Auteur Topic: Vacuümslangetje  (gelezen 1464 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline voorstad

Vacuümslangetje
« Gepost op: 21 februari 2018, 09:06 »
Gisteren maar eens alle prut en zout van de alp afgespoeld, en de motor flink gewassen voordat de vorst helemaal toeslaat. Vanmorgen vroeg was ik nog geen 500 meter onderweg, en de alp begint tegen te sputteren en af te slaan. Na een paar nieuwe vergeefse startpogingen, de motor op een veiligere plek gezet en nader geinspecteerd. Blijkt dat het vacuümslangetje niet meer in het blok zat. Snel gefixt en met de laatste restjes Ampère uit de accu startte de motor weer. Middenop de stadsbrug viel de alp echter weer uit en ja hoor, de vacuümslang hing weer los. Uitgelubberd dus. Met één hand de slang op zijn plaats in het blok houdend maar weer huiswaarts gereden...

Ik kan natuurlijk het slangetje ietsjes inkorten, maar ik denk dat ik maar een vers slangetje ga halen bij de Brezan ofzo. Weet iemand van jullie of dit nog een speciaal materiaal is (vanwege temperatuur) en wat de standaard diameter is van zo'n slangetje?

Conclusie: soms houdt prut en vuil essentiele spulletjes op hun plek (!)
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline alain

Re: Vacuümslangetje
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2018, 11:15 »
Indien de slang niet gescheurd is: Klein spanriempje er rond zetten.

Die moet je altijd bij je hebben in diverse maten, en ze bestaan zelfs in roestvrij metaal. Je kunt er ongelooflijk veel tijdelijke en blijvende reparaties mee verrichten.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2018, 12:31 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline voorstad

Re: Vacuümslangetje
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2018, 11:25 »
Indien de slang niet gescheurd is: Klein spanriempje er rond zetten.

Die moet je altijd bij je hebben in diverse maten. Je kunt er ongelooflijk veel tijdelijke en blijvende reparaties mee verrichten.

Tja, zul je altijd zien. Jaren rij ik rond met een gereedschapssetje met ducttape en spanriempjes. Maar ben nu even een prototype gereerdschapskistje aan het testen, en daar zat net alleen een stuk karton in om de waterdichtheid te testen... natuurlijk zul je dan net zien dat je iets nodig hebt uit dat setje..

P.S. Spanriempje! Wat een geweldig synoniem voor tiewrap, tyewrap, tyrap, tierap nou ja zo'n ding waarvan ik nooit weet hoe je het nu precies schrijft....(!)
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline alain

Re: Vacuümslangetje
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2018, 12:32 »
P.S. Spanriempje! Wat een geweldig synoniem voor tiewrap, tyewrap, tyrap, tierap nou ja zo'n ding waarvan ik nooit weet hoe je het nu precies schrijft....(!)

In het Vloams: een spanbandje

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline voorstad

Re: Vacuümslangetje
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2018, 13:52 »
Na een vergeefse zoektocht naar klemmetjes en/of slangetje (Brezan, BMW motorgarage, MotoGuzzi dealer) het laaste eindje van het slangetje afgeknipt en met een spanriempje vastgezet.

Wellicht dat er op de motorbeurs iets te vinden is. Voor nu rijdt íe weer als een zonnetje.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline alain

Re: Vacuümslangetje
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2018, 17:04 »
Vraag eens aan je huisarts of ie geen oude bloeddrukmeter heeft. Meestal goede kwaliteit rubber.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline robgoesdakar

Re: Vacuümslangetje
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2018, 17:54 »
Type rubber maakt verder niets uit wat je ervoor gebruikt.
Als het maar goed past op de nippels.

Het is namelijk gewoon wat de naam al zegt een 'vacuumslang' die dus bedoeld is om vacuum te zuigen om zo de brandstofkraan open te zetten. Uiteraard een slang die lang mee gaat in de elementen van het weer. Maar een passende brandstofslang zou dus ook gewoon kunnen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: Vacuümslangetje
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2018, 18:07 »
Maar een te slap slangetje klapt in en dan scheuren ze vaak op de vouw in. Stevig brandstof bestendig slangetje.

Maar is iets van 3.5mm en dat ligt niet veel op het schap.

Offline varaderohuibje

Re: Vacuümslangetje
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2018, 18:15 »

Offline Oldtimer

Re: Vacuümslangetje
« Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2018, 15:23 »
Er ligt een spiksplinternieuw slangetje voor je klaar in Duiven
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Ardewleblanc

Re: Vacuümslangetje
« Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2018, 18:09 »
Aquarium zaken hebben ook die slangetjes. Worden meestal voor de pompen gebruikt.
Er zijn mensen die zo traag rijden dat ze niet worden geflitst, maar geschilderd

Offline The Headless Horseman

Re: Vacuümslangetje
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2018, 18:37 »
Mooi slangetje wat Huib laat zien  8) Die heb ik er ook op zitten  :) Hadden ze toevallig hier bij de locale auwtogarage een rolletje van liggen!
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Vacuümslangetje
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2018, 15:21 »

Akwariumslang zou ik dan weer hooguit als tijdelijke oplossing zien. Goede kans dat die verharden onder invloed van brandstof(damp).


Zo'n slangetje is nou weer typisch iets wat Brommie origineel koopt: hij is van primair belang voor een probleemloze werking van je motor..


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin