Auteur Topic: Een trekhaak achter de Alp?  (gelezen 2435 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Een trekhaak achter de Alp?
« Gepost op: 29 januari 2018, 20:08 »
Lieve mensen, ik speel al bijna een half jaar met het idee een trekhaak achter de Alp te zetten.
Ik heb tot nog toe één bedrijf gevonden maar die rekende nog een stevige prijs.

Technisch gezien is dit een hele simpele 'affair', lijkt mij. Een kogel gelast op een frame dat op de juiste plek vast zit.
Een draad afsplitsen voor de juiste belichting aan de achterzijde vind ik ook niet lastig.

Toch stel ik mezelf enkele vragen, te beginnen met de makkelijkste ;D:

- heeft iemand zoiets liggen voor een 1989 Transalp 600
- is er een vorm van (goed)keuring nodig
- mag/kan je zoiets zelf maken (ik begrijp dat lassen een vereiste gaat worden)
- weet iemand wat de beste manier van monteren is

Mijn uiteindelijke doel is een zo licht en simpel mogelijk aanhangertje met een rij-gootje, zodat ik een offroad 125 of 230cc motortje mee kan nemen, eventueel zonder kenteken en op nopjes (die ik ook nog niet heb, ik loop maar niet tegen een mooie sloper/schademotor aan die ik aan kan pakken). Het is 'voor erbij' en dus wil ik er zo min mogelijk geld aan uitgeven, ik zit niet op een schopstoel. 
Transalp XL600V

Offline dropken

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2018, 20:14 »
ER zijn bepaalde maten voor zo een aanhanger wettelijk vastgelegd dus kijk even of dat binnen je plannen past.

Offline Trigger

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2018, 20:28 »
ER zijn bepaalde maten voor zo een aanhanger wettelijk vastgelegd dus kijk even of dat binnen je plannen past.

Kun je me een beetje op weg helpen?
Transalp XL600V

Offline xrvtuur

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2018, 20:32 »
Om met je uiteindelijke doel te beginnen, vanaf de achteras van de motor tot einde aanhanger mag maximaal 250cm zijn, het maximale trekgewicht mag de helft van het gewicht van de motor zijn. Dus ik denk dat een offroadje achter je alp al lastig wordt.
Ik heb een trekhaak voor mijn Varadero en voor mijn Africa Twin en rij met vakanties met een 200 liter aanhangertje dit weegt in totaal inclusief bagage ongeveer 85 kg. Het is een ongeremd aanhangertje. Vooral met de AT moet je oppassen met je remweg, die wordt aardig langer door de aanhanger die doorduwd, persoonlijk zou ik niet met een alp 600 een andere motor op een aanhangertje willen vervoeren vanwege het gewicht.
Er zijn geen goedkeurings eisen voor de trekhaak, ik heb die van mij laten maken bij Schuring in Assen. Voor montage is het beste om toch wel 6 punten aan het frame te gebruiken, de achterste voetsteunschetsplaat montagepunten, de montage punten van kofferrekken, de montagepunten van je bagagerek.  Dat het wat kost komt omdat er veel tijd gaat zitten in pas en meet werk. Ik heb mijn Varadero trekhaak onafgewerkt mee genomen voor rond de 350 euro. Afgewerkt, gepoedercoat en het elektrisch van de motor aangesloten op de stekkerdoos van de trekhaak zit je wel op 500 euro.
Varadero SD02  2004

Offline Trigger

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2018, 20:39 »
Ik kan dus helemaal niks vinden (dat is niet te zeggen dat het er niet is) over wettelijke beperkingen op lengte of trekgewicht:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-01-01#Hoofdstuk5_Afdeling15

al wil ik mezelf geen ongeluk rijden natuurlijk. Mijn Alp weegt op kenteken 200+ kilo nat, maar inclusief alle aanpassingen ga ik eerder richting de 210/220 kilo (valbeugels, kofferrek, middenbok, allemaal van staal). Een 125cc offroad crossertje (mijn vermoedelijke doel) hoeft niet meer dan 100kg te wegen, maar dan de aanhanger zelf nog uiteraard.

Mijn eigen gewicht is ~77kg. Als ik afga op het maximaal belastbare gewicht van de motor mag ik makkelijk 100+ kilo aan bagage (of aan dikke passagier) meenemen. Ik gebruik dat als referentie voor waar de remmen op berekend zijn.
Transalp XL600V

Offline xrvtuur

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2018, 20:56 »
ja maar ik denk dat honda niet heeft bedacht dat je met een aanhangertje wil gaan rijden, het gewicht van dat karretje belast je motor waarschijnlijk anders dan dat er iemand achterop zit. Ik heb ongeveer 60000 km met een beladen aanhangertje achter de motor gereden, neem van mij aan dat het niet mee gaat vallen met die ongeveer 150 kg achter je alp. Even afgezien van het feit dat het niet mag.
Varadero SD02  2004

Offline Trigger

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2018, 20:59 »
ja maar ik denk dat honda niet heeft bedacht dat je met een aanhangertje wil gaan rijden, het gewicht van dat karretje belast je motor waarschijnlijk anders dan dat er iemand achterop zit. Ik heb ongeveer 60000 km met een beladen aanhangertje achter de motor gereden, neem van mij aan dat het niet mee gaat vallen met die ongeveer 150 kg achter je alp. Even afgezien van het feit dat het niet mag.

Dat ga ik dan maar van je aannemen :).

M.a.w. leuk voor kamperen maar niet geschikt voor het vervoeren van een crossertje. Ik zie mijn volgende ADV bike alleen maar lichter worden en niet zwaarder. De Alp rijd heerlijk maar offroad issie best pittig om in touw te houden.

Ik zat dus te kijken naar zoiets:

http://www.honda.nl/motorcycles/range/off-road/crf125f-2014/specifications.html

weegt 88kg. Mijn hersens proberen nog wel te benaderen of een aanhanger van ~12kg uberhaupt realiseerbaar is als ik alu gebruik. Meer dan een frame met een rijgoot hoeft het niet te zijn natuurlijk.
Transalp XL600V

Offline Grubeater

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2018, 21:05 »
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Trigger

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2018, 21:10 »
Staat gewoon hier.

Nope. Er staat inderdaad een bepaling over gewicht in artikel Artikel 5.18.18a, maar dat is de uitzondering voor 'driewielige voertuigen'. Het artikel er direct onder, voor motoren met 2 wielen, heeft geen gewichtsbepaling. Daar liep ik ook al op stuk. Ik wil prima aannemen (zoals als aangehaald) dat ik uit moet gaan van de helft van het lediggwicht van de motor, het zou ook fijn zijn als ik dat ergens kan staven zodat ik geen gedonder met de lange arm der wet krijg als ik besluit toch zoiets te bouwen :). Dan kan ik in ieder geval aantonen dat ik mijn huiswerk heb gedaan en aan de wet voldoe.
Transalp XL600V

Offline The Headless Horseman

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2018, 21:18 »
Persoonlijk denk ik dat je op een dood spoor zit Trigger  :-\

Niet zozeer kwa trekhaak/aanhanger, maareh... wat moet je nou met zo’n crf125F  ::) Leuk motortje hoor (om te zien dan hè), daar niet van, maar wat kun je daar dan mee? Géén kenteken, dus je bent veroordeeld tot afgesloten terrein (crossbaan) maar met 6,6Kw kom je nauwelijks rond  :( Dit is écht een kinderfietsje  ;D

Met dát budget koop je heus wel een leuke Off-Road, waar je ook best de asfalt kms naar een ritje mee kunt overbruggen  :)

Mijn 2 centjes  ;)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline dropken

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2018, 21:21 »
ER is ook een wettelijke breedtemaat van de aanhanger iets van 75 cm van wiel tot wiel buitenmaat.

Offline Grubeater

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2018, 21:22 »
Nope. Er staat inderdaad een bepaling over gewicht in artikel Artikel 5.18.18a, maar dat is de uitzondering voor 'driewielige voertuigen'. Het artikel er direct onder, voor motoren met 2 wielen, heeft geen gewichtsbepaling. Daar liep ik ook al op stuk. Ik wil prima aannemen (zoals als aangehaald) dat ik uit moet gaan van de helft van het lediggwicht van de motor, het zou ook fijn zijn als ik dat ergens kan staven zodat ik geen gedonder met de lange arm der wet krijg als ik besluit toch zoiets te bouwen :). Dan kan ik in ieder geval aantonen dat ik mijn huiswerk heb gedaan en aan de wet voldoe.

Volgens mij is Artikel 5.18.19 heel duidelijk:

Citaat
B. Motorfietsen en motorfietsaanhangwagens
Artikel 5.18.19
1 Lading van motorfietsen op twee wielen mag niet meer dan 0,20 m buiten elke zijkant van het voertuig uitsteken.
2 Motorfietsaanhangwagens moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:
a. de breedte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 2,00 m;

b. de hoogte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;

c. de totale massa van het voertuig mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende motorfiets;

d. de afstand van de achteras van de trekkende motorfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,50 m.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Trigger

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #12 Gepost op: 29 januari 2018, 21:30 »
Volgens mij is Artikel 5.18.19 heel duidelijk:

Hoe heb ik daar nou overheen kunnen lezen :o (en dat drie keer). Thanks!

Persoonlijk denk ik dat je op een dood spoor zit Trigger  :-\

Niet zozeer kwa trekhaak/aanhanger, maareh... wat moet je nou met zo’n crf125F  ::) Leuk motortje hoor (om te zien dan hè), daar niet van, maar wat kun je daar dan mee? Géén kenteken, dus je bent veroordeeld tot afgesloten terrein (crossbaan) maar met 6,6Kw kom je nauwelijks rond  :( Dit is écht een kinderfietsje  ;D

Met dát budget koop je heus wel een leuke Off-Road, waar je ook best de asfalt kms naar een ritje mee kunt overbruggen  :)

Mijn 2 centjes  ;)

Grtz,
René

Ik ga zo'n ding ook niet nieuw kopen, maar dat is wel de hoek waar ik zat te denken. Aangezwengeld door het opgebouwde vertrouwen met het verbouwen van mijn alp (en het slopen van de andere) wil ik nog steeds graag iets opknappen, dus ik zoek momenteel naar een sloop of schadefietsje in de 'ultra licht' divisie. Ik heb op een paar jaar oude CRF150 gereden (ook vier-takt) en ik vond de hoeveelheid power prima (voor wat ik ermee doe).

En hoeveel mensen hoor je niet die vinden dat 50pk veel te weinig is voor op de snelweg ;).

« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:34 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline varaderohuibje

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #13 Gepost op: 29 januari 2018, 22:30 »
Volgens mij ging dit topic over een Trekhaak

Offline PimW

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2018, 07:48 »
Dat artikel heeft het over de helft van het ledig gewicht en volgens mij is dat drooggewicht en niet rijklaar. Voor een PD06 is dat officieel maar 189kg dus moet je binnen de 94.5kg blijven met aanhanger. Ik denk dat het best een freakshow word, een motor met motor op aanhanger dus zou er voor zorgen dat je binnen die limiet blijft.

Heb je al een aanhangwagentje (op het oog)? Zo ja wat weegt die?

Ik weet niet watvoor prijs je tot nu toe gekregen hebt voor dat trekhaak frame, maar ik dacht dat er op de motorbeurs altijd een paar bedrijven staan die daar wat mee doen. Kun je het ook nog even vragen.

Ik heb geen ervaring met een trekhaak frame maken, wel een frame repareren waar een trekhaak verkeerd op gemonteerd zat/met teveel belasting mee gereden is.



Offline jaspersFZR

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #15 Gepost op: 30 januari 2018, 12:58 »
Eventjes verder nadenkend, Je hebt het steeds over een aanhanger, maar kun je de crosser zelf niet als aanhanger gebruiken? een soort starre trekstang die je er voorop monteerd (die het voorwiel van de grond lift?) dan sleep je als het ware je 2e motor achter je aan (zitten nog zat nadelen aan, meer kogeldruk, draaiende aandrijfdeel van je crosser etc...)

de transalp wordt steeds mooier

Offline Trigger

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2018, 13:12 »
Eventjes verder nadenkend, Je hebt het steeds over een aanhanger, maar kun je de crosser zelf niet als aanhanger gebruiken? een soort starre trekstang die je er voorop monteerd (die het voorwiel van de grond lift?) dan sleep je als het ware je 2e motor achter je aan (zitten nog zat nadelen aan, meer kogeldruk, draaiende aandrijfdeel van je crosser etc...)

Dat is eigenlijk helemaal niet zo'n vreemd idee! Je ziet het ook nog wel eens met campers die een autootje meenemen.

Zou zoiets verkeerswettechnisch (3x woordwaarde) mogen? Er staat mij bij dat een motor geen andere motor mag slepen...
Maar als de verlichting doorverbonden is en er een kentekenplaat aan hangt... is het technisch gezien een aanhanger.
Transalp XL600V

Offline PimW

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #17 Gepost op: 30 januari 2018, 13:44 »
Even mailen met het rdw, maar ik denk dat ik het antwoord wel kan raden. Zou boetes kunnen schelen als je offroad gaat, wanneer de politie aankomt snel voorwiel op een bokje dan is het een aanhanger  8)

Volgens mij kun je met een aanhanger niet wildcrossen.

Offline xrvtuur

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #18 Gepost op: 30 januari 2018, 20:36 »
https://www.youtube.com/watch?v=nF2mo-lhVwY 

als je er maar een goeie tractor voor zet ;)
Varadero SD02  2004

Offline Trigger

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #19 Gepost op: 30 januari 2018, 21:03 »
Leuk filmpje!
Transalp XL600V

Offline Grubeater

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #20 Gepost op: 30 januari 2018, 22:06 »
Het filmpje is (in)direct de oplossing voor je probleem  >:D.
Een GL1500 heeft een ledig gewicht van 380KG en mag dus een aanhanger met een totaal gewicht van 190KG trekken.
Een XL600V heeft een ledig gewicht van 194KG en mag dus een aanhanger met een totaal gewicht van 97KG trekken.

Als je zoiets als hier onder kan vast maken aan je achterbrug kom je een heel eind richting het streefgewicht van de aanhanger. Maar dan zit je met de vraag of het een aanhanger is of dat je een andere motor aan het slepen bent.

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=i2q1cA-67w0" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=i2q1cA-67w0</a>
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline xrvtuur

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2018, 22:09 »
in NL mag het hele spul niet hoger dan 1 meter zijn dus een motor erachter hangen gaat om die reden nooit lukken
Varadero SD02  2004

Offline Trigger

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #22 Gepost op: 30 januari 2018, 22:13 »
Het filmpje is (in)direct de oplossing voor je probleem  >:D.
Een GL1500 heeft een ledig gewicht van 380KG en mag dus een aanhanger met een totaal gewicht van 190KG trekken.
Een XL600V heeft een ledig gewicht van 194KG en mag dus een aanhanger met een totaal gewicht van 97KG trekken.

Als je zoiets als hier onder kan vast maken aan je achterbrug kom je een heel eind richting het streefgewicht van de aanhanger. Maar dan zit je met de vraag of het een aanhanger is of dat je een andere motor aan het slepen bent.

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=i2q1cA-67w0" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=i2q1cA-67w0</a>

Inderdaad, inderdaad.... want als je het als 'aanhanger' wilt bestempelen gok ik zomaar dat de RDW dan ook een kentekenplaat inclusief verlichting wil zien, richtingaanwijzers, achter- en remlichten...

met andere woorden, zoals al genoemd, maar eens met de RDW babbelen :).
Transalp XL600V

Offline xrvtuur

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #23 Gepost op: 31 januari 2018, 20:07 »
Het filmpje is (in)direct de oplossing voor je probleem  >:D.
Een GL1500 heeft een ledig gewicht van 380KG en mag dus een aanhanger met een totaal gewicht van 190KG trekken.
Een XL600V heeft een ledig gewicht van 194KG en mag dus een aanhanger met een totaal gewicht van 97KG trekken.

Als je zoiets als hier onder kan vast maken aan je achterbrug kom je een heel eind richting het streefgewicht van de aanhanger. Maar dan zit je met de vraag of het een aanhanger is of dat je een andere motor aan het slepen bent.

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=i2q1cA-67w0" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=i2q1cA-67w0</a>

Wat je in dit filmpje ziet is leuk voor een dikke truck maar voor je motor wordt de kogeldruk veel te hoog, die moet zo rond de 8 kg zijn, wat ik in dit filmpje zie is misschien wel 50kg. je motor wordt compleet onbestuurbaar
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: Een trekhaak achter de Alp?
« Reactie #24 Gepost op: 12 februari 2018, 14:17 »
Hier al meer over duidelijk geworden?