Wijkt wel een beetje af van het oorspronkelijke topic, maar mijn inbreng mbt het vastlassen van een tandwiel:
Ik heb het eerder gedaan voor een schakelbrommertje, dat is goed gegaan door korte lasjes te leggen en tussendoor te laten afkoelen. Volgens mij was de constructie daar beschadigd maar niet op een manier dat de las de volle krachten moest overbrengen, was meer borging.
Heb toen gekozen om niet te koelen met water omdat er te weinig ruimte voor was en vocht in een las resulteerd in een proeuze las en dus weinig sterkte.
Daarnaast brengt actief koelen een hogere spanning met zich mee in de as zelf.
Als de as erg heet word en je moet koelen moet je er in ieder geval voor zorgen dat er geen water in de buurt van de las komt. Het tandwiel moet je niet koelen, alleen de as dicht op de keerring. Probeer de warmte inbreng laag te houden, goed schoonmaken/ontvetten voor je begint. Accu niet vergeten los te koppelen en trek voor de zekerheid ook de CDI los.
Ik zou ook na het lassen niet meteen de waterslang op de las zetten om scheuren van de las te voorkomen. De as en tandwiel zijn namelijk hard.