Techniek > Honda Africa Twin

spanningsregelaar?

(1/3) > >>

Kansloos:
Hallo allemaal,

Ik heb al proberen te zoeken middels de zoek functie maar dan komt er zo veel info dat ik eigenlijk niet weet waar ik moet beginnen met zoeken. De

Ik heb een xrv 750 van 1992. Recent heb ik er een nieuwe accu in gezet omdat deze overleden was. Echter heb ik daarna het volgende gehad.
Ik ben met de motor naar mijn werk gereden zonder problemen. De dag er na wilde ik het zelfde doen en toen zag ik dat mijn tripmeter gereset was. (Naar aanleiding van mijn vorige accu wist ik dat dit een teken was dat de accu deels ontladen is).
Verder zonder problemen naar mijn werk gereden (30km) Toen ik in de middag naar huis wilde hoorde ik enkel het relais klikken en verder niks.
Ik heb de motor aangelopen en toen starte hij direct. Thuis heb ik de accu aan de lader gehangen en daarna een tijd geen mogelijkheid gehad om verder te kijken waarbij ik het vermoedde had van een kapotte spanningsregelaar.
Vandaag had ik eindelijk tijd. Hier de geconstateerde gegevens.

Spanning na laden en een aantal dagen rust. 12, 4 volt direct op de accu.
Spanning met draaiende motor lampen aan en 5000rpm (13,4 volt.

Ik heb geprobeerd de spanningsregelaar door te meten maar daar snap ik niet zo veel van. Hij blijft maar op 1 staan als ik de plus op de rode draad houd en de zwarte op één van de gele draden. Het maakt ook niet uit als ik hem van schaal verander. Dit heb ik geprobeerd met contact aan en uit.

Kan iemand mij helpen met dit probleem.
   

PimW:
Als jouw accu ontlaadt kan dat een aantal dingen zijn:

Dynamo stuk, spanningsregelaar stuk, een verbruiker trekt je accu onbedoeld leeg.

Die 12,4V in rust is niet denderend, kans dat je de accu al tever ontladen hebt en nu kapot is. Maar begin bij het begin.

De laadspanning van een twin hoort tussen de 14-15V te liggen. Jij meet dus iets aan de lage kant.
Spanningsregelaar meet je door op de verschillende pins van de stekker weerstand te meten. In Haynes staat een tabel wat je tussen welke draden moet meten. Meet je wel aan de spanningsregelaar en niet aan de kabelboom?
Alle metingen met contact uit.

Vervolgens kun je de weerstand meten tussen de drie gele draden uit de dynamo en elke gele draad en het frame. Haynes geeft je ook daarvoor de waarden die je aan moet houden.

Als je dat hebt kunnen uitlsuiten haal je de min van je accu los (contact uit) en zet je multimeter op standje stroom (ampere) en houd de ene probe op de accu en de andere op de kabel naar je frame. Je kunt nu de lekstroom meten. Ook die mag een max zijn, staat ook in Haynes.

Kansloos:
Bedankt. Zo vind ik het duidelijker dan haynes. ik ga het zo snel mogelijk proberen te meten.

Kansloos:
Ik heb het nog niet goed kunnen meten maar ik heb het nu anders gedaan.  Ik heb nu eindelijk mijn voltmeter geplaatst.

Tijdens het rijden gaf de meter in de ochtend rond de 13 volt aan.  In de middag toen ik niets verander had was het in eens 12 en vaak ook 11.5. De 11.5 was als ik mijn lamp aan had een knipperlicht ook. 
Iemand een idee?

Brombeer:

Wel verwonderlijk dat jij nog rondrijdt (sinds 28 januari )  ;D


Ja je spanningsregeling of de dynamo is stuk. Meestaal zijn het de sr's die overlijden. De dynamo's zijn wel vrij robuust (maar, alles kan kapot).

Pim hierboven heeft een eerste leidraad voor je uitgezet. Volg die.


Brom



Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View