Auteur Topic: TA 650 2003 olie op achterste cilinder  (gelezen 1892 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline TransAlpGhost

TA 650 2003 olie op achterste cilinder
« Gepost op: 03 februari 2018, 20:55 »
hoi mijn TA uit 2003 verliest behoorlijk olie en dat vind ik voornamelijk terug aan de achterkant van de achterste cilinder en met name rond de uitlaat aansluiting

ook in het gat van de achterste bougie is het wat vettig, ik ben intussen zover dat het de klepdeksel pakking moet zijn maar tegelijkertijd ziet deze er netjes uit

andere optie is een slangetje waar een scheur in zit, het gaat om het korte slangetje waar het luchtfilterhuis op geduwd wordt, F17 op de tekening



Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Brombeer

Re: TA 650 2003 olie op achterste cilinder
« Reactie #1 Gepost op: 04 februari 2018, 11:24 »

Is meestal die klotepakking. Zeker omdat je zegt dat rond het bougiegat ook vettig is.

Je ziet er niks aan, nee. Maar dat rubber verhardt (door warmte) en verliest daarmee de voorspanning die hij geeft om de pasvlakken dicht te houden.

Je hoeft hem niet te vervangen. Vetvrij maken en een miniscuul laagje blue- of black silicone ertussen. Heb je weer plezier voor jaren!


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline TransAlpGhost

Re: TA 650 2003 olie op achterste cilinder
« Reactie #2 Gepost op: 04 februari 2018, 12:48 »
wat fijn om te horen dat wordt een duidelijk klusje.
Kan die snel de weg weer op ;D

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline James Bond

Re: TA 650 2003 olie op achterste cilinder
« Reactie #3 Gepost op: 04 februari 2018, 21:53 »
Ook een keer gehad in het verleden met een Suzuki DR400. Toen gungum erop gesmeerd. Oliedicht !. Werkte prima en heeft jaren gezeten.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Brombeer

Re: TA 650 2003 olie op achterste cilinder
« Reactie #4 Gepost op: 04 februari 2018, 23:16 »

(..) gungum erop gesmeerd. Oliedicht !

Heb ik es gedaan met een scheurtje in motordeksel van een Domi 650 [ik had niks anders en te lui om iets anders te halen].


Keigoed!  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Guidonno

Re: TA 650 2003 olie op achterste cilinder
« Reactie #5 Gepost op: 09 februari 2018, 16:03 »
Zo wil je ze niet kopen: GumGum of Black Silicone :S

Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline TransAlpGhost

Re: TA 650 2003 olie op achterste cilinder
« Reactie #6 Gepost op: 03 mei 2018, 22:06 »
Zo eindelijk een echte update,

de motor heb ik eerst grotendeels gedemonteerd, valbeugels, kappen, tank. later ook het kofferrek de uitlaat en de radiateurs
achterbrug er uit ook om alle lagers te controleren van de prolink, van de achterbrug is een pen lager helemaal rot en ik heb besloten alles in deze lagering te vernieuwen, lagers bussen en seals, 5 jaar geleden is de achterbrug bout met grofgeweld gangbaar gemaakt en nu alles maar eens vervangen.

de bestelling bij cmsnl was ook een avond werk en een rib uit het lijf, maar dan komen er wel veel nette orginele onderdelen in

vandaag dan eindelijk en dag vrijgepland om echt wat te doen, doel was kleppen stellen en de uitgeharde klepdeksel pakking vervangen, volgens handleiding lijm je de pakking aan de deksel met vloeibare pakking en dus ook zo gedaan!(na een kort overlegje met Rob)

ook de kleppen gesteld, ik was daar best onzeker over maar het is eigenlijk heel leuk, overigens was dat ook al een klus opzich omdat alle bij de doppen aan de linker kant zo vast zaten dat ik met minder liefde en een metaal bijtel en hamer de dop los heb geslagen.

heel veel werk nog tedoen vooral omdat ik de kappen ook een nieuwe laagje lak wil geven mogelijk met stickers maar motorisch het onderhoud voor nu wel gedaan,

echt bizar hoe zo een blok na 200000km er uit ziet, zo onwijs netjes eigenlijk.
het is een lang stappen plan zo maar echt wel een stap gezet om de motor nu weer op te gaan bouwen
ik twijfel of ik de achterbrug echt ga spuiten of dat ik de motor toch ook gewoon zijn karakter laat houden.
hoe werkt het spoelen van een motor blok met olie en koelvloeistof(in de juiste kanalen natuurlijk), zijn daar producten/protocollen voor die echt aan te raden zijn?



Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline TransAlpGhost

Re: TA 650 2003 olie op achterste cilinder
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2018, 21:41 »
Het was een heel project, en ik heb respect voor hen die een heel verslag weten te maken.
Ik heb de pakking vervangen zoals dat hoort met vloeibare pakking op 1 kant
Kleppen zijn gesteld en alle plasticdelen zijn geschuurd en voorzien van een nieuw laagje verf. Ik kan niet goed spuiten maar op deze motor kon het alleen maar beter worden.

Na wat start issues rijd de motor nu weer en ziet er weer tof uit.
 Kan ik de vervangende motor nu weer aanpakken om te zien of daar nog wat pk's en nm terug te krijgen zijn.

Van de week eens een foto maken
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2018, 23:01 door TransAlpGhost »
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer