Auteur Topic: Benzine lekt bij uitlaat  (gelezen 2022 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ardewleblanc

Benzine lekt bij uitlaat
« Gepost op: 20 januari 2018, 14:59 »
Beste mensen, vandaag merkte ik dat de alp uit wilde slaan bij het stoplicht. Toen ik thuis was werd ik na een tijdje door wat vriendelijke mensen geattendeerd dat er brandstof uit de motor lekte. Heb wat foto's bijgevoegd...

Als ik de kraan dichtdraai dan stopt het. Het lekt bij de uitlaat (zie foto) maar ik kan niet zien vanwaar het komt. De rest is droog namelijk, ook daarboven.

Iemand van hier een idee of ervaring hiermee?  Bedankt alvast ;)
Er zijn mensen die zo traag rijden dat ze niet worden geflitst, maar geschilderd

Offline robgoesdakar

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2018, 16:09 »
Komt het door dat gaatje in de uitlaat ?
Even snel redenerend zou dan de hele uitlaat vol moeten zitten met brandstof en dat kan dan alleen maar via de cilinder de uitlaat in komen.
Dat zou betekenen dat je vlotter blijft hangen en de cilinder vol loopt is en zo de uitlaat in.....

Ik zou in ieder geval niet meer starten op dit moment....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Ardewleblanc

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2018, 16:22 »
Ok vond hem altijd al wat rijk ruiken.
Bedankt voor de info.
Enkeltje garage dus... :( :( :(
Er zijn mensen die zo traag rijden dat ze niet worden geflitst, maar geschilderd

Offline PimW

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2018, 16:53 »
Ik zie dat jouw slangenpakketje onder aan de motor verkeerd hangt. Die steken normaalgesproken aan de linkerkant van de motor thv de zijstandaard naar buiten. Een van de slangen ligt zelf op je achterbrug.

Is dit slangetje een overloop of komt die van de accu?

Als jouw motor uit staat en je draait de kraan open, loopt er dan ook benzine? Dan is in ieder geval de vaccuumklep defect.
Kun je eens een blik werpen waar de benzine lekt, als het uit de uitlaat komt moet je dat kunnen zien al geloof ik daar niet zo in. Denk er wel om dat als er benzine in je cilinders loopt dusdanig dat je cilinders vollopen je niet meer moet rijden voor je het opgelost hebt, de olie moet je ook vervangen anders loopt je blok stuk.

Offline Ardewleblanc

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2018, 17:25 »
Ik ga morgen even kijken naar dat "slagenpakketje" ;)
Ik kon niet zien of het ergens van boven kwam vanmiddag maar kijk morgen met licht weer even.
Loopt idd leeg met motor uit en kraan open. Nu kraan dicht een geen lekkage wat ik zag.
Er zijn mensen die zo traag rijden dat ze niet worden geflitst, maar geschilderd

Offline Waffie

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2018, 01:19 »
beste,

Ten eerste,

waar het ook op lijkt,

benzine langs je uitlaat is anatomisch haast niet mogelijk want als een dergelijke hoeveelheid daar uitkomt is van een fatsoenlijke motorloop niet meer te spreken.
Al betwijfel ik of vlam vaten dan niet eerder aan de orde zal zijn
want uiteindelijk zal je hele carter vol staan met een olie/brandstofmengsel en is je luchtfilter kast totaal verzadigd.
en zoals pim al schreef

een defecte benzine kraan is dan beslist de boosdoener(de brandstof loopt dan via de dunne slang aan je benzinekraan ( vacuüm slang )het motorblok in.
dit is wel de meest eenvoudige diagnose want dit ruik je als je het oliepeil checkt







« Laatst bewerkt op: 21 januari 2018, 01:22 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Fredsel

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2018, 09:54 »
Het lijkt er inderdaad veel op dat je benzinekraan vacuum niet meer werkt, moet waarschijnlijk een nieuw membraam in. Maar daarnaast zou ik ook eens naar je carburateurs kijken, ik heb een soortgelijk geval gehad met een soes gsx600f. Daar liep ook de benzine zo het blok in...Membraan versleten maar ook de vlotter van een van de carburateurs sloot niet meer. Dus kijk ook naar je vlotters, of deze niet zijn versleten.

Offline Oldtimer

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2018, 10:23 »
Gegarandeerd dat het hele blok volstaat met brandstof en de olie wel heel erg dun is geworden.

Ik zou er in elk geval niet meer mee rijden tot het probleem is opgelost en er weer schone olie in het carter zit.
Bij opnieuw starten eerst zonder ontsteking, zodat de olie weer geheel op de juiste plekken komt.
Pas daarna gewoon starten..

Suc6
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jaspersFZR

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2018, 20:39 »
Effe hoor, benzine in het blok is wel de meest ernstige diagnose. Het lijkt mij niet de meest voor de hand liggende.

Zou het niet gewoon een overlopende carburateur kunnen zijn die staat te "zeiken"?  bij mijn andere motor is dat een bekend euvel, vlotternaaldje blijft dan plakken waadoor de vlotterbakken overstromen, en dan loopt het ergens over het blok en druipt het naar beneden.

Tuurlijk effe checken voordat je start is belangrijk, maar ik ga er gewoonlijk eerst van uit bij benzine lekkage dat er een kleinigheidje aan de gang is. Hoe dan ook, benzine hoort in je tank of in de pomp, en zeker niet los over je (hete) uitlaat, dat is gewoon linke soep, dus wees voorzichtig!
de transalp wordt steeds mooier

Offline Waffie

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2018, 21:40 »
Misschien heeft FZR gelijk maar lekke vlotters is niet waar de Transalp om bekent staat

Lekke membraampjes in de kraan wel en dan sijpeld het zo de cylinder in
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2018, 23:23 »

Is er al een pot gemaakt..?  ;D


Nah, blokken vol benzine komt niet vaak voor, maar, jullieweetzz, Brommie  ???


Meestal verspreid olie -in dit geval benzine- zich door de rijwind naar achteren toe en wordt 't 'n vies zooitje. Ik begrijp dat benzine vlot verdampt, maar dan nog laat het een 'droge natte'vlek achter. Bij Ardewleblanc is het zeikesnat van dat gaatje omlaag.

Moet je die plas zien onder zijn motert.


Maar, misschien moet Ardewleblanc zijn ouwe broek aantrekken, die kraan open zetten en op z'n knietjes kijken waar het nou precies vandaan lekt. En daar een fotootje van posten  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline alain

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2018, 08:16 »
Misschien heeft FZR gelijk maar lekke vlotters is niet waar de Transalp om bekent staat

Lekke membraampjes in de kraan wel en dan sijpeld het zo de cylinder in

Vooraleer je je vuile broek aantrekt:

Benzinekraan dichtdraaien en slangetje onder benzinekraan losmaken.

Loopt er benzine uit dan is het membraantje lek.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline jaspersFZR

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2018, 09:39 »
Haha ok, ik ben heel benieuwd wat het gaat zijn! Wel een deukje in mijn  grenzeloze vertrouwen in de alp als zomaar het hele blok vol benzine kan komen te staan.  :-X
de transalp wordt steeds mooier

Offline Ardewleblanc

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2018, 17:21 »
Het was een plakkende vlotter idd.

Anwb er even bij gehaald en die gaf er een paar tikken op.
Bougies eruit en starten. Benzine zit nu tegen het dakraam en de motor vloog even in brand.
Gelukkig geen schade en hij loopt weer als een zonnetje.
Even in de gaten houden en de carbs reinigen maar terzijnertijd.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Er zijn mensen die zo traag rijden dat ze niet worden geflitst, maar geschilderd

Offline TransAlpGhost

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2018, 17:46 »
alleen maar meegelezen, maar als de voorspelling is dat er evt benzine bij je motorolie is gekomen zou ik toch op zijn minst even de pijlstok er uit halen om het level en de geur te chekken, je blok draai je anders toch heel makkelijk in de soep,

better safe than sorry

wel relaxed dat je het gevonden hebt
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline PimW

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2018, 17:51 »
Kan elke motor met carburateurs overkomen, maar een plakkende vlotter alleen is (bij een Alp) niet afdoende om een cilinder volledig vol te lopen. Hooguit een vlotterbak vulling.

Je zult minstens moeten controleren of de vaccuumklep van de brandstofkraan afsluit. Als er zoveel brandstof uit de cilinder is komen zetten en het heeft een paar nachtjes gestaan dan zal het ook voldoende langs je zuigerveren gelekt zijn. Brandstof in je olie is niet goed en kan je je motorblok kosten.
Minimaal controleren maar beste is gewoon vervangen.


Offline Ardewleblanc

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #16 Gepost op: 22 januari 2018, 18:17 »
Olie rook niet naar benzine. Hebben we gecontroleerd. Ook een stuk mee gereden en geen problemen. Uitlaat mooi schoon gebrand nu ;)
Er zijn mensen die zo traag rijden dat ze niet worden geflitst, maar geschilderd

Offline Brombeer

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2018, 22:42 »
Bougies eruit en starten. Benzine zit nu tegen het dakraam

Hoi,

Maar,

Bedoel je met dat laatste dat de benzine echt uit de uitlaat spoot?


Kwl  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Ardewleblanc

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #18 Gepost op: 23 januari 2018, 03:54 »
Benzine kwam uit de linker cilinder zonder bougies. Ook wat uit de uitlaat. Zal olie straks nog maar eens ruiken en deze week vervangen samen met filter voor de zekerheid. Hoeveel gaat er ongeveer in? En welke raden jullie kenners aan voor de Alp?
Er zijn mensen die zo traag rijden dat ze niet worden geflitst, maar geschilderd

Offline alain

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2018, 09:37 »
Zal olie straks nog maar eens ruiken en deze week vervangen samen met filter voor de zekerheid.

Ardew,

Van alles wat je hierboven leest moet je vooral één ding onthouden: er niet meer mee rijden tot die olie vervangen is en je lekkage probleem echt opgelost is.

Je hebt immers zelf vastgesteld dat er vloeibare benzine tot in de cilinders is geraakt.

Vervangen van de olie is het veiligst, zelfs al ruik je niets.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Ardewleblanc

Re: Benzine lekt bij uitlaat
« Reactie #20 Gepost op: 23 januari 2018, 16:07 »
Zojuist alle benodigdheden gekocht en gaan dus van de week even alles verversen. Iedereen bedankt voor het meedenken en we gooien er een slotje op!
Er zijn mensen die zo traag rijden dat ze niet worden geflitst, maar geschilderd