Auteur Topic: Spanningsregelaar defect?  (gelezen 1521 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline wessellangedijk

Spanningsregelaar defect?
« Gepost op: 25 februari 2018, 18:29 »
Goedenavond allemaal,

Ik zit met een klein probleem waarvan ik de oorzaak graag bevestigd zou willen hebben.
Mijn Transalp uit '92 lijkt problemen te hebben met de spanningsregelaar. Echter vind ik dat niet per definitie logisch met deze symptomen. Namelijk wanneer hij stationair loopt, laait de accu gewoon bij. Als ik zachtjes gas bij ga geven zie ik dat de lamp feller wordt tot +- 1500 en dan zakt aan de lamp te zien de spanning plots omlaag.
Nou heb ik ook de handvatverwarming van Oxfort op mijn Alpje zitten en deze heeft een bepaalde 'ecomodus'. Dit is dus eigenlijk de beveiliging om je accu te sparen wanneer de motor wordt uitgeschakeld. Deze reageert dus op je accu spanning. Wanneer de spanning onder de 12,7 volt (meen ik) komt schiet de handvatverwarming op ecomodus. Dit doet mijn motor dus ook regelmatig tijdens het rijden. Wat er dus op wijst dat de accuspanning daalt terwijl ik er gewoon mee rij.
Dit probleem komt met vlagen terug, is dus niet altijd.
Echter laadt de accu wel op, want ik kan altijd mijn motor starten, of hij nou een dag stil staat of twee weken.
Dit sluit naar mijn idee ook meteen uit dat de accu kapot is.
Verder lijkt het mij dus waarschijnlijk dat het wel de spanningsregelaar moet zijn omdat ik ervan uit ga dat de dynamo niet zo maar de geest zal geven.
Iemand die hier misschien meer vanaf weet? Alvast bedankt voor het mee denken!

Groeten,
Wessel Langedijk

Offline Waffie

Re: Spanningsregelaar defect?
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2018, 19:30 »
beste,

De laadspanning bepaal je aan de accu en niet via een ecolampje op je handvatverwarming.

Gebruik dus de juiste meet methode.
Daar begint het  mee,
Maar vooraf aan alles check je de verbindingen op corrosie want weerstand doet rare dingen met spanning.

overigens ben ik wel benieuwd hoe de + spanning bij je handvat verwarming komt maw waar heb je deze op aangesloten ?


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline wessellangedijk

Re: Spanningsregelaar defect?
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2018, 19:43 »
overigens ben ik wel benieuwd hoe de + spanning bij je handvat verwarming komt maw waar heb je deze op aangesloten ?

Die heb ik gewoon vast op de accu zitten, uiteraard met zekering.

Offline PimW

Re: Spanningsregelaar defect?
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2018, 20:15 »
Hoi Wessel,

je trekt al allerlei conclusies zonder (correcct me if I'm wrong) ook maar iets gemeten te hebben. Pak een multimeter als je die hebt of zoek iemand op die ermee om kan gaan en meet aan de accu de laadspanning volgens het werkplaats handboek.

Controleer in eerste instantie ook of de accupolen goed vast zitten en corrosievrij zijn, maar ook de stekkers aan de spanningsregelaar.

Als het met vlagen voorbij komt tijdens het rijden is het misschien een idee (tijdelijk) een spanningsmeter aan de motor te maken zodat je het tijdens het rijden kunt bekijken.

Offline bart mallee

Re: Spanningsregelaar defect?
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2018, 21:25 »
Ik heb hetzelfde verschijnsel met mijn 92 alp meegemaakt en na het nodige uitproberen/testen opgelost met een nieuwe accu. De oude accu maakte sluiting. Had die ook flink verwaarloosd en gereden met vrijwel lege cellen. Die oude accu heeft nog maanden ontkoppeld in de garage gestaan en bij elke beweging of schop er tegen produceerde hij nog flinke gasbellen. succes
Transalp 1992

Offline Brombeer

Re: Spanningsregelaar defect?
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2018, 23:16 »
Dag Hessel,


Nou heb ik ook de handvatverwarming van Oxfort op mijn Alpje zitten en deze heeft een bepaalde 'ecomodus'. Dit is dus eigenlijk de beveiliging om je accu te sparen wanneer de motor wordt uitgeschakeld. Deze reageert dus op je accu spanning. Wanneer de spanning onder de 12,7 volt (meen ik) komt schiet de handvatverwarming op ecomodus.

Het is zaak vast te stellen of je handvatverwarming hierin een rol speelt. Je zegt dat die een ecomodus heeft. Als die 12,7V die jij opgeeft klopt, betekent dat, dat de verwarming pas mee gaat lopen als er laadspanning is (want je accu is maximaal 12,6V zonder laadspanning). Daarom trekt hij je accu dus niet leeg.

Andersom betekent dat, dat als die verwarming tijdens het rijden af en toe op eco gaat, de laadspanning op die momenten onder de 12,7V zal zijn. En dat is niet goed.


(..) Namelijk wanneer hij stationair loopt, laait de accu gewoon bij. Als ik zachtjes gas bij ga geven zie ik dat de lamp feller wordt tot +- 1500 en dan zakt aan de lamp te zien de spanning plots omlaag.

Nou ja, er gebeurt wel iets, maar niemand weet precies wát. Dit kun je, zoals Pim zegt, alleen meten met een multimeter.
Gelet op bovenstaande, dat kan dus zijn omdat er in de laadspanning zelf iets hapert, of de verwarming gaat meelopen vanwege de stijgende laadspanning. Maar, zelfs stationair moet de laadspanning toch wel minimaal boven de 13,5V zijn.


Dit doet mijn motor dus ook regelmatig tijdens het rijden. Wat er dus op wijst dat de accuspanning daalt terwijl ik er gewoon mee rij.

en

Dit probleem komt met vlagen terug, is dus niet altijd.
Echter laadt de accu wel op, want ik kan altijd mijn motor starten, of hij nou een dag stil staat of twee weken.
Dit sluit naar mijn idee ook meteen uit dat de accu kapot is.

Blijkbaar laad hij bij tijd en wijle wel voldoende bij boven de 12,7V (..)? Inderdaad, je accu zal dan vooralsnog in orde zijn.


Verder lijkt het mij dus waarschijnlijk dat het wel de spanningsregelaar moet zijn omdat ik ervan uit ga dat de dynamo niet zo maar de geest zal geven.

Mja. Er zijn daarin 2 dingen: laadspanning en laadvermogen. De spanning wordt geregeld door de regelaar, het vermogen (hoevéél er moet worden geleverd) door de dynamo. Dit is uiteraard afhankelijk van je verbruikers.


Het is wel raadzaam om inderdaad te beginnen met laadspanning meten over de accupolen. Dit doe je altijd met dimlicht aan. Je kunt dan de laadspanning meten zonder- en met verwarming (is veel spanningsval?)

Omdat het maar af en toe optreedt zeg je, kun je zoals eerder al geopperd, ook beginnen verschillende verbindingen controleren op goede doorgifte. Naast de accupolen en stekker regelaar >> kabelboom ook de stekker dynamo >> regelaar (met die 3 gele draden).

Het kan namelijk makkelijk een gebrekkige verbinding daar ergens zijn. Pas als er vermogen (veel stroom, bijv. lampen EN verwarming) door die mogelijk slechte verbinding moet, gaat dat ineens opspelen.


Brom








« Laatst bewerkt op: 25 februari 2018, 23:22 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline James Bond

Re: Spanningsregelaar defect?
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2018, 07:52 »
Check inderdaad alle stekkerverbindingen. Vier jaar geleden ook gedaan bij mijn at uit 1997: heel veel groene aanslag in de stekkers ondanks dat de motor een ' binnenslaper' en geen pekelfiets is. Na inspuiten van K60 elec spray, de stekkers ff in en uitklikken, 2u laten drogen en alles weer dichtklikken. Nadien werkte ook bijv de tripmaster weer en ik ben ervan overtuigd dat mijn SR en accu door deze slechte verbindingen kapot gegaan zijn. Succes.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Frank-M

Re: Spanningsregelaar defect?
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2018, 10:01 »
Ik heb hetzelfde verschijnsel met mijn 92 alp meegemaakt en na het nodige uitproberen/testen opgelost met een nieuwe accu. De oude accu maakte sluiting. Had die ook flink verwaarloosd en gereden met vrijwel lege cellen.

Ik had ook de symptonen die de TS beschrijft, het viel mij ook op vanwege het knipperende lampje op de handvatverwarming. Na inbouwen van een meter en de constatering dat er inderdaad "af en toe" wat mis ging toch de accu er maar eens uit getrokken en diverse kamers waren te leeg. Na bijvullen (en op pijl houden) geen problemen meer gehad.

Offline wessellangedijk

Re: Spanningsregelaar defect?
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2018, 18:39 »
Bedankt iedereen voor de reacties en het mee denken!

Ik heb even gemeten wat ik vooraf inderdaad nog niet specifiek heb gedaan:

Stationair: 12,8 Volt

Na rustig gas geven het punt gezocht waar de spanning inzakte, bleek dat op ruim 1300 toeren te zijn

Hoogtepunt: 13,2 Volt

Alles boven 1300 toeren: 12,6 Volt

Nou zag ik dus ook meteen dat ik in principe een onderhoudsvrije accu zou moeten hebben, namelijk de Motobatt MB12U.
Hoe groot is de kans dat deze de geest geeft?
Ik heb in verband met de kou in mijn schuur niet verder gekeken naar eventuele corrosie in de stekkers. Dit ga ik nog wel doen.
Vooralsnog lijkt mij het alsnog een defect in de spanningsregelaar, maar misschien heb ik het mis!
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2018, 18:41 door wessellangedijk »

Offline PimW

Re: Spanningsregelaar defect?
« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2018, 18:47 »
Accuus gaan stuk, komt voor.

Ik zou die regelaar even van de motor halen en binnen aan de keukentafel even doormeten. In het werkplaatshandboek staat omschreven wat je moet meten tussen welke pool aan de stekkers.

Meten van de laadspanning doe je echter op ~5000 toeren.

Offline Brombeer

Re: Spanningsregelaar defect?
« Reactie #10 Gepost op: 28 februari 2018, 22:28 »

Meestal. Meestal,

- Als de regelaar defect raakt is de laadspanning te hoog.

- Als de dynamo defect raakt is de laadspanning te laag.


De dynamo is ook gemakklijk door te meten,

multimeter in Ohm-stand:

- noem gemakshalve de drie gele draden vanaf de dynamo A,B en C. Meet dan met de sondes A-B, A-C en B-C. Ze moeten alle 3
  een meting geven tussen 0,1 en 1,0 Ohm.

multimeter in doorgifte stand:

- meet elke gele draad apart aan massa (motorblok, frame o.i.d.). Er mag geen doorgifte zijn (ofwel, 'geen meting')


Dit kun je mooi doen als je toch de stekkers gaat controleren, dan kom je deze namelijk tegen  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Frank-M

Re: Spanningsregelaar defect?
« Reactie #11 Gepost op: 01 maart 2018, 09:00 »
Ik ga zelf binnenkort ook alle stekkers doen.
Hiervoor heb ik Kontakt 60, Kontakt WL en Kontakt 61 besteld.

https://www.reichelt.nl/?ARTICLE=9463&PROVID=2788&wt_gnla=46505188719_225942628995&PROVID=2788&gclid=EAIaIQobChMItfn9qNPK2QIVKDPTCh2zRQBXEAQYAiABEgIRdPD_BwE

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar heb er goede verhalen over gehoord.
En voor die 20 euro wil ik het zeker een keer proberen.

Offline wessellangedijk

Re: Spanningsregelaar defect?
« Reactie #12 Gepost op: 05 maart 2018, 18:19 »
wederom iedereen bedankt tot nu toe!
Ik heb mezelf eindelijk eens een werkplaats handboek aangeschaft. Inmiddels mijn dynamo en mijn regelaar doorgemeten, dit alles zou volgens mijn metingen moeten werken. Alle stekkers gecontroleerd en hier zat inderdaad corrosie op. Ook op de accustekkers zat corrosie. Wegens gebrek aan contactspray en tijd heb ik er dit weekend nog niks in gespoten. Wel heb ik de mannetjes stekkers waar ik bij kon voorzichtig met een fijne veil op mijn Dremel voorzichtig corrosie-vrij gemaakt en de accu stekkers opgeschuurd. Even leek het probleem toen opgelost, maar gauw genoeg kakte mijn laadspanning weer in. Morgen heb ik tijd om contactspray te halen en spray ik het hele boeltje hiermee in. Dus hopen op beter nieuws deze week van mijn kant :)
Nogmaals bedankt voor het mee denken!!

Toevoeging: heb ook getest met een nieuwe accu, ook hiermee hetzelfde probleem....
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2018, 18:22 door wessellangedijk »

Offline Brombeer

Re: Spanningsregelaar defect?
« Reactie #13 Gepost op: 05 maart 2018, 22:37 »

Misschien ten overvloede, jouw laadspanning hoort tussen 14 en 15V te zijn met dimlicht aan. Als gevolg van eventuele extra verbruikers (handvatverwarming) mag de laadspanning hooguit een paar tiende (!) dalen.

Heb je de laadspanning gemeten, en wáár? Welke waarde(n)? Was dat met of zonder verwarming?

Corrosie op je verbindingen hoeft niet direkt een probleem te zijn, maar het kan alleen maar in je nadeel werken. Er zijn meer plekken waar het mis kan gaan, afhankelijk van waar je meet.


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline wessellangedijk

Re: Spanningsregelaar defect?
« Reactie #14 Gepost op: 06 maart 2018, 15:42 »
Misschien ten overvloede, jouw laadspanning hoort tussen 14 en 15V te zijn met dimlicht aan. Als gevolg van eventuele extra verbruikers (handvatverwarming) mag de laadspanning hooguit een paar tiende (!) dalen.

Heb je de laadspanning gemeten, en wáár? Welke waarde(n)? Was dat met of zonder verwarming?

Corrosie op je verbindingen hoeft niet direkt een probleem te zijn, maar het kan alleen maar in je nadeel werken. Er zijn meer plekken waar het mis kan gaan, afhankelijk van waar je meet.


Brom



Ik meet op de accupolen, min-pen op de min-pool en niet op een massa punt. Lijkt me een geschikte plaats, niet dan?
Oh en met of zonder verwarming aan scheelde bekant niks. Dus denk niet dat het daar echt mee te maken zal hebben.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2018, 15:45 door wessellangedijk »

Offline Oldtimer

Re: Spanningsregelaar defect?
« Reactie #15 Gepost op: 06 maart 2018, 19:38 »
Je SR is gewoon stuk.
Veel te lage laadspanning.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.