Auteur Topic: Uitvallen bij stationair na koude start.  (gelezen 2591 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Steffie

Uitvallen bij stationair na koude start.
« Gepost op: 14 februari 2018, 13:42 »
In de ruim anderhalf jaar dat ik in het bezit ben van mijn 650 hoor ik de ene keer wel en de andere keer niet een klik of tik bij het uitzetten van de motor.
Sinds vorige maand heb ik s'morgens na de koude start echter dat de motor bij het stoplicht uitvalt en dezelfde klik of tik ten gehoren brengt.
Voorheen startte ik de motor met choke en liet de motor dan even warmdraaien terwijl ik mijn handschoenen en helm aan trok.
Daarna de choke er af en gaan.
Nu moet ik toch zeker een minuut of 5 rijden met de choke half om de motor aan de praat te houden.
Geen problemen met her starten na uitvallen.
Iemand hier ervaring mee?

Steffie.
Geniet.....maar drink met je maten.

Petrus64

  • Gast
Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2018, 13:55 »
En als ie eenmaal goed warm is blijft ie gewoon goed lopen?

Offline arjenh9

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2018, 15:26 »
Mogelijk spelen de lage buitentemperaturen hier een rol... een extra koele motor heeft meer tijd nodig om op temperatuur te komen. Staat hij koud gestald? En inderdaad, slaat hij ook af als hij warm is?
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2018, 15:34 door arjenh9 »

Offline Rob de Bob

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2018, 21:41 »
Jep, bij lagere temperaturen duurt het langer voordat ie lekker blijft lopen. In de zomer is tie veel sneller warm.

De klik bij het uitvallen hebben volgens mij alle (oudere) alpjes en twins, in ieder geval wel bij mijn alp en de twin van m’n zwager. Als we het over dezelfde klik hebben natuurlijk  ;D. Maar ik denk dat ik wel weet wat je bedoeld met de klik bij uitvallen.

Offline Brombeer

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2018, 00:20 »

Dag Steffie,

Je geeft aan dat je de motor ruim anderhalf jaar berijdt, dus dan is dit je 2e winter? Waarbij je de eerste winter dit gedrag niet opviel, maar nu wel..? Waarbij je je mag afvragen of de winterkou er uberhaupt iets mee te maken heeft.

Een klik of tik bij uitzetten/afslaan ken ik niet. Wel het geluid van kort na-gieren van het startmechanisme bij spontaan afslaan bij stationair (bijv. bij verkeerslicht).

Samen met de langere choketijd zoek ik het eerder in je brandstofmengsel, dus je carburateur(s). Als de stationair luchtmengselschroeven niet goed staan doet hij dat afslaan (teveel lucht, mengsel heeft te weinig benzine), maar die ontregelen zichzelf niet. De luchtmengselschroeven werken samen met de stationair benzinesproeiers en als die wat verstopt raken >> ook relatief teveel lucht in verhouding tot de mengselschroef en heeft het mengsel te ook weinig benzine. Typisch voor afslaan bij stationair, ook als de motor warm is. Daarnaast zeg je dat je de choke (tijdelijk meer benzine) langer nodig hebt.

Of, afslaan doen ze stationair ook wel als het synchroon van de carburateurs is verlopen (slijtage).


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Steffie

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2018, 15:04 »
Luitjes bedankt voor het mee denken.
Dit is inderdaad mijn tweede winter op de motor.
De vorige winter was het starten met choke, helm op handschoenen aan choke weer uit zetten en gaan met die banaan.
Nu moet ik toch echt minimaal 5 tot 8 minuten de choke half laten staat om de motor niet uit te laten vallen bij een stoplicht.
Als de motor warm is zijn er geen problemen.
De tik waar ik het over heb klinkt inderdaad als die van de startmotor. Althans het lijkt mij daar vandaan te komen.
En Ja helaas,  de motor staat koud gestald.
Iemand nog een idee?
Geniet.....maar drink met je maten.

Petrus64

  • Gast
Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2018, 15:28 »
De tik na het afslaan of uitzetten komt me wel bekent voor, daar zou ik me geen zorgen over maken. [3x TA en 3x AT, dat deden ze allemaal]

De ene winter is de andere niet, het is nu wel kouder en vochtiger dan vorig jaar staat me bij. Dus dat zou het verschil kunnen uitmaken.

Vooralsnog denk ik dat er niks aan de hand is met je motor, zeker omdat je warm geen problemen hebt.

Er staat me bij dat een motor met koud weer toch wel gauw 15 tot 20 km nodig heeft om goed warm te worden. [niet dat je de choke zolang nodig hebt]
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2018, 15:34 door Petrus64 »

Offline Waffie

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2018, 15:45 »
 8)
wat ik me nu afvraag:
hoeveel toeren draait de motor  nog als je de choke eraf neemt
ik heb een onderbuik gevoel dat dit misschien wel te laag is.
het streef toerental is ca 1350

ik kan er namelijk even niets anders van maken
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Steffie

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2018, 14:03 »
Hi Waffie.
Als ik de choke er af haal na het opzetten van de helm en het aantrekken van de handschoenen loopt ie net boven de 1000 toeren.
Als de motor warm is zit ie net boven de 1500
Ik knijp nu s'morgens na de start de choke tot net onder de 2000 en dan na zo'n 5 tot 8 minuten kan de choke er af.
Maar als ik dan stil sta bij een stoplicht, kan ik toch nog heel af en toe die tik horen, al slaat de motor dan niet af.
Al spelend met de choke, want de toeren gaan met het verloop van de minuten richting de 2 tot 2300 toeren, probeer ik tot ik de snelweg op ga de toeren zo net onder de 2000 te houden.
Motor rijd verder als een zonnetje.
Geniet.....maar drink met je maten.

Petrus64

  • Gast
Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2018, 14:20 »
Het klinkt mij gezien het koude weer nog steeds niet dat er iets mis zou zijn.

Dat je die tik hoort als het blok loopt is mss toch een dingetje. Dat zou niet moeten.



Deze tik? even naar 0:42 gaan.

https://youtu.be/J05URPvfceA
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2018, 14:25 door Petrus64 »

Offline Brombeer

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2018, 15:35 »

Bij Petrus hoor je dat na-gierende startmechanisme erg goed, bij afslaan.

Die tik vlak ervoor, dan slaat-ie een slag mis. Meestal slaat die ermee af, soms draait hij door. Ik vind het altijd klinken als een soort kuch, dat hij even hoest. Dan loopt hij eigenlijk te laag stationair of is nog niet op temperatuur.

AT's bijvoorbeeld hoeven maar heel kort op de choke. Anders slaan ze juist doodleuk af. In principe start je met de choke x-ver uit. In de eerste minuut of misschien 2, zal hij in die stand steeds hoger gaan lopen en doe je de choke steeds verder terug. Bij een AT doe je de choke al helemaal terug direkt nadat je wegrijdt. Vriezen of dooien, maakt niet uit.

Daarna komt er een punt dat de motor opwarmt maar nog niet op bedrijfstemperatuur is. Dan zal hij bij een verkeerslicht op de choke willen afslaan (verzuipen, te rijk) maar zonder de choke bij een verkeerslicht, (te) laag stationair gaan lopen en ook neiging hebben tot afslaan.

Naarmate de carburateurs er meer kilometers op hebben staan, wordt dit "ik wil hem niet maar ik kan niet zonder", erger (slijtage). Je kunt bij het verkeerslicht meehelpen door wat gas bij te geven, maar dan ga je om een probleem heen leven. Persoonlijk kan ik daar niet zo goed tegen.


Maar, naast regulier onderhoud van luchtfilter, zeg 1x per jaar het synchroon, de lucht mengselschroeven en kleppen opnieuw afstellen doet een hele hoop. Brandstof heeft tegenwoordig allemaal nare toevoegingen die voor carburateurmotoren een nachtmerrie zijn: dichtslippen van sproeiers e.d. Twee of 3x per jaar preventief een beetje Wynn's Fuel Treatment in de tank erbij kan prima meehelpen dat systeem schoon te houden. Een 10% verstopte stationairsproeier kan de motor warm op lopen, maar net niet genoeg zijn om koud aan te blijven.

Motoren zijn naaimachientjes en hebben regelmatig fine-tuning nodig om tot op hoge leeftijd probleemloos en fijn te rijden.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Petrus64

  • Gast
Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2018, 15:48 »
Helemaal met het verhaal van Brombeer eens, en ik denk dat vooral je probleem hier ligt.


Daarna komt er een punt dat de motor opwarmt maar nog niet op bedrijfstemperatuur is. Dan zal hij bij een verkeerslicht op de choke willen afslaan (verzuipen, te rijk) maar zonder de choke bij een verkeerslicht, (te) laag stationair gaan lopen en ook neiging hebben tot afslaan.



Ik weet niet hoe ver je moet rijden maar als het minder dan 20km is is het mss een idee om 1 van je radiatoren [gedeeltelijk] af te dekken?

« Laatst bewerkt op: 17 februari 2018, 15:51 door Petrus64 »

Offline V-Twin

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2018, 17:23 »
Steffie, iedereen kan goed bedoeld allerlei oorzaken aandragen maar daar ben je niet direct meegeholpen. Als je zelf technisch onvoldoende onderlegd bent en je ervaart een afwijking zoals die je nu omschrijft ga er dan mee naar een goede monteur. Naast alle geopperde oorzaken zijn er nog wel een aantal te bedenken. Ik zou zoals Brom al aangeeft het eerst eens laten bekijken op schone carburateurs, kleppenstellen, synchroniseren van de carbs en wellicht eens de thermostaat laten bekijken. Vaak wordt een dergelijk 'probleem' door de koude veroorzaakt door een optelsom van meerdere zaken die allemaal net niet helemaal 100% zijn en merk je het als de temperatuur ineens onderuit gaat.

Offline Steffie

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2018, 17:24 »
Zo'n toevoeging door de benzine kan volgens mij nooit kwaad toch?
Ga ik dat eerst maar eens proberen.
Zijn er nog merken of types waar ik wel beter vanaf kan blijven?
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline Brombeer

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2018, 18:43 »

Nee in principe niet. Bedenk wel dat zo'n flesje voor een autotank-volume bedoeld is, en jouw brommert heeft maar een derde inhoud daarvan. Dus zekerheidshalve niet alles in één keer erin.

Mijn ervaring is, is dat als de boel eenmaal verstopt raakt, die brandstoftoevoeging niet sterk genoeg is. Heel vaak hoor je: ja hielp niet. Maar, bijvoorbeeld, nadat de carburateurs ultrasoon gereinigd zijn, kan dit wel misschien herhaling helpen voorkomen. Veel rijden (e.g. benzine verversen) is het uiteindelijk enige dat echt werkt om verstopping te voorkomen.

V-Twin verwoord het goed, ik doelde al een klein beetje die kant op. Vóór jou heeft jouw motortje ook al kilometers gemaakt en daarvan is onbekend hoe die kwa onderhoud zijn gecompenseerd. Misschien eens een afspraak met Waffie maken en die zaken allemaal stap voor stap controleren. Leuk, en leerzaam.

Dit hoef je niet te onthouden hoor, maar,

Je hebt 2 cilinders en voor iedere cilinder een eigen carburateur. Met je gashendel bedien je ze allebei tegelijk. Met synchroon van de carburateurs word bedoeld dat zij onderling zodanig gelijk afgesteld staan, dat ze allebei exact evenveel volume gasmengsel aan hun cilinder geven. Zit daar verschil in namelijk, zal de ene cilinder een hardere plof geven en de ander 'meetrekken'. De motor loopt daardoor ook ongelijkmatiger en kan gevoeliger worden voor bijvoorbeeld afslaan bij stationair. Meestal gaat ook het brandstofverbruik omhoog.

Maar, niet alleen de carburateurs moeten exact gelijk staan. Dat is maar de helft van het verhaal. Het werkt zo: Het gasmengsel wordt de cilinders ingezogen via kleppen die open en weer dicht gaan. Het verbrande uitlaatgas verlaat de cilinder daarna ook via een eigen stel kleppen. Je kunt afstellen hoe lang de kleppen open blijven staan. Stel je voor: als de ene klep van de ene cilinder iets eerder sluit dan die van de ander, kan er minder volume gasmengsel in de ene cilinder komen en dan heb je het zelfde effect zoals carburateurs die niet synchroon meer staan. Het is dus uitermate belangrijk dat alle stellen inlaat- en uitlaatkleppen zo exact mogelijk dezelfde afstelling hebben. Het afstellen gaat met verschillen van een paar honderdste millimeter, dus dat geeft wel aan hoe precies sommige onderdelen werken.

Als je het synchroon van de carburateurs wilt controleren/afstellen, is het zaak éérst de afstelling van de klepstellen te controleren/afstellen. Sterker nog, omdat bovenstaande elkaar blijkbaar beinvloed, is het zaak dat, zodra een of meer kleppen moeten worden bijgesteld het synchroon van de carburateurs daarna ook opnieuw af te stellen. En dat doet bijna niemand, ook je Honda-monteur niet. Hooguit een vak-idioot.

Als laatste moeten de luchtmengselschroeven van beide carburateurs onderling juist staan afgesteld. Zij zorgen ervoor dat de motor gelijkmatig stationair draait.

Eigenlijk heeft het weinig zin om aan maar één van deze onderdelen iets te veranderen. Ze beinvloeden elkaar allemaal en als je aan de één wat wijzigt, verandert er ongewild iets anders automatisch mee.

Maar, je zult met jouw 'probleem' echter niet zomaar stil komen te staan. Het is hooguit storend. Als het beter weer wordt heb je kans dat het niet meer voor komt. Maar neem eens contact op met Waffie. Dan kan hij je carburateurs reinigen en kan hij daarna al deze systeempjes ragfijn op elkaar afstemmen.


Lekker afgestelde naaimachientjes..  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Steffie

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2018, 19:57 »
Dat klinkt als klink klare zinvolle info Brombeer.
Ik ben niet helemaal linkshandig en weet hoe kleppen bij een 4takt werken.
Die dingen afstellen is echter weer een tweede.
Pas geleden bij Rob geweest voor een goeie beurt .
Kleppen stellen was aan het lopen van de motor te horen niet noodzakelijk.
Ik weet hoe het geluid van foute kleppen sounds en kan hem daar echt geen ongelijk in geven.
Mooi project voor in het najaar dus.
Carbs en klepjes.
Voor nu ga ik mijn geluk proberen met wat toevoeging.
Waar kan ik het beste terecht?
Motorzaak of benzine station en welk merk verdient de voorkeur?
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline PimW

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2018, 20:11 »
Even langs de (grotere) motorzaak, bij de pomp betaal je teveel.

Heb verscheidene geprobeerd, oa Forte en wat ze bij motorzoom hebben staan. Heeft bij mij nooit opgelost waar ik het voor gekocht had en uiteindelijk stond ik toch een sproeiertje uit te blazen.
Merkte geenv erschil dus allemaal even goed? ;D

Offline Sopa

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #17 Gepost op: 17 februari 2018, 20:37 »
Motorcity in Amsterdam heeft forte 1 (en forte 2 als je daar ook zin in hebt).



Offline Brombeer

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #18 Gepost op: 17 februari 2018, 20:47 »

Forté heeft een best goede reputatie. Maar -misschien een broodje aap- er zijn 2 Forté's in de handel en de echt goed werkende is alleen verkrijgbaar voor garage-houders en dealers. Maar, ik zou zulke middelen preventief aanbevelen, dus om verstopping te proberen voorkomen.


Pas geleden bij (..) geweest voor een goeie beurt .
Kleppen stellen was aan het lopen van de motor te horen niet noodzakelijk.

en

Ik weet hoe het geluid van foute kleppen sounds en kan hem daar echt geen ongelijk in geven.

Ja dat dus! Ik wil niemand afvallen, maar daar doelde ik op. Dat vind ik echt zo slecht. Stellen van: naahh klinkt wel aardig en ruikt wel goed. Klepspeling meet je op. Synchroon meet je. CO meet je. Punt uit.

Even uit het hoofd, jouw inlaat klepspeling mag veilig tussen 13 en 17 honderdste mm varieren. Je hebt 2 inlaatkleppen per cilinder.

Stel, cilinder 1 heeft speling 14/100e en 16/100e. Cilinder 2 heeft 16/100e en 17/100e. Dat is niet te horen want ze vallen binnen de veilige marge. Maar, er is dan al een onbalans in aan te zuigen volume hierdoor. Als de gasklep van de carb van cilinder 2 dan ook nog 2/100e verder open staat (en ook dat hoor, zie of ruik je niet) dan wordt cilinder 2 al flink vooruit geholpen. En dan sta jij je te ergeren bij dat verkeerslicht.

Vooropgesteld dat al je systemen goed en in schone, werkende staat zijn, is het cruciaal dat klepspeling, synchroon en lucht mengsel schroeven ragfijn staan afgesteld. Als je aan één van die 3 iets wilt, moet je ze alle 3 doen.


Einde les, excuses voor mijn belerende toon  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #19 Gepost op: 17 februari 2018, 22:12 »
teveel uitleg en daarmee mogelijke oorzaken maken het niet altijd duidelijker,
maar ik ben ook van mening dat zaken als.. ik ruik, ik luister, ik denk niet veel inhoud hebben in vergelijk met

Ik meet, ik vergelijk en ik pas aan
De basis van aanpak is het uitsluiten van zaken die goed  te controleren zijn.

In de meeste gevallen begint alles met de voorgeschiedenis en dan ga je werken met kleine stapjes naar de oplossing.
en loop je daarmee vast , dan zoek je verder  (en soms samen met andere)
Maar soms moet je er ook gewoon aan beginnen.
dat is voor bijv voor mij niet anders.
we hebben immers niet alle wijsheid in pacht

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Steffie

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #20 Gepost op: 18 februari 2018, 09:36 »
Dat is duidelijke taal luitjes.
Kleppen stellen en carbs synchroniseren.
Dan ga ik maar eens een afspraak maken.
Eerst mijn rooster maar eens tegen het licht houden wanneer ik tijd heb.
Thanks voor de duidelijke uitleg luitjes.
Ik zal verslag uit brengen over het resultaat.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline Steffie

Re: Uitvallen bij stationair na koude start.
« Reactie #21 Gepost op: 12 juni 2018, 11:26 »
Update:

Ik wilde weten waar die tik nou precies vandaan kwam en ben naast de koude motor gaan staan, met mijn blik op het blok tijdens het starten.
Een klein plofje tussen het rubber van de carb en de achterste cillinder trok mijn aandacht.
Op advies van Rob G een busje remmenreiniger aangeschaft en tijdens het lopen van de motor de rubbers besproeid.
Het toerental ging aanzienlijk omhoog en dus een afspraakje met Rob gemaakt.
Rob heeft voor mij de rubbers vervangen en mijn Alpje loopt weer als een tiet.
Starten met choke en gelijk daarna de choke er weer af en gaan met die banaan als vanouds.
Thanks Rob.

Steffie.
Geniet.....maar drink met je maten.