Auteur Topic: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)  (gelezen 1914 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Vandaag een snelwegritje gemaakt, en na het verlaten van de snelweg pakte mijn gas ineens erg slecht op.
Ik ben ondertussen bekend met de symptomen van een uitvallende cylinder (en daarom tijdje terug een CDI moeten vervangen) en daar leek het niet echt op. Motor had de neiging tot uitvallen als ik gas gaf, stationair draaien ging nog wel.

Ik ben gestopt langs de kant van de weg en heb de motor even (2 min) stationair laten pruttelen en daarna kon ik ineens prima verder rijden.

Aangezien ik in Goes was om de CDI's te wisselen voor een digitale hoopte ik dat het dat toch zou zijn, maar dat bleek niet het probleem. Nadat ik klaar was in Goes ben ik zonder een centje pijn de snelweg op gereden en daar de hele tijd 120/130 gereden zonder enig probleem. Toen ik van de snelweg af kwam in Breda... zelfde probleem, het klonk bijna alsof hij tussen de 2000~4000 toeren af en toe een cylinder mist. Ga ik hoger in de toeren, spelen ze weer allebei goed mee.

Voor de CDI upgrade had ik dat de toeren stationair soms te hoog bleven hangen. Dit probleem bleef bestaan na het vervangen van de rubbers waarmee de carbs op het blok zitten. Ik kan dit tijdelijk 'fixen' door even de koppeling aan te laten lopen, het toerental zakt dan en blijft daarna mooi laag. Geef ik daarna een dot gas echter, blijft het toerental weer hoog hangen.

Dit probleem is nu, samen met dit hakkelen, verergerd. Hij loopt nu soms wel 2500~2900 stationair, wederom zakt het toerental tot een prima niveau (~1500) als ik de koppeling even op laat komen.


- olie peil is prima
- zit een nieuw K&N luchtfilter in
- rubbers zijn vervangen
- volgens de garage waar ik was is het mengsel in orde en het blok (afgaande op de meetwaardes) gezond

Een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat de carbs uit sync zijn en/of schoongemaakt moeten worden? Wie ziet er iets in deze theorie of kan een ander pad van onderzoek aandragen?
Transalp XL600V

Offline alain

Re: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2018, 15:51 »
Beste Sven,

ik heb vorig jaar iets gelijkaardigs gehad: het trad telkens op tijdens het rijden; de ene maal was het de ene cilinder, de andere maal de andere; wisselen van CDI leek eerst te helpen, maar uiteindelijk bleek dat 'helpen' te komen door gewoon even te stoppen en een half uur later weer verder te rijden.

Oorzaak bleek een slecht contact in de connector van de opnemer die vooraan rechts uit het motorblok komt. Die connector zit onder de tank vooraan aan de kabelboom. Na reinigen en invetten sedertdien meer dan dertigduizend km geen problemen meer hiermee.

Dus vanaf nu zit het nazien van de connectoren bij mij in de jaarlijkse checkup. Het is dus hoe dan ook geen overbodige handeling om dat ook eens te controleren.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Oldtimer

Re: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)
« Reactie #2 Gepost op: 03 februari 2018, 16:13 »
Andere oorzaak wil nog wel eens een haperende benzinekraan zijn waarvan het membraam versleten/lek is.
ook verkeerd gemonteerd geeft een dergelijk probleem.

Ik zou in elk geval ook de carbs een ultrasoon reinigen
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Trigger

Re: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2018, 17:18 »
Dat zijn goede punten, dank daarvoor heren :). Ik zal al deze zaken meenemen tijdens mijn volgende bezoek bij Ad.

Overigens heeft ze na de installatie van de digitale CDI ook een 'tune-up' gehad. We meten nu ongeveer 50pk aan het achterwiel :).
Transalp XL600V

Offline robgoesdakar

Re: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)
« Reactie #4 Gepost op: 03 februari 2018, 18:14 »
Even 3x je verhaal gelezen....

1e gedachte was 'tankdop' verkeerd om ( Pijltje moet naar voren wijzen ), maar dat strookt niet echt met het feit dat ie in hogere toeren dan wel weer goed op pakt.

Maar als je (nog steeds) problemen hebt met het langzaam terug zakken van je toeren bij gas begin ik toch aan je carburateur te denken...
Mogelijk een hangende vlotter of die in ieder geval niet meer soepel mee beweegt.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Trigger

Re: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)
« Reactie #5 Gepost op: 03 februari 2018, 18:20 »
Het pijltje wijst altijd naar voren, daar let ik op :).

Alain, die opnemer aan het blok, is dat iets dat ik makkelijk buiten een werkplaats kan controleren/schoonmaken?
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2018, 20:23 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline Brombeer

Re: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)
« Reactie #6 Gepost op: 04 februari 2018, 11:07 »

Hoi Trigger,


Is mengsel gerelateerd. Lees: brandstof (van tank tot vlotterkamer), dan wel lucht (van aansluiting luchtfilter tot aansluiting spruitstuk) of een combo van die twee (wat IN de carb gebeurt, vacuum-membraan carb, enz.)


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Trigger

Re: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari 2018, 16:42 »
Hoi Trigger,


Is mengsel gerelateerd. Lees: brandstof (van tank tot vlotterkamer), dan wel lucht (van aansluiting luchtfilter tot aansluiting spruitstuk) of een combo van die twee (wat IN de carb gebeurt, vacuum-membraan carb, enz.)


Brom

De rubbers van carb-naar-blok en de luchtdoos boven de carbs zijn onlangs vervangen/gerepareerd, dus de toevoer is lekvrij.
Daarom vermoed ik, onder andere na de reacties hier, toch iets met de carbs. Ik ga daarom morgen onder de noemer 'baat het niet dan schaadt het waarschijnlijk ook niet' een flesje Wynns carb cleaner halen bij de Brezan en dat door de benzine gooien.

Als dat niet helpt is de volgende stap een bezoekje bij Ad om de carbs ultrasoon te reinigen :).
Transalp XL600V

Offline alain

Re: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)
« Reactie #8 Gepost op: 04 februari 2018, 18:03 »
Het pijltje wijst altijd naar voren, daar let ik op :).

Alain, die opnemer aan het blok, is dat iets dat ik makkelijk buiten een werkplaats kan controleren/schoonmaken?

Als je zelf je zadel en tank kunt losmaken kun je er aan: je hebt dopsleuteltjes 10 tot 12 of 13 nodig.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Trigger

Re: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2018, 20:30 »
Nog eens wat lange ritten gemaakt nadat ik er injector/carb reiniger in heb gegooid, maar dat haalde niks uit.

Gezien het feit dat de motor koud perfect loopt, en op hoge toeren (snelweg etc) ook prima draait, sluit ik de carbs nu uit als oorzaak. Als die een vervuiling of verstopping hadden lijkt mij dat het probleem erger zou moeten worden wanneer er meer vermogen nodig is, of op zijn minst zou ik het probleem dan altijd moeten hebben, en dat is niet zo.

Als ik op de snelweg vol gas geef en dan het gas dicht draai krijg je een knal uit de uitlaat waar je U (met hoofdletter ;)) tegen zegt. Op dat moment komt er dus excessief veel benzine mee de (hete) uitlaat in, wat dus betekent dat er dan geen ontsteking plaatsvind om het in de cylinder al te verbranden.

Ik ben dus geneigd met Alain's suggestie mee te gaan. Het lijkt inderdaad op een slecht/hakkelend contact, dus ik moet die kabel maar eens gaan controleren op goed contact.


Daarnaast heb ik een filmpje gemaakt (moet nog even de tijd vinden om het fatsoenlijk te editen) van het stationair lopen bij een warm blok. Koud, maar reeds opwarmend loopt hij netjes ~1300 toeren. Maar zeker als het blok goed warm is zal hij al snel (als je bij het stoplicht staat bv) uit zichzelf oplopen tot (nu) reeds boven de 2000 (soms 2500 toeren). Heel gek om zonder dat je het gas aanraakt het toerental langzaam ziet oplopen. Heeft dit met hetzelfde contact te maken? Of moet ik hiervoor iets anders controleren? Als ik een dot gas geef zakt het toerental ook slechts heel langzaam naar beneden.


Aan de andere kant, als ik opzoek welke symptomen ik kan verwachten als mijn carbs uit sync zijn:

http://www.venturerider.org/forum/showthread.php?62606-If-your-carbs-are-out-of-sync-what-symptoms

Citaat
One symptom would be idle not staying the same, it would wander up and down or not drop back quickly after blipping the throttle.

Citaat
Mine started with gas mileage going down some, an uneven idle, then backfiring at deceleration. Syncc'd em and all was betta.

dus misschien heb ik gewoon een sync nodig!
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2018, 20:40 door Trigger »
Transalp XL600V

Petrus64

  • Gast
Re: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2018, 21:08 »

Maar als je (nog steeds) problemen hebt met het langzaam terug zakken van je toeren bij gas begin ik toch aan je carburateur te denken...
Mogelijk een hangende vlotter of die in ieder geval niet meer soepel mee beweegt.

Ik zit ook in die richting te denken.

Offline robgoesdakar

Re: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2018, 09:26 »
Citaat
....motor koud perfect loopt....
Met of zonder choke ?? Wanneer zet je de choke uit ??

Citaat
wat dus betekent dat er dan geen ontsteking plaatsvind om het in de cylinder al te verbranden.
Of er is wel ontsteking, maar er is zoveel brandstof in de cilinder dat de ontsteking niet meer volledig kan zijn en dus het teveel via de uitlaat verdwijnt en daar ontbrand. (sommigen vinden dat een heerlijk geluid overigens ;) )

Citaat
Koud, maar reeds opwarmend loopt hij netjes ~1300 toeren. Maar zeker als het blok goed warm is zal hij al snel (als je bij het stoplicht staat bv) uit zichzelf oplopen tot (nu) reeds boven de 2000 (soms 2500 toeren)
vaak een teken van valse lucht, of een hangende choke plunjer.
Maar mogelijk dat synchroon hier ook nog wel een invloed op heeft.....

Als ik jou was zou ik :
1) synchroon controleren en zo nodig corrigeren
2) vrij bewegen van je choke plunjers controleren
3) carbs demonteren en vlotterkamers even controleren. Indien er vuiligheid zichtbaar is, gewoon reinigen. Ook het vrije bewegen van de vlotters e.d.
4) aftselling luchtmengselschroef controleren. Mogelijk staat hij ook gewoon te rijk en ontstaan de symptomen door het continue teveel aanbod aan brandstof

Misschien dat je 3 eigenlijk maar eens eerst moet doen omdat de rest toch ook direct met de zaken op/aan/van de carb te maken hebben.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Trigger

Re: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2018, 10:42 »
Zelfs met luttele graden boven nul (of vriespunt) moet de choke vrij snel uit (stationair binnen 1 a 2 minuten eigenlijk). Als ik direct wegrij nog sneller.

Die knallen vind ik prima, maar de motor moet er niet minder om gaan rijden :P.
Transalp XL600V

Petrus64

  • Gast
Re: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2018, 11:15 »
In eerste instantie zou ik zeggen dat ie te rijk loopt dan. Maar je hebt nu een digitale CDI. Mijn ervaring is met een digitale CDI ook dat de choke maar half uitgetrokken hoefde te worden en snel helemaal terug.
Mss zou je de oude CDI's even weer moeten proberen om te kijken of dat uitmaakt.

Offline Trigger

Re: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2018, 19:59 »
Het probleem ontstond al voor de Digitale CDI werd geplaats (diezelfde ochtend) en is daarna gebleven. Ik sluit de CDI dus uit.

Filmpje:

https://youtu.be/FobwoLcCVxA

ik heb een rit gemaakt, dus de motor is warm. Ik parkeer hem in de voortuin en laat hem even draaien. Je ziet dat het toerental hoog blijft, dus ik laat de versnelling/koppeling even opkomen om het toerental naar beneden te krijgen, en laat het gas daarbij compleet los. Je ziet dat het toerental langzaam weer omhoog klimt. Ook bij gasgeven zakt het toerental erg langzaam terug.

Nogmaals, dit begint zodra de motor warm word. Bij een koude motor speelt het niet, al is de motor tegenwoordig wel érg snel (minuten) op bedrijfstemperatuur.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2018, 20:12 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline Oldtimer

Re: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)
« Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2018, 20:03 »
Ik vermoed een lek in het membraam van de gasschuif of die van de retour. ( zijkant van de carb het kleine klepje )
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Hakkelende cylinder bij warm blok (en stationair hoog hangen)
« Reactie #16 Gepost op: 14 februari 2018, 23:37 »

Knallen kan ook te arm betekenen.

Stationair na-gieren is altijd te arm lopen.

Als je motor te rijk staat kun je dat testen: volgas doortrekken in 4 of zo en gas dichtgooien. Als je dan een 'duwtje na' voelt (alsof hij juist dan harder wilde lopen) dan is hij te rijk. Maar, waarschijnlijk doet hij dat niet  :)


Heb je daadwerkelijk geprobeerd met remmenreiniger of deo rond de inlaatrubbers te spuiten om te kijken of dat effect heeft....?



Brom
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2018, 23:39 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin