Auteur Topic: inbusbout onder in voorpoot  (gelezen 830 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gilbert N

inbusbout onder in voorpoot
« Gepost op: 27 februari 2018, 21:56 »
Dag

Ik heb een setje Wilbers progressieve voorveren besteld. Ze moeten nog geleverd worden, maar ik vroeg me al af waar de inbusbouten onder in de voorpoten van mijn transalp 650 voor dienen.
Tap ik daar de olie mee af of draai ik wat anders los?

Gr,
Gilbert

Offline Jan F.

Re: inbusbout onder in voorpoot
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2018, 22:22 »
Daarmee zit de demper vast aan de vorkpoot.
Als je alleen veren gaat vervangen hoeft deze niet los.

Groet, Jan

Offline The Headless Horseman

Re: inbusbout onder in voorpoot
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2018, 22:24 »
Met die inbussen maak je het héle binnenwerk (demperstang) los. Dat is niet nodig als je alléén andere veren wil monteren. Die dingen zitten bovendien met borgmiddel vast. Lekker laten zitten dus.

Een 650 heeft wsl geen aftapboutjes aan de achterkant van de onderpoten zitten?
Het beste is dan de vorkpoten geheel demonteren, leeggieten, spoelen met verse olie, nieuwe olie er in (let op dat Wilbers wsl een ándere hoeveelheid voorschrijft dan bij de standaardveren), nieuwe veren er in en de boel weer monteren in omgekeerde volgorde  :)

Succes met de klus!

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: inbusbout onder in voorpoot
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2018, 22:25 »

[Post aangepast- Brom]


Haynes zegt: "All XL-models". Dus ja zal wel dat boutje. Huhuh  ???


Hoi Gilbert,


De inbus onderin de buitenpoot houdt de schokdemper en de binnenpoot bij elkaar.

Als je alleen een veer- en oliewissel doet, hoef je die niet los te halen.

De olie tap je af via nr. 20, helaas heb jij geen aftapboutje daarvoor. De veer en olie erin & eruit via dop nr. 1. Dus je zult de poten eruit moeten halen.

Tip: om dop nr. 1 makkelijk te lossen, maak je eerst de 2 klembouten in de bovenste kroonplaat los (spanning eraf halen) maar laat die van de onderste kroonplaat nog vast zitten. Draai dan alvast dop nr. 1 los. Als je de poot al in je handen hebt lukt dat w.s. niet meer zonder capriolen  ;)


Brom
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2018, 22:54 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Gilbert N

Re: inbusbout onder in voorpoot
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2018, 22:41 »
Alvast dank voor de snelle reacties.
Een olie aftapboutje zit er jammer genoeg niet in mijn voorpoten.
Ik had gehoopt dat de poten konden blijven zitten, maar aangezien ik ook nieuwe olie ga vullen zal ik ze dus ondersteboven moeten keren om de oude olie af te tappen.

Offline Brombeer

Re: inbusbout onder in voorpoot
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2018, 22:55 »

Gilbert, post aangepast, maar je was er zelf al uit  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ddw

Re: inbusbout onder in voorpoot
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2018, 22:58 »
Poten kunnen ook blijven zitten, moet je allen de hele motor even omkeren. Keuze is aan jou ;)
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Qwerc

Re: inbusbout onder in voorpoot
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2018, 23:26 »
Nu weet ik niet wanneer je voor het laatst de olie vervangen hebt.
Maar in tegenstelling tot wat anderen beweren zou ik wel alles losnemen.
Mogelijk de glijbussen vervangen maar zeker de olie.
En als je de olie vervangt moet je, althans dat is mijn gedachte, de gehele schokdemper vanbinnen reinigen.
In het algemeen wordt geadviseerd om de olie van je shocks om de 2 jaar te vervangen.
Dus helaas moet alles los, dunkt mij.