Auteur Topic: Reparatie uitgaande as  (gelezen 3009 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bram

Reparatie uitgaande as
« Gepost op: 09 februari 2018, 13:07 »
Hi,

Ik heb een Africa Twin Rd07, helaas met het bekende probleem van de uitgaande as. Zijn er ervaringen wat betreft de reparatie daarvan?

Ik ben mij ervan bewust dat het hele blok los moet om erbij te komen, maar heb helaas niet zelf de tijd om het probleem aan te pakken. Heeft iemand ervaring met de kosten van de reparatie? Zijn er nog dingen waar ik verder op moet letten wanneer het blok uit elkaar ligt en of heeft iemand een goed adres om dit te laten repareren?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring!
Groetjes Bram



Offline Hotel 317

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari 2018, 14:53 »
Motomaat in Lijnden (vlakbij Amsterdam) is een eenmanszaak die meerdere blokken heeft hersteld. Mijn uitgaande aslager is vervangen. Omdat deze vast was geslagen, en de buitenste lagerschaal in het carter is gaan draaien, was de passing weg. Het carter is in overleg door een derde partij gekotterd en voorzien van een bus om de juiste passing weer te herstellen. Hier is het originele Honda lager in gegaan. Dik in orde! Helaas zit ik nu wel met een flink olieverbruik. De Cilinders en zuigers zaten op een ton en zijn (op mijn advies) enkel visueel geïnspecteerd. Enkel de klepseals zijn preventief vervangen, maar wel door origineel, wat X jaar op de plank heeft gelegen. Oorzaak van het olieverbruik is dus (nog) niet bekend.

Bij een voorgaande motor met ditzelfde probleem heeft hij een lager op maat laten draaien en monteren door een derde partij. Dit lager is vastgelopen; dus we weten dat dat niet werkt.

Zelf heeft hij een 1993 Milka staan.

Offline Waffie

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #2 Gepost op: 09 februari 2018, 16:05 »
Ja, i heb het eerder gedaan voor 3e,

Er zit een groot verschil tussen zelf doen en het laten doen,
want uurtje factuurtje kan dus hoge kosten met zich meebrengen.

de as zelf kost ca 110 euri maar zoals je zelf al zei

het blok moet uit het frame en letterlijk heel het blok moet daarna uit elkaar

daarna komt de uitdaging dat je een werk plan moet maken

enkel de as vervangen of gaan voor een opfris actie incl topend revisie
en dit gaat je minimaal bij zelf doen ca 400 euri aan onderdelen kosten en uit besteed al gauw richting 1100 euri kosten

een ander motorblok of zelfs een andere motorfiets kan dan ook een overweging zijn

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Albert RD04

HAARLEM

Offline Oldtimer

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #4 Gepost op: 09 februari 2018, 17:21 »
Leuk dat laatste , maar heeft m.i. niks te maken met een uitgelopen lager of speling daarop/in.
Deze oplossing is alleen voor de spiebanen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Albert RD04

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #5 Gepost op: 09 februari 2018, 17:31 »
maar het bekenden probleem van de uitgaande as is toch de slijtende spiebanen?
HAARLEM

Petrus64

  • Gast
Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #6 Gepost op: 09 februari 2018, 19:37 »
Denk dat er een miscommunicatie was vwb wat nou het bekende probleem is. De lagers of de spiebanen? Zoals ik het nu van je begrijp gaat het over de spiebanen.
Dan zijn die speciale tandwielen een oplossing. Alleen even checken of het op de RD04 past.

Grtz
Peter

Offline Oldtimer

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #7 Gepost op: 09 februari 2018, 21:24 »
Er zijn inderdaad 2 problemen te herkennen aan die uitgaande as.
1 ervan is de spie-banen die slijten door versleten klem ringen of versleten tandwiel. ( de minst ernstige )
De andere is de te hoge spanning van de ketting, waarbij de as teveel zijwaartse druk, lees kracht,  krijgt op het lager hiervan.
Het onjuist afstellen is vaak de oorzaak, vooral bij zwaar offroad gebruik.
Hierdoor loopt het lager stuk en kan zelfs de zetting van het lager vernielen waardoor je blok nagenoeg waardeloos is geworden.
De onkosten hiervan lopen dusdanig hoog op dat een ander blok vaak de enige oplossing is.
Het probleem van de spie-banen is grotendeels opgelost met de bedoelde aanpassing/tandwiel.








PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Petrus64

  • Gast
Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2018, 08:08 »
Er is ook nog een alternatief, Red cap heet het en het is herbruikbaar als je tandwiel op is. mss nog wel handiger.

https://kkbike.it/en/africa-twin-xrv-650-750/89-saver-shaft-for-africa-twin-750-8053830250024.html



Offline James Bond

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2018, 16:08 »
Aslager van mij is volgens mij nog uitstekend (56dkm). Volgende winter onderstaand ding losslijpen en proberen nwe erop te lassen. Tuinslang achter het nwe tandwiel en lassen. Wordt dat helemaal niks dan lepel ik er een xlv650 blok in, deze zijn ruim verkrijgbaar.... Twin blok is nauwelijks te vinden.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2018, 16:12 door James Bond »
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2018, 16:11 »
Ik ga het tandwiel losslijpen met een dremel met een goed staalslijpschijfje. Zal lang duren maar je kan wel 'sturen'  etc. Het zit nu al ca 5 jaar zo (ca 5dkm per jaar).
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Bram

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2018, 21:06 »
Ja, i heb het eerder gedaan voor 3e,

Er zit een groot verschil tussen zelf doen en het laten doen,
want uurtje factuurtje kan dus hoge kosten met zich meebrengen.

de as zelf kost ca 110 euri maar zoals je zelf al zei

het blok moet uit het frame en letterlijk heel het blok moet daarna uit elkaar

daarna komt de uitdaging dat je een werk plan moet maken

enkel de as vervangen of gaan voor een opfris actie incl topend revisie
en dit gaat je minimaal bij zelf doen ca 400 euri aan onderdelen kosten en uit besteed al gauw richting 1100 euri kosten

een ander motorblok of zelfs een andere motorfiets kan dan ook een overweging zijn

Hoi Waffie,

Ik heb iemand gevonden die het probleem voor mij gaat aanpakken. Ik lever het blok bij hem af en hij gaat het lager vervangen, wanneer nodig komt ook de top-end aan de beurt voor een revisie. Ik ben benieuwd wat hij tegen gaat komen, mijn ervaring is toch dat je meestal weer wat anders tegenkomt dat beter vervangen kan worden.

Ik lees in jouw reactie iets over het vervangen van de as. Is dit meestal het geval?

Groetjes Bram

Offline Waffie

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #12 Gepost op: 11 februari 2018, 00:17 »
als de spiebanden zijn beschadigd is vervanging van de as de enige juiste oplossing.

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline arjenh9

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #13 Gepost op: 11 februari 2018, 10:00 »
Aslager van mij is volgens mij nog uitstekend (56dkm). Volgende winter onderstaand ding losslijpen en proberen nwe erop te lassen. Tuinslang achter het nwe tandwiel en lassen. Wordt dat helemaal niks dan lepel ik er een xlv650 blok in, deze zijn ruim verkrijgbaar.... Twin blok is nauwelijks te vinden.

Mooi moment om de keerring daarachter ook gelijk te vervangen. Maar vanwaar de tuinslang?

Petrus64

  • Gast
Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2018, 10:10 »
als de spiebanden zijn beschadigd is vervanging van de as de enige juiste oplossing.

Hi Waffie, oplossingen zoals red cap ben je geen fan van? Ik had zelf het idee deze aan te schaffen als preventieve maatregel om te voorkomen dat de spiebanen beschadigen. Het idee van die oplossing lijkt mij wel ok.

Offline Waffie

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #15 Gepost op: 11 februari 2018, 10:32 »
Oplossingen als red cap beschouw ik in een situatie als deze enkel nog  als de (nood) herstelling.
tja.. dat is vast lassen ook
Prima te gebruiken maar heeft  dan totaal geen waarde als je de bijv de  motorfiets gaat verkopen,
Als preventief heb ik er geen problemen mee.
Echter de uitwerking van deze  wordt ook pas zichtbaar naar de nodige jaren
het is dus voor als nog koffie dik kijken of dit item ook werkelijk bedoeld is als een preventieve oplossing voor een probleem wat er in het gunstige geval nog niet is.

IK het ken het probleem ook bijv bij de spiebanen van een cardan klok(honda ST 1100) en daar zat de oplossing in molydeenvet 60 %
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2018, 12:33 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Petrus64

  • Gast
Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #16 Gepost op: 11 februari 2018, 10:41 »
Helder, bedankt voor je uitleg. :)

Offline James Bond

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #17 Gepost op: 12 februari 2018, 14:26 »
Mooi moment om de keerring daarachter ook gelijk te vervangen. Maar vanwaar de tuinslang?

Tuinslang om de uitgaande as achter het vast-te-lassen-voortandwiel te koelen tijdens het laswerk. Dan blijft hopelijk de keerring heel (smelt niet weg...).
Of is die keerring te vervangen als het voortandwiel eraf is ?.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline V-Twin

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2018, 15:52 »
Keerring is te vervangen maar je zal moeten koelen anders gaat die nieuwe tijdens het lassen er ook aan.

Offline PimW

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #19 Gepost op: 12 februari 2018, 16:30 »
Wijkt wel een beetje af van het oorspronkelijke topic, maar mijn inbreng mbt het vastlassen van een tandwiel:

Ik heb het eerder gedaan voor een schakelbrommertje, dat is goed gegaan door korte lasjes te leggen en tussendoor te laten afkoelen. Volgens mij was de constructie daar beschadigd maar niet op een manier dat de las de volle krachten moest overbrengen, was meer borging.
Heb toen gekozen om niet te koelen met water omdat er te weinig ruimte voor was en vocht in een las resulteerd in een proeuze las en dus weinig sterkte.

Daarnaast brengt actief koelen een hogere spanning met zich mee in de as zelf.

Als de as erg heet word en je moet koelen moet je er in ieder geval voor zorgen dat er geen water in de buurt van de las komt. Het tandwiel moet je niet koelen, alleen de as dicht op de keerring. Probeer de warmte inbreng laag te houden, goed schoonmaken/ontvetten voor je begint. Accu niet vergeten los te koppelen en trek voor de zekerheid ook de CDI los.

Ik zou ook na het lassen niet meteen de waterslang op de las zetten om scheuren van de las te voorkomen. De as en tandwiel zijn namelijk hard.


Offline Bram

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #20 Gepost op: 05 maart 2018, 10:18 »
Blijkbaar veel geluk gehad, de balletjes en wat andere troep vielen er haast uit.

Offline Hotel 317

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #21 Gepost op: 05 maart 2018, 18:31 »
Join the club! En haal ook je oliepomp even open, die van mij was namelijk schroot.

Offline Bram

Re: Reparatie uitgaande as
« Reactie #22 Gepost op: 11 maart 2018, 00:53 »
De oliepomp is gelukkig nog goed. Maar dankjewel voor de tip.. Gelukkig zijn alle onderdelen binnen, dus kan het blok weer rustig worden opgebouwd!!