Auteur Topic: Verkeerde Olie in de motor.  (gelezen 2009 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Thijsdekker

Verkeerde Olie in de motor.
« Gepost op: 26 januari 2018, 11:54 »
Beste rijders,

Inmiddels zit er al weer nieuwe olie in en is het probleem op gelost. de verkeerde olie die ik er in had gedaan heeft mij nieuwe koppelingsplaten gekost. maar ik vroeg mij af of van die slechte olie ook nog andere bewegende onderdelen sloopt? zoals cylinders enzo.

gr Thijs

Offline V-Twin

Re: Verkeerde Olie in de motor.
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2018, 12:21 »
Dat ligt er maar helemaal aan hoe lang je daarmee gereden hebt en wat voor soort olie dat was.

Offline Waffie

Re: Verkeerde Olie in de motor.
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2018, 14:13 »
volgens mij had hij er (auto) olie in, en dan denk ik niet dat er enig probleem zal zijn.
het enige is dat je platen niet stuk zijn maar gewoon te glad en verbrand

en soms kun je dit wel oplossen met enkel andere gevoerde platen als niets meer helpt

succes
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2018, 18:20 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Thijsdekker

Re: Verkeerde Olie in de motor.
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2018, 23:51 »
Klopt mijn platen waren idd niet kapot, ze waren nog redelijk goed alleen iets verbrand.

Offline V-Twin

Re: Verkeerde Olie in de motor.
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2018, 11:18 »
Klopt mijn platen waren idd niet kapot, ze waren nog redelijk goed alleen iets verbrand.

Helaas is verbrand ook kapot, bij verbranding wordt het voeringsmateriaal bros en bij hogere temperaturen en aardige belasting van de koppeling kan dat gaan afbrokkelen. Voor de duidelijkheid het kan, ik zeg niet dat het zal maar gelet op de kosten van nieuwe platen zou ik ze dus zo wie zo vervangen en er zeker geen rit mee gaan maken naar het buitenland, tenzij je van onverwachtse avonturen houdt  ;)

Offline bassertoon

Re: Verkeerde Olie in de motor.
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2018, 10:35 »
In wat voor zin heeft motorolie andere eigenschappen dan auto-olie, voor een watergekoeld blok lijkt het op de natte koppeling na niet zoveel anders.
Hebben auto's met DCT eigenlijk 2 droge koppelingen?

Offline PimW

Re: Verkeerde Olie in de motor.
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2018, 10:57 »
Veel motorfietsen (maar niet alle) hebben de koppeling bij de bak in het carter, je kunt dat ook scheiden. Dan rijdt je met twee soorten olie in je blok.

DCT komt in droge en natte variant.

Offline bassertoon

Re: Verkeerde Olie in de motor.
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2018, 11:18 »
Wat geen antwoord is op de vraag wat het verschil in olie dan is :angel:
In Marokko vorig jaar begon bij mijn BMW 800GS en bij een nieuwe Africa Twin stationair het olie(druk?) lampje te knipperen. We hebben toen samen een blik auto olie 20W40 of zo gekocht, iets anders hebben ze niet bij de pomp en bijgevuld. Niks van gemerkt verder. Wel daarna ingeruild  8)

Offline PimW

Re: Verkeerde Olie in de motor.
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2018, 11:37 »
Andere additieven.

Olie in een versnellingsbak heeft als functies koelen, smeren en afvoeren van vuil. Daarnaast heeft het een reostwerende werking.

Met name die smering vereist dat er zich ten aller tijde een film op de contact oppervlakken bevind. Om de olie goed aan de metalen te laten plakken word er vanalles aan additieven toegevoegd.

Echter de koppelingsplaten werken op basis van frictie dus wil je dat er geen film aanwezig is tussen de platen of snel weg drukt. Verkeerde olie zal de koppeling overmatig doen slippen en te weinig koeen met verbrande platen als gevolg.

Als je meer wilt weten is google je vrind.

Offline bassertoon

Re: Verkeerde Olie in de motor.
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2018, 11:46 »
Het was voor de 2 motoren samen net een halve liter of zo. Denk niet dat dat fataal is :P
Ik zal die Honda rijder met zijn nieuwe DCT AT eens appen of hij het wel thuis nadat we terug waren heeft vervangen....... Ikke niet in elk geval.

Offline PimW

Re: Verkeerde Olie in de motor.
« Reactie #10 Gepost op: 28 januari 2018, 11:54 »
Nee het is veel spannender dat je oliedruklamp brand en je maar een kwart liter bij gooit. Of stonden ze toen beiden alweer op peil ???

Offline bassertoon

Re: Verkeerde Olie in de motor.
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2018, 13:33 »
Meer ging er echt niet in  :D

Mijn vertrouwen in de oliesensor is gestegen in de zin dat het lampje blijkbaar wel aangaat vóór het te laat is. Ik neem aan dat er oliedruk wordt gemeten omdat het lampje zo mooi synchroon met het stationaire toerental knipperde. Maar om 01:00 uur 's nachts in Marokko en nog 1 uur te gaan tot het hotel zat er niet veel anders op dan doorrijden en de volgende dag bij de pomp bijvullen.

Offline Waffie

Re: Verkeerde Olie in de motor.
« Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2018, 19:19 »
Je gaat te snel,

er zijn motoren waar een lampje gaat branden als er gewoon te weinig olie inzit (oa Yamaha)
en er zijn motoren waar het olielampje gaat branden als de oliedruk Nihil is (dus geen olie meer)
als er maar een 0.5 ltr bijgaat heb je echt een systeem wat heeft gereageerd op hoeveelheid

de opbouw van een automotor is verschillend tov van het gros van  de motorfiets motoren
samengevat zit dit verschil in  het feit dat de koppeling  bij de motorfiets vaak intern in het motorblok is gebouwd en dus direct in de olie mee draait
De koppeling geeft het vermogen van de motor door naar de versnellingsbak met dat verschil dat een koppeling deze kan verbreken of maken.
als een koppeling slipt is deze overdracht niet langer stabiel en dit kan veroorzaakt worden door de verkeerde olie (zoals motorolie bedoeld voor auto's)
Bij een automotor zit de koppeling vaak totaal los van de motor en los van de versnellingsbak maar heeft wel de zelfde functie
echter de olie voegt niets toe aan die feitelijke koppeling
dit neemt niet weg dat deze ook kan slippen maar dat heeft dan een andere oorzaak dan zou gebeuren in een gedeeld motorcarter waar alles bij elkaar zit
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl