Auteur Topic: Verhogen transalp 600  (gelezen 1413 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Miquel

Verhogen transalp 600
« Gepost op: 19 januari 2018, 19:50 »
Ik zoek een (langere) U  beugel om de achterzijde van mijn transalp te verhogen, (zie foto) waar zou ik deze kunnen krijgen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2018, 20:14 door Miquel »
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline PimW

Re: Verhogen transalp 600
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2018, 20:32 »
Die kit komt van het XRV forum uit engeland, wellicht past deze ook op de schokbreker van de Alp.

Dan kun je het ook bij AfricanQueens proberen in Duitsland. Of zelf even bij de lokale verspaner op de koffie gaan.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2018, 20:34 door PimW »

Offline Miquel

Re: Verhogen transalp 600
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2018, 20:58 »
Ben ik al een hele tijd op zoek kom ik dit tegen:
https://www.dirtymotorcycleadventures.com/2011/lowering-suspension-on-the-honda-xl600v-transalp/
Kan dus ook voor verhogen.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline PimW

Re: Verhogen transalp 600
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2018, 21:03 »
Zorg er wel voor dat het een beetje dik is, je wilt niet dat het knikt. Er komen serieuze krachten op dat onderdeeltje te staan.


Offline Miquel

Re: Verhogen transalp 600
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2018, 21:07 »
Uiteraard  :)
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Brombeer

Re: Verhogen transalp 600
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2018, 23:39 »
Zorg er wel voor dat het een beetje dik is, je wilt niet dat het knikt. Er komen serieuze krachten op dat onderdeeltje te staan.

Want, in dat filmpje verlaagd hij de motor juist. Het is niet goed te zien, maar het door hem gebruikte kokerprofiel lijkt wat dunner.  Maar dat blijft redelijk sterk omdat hij dat dichter bij elkaar brengt.

Ik zou even dik of iets dikker gaan als je gaat verhogen. I.v.m. knikken of verbuigen, want langer (hefboomwerking). Bovendien zijn er verschillende typen staal om uit te kiezen. Laat je eerst adviseren of lees je in.

AQ biedt juist een langere u-beugelhoefijzerdinges aan de ProLink aan. Dat ding kost bijna (achterlijk veel). De vraag is welke van de 2 typen verhogers de krachten het beste laat afvloeien. U-beugel aan schokdemper of U-beugel aan ProLink?


Pim?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Verhogen transalp 600
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2018, 00:10 »
Ik zal het morgen eens opzoeken, maar volgens mij is de belasting op de U beugel inderdaad lager dan op de schok. Zit iets van factor 3 tussen geloof ik.

Op de veer zit zomaar 6kN, zegmaar 600 kg.

Veranderen van lengte van dat beugeltje onder op de schokbreker heeft bij een stilstaande motor een lengte ratio van 1:3 met het achterwiel ongeveer. Zou het nog eens nameten maar een cm langer beugeltje is ongeveer 3cm motor omhoog bij je achterwiel.

Maar als je kijkt naar knik denk ik dat je nog wel een beetje marge hebt. Een plaatje staal van 25x4mm met een lengte van 25mm knikt in een theoretische situatie pas bij ~200-500kN (afhankelijk van de type ophanging).
Je hebt twee platen naast elkaar dus dat maakt de boel beter bestendig tegen knik.

Ik denk dat AQ ervoor kiest om die U-link te veranderen omdat het dan universeel toepasbaar is en je met één kit elke motor kunt verhogen, ongeacht de schokbreker. Ze zijn Duits dus hebben ook te maken met TUV en ik denk dat een beugel die ze nu te koop hebbben makkelijker goed te keuren is dan een aangepast beugeltje op een al dan niet aftermarket schokbreker.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2018, 09:57 door PimW »

Offline Miquel

Re: Verhogen transalp 600
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2018, 19:59 »
Ik heb ook nog een extra u beugel (die aan het frame zit)liggen. Deze wordt toch ook wel ingekort???
Ik meen zoiets hier wel eens op het forum te hebben gezien.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline PimW

Re: Verhogen transalp 600
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2018, 21:30 »
Ja kan maar dan moet je wel een beetje verstand van zaken hebben, is gietstaal dus als je het gaat/laat lassen even informeren naar toevoegmateriaal/type electrode etc.

Offline The Headless Horseman

Re: Verhogen transalp 600
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2018, 21:43 »
Ik heb zo’n AQ hoefijzer op de Alp zitten. Ik moest daar nog wel wat aan aanpassen aan de lagering (ik dácht een andere maat lagerbus) omdat het ding oorspronkelijk voor een Twin bedoeld is. Bij vollédig uitveren raakt het pro-link driehoekje nu nét wel/nét niet de schotel van de schokbreker, dus hélemaal ideaal is het niet  :-\

Ik zou denk ik ook liever kiezen voor een langer U-beugeltje onderaan de schokbreker. Als je kiest voor dikker materiaal kom je vermoedelijk wél in de problemen met de bout die er nog door moet. Die bout moet dan sowieso wat langer worden (2x 1mm?) en dan zou hij misschien nét iets kunnen raken? Eerst effe goed meten  :)

Wat misschien ook nog kan is het langere U- beugeltje verstevigen door er voor & achter een plaatje op te lassen, een soort box-constructie van maken. Pim kan daar vast wat over vertellen  :)

Een 3e optie is nog om het originele beugeltje te gebruiken, maar dan de demperstang te verlengen met een draadbus & stukje draadeinde, dat is ook al vaker toegepast.
Ook hier kan Pim wel wat over kwijt Vwb de sterkte van zo’n constructie  :)

Grtz,
René


TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Verhogen transalp 600
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2018, 22:09 »
Denk dat je wel wat ruimte hebt. Anders pak je een bout met een lagere kop en een hogere sterkteklasse.

Zorg er voor dat je voldoende materiaal zo ver mogelijk van de lengte-as van de schokbreker vandaan hebt. Dan geef je het buigstijfheid en kun je het ook voldoende bestendig maken tegen knik.
Namelijk de lagers lopen niet allemaal zo soepel meer of ze zitten zelf vast en dan word de boel opeens op buiging belast ipv trek/druk.