Dag Hessel,
Nou heb ik ook de handvatverwarming van Oxfort op mijn Alpje zitten en deze heeft een bepaalde 'ecomodus'. Dit is dus eigenlijk de beveiliging om je accu te sparen wanneer de motor wordt uitgeschakeld. Deze reageert dus op je accu spanning. Wanneer de spanning onder de 12,7 volt (meen ik) komt schiet de handvatverwarming op ecomodus.
Het is zaak vast te stellen of je handvatverwarming hierin een rol speelt. Je zegt dat die een ecomodus heeft. Als die 12,7V die jij opgeeft klopt, betekent dat, dat de verwarming pas mee gaat lopen als er laadspanning is (want je accu is maximaal 12,6V zonder laadspanning). Daarom trekt hij je accu dus niet leeg.
Andersom betekent dat, dat als die verwarming tijdens het rijden af en toe op eco gaat, de laadspanning op die momenten onder de 12,7V zal zijn. En dat is niet goed.
(..) Namelijk wanneer hij stationair loopt, laait de accu gewoon bij. Als ik zachtjes gas bij ga geven zie ik dat de lamp feller wordt tot +- 1500 en dan zakt aan de lamp te zien de spanning plots omlaag.
Nou ja, er gebeurt wel iets, maar niemand weet precies wát. Dit kun je, zoals Pim zegt, alleen meten met een multimeter.
Gelet op bovenstaande, dat kan dus zijn omdat er in de laadspanning zelf iets hapert, of de verwarming gaat meelopen vanwege de stijgende laadspanning. Maar, zelfs stationair moet de laadspanning toch wel minimaal boven de 13,5V zijn.
Dit doet mijn motor dus ook regelmatig tijdens het rijden. Wat er dus op wijst dat de accuspanning daalt terwijl ik er gewoon mee rij.
en
Dit probleem komt met vlagen terug, is dus niet altijd.
Echter laadt de accu wel op, want ik kan altijd mijn motor starten, of hij nou een dag stil staat of twee weken.
Dit sluit naar mijn idee ook meteen uit dat de accu kapot is.
Blijkbaar laad hij bij tijd en wijle wel voldoende bij boven de 12,7V (..)? Inderdaad, je accu zal dan vooralsnog in orde zijn.
Verder lijkt het mij dus waarschijnlijk dat het wel de spanningsregelaar moet zijn omdat ik ervan uit ga dat de dynamo niet zo maar de geest zal geven.
Mja. Er zijn daarin 2 dingen: laadspanning en laadvermogen. De spanning wordt geregeld door de regelaar, het vermogen (hoevéél er moet worden geleverd) door de dynamo. Dit is uiteraard afhankelijk van je verbruikers.
Het is wel raadzaam om inderdaad te beginnen met laadspanning meten over de accupolen. Dit doe je altijd met dimlicht aan. Je kunt dan de laadspanning meten zonder- en met verwarming (is veel spanningsval?)
Omdat het maar af en toe optreedt zeg je, kun je zoals eerder al geopperd, ook beginnen verschillende verbindingen controleren op goede doorgifte. Naast de accupolen en stekker regelaar >> kabelboom ook de stekker dynamo >> regelaar (met die 3 gele draden).
Het kan namelijk makkelijk een gebrekkige verbinding daar ergens zijn. Pas als er vermogen (veel stroom, bijv. lampen EN verwarming) door die mogelijk slechte verbinding moet, gaat dat ineens opspelen.
Brom