Auteur Topic: Transalp 650 2006 is wat mat  (gelezen 2371 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline TransAlpGhost

Transalp 650 2006 is wat mat
« Gepost op: 03 februari 2018, 20:45 »
Hoi

ik heb twee TA 650's een uit 2003 en een uit 2006,
die uit 2006 rijd weer en dat is fijn, die uit 2003 krijgt lang verdiende aandacht en een eigen topic

we hebben het nu over een 2006 model
ik heb aan het motorblok en carb's niets veranderd dus mogelijk is de oplossing van mijn probleem dat ik het gewoon netjes moet afstellen, maar ik mis op de 2006 zoveel vermogen dat ik het gevoel krijg dat er 25kw rubbers ingezet zijn, maar welke rubbers zijn dat?

op cmsnl of hondaparts is de zoektocht wat ingewikkeld/zonder succes

ik wil eerst even het verhaal compleet hebben voordat de motor weer uit elkaar gaat

mijn dank is groot
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline TransAlpGhost

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #1 Gepost op: 05 februari 2018, 21:15 »
is er nou niemand die weet welk rubber het is en waar ik het aan kan zien/ herkennen

Ik neem aan dat het tussen de carburateur en het blok zit.
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline The Headless Horseman

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2018, 21:26 »
Zou idd zómaar kunnen dat het een 25Kw motor is. De maximum snelheid is dan ook beperkt tot pakweg 140 km/u, waar een vol vermogen Alp makkelijk naar een dikke 160 loopt.

Die rubbers zitten idd tussen de carbs en cilinderkoppen. Ik heb geen idee of je dat aan de buitenkant aan die rubbers kan zien, maar de carbs er even af moet je uitsluitsel kunnen geven. Je zie dan écht duidelijk dat de doorgang beperkt is tot een gaatje van ong 20-30mm ofzo, waar vol-vermogen rubbers iets van 40mm hebben  :)

Heb je hier wat aan?

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Oldtimer

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2018, 21:35 »
Daarvoor moet de carburateur er af.

Het rubber is nummertje 8 op de afbeelding
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline TransAlpGhost

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2018, 21:41 »

grandioos weet ik ook welke ik online moet vergelijken


Daarvoor moet de carburateur er af.

Het rubber is nummertje 8 op de afbeelding
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline TransAlpGhost

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2018, 21:43 »
ja daar heb ik wat aan, echt super

eens zien wat die grap kost want ik ben er haast wel zeker van, wel raar want op kenteken is de motor niet beperkt


Zou idd zómaar kunnen dat het een 25Kw motor is. De maximum snelheid is dan ook beperkt tot pakweg 140 km/u, waar een vol vermogen Alp makkelijk naar een dikke 160 loopt.

Die rubbers zitten idd tussen de carbs en cilinderkoppen. Ik heb geen idee of je dat aan de buitenkant aan die rubbers kan zien, maar de carbs er even af moet je uitsluitsel kunnen geven. Je zie dan écht duidelijk dat de doorgang beperkt is tot een gaatje van ong 20-30mm ofzo, waar vol-vermogen rubbers iets van 40mm hebben  :)

Heb je hier wat aan?

Grtz,
René
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline TransAlpGhost

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2018, 21:51 »
https://www.cmsnl.com/honda-xl650v-transalp-2006-6-european-direct-salestype-2-cmf-25k_model8162/insulator-comp-ca_16210maw710/



duidelijk, als het zo is komen de 25kw rubbers wel in de verkoop.
 Is dit meer voorkomend bij motorfietsen van de politie amsterdam amstel land?
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Oldtimer

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2018, 21:53 »
Citaat
Is dit meer voorkomend bij motorfietsen van de politie amsterdam amstel land?

Geloof er niks van.
Volgens mij zijn ze allemaal boven de 25 C:-)

En niet op kenteken is NIET begrenst.
Ik denk dat je probleem elders zit.
Meet de compressie eens/.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jan1966

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #8 Gepost op: 06 februari 2018, 20:10 »
Bij de politie zijn ze zeker niet begrensd, maar heb jij de motor rechtstreeks van de politie of van een andere eigenaar?
Mogelijk heeft die de motor laten begrenzen, alleen heeft dat (rijbewijs technisch althans) zoals Oldtimer al zegt weinig nut als je dit niet op het kenteken laat aanpassen.

Succes ermee.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline TransAlpGhost

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2018, 21:14 »
maar heb jij de motor rechtstreeks van de politie of van een andere eigenaar?

nee niet direct

Ik denk dat je probleem elders zit.
Meet de compressie eens/.

ik denk dat dit idd nog wel interessant is om na te gaan, de gereedschappen zijn aanwezig, nu de kennis en de tijd ???

ik ga het chekken, ik kom er op terug maar dat kan even op zich laten wachten
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Brombeer

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2018, 21:16 »

Maar,

Mis je dat vermogen over het hele toerenbereik?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline TransAlpGhost

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2018, 21:59 »
ja het valt het meest op bij straatje keren en de langzame oefeningen en optrekken, en daarna bij inhalen boven de 110 tot 125 gaat het maar daarna is het echt volhouden, lijkt zelfs dat gas iets terug dan meer trekkracht heeft.

mijn 2003 TA is echt een hysterisch opgewonden paard vergeleken de pony uit 2006, idd wel echt in het hele bereik

Maar,

Mis je dat vermogen over het hele toerenbereik?
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline TransAlpGhost

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2018, 22:14 »
overigens staat er op deze foto 25kw in het rubber geperst.. dat heb ik bij mij nog niet gezien maar de kant die naar binnen wijst is bij een gemonteerde motor niet af te lezen

https://www.cmsnl.com/honda-xl650v-transalp-2006-6-european-direct-salestype-2-cmf-25k_model8162/insulator-comp-ca_16210maw710/



duidelijk, als het zo is komen de 25kw rubbers wel in de verkoop.
 Is dit meer voorkomend bij motorfietsen van de politie amsterdam amstel land?
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline TransAlpGhost

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2018, 22:44 »
Het zijn niet de rubbers
het is niet het luchtfilter

mogelijk de leken uitlaat. Verder staat nu de synchronisatie en compressie test op de todo lijst.
Wordt vervolgd
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Brombeer

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2018, 22:52 »

Even terug naar de basis,


(..) die uit 2006 rijd weer (..)

Hoezo 'weer'.

Heeft dat ding een poos stilgestaan, wat..? 


Doe onsch es wat background-detail..? ::)



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline TransAlpGhost

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #15 Gepost op: 19 februari 2018, 15:23 »
Even terug naar de basis,

Hoezo 'weer'.

Heeft dat ding een poos stilgestaan, wat..? 

Doe onsch es wat background-detail..? ::)

okay een korte lange variant

ik heb de motor sinds juni in mijn bezit, gekocht met een kapot contact slot en daarmee niet lopend, daar was de prijs dan ook naar,

motor heeft in totaal een ruime 12 maanden echt stil gestaan is in november 2016 van een clublid gejat in Amsterdam, deze persoon kocht een nieuwe en werd gebeld dat zijn motor zonder kenteken plaat en zonder kofferset op een gracht geparkeerd was aangetroffen en daarmee door de politie was veiliggesteld.
Clublid had geen tijd en plaats ik wel plaats en wat tijd, en vooral een tweede motor nodig omdat motor 1 liefde en aandacht nodig heeft.

ik heb intussen de hele voorpartij opgeknapt, en het slot vervangen er zitten nu 3 sleutels bij, veel zit weer vast op de manier waar honda al over nagedacht had, en start en loopt nog altijd op de zelfde accu prima, behalve dus dat er wat testosteron ontbreekt. Ik heb dit prestatie gedrag eens nagetrokken bij de vorige eigenaar en deze beaamde ook wel dat de topsnelheid niet overhield.

februari 2016 is er een 3600 km beurt uitgevoerd bij 71642 km stand door Hans staat op een sticker.
nu staat de teller op 77242 km, waarbij de vorige eigenaar dus nog een half jaar intensief de motor heeft gebruikt. en ik er nu misschien 1000 km bij heb gereden.

Ik heb de koelvloeistof vernieuwd, de rest nog niet omdat ik de motor eerste wilde zien lopen en weten of er meer mee aan de hand is.

25kw rubbers zijn uitgesloten
lucht filter wissel maakt geen verschil

intussen heb ik ook de compressie test gedaan, de score op de achterste cilinder is wel beneden pijl maar wordt niet veel beter met wat olie op de cilinder, wel iets maar niet veel.

wel is de uitlaat lek, kan dit al voor zoveel verlies in vermogen zorgen?

Jammer dat motor 2 nu motor 1 in de garage gaat in halen  :(

ik ben benieuwd wat jullie nu als volgende stap zien, ik zelf zou de klep spelling en synchroniciteit van de carbs nagaan, is dat de meest logische volgende stap?

ik twijfel of ik in het PAIR systeem moet gaan wroete.
ik twijfel of er iets met de gas sensor aan de hand kan zijn.

er zijn vele leuke details over de periode dat de motor gestolen is, maar technisch is dit wat ik er van kan maken

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Oldtimer

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #16 Gepost op: 19 februari 2018, 16:22 »
Ik zou als eerste de compressie eens meten.
wss komt er dan wat tevoorschijn.

Riep ik al eerder toch.
Daarna stap voor stap verder.

Het is te gek dat deze alp te weinig power heeft. Het kan zo maar zijn dat hij een keer heet is geweest.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline TransAlpGhost

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #17 Gepost op: 19 februari 2018, 16:35 »
 ja en ik heb naar je geluisterd :)

achterste cilinder heeft te weinig compressie 8 - 12 bar maar een laagje motorolie, las ik als tip, om te kijken of de ringen op de cilinder zuiger het probleem zijn, en dat laagje olie lijkt geen groot verschil te maken. wel iets

helaas slaapt dochterlief maar 2 uur 's middags, en is daarmee de garage tijd beperkt.


Ik zou als eerste de compressie eens meten.
wss komt er dan wat tevoorschijn.

Riep ik al eerder toch.
Daarna stap voor stap verder.

Het is te gek dat deze alp te weinig power heeft. Het kan zo maar zijn dat hij een keer heet is geweest.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2018, 16:49 door TransAlpGhost »
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Oldtimer

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #18 Gepost op: 19 februari 2018, 18:46 »
Dan zijn het de kleppen  ;)

alles boven 10 bar is normaal.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2018, 18:49 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline TransAlpGhost

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #19 Gepost op: 19 februari 2018, 21:34 »
fijn. althans ook ff gedoe maar dan ga ik dat oplossen
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Brombeer

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #20 Gepost op: 19 februari 2018, 21:49 »

Maar, hij heeft dus best lang stil gestaan. Alle sproeiers deels verstopt. Gegarandeerd.

Met de troep in brandstof tegenwoordig kan dat na 3 maanden stilstand al de kop op steken.


Waarom denkt Brom dat? Bij straatje keren gebruik je grotendeels de stationairsproeiers (tot 1/8 gas plm). Daar kom je tekort zeg je. Na wegrijden schakel je over op de hoofdsproeiers en dat gaat daarna blijkbaar beter. In de hogere toeren loop je ook weer tegen een beperking aan, want ook die zijn deels verstopt en op gegeven moment is er gewoon niet meer brandstof beschikbaar en kan hij gewoon niet harder.


In feite rijdt je rond als met een set te kleine sproeiers als gevolg van verstopping.


 ;)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline TransAlpGhost

Re: Transalp 650 2006 is wat mat
« Reactie #21 Gepost op: 21 februari 2018, 22:37 »
zeker een plausibel verhaal,


Maar, hij heeft dus best lang stil gestaan. Alle sproeiers deels verstopt. Gegarandeerd.

Met de troep in brandstof tegenwoordig kan dat na 3 maanden stilstand al de kop op steken.


Waarom denkt Brom dat? Bij straatje keren gebruik je grotendeels de stationairsproeiers (tot 1/8 gas plm). Daar kom je tekort zeg je. Na wegrijden schakel je over op de hoofdsproeiers en dat gaat daarna blijkbaar beter. In de hogere toeren loop je ook weer tegen een beperking aan, want ook die zijn deels verstopt en op gegeven moment is er gewoon niet meer brandstof beschikbaar en kan hij gewoon niet harder.


In feite rijdt je rond als met een set te kleine sproeiers als gevolg van verstopping.


 ;)
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer