Auteur Topic: Vuil op je motor, Schadelijk of niet??  (gelezen 1872 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Thijsdekker

Vuil op je motor, Schadelijk of niet??
« Gepost op: 23 januari 2018, 21:39 »
Beste rijders,

Ik maak regelmatig mijn motor schoon (gedeeltelijk). Alleen zijn er een aantal plekken die vrijwel nooit blinken op mijn motor door al het stof en plaksel wat daar zit, dan spreek vooral over moeilijk bereikbare plekken zoals een deel van de achterbrug bij het scharnierpunt, draaipunten van de wielen enz. en dit laat ik er altijd maar op zitten. kan dit op de lange termijn schade toebrengen aan mijn motor?

Gr Thijs

Offline Sandra

Re: Vuil op je motor, Schadelijk of niet??
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2018, 21:52 »
Ik zou het schoonmaken, die vuilkorsten houden toch ook lang vocht vast??  Lijkt me ook beter voor de scharnierpunten dat ze schoon zijn ivm slijtage....
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Waffie

Re: Vuil op je motor, Schadelijk of niet??
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2018, 07:36 »
 ;)

ik zou hem iedere maand helemaal uit elkaar nemen,
dan kun je alles goed schoonmaken, smeren en conserveren

en nu even serieus.

De was en poetsbeurt is het beste wat je zelf aan het onderhoud kunt doen,
Zaken vallen dan het eerste op en kun je er ook iets aan doen,
Zoals vastzittende delen of vroegtijdige corrosie

Je zult echter altijd delen hebben waar je moeilijk bij kunt, delen die dus onder smeer en vet blijven zitten.
De gangbare gedachte is dan vaak de ontvetter nemen en  de (hoge druk)waterspuit erop.
Ik zou dan roepen om dit niet te doen tenzij er een speciale reden is.
Bijvoorbeeld toch groot onderhoud.
de hogere druk spuit  beslist water op die plaatsen waar je dat helemaal niet wilt hebben(lagerwerk en keerringen)

de favoriete plekken voor extra aandacht zijn de draaipunten van je middenbok (soms is demontage de enige manier voor een goede poets en smeer beurt.
De prolink (draaipunten van de demper)regelmatig goed smeren
en  de gehele achterbrug ( steenslag en roest doen hun werk)

 maar mocht je regelmatig de liefde hebben ontdekt voor Off road rijden tja

dan zeker  goed poetsen, smeren en conserveren
Te vaak  ontstaat door dit gebruik meeeeerrr slijtage die zwaar onderschat wordt

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline bassertoon

Re: Vuil op je motor, Schadelijk of niet??
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2018, 10:57 »
Klinkt goed allemaal maar ik ben gisteren in Brabant een dagje in de bagger wezen speulen en dan is ķe zo smerig dat aan de hogedrukspuit niet valt te ontkomen. Ik doe een waterdichte handschoen om de navigatie en mijdt lagers en schakelaars (die waren toch al niet zo best lees ik hier ;)). Bij het motorblok kan je met een borstel simpelweg niet komen en op de skidplate onder het blok lag een laag blubber enz. enz. Maar verder was het wel leuk  8) Ga straks in ieder geval de ketting even schoon maken, heb zo'n borstel die van 3 kanten haren heeft, daar komt een bak zand vanaf.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2018, 11:00 door bassertoon »

Offline Waffie

Re: Vuil op je motor, Schadelijk of niet??
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2018, 19:23 »
keuzes,

maar ik ben er zeker van dat dat water ook zit waar je het beslist niet wilt hebben.
ik roep alleen al de spaken en de binnenzijde van het wiel

een beetje spuit is al gauw 150 bar !


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline bassertoon

Re: Vuil op je motor, Schadelijk of niet??
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2018, 21:16 »
Ik doe dat altijd bij een autowasstraat, heb een keer mijn hand voor de straal gehouden en dat valt dan wel mee. Verder blijf ik een beetje op afstand. Spoelen is vlekvrij met gedemineraliseerd water. Het is een keuze inderdaad.