Auteur Topic: RD04:Cilinders demonteren zonder blok uit te bouwen?  (gelezen 1420 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hotel 317

RD04:Cilinders demonteren zonder blok uit te bouwen?
« Gepost op: 26 januari 2018, 10:17 »
Bij een rd07 weet ik dat het mogelijk is om één koppakking te vervangen zonder het blok uit te bouwen. Weet iemand hoe dit zit bij de RD04?

Offline xrvtuur

Re: RD04:Cilinders demonteren zonder blok uit te bouwen?
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2018, 12:46 »
volgens Haynes moet je voor de voorste cilinder het blok uitbouwen en bij de achterste kan het met blok in frame
Varadero SD02  2004

Offline Hotel 317

Re: RD04:Cilinders demonteren zonder blok uit te bouwen?
« Reactie #2 Gepost op: 03 maart 2018, 19:20 »
Om het topic af te sluiten dan maar: Ik stelde de vraag om bij de volgende beurt eventueel een koppakking te vervangen i.v.m. olieverbruik. Helaas is het blok vastgelopen, en kon deze er alsnog helemaal uit.

Offline Brombeer

Re: RD04:Cilinders demonteren zonder blok uit te bouwen?
« Reactie #3 Gepost op: 03 maart 2018, 20:58 »

Kun je er wel weer lekker makkelijk bij!  :)


Wel zonde van je blok..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hotel 317

Re: RD04:Cilinders demonteren zonder blok uit te bouwen?
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2018, 15:28 »
Yup. De zuigers krijgen een overmaat, en de krukaslagers (de boosdoeners) worden vervangen. Enigste probleem is dat ik het vastlopen van de krukas niet kan verklaren. Geen gruis of metaaldelen, oliepomp is nieuw (7000km geleden nieuw ingegaan). Enigste optie is dat de motorolie zo hard achteruit is gegaan door blow-by uit de cilinder, dat dit hem fataal is geworden...  Kan dit?

Offline Brombeer

Re: RD04:Cilinders demonteren zonder blok uit te bouwen?
« Reactie #5 Gepost op: 05 maart 2018, 22:29 »

Als je hoog olieverbruik hebt (versleten/vastgekoekte schraapveren) wil dat nog niet zeggen dat de compressieveren versleten zijn (blow-by).

Mijn vorige blok verbruikte 1:500 olie op gegeven moment, maar hij liep als een dolle. Geen gebrek aan vermogen. Ik heb niks gemeten toen dus ik weet ook niet of er géén blow-by bij was. Maar het elke 500km verdunnen van de olie met een nieuwe liter heeft misschien wel als voordeel geholpen.


Bij mij weten zijn er maar 2 dingen die je olie echt gevaarlijk om zeep helpen: brandstof in de olie en een slok water in de olie. En als losstaande derde, gewoon te weinig olie. En dat laatste kost je dan meestal een krukas lager dan wel de drijfstanglagers.


Brom


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin