebrek heb ik vandaag mijn TA weer in elkaar gezet en een eerste ritje gereden. Wat blijkt: nou loopt hij bijna contstant op één cilinder en stottert gruwelijk. Er komen nog steeds veel vonken van de kabel af, ook nu ik er een stuk radiateurslang overheen heb geschoven.
Ik snap er niks van waar dit vandaan moet komen. Is er iemand die het probleem (her)kent, en mij hier mee vooruit zou kunnen helpen?

Groeten,

Wessel Langedijk

Offline Hans Schaap

Re: Vonk van bougiekabel???
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2018, 13:06 »
Als ik jouw bescjrijving lees lijkt de isolatie van de bougiekabel "lek" dit kan komen door veroudering waardoor er haarscheurtjes optreden.


Remedie is eenvoudig, nieuwe bougiekabel erop en klaar.


Ik zou ook gelijk kijken naar de toestand van de bougiedoppen en deze ook vervangen als je het niet vertrouwd.
Let dan ook op roetsporen op het porselein van de bougie.


Let op dat er 4 bougie's in het blok zitten en je dus ook 4 bougiekabels hebt te vervangen.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline wessellangedijk

Re: Vonk van bougiekabel???
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2018, 13:09 »
Bedankt Hans! Dit was ook mijn eerste gedachte. Echter na het vervangen van de achterste twee bobines bleef hetzelfde verhaal (bij bijde bobines). De voorste twee hebben hier totaal geen last van. Zou hier ook een massa probleem kunnen zijn? Of heeft dat er dan totaal niks mee te maken? Ik heb namelijk het massa puntje op het frame al op geschuurd en de bobines + grondplaatje ook.

Offline Hans Schaap

Re: Vonk van bougiekabel???
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2018, 13:17 »
Idd vreemd, het feit dat de kabels doorslaan ligt aan de kabels en niet aan bobine's oid.


Mogelijk heb op de bobine's van je vader ook slechte kabels getroffen, het is lastig om met gebruikte onderdelen storing te zoeken omdat je het risico loopt dat je de oorzaak niet wegneemt.


Aan de andere kant schrijf jij ook dat de de kabels hebt geïsoleerd en dat er nog steeds doorslag optreedt.


Dan is het zaak om ( in het donker) exact de locatie van de doorslag vast te stellen en die eerst te verhelpen.
Hoe dan ook er hoort geen doorslag op te treden.


Dus toch nog even verder zoeken om e.e.a. uit te sluiten.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Vonk van bougiekabel???
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2018, 13:43 »

Misschien kun je die bougiekabels zo leiden dat ze nergens het frame raken?

Is het dan over?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Vonk van bougiekabel???
« Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2018, 13:50 »
De oorzaak kan ook zitten in defecte bougies. Zijn deze al vervangen ????
Lees hier niks over. Zelfs 1 defecte bougie kan het probleem veroorzaken.
Als de elektroden verkeerd zijn afgesteld bijvoorbeeld
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline wessellangedijk

Re: Vonk van bougiekabel???
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2018, 14:37 »
Misschien kun je die bougiekabels zo leiden dat ze nergens het frame raken?

Is het dan over?

Heb ik inderdaad ook geprobeerd! Is niet over helaas....

De oorzaak kan ook zitten in defecte bougies. Zijn deze al vervangen ????
Lees hier niks over. Zelfs 1 defecte bougie kan het probleem veroorzaken.
Als de elektroden verkeerd zijn afgesteld bijvoorbeeld

Ik heb de twee makkelijke vervangen, de twee moeilijkere nog niet.

Nou heb ik de twee voorste bobines omgeruild met de twee achterste. Het probleem is echter niet verplaatst. Nog steeds bij de twee achterste vonken die overschieten.

Offline PimW

Re: Vonk van bougiekabel???
« Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2018, 14:43 »
Dan zou ik de bougies maar eens bekijken/wisselen/vervangen.

Offline wessellangedijk

Re: Vonk van bougiekabel???
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari 2018, 19:46 »
Bedankt iedereen voor het mee denken!
Het probleem van het lopen op één cilinder is inmiddels opgelost. Dit had niks te maken met het overslaan van de vonken, maar een CDI had de geest gegeven. De vonken slaan echter nog steeds over, hier ga ik nog naar zoeken.