Auteur Topic: Haperende motor op bedrijfstemperatuur na stoppen en weer opnieuw starten.  (gelezen 2553 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ferdinand67

goedenavond beste Transalpers,

Heb nu 2 keer een identieke geval meegemaakt met mijn TA 600 waarbij er zich een probleem met één van de cilinders voordoet.

Na een koude start (teken er even bij aan dat ik in Malaga woon , waar het zo rond de 15 graden is, en in mijn garage een enkele graad minder) is er geen enkel probleem, de motor start prima , rustig warm rijden, vervolgens een ritje van 20 a 30 km , even stoppen en motor uit doen gedurende 10 minuten. Vervolgens motor weer starten en dan begint het probleem: de motor hapert en lijkt op 1 cilinder te lopen, hoewel ik er niet zeker van ben, maar in ieder geval gehalveerd in kracht.  De motor loopt dan niet harder dan 70, bij lagere snelheden en in lager versnelling zijn er dan lichte explosies in de uitlaat te horen, hetgeen duidt op niet verbrande bezine, dunkt me. Dit is me nu dus 2 keer op precies dezelfde manier overkomen. Koude start, alles prima, ritje van 20 a 30 km, even stoppen, daarna weer starten en vervolgens een haperende motor.

bougies zijn 1500 km oud, de CDI´s zijn onlangs ook vervangen.

heb gedacht aan de bobines , maar dan zouden er toch minstens 2 kapot moeten zijn om zoveel potentie te verliezen, dat lijkt me toch wel onwaarschijnlijk.

Iemand hier die misschien een idee of suggestie heeft ?

Alvast reuze bedankt.

groeten Ferdinand
 

Offline honda2x

Ferdinand
Komt mij ook bekent voor  na heel lang zoeken in cdi en carb zij standaard schakelaar  ben ik er nu achter  dat in mijn contactslot zit .
na een ritje vul het zelf in  ;) en dan de 2 keer starten loopt die meteen belasterd  ben nu al zo ver en handig  dat ik dat al onder rijden doe .

Even onder rijden koppeling in je contact slot uit zetten en meteen weer aan bij doet die het dan eigenlijk  meteen weer goed  heel soms ook een 2 de keer maar dat komt weinig voor heb gemerkt dat vochtig weer het ergs is of na lang stilstaan onder de regen hoes .

Heb het contact slot daarvoor al is uit mekaar gehaald en schoongemaakt en ingevet tja das niet weer goed ( weerstand )en het zelfde probleem moet dus weer is alles nog eens een keer weghalen .

probeer het ander is  :)
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2018, 21:51 door honda2x »

Offline Brombeer


(..) Heb het contact slot daarvoor al is uit mekaar gehaald en schoongemaakt en ingevet tja das niet weer goed

Niet dat ik er gelijk wat over te vertellen heb, maar, het kunnen echt een hele hoop dingen zijn!

Stel het zou in een contact zitten, zoals H2x stelt. Er zijn ook verschillende 'kill' switches. Die ene bekende rechts op je stuur. In het algemeen geven die geen problemen.

Daarnaast zit er ene aan je zijstandaard. Als je de goede werking daarvan niet vertrouwt haal je die 2 stekkers aan de standaard los en verbind ze door (met een paperclip of zo). Dan overbrug je dat ding en doet die niet meer mee.

In de koppelingshendel zit er ook één, een micro-switch zoals die in de voorrem hendel om het remlicht te laten werken. Die 2 stekkers kun je ook doorverbinden en daar overbrug je hem mee.

De neutraalschakelaar (voor jou misschien de neutraallamp) is er ook één.

Deze 3 werken onder bepaalde omstandigheden met elkaar samen met de bedoeling de motor uit te laten vallen. Als een contact niet lekker is kan dat onbedoeld voor problemen zorgen.


Mijn vraag: doet hij dit ineens voortdurend of is het in tien ritten 2x voorgekomen en had je de andere 8x geen problemen..?


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Ferdinand67

Hartelijk dank voor jullie input HOnda 2x en Brombeer.

Het is inderdaad iets van de laatste tijd. Wat nu wel zeker is dat de Alp gewoon goed loopt , zolang ik maar niet stop en de motor afzet, om eventjes daarna weer te starten, want dan beginnen de problemen.

Zal jullie op de hoogte houden, mijn technische kennis is beperkt,  maar ik weet nu in ieder geval wat het probleem zou kunnen zijn , ook al lijkt dat een intensieve speurtocht te worden.

Offline Brombeer


Maar, hoe moeten we dat nu breder zien?

Jij rijdt een stukje en daarna heb je problemen.

Maar hoe gaat het dan verder? Rij je met problemen dan door en blijft het zo tot je hem (thuis, op werk) uitzet?

En dan bij de volgende rij-sessie is alles weer prima tot je hem uitzet en daarna weer verder wil..?


 ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jeroen

Mijn Alp was gewoonweg de eerste tien minuten na het uitzetten niet te starten, zo chagrijnig was tie dan. Heb er nooit iets mee gedaan behalve zijn humeur accepteren....
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Waffie


Hier kunnen we simpel in zijn :

Contactslot sluit ik uit want dit is gewoon de hoofdschakelaar.(als die stuk is valt alles uit)
En je spreekt alsof  er 1 cilinder uitvalt.
Je spreekt  over als hij warm is...  tja als je een breuk in je elektrische systeem hebt wordt dit probleem vaak erger als hij warmer wordt (uitzetting door warmte)
Je spreekt over andere CDI( waren dit nieuwe?)

Je klacht omschrijving is vaag

wat is de voorgeschiedenis van  de cdi wissel en was toen je probleem weg ?
misschien is je diagnose nooit goed geweest en borduur je verder op iets wat je denkt te hebben aangepakt

hierbij 2 flowdiagrams voor systematisch storing zoeken




technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Ferdinand67

Hoi Waffie,

De beide CDi zijn in December 2017 vervangen door nieuwe, nadat er een de geest had gegeven (uitvallen toerenteller en ook op 1 cilinder rijden), dit gebeurde  , integenstelling tot het huidige probleem, onder het rijden.

Het huidige probleem kenmerkt zich dus door een warme motor opnieuw te starten en  hij dan vervolgens op 1 cilinder rijdt, dat vermoeden wordt versterkt door lichte explosies in de uitlaat bij lage toeren n de 1 en 2e versnelling,  wat zou moeten duiden op niet door de cilinder verbrande benzine.

De ritjes heb ik dichtbij huis gedaan en  ben idd 2 x keer huiswaarts gekeeerd nadat dit probleem zich voor heeft gedaan. Na het parkeren in de garage en na een tijdje opnieuw starten loopt ie gewoon weer prima . Nogmaals, ik ben zelf niet heel technisch onderlegd, dus zal m naar de monteur moeten brengen, maar uiteraard hoor ik ook graag jullie vermoedens , al was het alleen maar uit pure nieuwsgierigheid.

Groeten en iedereen bedankt voor het meedenken

Offline Brombeer


Welk bouwjaar heet jouw Alp?


Waffie refereert naar spoelen die, als ze warm worden (is op zich normaal) en in de isolatie van de spoeldraad een breuk zit, ze slechter gaan presteren. Dus, jij rijdt een stuk en dan wordt zo'n spoel warm en dan steekt dat de kop op.

Bij dit soort spoelen moet je denken aan de ontstekings pick-up(s) in het motorblok of de bobines die de vonk afgeven. Maar, ook cdi's die niet lekker meer zijn en warm worden (is op zich ook normaal) kunnen dat veroorzaken.

Er zijn Alpen met 1 pick-up voor beide cilinders, en Alpen met 2 pick-ups, voor elke cilinder één. Dat ligt aan het bouwjaar. Stel een pick-up is niet lekker, dan zou jij er twee moeten hebben (want, probleem op maar één cilinder).

Dat je cdi's heb vernieuwd zegt nog niks. Jij zegt dat hij op één cilinder gaat lopen. Dat kun je vaststellen. Wissel voor de lol je cdi's om en kijk of het probleem meeverhuist? 

Problemen in deze hoek (cdi/spoelen) uiten zich als gezegd pas bij warm worden. Als het dat zou zijn, gaat de motor op gegeven moment, ook gewoon onder het rijden, slecht lopen.

Jij gaf eerder aan, pas nadat je hem hebt stil gezet. En, later als hij afgekoeld/langer gestaan heeft, is alles weer goed. Of, trad het probleem nu ook op onder het rijden en keerde je al haperend huiswaarts?


Het is super belangrijk dat je zo gedetailleerd mogelijk je ervaring deelt, omdat dat anders steeds nieuwe vragen bij ons oproept om een beeld te krijgen wat er nu precies wanneer gebeurt  ;)


« Laatst bewerkt op: 16 februari 2018, 00:18 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Ferdinand67

Dank voor je reactie Brombeer, De Transalp is van 1991 en heeft 75000 km gelopen nu.

De motorfiets hapert dus direct na het (her)starten van een (half)warme motor, zoals eerder vermeld na een kort ritje van 20 a 30 km. Even de motor geparkeerd om wat fotos te nemen, na 10 minuten weer starten en meteen bij het wegrijden  slecht lopen en haperen, en lichte explosies in de uitlaat , dit echter alleen in de eerste en tweede versnelling en bij lage toeren.

Het vreemde is dat het dus niet gebeurt TIJDENS het rijden, maar na het weer starten van de motor na een korte stop.


Offline Brombeer


Hmmzz..

Je zult moeten vaststellen of het brandstof gerelateerd is of elektrisch. Doe één ding tregelijk.

Begin eens met de stekkerverbindingen te controleren. Sommige zitten onder de tank, dus dat is wat licht sleutelwerk. Controleer ook of de accu-polen goed vast zitten.

Dan zou ik toch ook een cdi-wissel doen, misschien met iemand uit je buurt? Iemand die handig is met een multimeter kan eenvoudig de weerstand van pick-up spoel(en) doormeten om vast te stellen of die goed zijn.


Het zijn soms een beetje zoektochtjes.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Ik ga met Harm ( Brommie ) mee.
Het lijkt verdacht veel op een los contact ergens in de kabelboom/aansluit stekkers.
Het gebeurt bijna nooit dat de pickups defect gaan.

De meest kritische stekers zitten trouwens bij de koplamp onder de afschermplaat bij de teller.
Vanuit de CDI komt ook daar de boel bij elkaar.

En uiteraard onder het zadel en bij het start relais bij de accu.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline alain

ik heb vorig jaar iets gelijkaardigs gehad: het trad telkens op tijdens het rijden; de ene maal was het de ene cilinder, de andere maal de andere; wisselen van CDI leek eerst te helpen, maar uiteindelijk bleek dat 'helpen' te komen door gewoon even te stoppen en een half uur later weer verder te rijden.

Oorzaak bleek een slecht contact in de connector van de opnemer die vooraan rechts uit het motorblok komt. Die connector zit onder de tank vooraan aan de kabelboom. Na reinigen en invetten sedertdien meer dan dertigduizend km geen problemen meer hiermee.

Dus vanaf nu zit het nazien van de connectoren bij mij in de jaarlijkse checkup. Het is dus hoe dan ook geen overbodige handeling om dat ook eens te controleren.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Ferdinand67

Wederom bedankt voor jullie tips en ideeen.

Het zal wel een domme vraag zijn, maar ik woon al 20 jaar niet meer in Nederland, en sommige woorden ben ik domweg vergeten; wat wordt er precies bedoelt met "opnemer" ?

Nogmaals bedankt.

Offline PimW

Met opnemer worden de pick-up spoel(en) bedoelt.

Offline Floris

In het Spaans: bobina de recogida  ;)
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Brombeer


Ik vind het nog te koud om naar buiten te gaan, dus ik heb wel even tijd  ???


Opnemer kun je bijna letterlijk vertalen naar pick-up: oppakken, oppikken. Het is een spoeltje die naast de krukas zit gemonteerd. Op de krukas zelf zit een magneetje. Bij iedere omwenteling komt het magneetje langs de spoel en wekt op die manier steeds opnieuw een impulsstroom op die hij doorgeeft aan de cdi. Jij hebt 2 cilinders, dus op de krukas zitten 2 magneetjes, voor de ontstekings impuls van elke cilinder apart.

Cdi is een afkorting van Capitor Discharge Unit. Op basis van een inkomende impuls en toerental van de krukas 'berekent' die het moment waarop hij diezelfde impuls door moet geven aan het volgende component. Die berekening van het door te geven impulsmoment noemt men het ontstekings tijdstip. Zie het zo: het brandstofmengsel heeft fysiek een x-tijd nodig om volledig tot ontbranding te komen. Naarmate de krukas sneller draait (toeren) zal de tijd dat de zuiger boven is steeds korter worden en relatief gezien is op gegeven moment de volledige ontbranding van het mengsel te laat, het ontbranden gaat 'achter lopen'. De cdi berekent ter compensatie een door te geven impulsmoment steeds eerder vóór de zuiger boven is zodat de volledige ontbranding altijd plaats vind als de zuiger juist boven is. Dit noemt men vóórontsteking. Hoe meer toeren, hoe meer voorontststeking gewenst.

Een bobine is een spoel die van een lage impulsspanning een hele hoge spanning kan maken. Zo hoog dat je er bliksemschicht mee kan maken (20.000+ V).

Een bougie is een Frans woord en betekent letterlijk kaars. Een bougie is blijkbaar een ontstekingskaars waarin zich een hele hoge spanning op kan hopen. Als daarmee een drempel wordt bereikt zal de opgehoopte spanning uit zichzelf een sprong maken naar het dichtsbijzijnde massapunt (aarde).

De volgorde van montage van genoemde componenten is: pick-up - cdi - bobine - bougie.


Hoe werkt dat spulletje dan?  De magneet op de krukas komt bij iedere omwenteling langs de pick-up  >>  wekt elektrische impuls op  >>  geeft dat aan cdi  >>  die berekent, afhankelijk van toerental, juiste moment van doorgifte impuls  >>  geeft de impuls door aan bobine  >>  die wekt hoge spanning op  >>  geeft dat door aan de bougie  >> spanning hoopt zich daarin op tot drempelspanning is bereikt  >> spanningsontlading via bougie naar massa in de vorm van een vonk  >> brandstofmengsel ontsteekt   >>  Ferdinand67 rijdt vrolijk rond  :)


Al die onderdeeltjes zitten aan elkaar geknoopt om samen te kunnen werken. Het kan wel eens mis gaan in de componenten zelf (bijv. cdi defect), maar vaak ook in de knooppunten (stekkers, kabels, massapunten etc). Daarnaast moeten ook andere benodigde componenten goed werken, bijvoorbeeld de carburateurs, voor het juiste brandstofmengsel, EN de juiste hoeveelheid. Dat wordt weer bepaald door de brandstofsproeiers in de carburateurs alsmede de juiste afstelling van de kleppen in de cilinderkop. Maar, dat is nog 4 lappen tekst...


De werking van een verbrandingsmotor is qua principe vrij eenvoudig, maar in detail toch wel redelijk lijvig en ingewikkeld.


En je vroeg er niet eens om  ;D

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Haha Brommie, het sneeuwt zeker in mestreech >:D
Dat is nog eens Jip en Janneke taal
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline honda2x

mooi en duidelijk uitgelegd brom    ;D

Offline Floris

10 punten voor Juf Brom  :D
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Ferdinand67

Bedankt voor de haarfijne uitleg van het ont- en verbrandingsysteem van de een bezinemotor, klinkt logisch en plausibel :)

Vandaag weer een kort ritje hier in het dorp gereden, effe geparkeerd (motor nog niet echt warm), 4 km gereden, op bezoek bij maatje , motor afgezet, na uurtje weer gestart en hatsjikidee, weer op 1 clinder lopen. Contact direct uitgezet en opnieuw gestart, en jawel, gewoon weer op 2 clinders. Thuis gekomen nog een paar keer motor uitgezet en opnieuw gestart , zelfde beeld : dan weer op 1 en daar weer op 2. Wat me ook is opgevallen: in de neutrale  stand gaat het groene lampje uit als ik m over de 5000 toeren breng.

Eind deze week wordt de Transalp onder handen genomen door Matias Racing , al hier in Benagalbon, provincie Malaga, en zal jullie vervolgens verslag uit brengen.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2018, 21:45 door Ferdinand67 »

Offline Brombeer


Even vooropgesteld dat jou omschrijvingen accuraat zijn en ik dat juist interpreteer,

Je hebt i.i.g. een elektrisch probleem. Een defect onderdeel, dan wel een gebrekkige verbinding (stekker, massa enz).


Ik hoop dat je me het niet kwalijk neemt als ik je het electrisch schema niet uitleg. Maar, mijn overweging, je hebt twee cdi's waarvan blijkbaar in één van die 2 circuits iets mis gaat. Ik zoek dus naar een gemeenschappelijke factor, dan wel een hen scheidende.

Je kunt nu rustig uitsluiten als oorzaak (omdat anders beide cdi's het niet doen):

- killswitch stuur, rechts (want onderbreekt/schakelt spanning naar beide cdi's)
- microswitch koppelingshendel (want onderbreekt/schakelt massa naar beide cdi's)
- zijstandaard schakelaar (want onderbreekt/schakelt massa naar beide cdi's)
- neutraalschakelaar (want onderbreekt/schakelt massa naar beide cd's)


Het kan nog wel één van beide cdi's zelf zijn, want,

Elke cdi stuurt 2 bobines per cilinder aan. Helaas geeft mijn schema (Haynes) niet aan welk cdi- en bobinepaar welke cilinder accomodeert.


Als we daarbuiten kijken naar wat er nog meer in één cdi-circuit zit,

Blijft over, ná de cdi('s):

- 1 stel bobines van een cilinder
- de bougie(s) achter die bobine(s)
- en alle connecties daartussen

Blijft over, vóór de cdi('s):

- 1 pick-up
- en de stekker daartussen.


Wat kun je eenvoudig zelf uitproberen:

- Ik had het al eerder geopperd, wissel de cdi's om en kijk of het probleem mee verhuist naar de andere cilinder.

Als dat zo is, dan is een cdi defect. Blijft het probleem bij een wissel echter op dezelfde cilinder, dan is het ofwel de pick-up van die cilinder, danwel één van de bobines-bougie van die cilinder. Of de verbindingscontacten tussen die onderdelen (stekkers e.d.)

 - Ook stekkerverbindingen kun je vrij eenvoudig zelf controleren. Soms helpt het al een stekker los te trekken en weer in elkaar
   te steken waarmee het contact hernieuwd wordt.


Succes!  ;)
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2018, 22:45 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Ferdinand67

Wil graag,  na alle meedenkende en welgemeende reacties van jullie , nog even terugkomen op dit euvel. Na een ultra sone reiniging van de carburateuren en afstelling daarvan door een goed professioneel bleef het verschijnsel zich toch nog voor doen, ware het niet dat de monteur mij de motorfiets had horen starten (bij warme motor) en daar zat het probleem. Kreeg het alleszeggende advies om de Alp bij warme motor niet als een jonge juffrouw te starten, maar dus gewoon even meteen een paar dotten gas er achteraan te geven..en verdomd..geen last meer gehad van pruttelende en haperende motor. Iets met rondzwerfende gassen, nou ja, eind goed al goed !

Offline frankie

Mooi dat het opgelost is !!

Zo doe ik het hier thuis ook al jaren hoor......zodra mijn vrouw wakker is geef ik haar een opdonder
Dan heb ik de hele dag geen last van haar.... ;)
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"