Auteur Topic: Nieuwe accu, type en plaatsen  (gelezen 426 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Yke de Vries

Nieuwe accu, type en plaatsen
« Gepost op: 12 februari 2018, 16:59 »
Hi,

ik ben niet heel bekend met motortechniek vandaar deze vraag. ik kon het eigenlijk niet goed vinden met de zoekfunctie.
Ik ben opzoek naar een onderhoudsvrije accu welke m'n huidige accu kan vervangen. Ik heb het idee dat de startmotor het lastig heeft met de kou omdat de rotatie van de startmotor niet goed meer werkte laatst.

Zo'n accu gaat maar een aantal jaar mee en ik denk niet dat de accu door de laatste eigenaar is vervangen.
Welke accu kan ik het best nemen, is dat een gel accu?

En is de accu gemakkelijk zelf te vervangen? ik ga er van uit van wel maar vind niet op het forum een goede manuel waarin specifiek de accu wordt vervangen. Eerder heb ik wel een werkplaatshandboek gevonden met foto's.

Bedankt voor de info,

Groet Yke




Offline Petrus64

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2018, 17:51 »
Ik heb zelf hele goede ervaringen met het merk Motobatt in verschillende motoren. [oa Africa Twin, Harley en Buell.] even het type nr van je oude accu opschrijven en je kan zo op de site van Motobatt het type vinden wat je nodig hebt.

Het vervangen is een fluitje van een cent. De zijkap verwijderen en dan de beugel[indien aanwezig] losmaken die de accu op zijn plaats houdt.
Dan houd je  -++-   aan als lijdraad voor het losmaken en weer vastmaken van de kabels aan de accu. Dus losmaken eerst - [de zwarte] en dan plus [de rode] Vastmaken dus omgekeerd. Op de accu's staat ook meestal aangegeven wat plus en min is.

Succes!
Grtz
Peter

Offline Floris

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2018, 19:55 »
Ik heb ook goede ervaringen met Motobatt. De juiste typenummers zijn:

- Transalp XL600V: MotoBatt MB12U
- Transalp XL650V: MotoBatt MBTX9U
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2018, 21:14 door Floris »
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Jan F.

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2018, 21:02 »
Schijnt voor de 650 niet goed te gaan met een motobatt accu. Deze heeft te weinig CCA voor deze motor. Dit is al eerder besproken:
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13398.msg129971#msg129971

Groet, Jan

Offline Petrus64

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2018, 21:13 »
Goeie info, wel apart dat de 650 zo'n hoge cca nodig heeft.  :-\
Grtz
Peter

Offline Floris

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2018, 21:13 »
Als je dit draadje leest dan kom je uit op bijvoorbeeld een Yuasa YTZ12S (voor de Transalp 650). Dat is inderdaad een hele goede accu maar er hangt wel een prijskaartje aan.

http://www.mlmparts.com/nl/yuasa-ytz12s.html
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Petrus64

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2018, 21:20 »
Nou maar hopen dat ie een 600 heeft. ;)
Grtz
Peter

Offline Brombeer

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2018, 01:09 »

De onderhoudsvrije Yuasa's zijn verder ook topkwaliteit.

In ruim 20 jaar heb ik er 4 versleten..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Bram

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2018, 21:21 »
Ik zou voor een lithium-ion accu gaan! Onderhoudsvrijer dan dat ga je niet vinden.

De voordelen zijn:
+ Hoog startvermogen
+ Ontlaadt niet (tenzij je verbruikers hebt)
+ Werkt ook bij koude start in de winter (Lampen 10 seconden laten branden om de accu 'te ontwaken')
+ Zijn ontzettend licht
+ Levensduur moet heel lang zijn (op mijn accu zit zelfs 5 jaar garantie)

Nadelen:
- Je hebt een speciale lader nodig om de accu op te laden
- prijs

Ik ben tot nu toe erg tevreden met mijn accu. Hij zit er nu ruim 2 jaar in en werkt prima. Vooral in de winter heeft de accu zich bewezen! Zelfs de Buell van een goede vriend start er prima op.

Offline Yke de Vries

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2018, 14:27 »
Bedankt voor alle info, and i'm in luck. Ik heb een 600 :)
Vervangen gaat vast ook goedkomen. Ik heb dus een MotoBatt MB12U besteld.

Ik heb een druppellader gekregen bij de koop van mn transsalp, hoe weet ik of deze ook werkt op het type MotoBatt MB12U ?

Nogmaals bedankt! Groetjes

Offline Waffie

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2018, 15:24 »
ja hoor dat gaat werken,

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2018, 15:57 »
Citaat
Ik heb een druppellader gekregen

Wel even merk/type vermelden. Dan weten we of het werkt  ;)
PD06 1994 blauw.
Honda VT500C Shadow 1984 Californian model
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Guidonno

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2018, 20:33 »
Yuasa Accu zijn wel gruwelijk goed bij regelmatig druppelen. Die van mij ging bij extreem gebruik 6 jaar mee en had nog uitstekende waardes, uiteindelijk ermee verkocht. En in mijn nieuwe motor zit de Yuasa accu ook al weer 2.5 jaar.
MotoBatt, 2 versleten in 5 jaar. Het zou een goed accu moeten zijn..

Wellicht ongeluk ;)
Honda: Eerst een VFR (RC36) en nu de Transalp PD06 voor het avontuur!

www.nogeenhondaspanningsregelaar.nl

Offline Petrus64

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2018, 20:56 »
Ja het blijven gebruiksvoorwerpen. Ik heb er nooit problemen mee gehad en alle minstens 3 tot 4 jaar in verschillende motoren gehad. Zowel in een Buell als verschillende Harley's.


Grtz
Peter

Offline Waffie

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2018, 21:15 »
 8)
 een fabrikant zoekt een compromis tussen laadsysteem en startaccu,
 en we weten allemaal dat accu's niet het enige leven hebben.
en dat  sommige types zelfs regulier onderhoud vragen.
Maar wij als gebruikers zijn luie mensen die bij gebruik makend van beperkte info  vaak ook nog de verkeerde keuzes maken.
Leading is bij deze keuzes bijna altijd de prijs...... en niet of deze ook de beste performance geven.

 veel accu's gaan stuk door... verkeerde laadspanningen (kapotte regelaars)
letterlijk droog koken,
interne kort sluiting
Totaal leeg starten
veel verbruikers aan de accu hangen
en het niet op spanning houden.

en dan is een levensduur van slechts 2 jaar  nog lang.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2018, 21:17 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #15 Gepost op: 18 februari 2018, 22:56 »

Arme accu's...  :'(
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Floris

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2018, 22:16 »
veel accu's gaan stuk door...

vorst, in combinatie met langdurig te lage klemspanning

de buitenslapers krijgen het komende week erg moeilijk
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2018, 23:25 door Floris »
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Brombeer

Re: Nieuwe accu, type en plaatsen
« Reactie #17 Gepost op: Gisteren om 15:04 »

Nou ja, een hele grote boosdoener is starten op een te lage klemspanning, zoals jij het noemt.

Voor Alpjes en Domi's zijn daar bovenop ook nog gewoon de onderhoudsbehoevende accu's in omloop. Met vloeistof onder minimum niveau starten is ook de doodsteek.


Als je een poosje niet gereden hebt, is het raadzaam even de lader van tevoren op de accu te zetten om hem af te toppen.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)