Nee in principe niet. Bedenk wel dat zo'n flesje voor een autotank-volume bedoeld is, en jouw brommert heeft maar een derde inhoud daarvan. Dus zekerheidshalve niet alles in één keer erin.
Mijn ervaring is, is dat als de boel eenmaal verstopt raakt, die brandstoftoevoeging niet sterk genoeg is. Heel vaak hoor je: ja hielp niet. Maar, bijvoorbeeld, nadat de carburateurs ultrasoon gereinigd zijn, kan dit wel misschien herhaling helpen voorkomen. Veel rijden (e.g. benzine verversen) is het uiteindelijk enige dat echt werkt om verstopping te voorkomen.
V-Twin verwoord het goed, ik doelde al een klein beetje die kant op. Vóór jou heeft jouw motortje ook al kilometers gemaakt en daarvan is onbekend hoe die kwa onderhoud zijn gecompenseerd. Misschien eens een afspraak met Waffie maken en die zaken allemaal stap voor stap controleren. Leuk, en leerzaam.
Dit hoef je niet te onthouden hoor, maar,
Je hebt 2 cilinders en voor iedere cilinder een eigen carburateur. Met je gashendel bedien je ze allebei tegelijk. Met synchroon van de carburateurs word bedoeld dat zij onderling zodanig gelijk afgesteld staan, dat ze allebei exact evenveel volume gasmengsel aan hun cilinder geven. Zit daar verschil in namelijk, zal de ene cilinder een hardere plof geven en de ander 'meetrekken'. De motor loopt daardoor ook ongelijkmatiger en kan gevoeliger worden voor bijvoorbeeld afslaan bij stationair. Meestal gaat ook het brandstofverbruik omhoog.
Maar, niet alleen de carburateurs moeten exact gelijk staan. Dat is maar de helft van het verhaal. Het werkt zo: Het gasmengsel wordt de cilinders ingezogen via kleppen die open en weer dicht gaan. Het verbrande uitlaatgas verlaat de cilinder daarna ook via een eigen stel kleppen. Je kunt afstellen hoe lang de kleppen open blijven staan. Stel je voor: als de ene klep van de ene cilinder iets eerder sluit dan die van de ander, kan er minder volume gasmengsel in de ene cilinder komen en dan heb je het zelfde effect zoals carburateurs die niet synchroon meer staan. Het is dus uitermate belangrijk dat alle stellen inlaat- en uitlaatkleppen zo exact mogelijk dezelfde afstelling hebben. Het afstellen gaat met verschillen van een paar honderdste millimeter, dus dat geeft wel aan hoe precies sommige onderdelen werken.
Als je het synchroon van de carburateurs wilt controleren/afstellen, is het zaak éérst de afstelling van de klepstellen te controleren/afstellen. Sterker nog, omdat bovenstaande elkaar blijkbaar beinvloed, is het zaak dat, zodra een of meer kleppen moeten worden bijgesteld
het synchroon van de carburateurs daarna ook opnieuw af te stellen. En dat doet bijna niemand, ook je Honda-monteur niet. Hooguit een vak-idioot.
Als laatste moeten de luchtmengselschroeven van beide carburateurs onderling juist staan afgesteld. Zij zorgen ervoor dat de motor gelijkmatig stationair draait.
Eigenlijk heeft het weinig zin om aan maar één van deze onderdelen iets te veranderen. Ze beinvloeden elkaar allemaal en als je aan de één wat wijzigt, verandert er ongewild iets anders automatisch mee.
Maar, je zult met jouw 'probleem' echter niet zomaar stil komen te staan. Het is hooguit storend. Als het beter weer wordt heb je kans dat het niet meer voor komt. Maar neem eens contact op met Waffie. Dan kan hij je carburateurs reinigen en kan hij daarna al deze systeempjes ragfijn op elkaar afstemmen.
Lekker afgestelde naaimachientjes..