Auteur Topic: spanningsregelaar?  (gelezen 1914 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kansloos

spanningsregelaar?
« Gepost op: 28 januari 2018, 14:30 »
Hallo allemaal,

Ik heb al proberen te zoeken middels de zoek functie maar dan komt er zo veel info dat ik eigenlijk niet weet waar ik moet beginnen met zoeken. De

Ik heb een xrv 750 van 1992. Recent heb ik er een nieuwe accu in gezet omdat deze overleden was. Echter heb ik daarna het volgende gehad.
Ik ben met de motor naar mijn werk gereden zonder problemen. De dag er na wilde ik het zelfde doen en toen zag ik dat mijn tripmeter gereset was. (Naar aanleiding van mijn vorige accu wist ik dat dit een teken was dat de accu deels ontladen is).
Verder zonder problemen naar mijn werk gereden (30km) Toen ik in de middag naar huis wilde hoorde ik enkel het relais klikken en verder niks.
Ik heb de motor aangelopen en toen starte hij direct. Thuis heb ik de accu aan de lader gehangen en daarna een tijd geen mogelijkheid gehad om verder te kijken waarbij ik het vermoedde had van een kapotte spanningsregelaar.
Vandaag had ik eindelijk tijd. Hier de geconstateerde gegevens.

Spanning na laden en een aantal dagen rust. 12, 4 volt direct op de accu.
Spanning met draaiende motor lampen aan en 5000rpm (13,4 volt.

Ik heb geprobeerd de spanningsregelaar door te meten maar daar snap ik niet zo veel van. Hij blijft maar op 1 staan als ik de plus op de rode draad houd en de zwarte op één van de gele draden. Het maakt ook niet uit als ik hem van schaal verander. Dit heb ik geprobeerd met contact aan en uit.

Kan iemand mij helpen met dit probleem.
   

Offline PimW

Re: spanningsregelaar?
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2018, 15:07 »
Als jouw accu ontlaadt kan dat een aantal dingen zijn:

Dynamo stuk, spanningsregelaar stuk, een verbruiker trekt je accu onbedoeld leeg.

Die 12,4V in rust is niet denderend, kans dat je de accu al tever ontladen hebt en nu kapot is. Maar begin bij het begin.

De laadspanning van een twin hoort tussen de 14-15V te liggen. Jij meet dus iets aan de lage kant.
Spanningsregelaar meet je door op de verschillende pins van de stekker weerstand te meten. In Haynes staat een tabel wat je tussen welke draden moet meten. Meet je wel aan de spanningsregelaar en niet aan de kabelboom?
Alle metingen met contact uit.

Vervolgens kun je de weerstand meten tussen de drie gele draden uit de dynamo en elke gele draad en het frame. Haynes geeft je ook daarvoor de waarden die je aan moet houden.

Als je dat hebt kunnen uitlsuiten haal je de min van je accu los (contact uit) en zet je multimeter op standje stroom (ampere) en houd de ene probe op de accu en de andere op de kabel naar je frame. Je kunt nu de lekstroom meten. Ook die mag een max zijn, staat ook in Haynes.

Offline Kansloos

Re: spanningsregelaar?
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2018, 15:12 »
Bedankt. Zo vind ik het duidelijker dan haynes. ik ga het zo snel mogelijk proberen te meten.

Offline Kansloos

Re: spanningsregelaar?
« Reactie #3 Gepost op: 03 juli 2018, 11:39 »
Ik heb het nog niet goed kunnen meten maar ik heb het nu anders gedaan.  Ik heb nu eindelijk mijn voltmeter geplaatst.

Tijdens het rijden gaf de meter in de ochtend rond de 13 volt aan.  In de middag toen ik niets verander had was het in eens 12 en vaak ook 11.5. De 11.5 was als ik mijn lamp aan had een knipperlicht ook. 
Iemand een idee?

Offline Brombeer

Re: spanningsregelaar?
« Reactie #4 Gepost op: 03 juli 2018, 13:26 »

Wel verwonderlijk dat jij nog rondrijdt (sinds 28 januari )  ;D


Ja je spanningsregeling of de dynamo is stuk. Meestaal zijn het de sr's die overlijden. De dynamo's zijn wel vrij robuust (maar, alles kan kapot).

Pim hierboven heeft een eerste leidraad voor je uitgezet. Volg die.


Brom



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Timy

Re: spanningsregelaar?
« Reactie #5 Gepost op: 03 juli 2018, 21:26 »
Wel verwonderlijk dat jij nog rondrijdt (sinds 28 januari )  ;D
;D eerste wat ik ook dacht toen ik het las.
Nooit meer stil gestaan sindsdien? De spanning is echt aan de lage kant hoor. Zou de SR vervangen en dan kan je (waarschijnlijk) weer met een gerust hart scheuren!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Kansloos

Re: spanningsregelaar?
« Reactie #6 Gepost op: 03 juli 2018, 21:58 »
Acculader doet wonderen ;D.


Offline Kansloos

Re: spanningsregelaar?
« Reactie #7 Gepost op: 03 juli 2018, 22:11 »
Is een spanningsregelaar voor en rd07 het zelfde als voor een rd04?

Offline Brombeer

Re: spanningsregelaar?
« Reactie #8 Gepost op: 03 juli 2018, 23:33 »

Acculader doet wonderen ;D.

 :D


Korte les over regelaars en dynamo's: motoren hebben relatief kleine accu's t.o.v. bijv. auto's. Ze hebben minder poele nodig om het ding te laten werken. Daarmee is de dynamo-capaciteit ook kleiner.

In motoren kom je (125cc is ook een motor) dynamo's tegen tot 160W en tot 450W op de zwaardere. De regelaar is gemaakt naar de maximale opbrengst van de dynamo. Als je de dynamo-opbrengst van jouw motor weet (360W) kun je iedere regelaar, van ongeacht welk motormerk, erop schroeven, zolang die regelaar die dynamo de baas kan. Allicht is de aansluiting anders, maar het werkt gewoon.

Dat geeft nog geen antwoord op je specifieke vraag, maar alle XRV 750's hebben dezelfde dynamo. Dus die regelaars zijn uitwisselbaar, hoewel waarschijnlijk de aansluit stekker anders kan zijn.

Maar dat geeft niks, want die stekkers afknippen en de draden doorsolderen is sowieso de betere optie op Africa Twins.


Dus, de regelaar van een GS gaat het ook gewoon doen op je RD04  ;)


Brom


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Kansloos

Re: spanningsregelaar?
« Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2018, 12:40 »
Bedankt voor je duidelijke antwoord Brom.

Heb gelijk wat geleerd :)

Offline Brombeer

Re: spanningsregelaar?
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2018, 02:12 »

Nou ja, om het voor jou eenvoudiger te houden,

De dynamo's van RD04/07/07A zijn allemaal gelijk. Dus ook de capaciteit van de regelaars. Mogelijk zijn de aansluitstekkers anders. Maar, AT's kunnen juist last hebben van verbrande stekker-aansluitingen, en de betere optie is die stekkers er tussenuit te knippen en de draden aan elkaar te solderen voor een betere verbinding.

Dus elke regelaar voor elk type XRV750 kun je op die manier monteren. Of, elke andere regelaar voor een dynamo-opbrengst van ten minste 360W.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin