Auteur Topic: terug van weggeweest  (gelezen 924 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Remon

terug van weggeweest
« Gepost op: 26 december 2018, 14:24 »
Na enige tijd afwezig te zijn geweest, toch de verleiding niet kunnen weerstaan om een transalp te kopen.
Het betreft een 94e Alp. Misschien dat de motorfiets bekend is op het forum, dan ben ik wel nieuwsgierig naar de evt geschiedenis.



Het koffertje inmiddels verwijderd. Was niet origineel en erg hoog/raar gemonteerd. Verder een leuke motor, naar mijn eigen inzicht technisch redelijk oké. De fiets mist alleen een middenbok, dat is wel jammer. Mocht iemand er nog eentje hebben liggen dan houd ik mij aanbevolen. De motor heeft vooral een flinke poets beurt nodig voor de rest.... klaar!

Verder nog in de schuur staan een Gt Hawk en een XR650r. De Transalp moet de fiets worden die mij naar het werk zal moeten brengen. De xr voor de lokale offroad ritten en de Hawk, tjsa daar wil ik gewoon geen afscheid van doen. Wordt eigenlijk zelden gebruikt.



Schuurtje nu wel erg vol.


 

Offline The Headless Horseman

Re: terug van weggeweest
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2018, 17:45 »
Welkom terug Remon  :)

Schuurtje kan dan wel vol zijn, maar het is een mooi rijtje zo  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Timy

Re: terug van weggeweest
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2018, 08:27 »
Welkom! Leuk rijtje zo hoor  :)

En heeft ie nou een zwart blok? Zwart gespoten of het oude type blok?
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Remon

Re: terug van weggeweest
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2018, 09:21 »
Hij heeft een zwart motorblok.  Ben er al een beetje achter dat dit niet helemaal standaard is, maar hoe het verhaal precies zit...

Maar goed, maakt mij ook niet veel uit. Het blokje loopt netjes je hoort hem haast niet. Ook is die mooi droog geen gedruppel of zweet plekjes.

Offline ddw

Re: terug van weggeweest
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2018, 09:23 »
Welkom (terug)! Die xr lijkt me ook een erg leuke speelfiets!
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Remon

Re: terug van weggeweest
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2018, 16:40 »
Hij heeft een zwart motorblok.  Ben er al een beetje achter dat dit niet helemaal standaard is, maar hoe het verhaal precies zit...

Maar goed, maakt mij ook niet veel uit. Het blokje loopt netjes je hoort hem haast niet. Ook is die mooi droog geen gedruppel of zweet plekjes.

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt Timmy
Het is een zwartblok. Volgens mij niet gespoten. Bloknummer PD06E-3100068 Misschien of dat iemand hier de kennis heeft om te kunnen zien of dit orgineel is?

Offline Wendy

Re: terug van weggeweest
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2018, 19:40 »
Welkom (terug) Remon.

Offline Timy

Re: terug van weggeweest
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2018, 21:47 »
Als ie maar lekker rijdt en goed start. Dat is het belangrijkste! De zwarte blokken moet je alleen wel goed in de smiezen houden qua olieverbruik.
Misschien de vorige eigenaar even vragen of er een blokwissel is geweest. Wie weet heb je wel een gereviseerd blok ;D

Aan het bloknummer moet het wel te zien zijn. Pd06 is de Alp tot 97 maar dat wist je al.. gok dat de toevoeging E een specifieker jaar geeft. Kan dat zo snel niet vinden!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Brombeer

Re: terug van weggeweest
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2018, 22:45 »

Die "E-" heeft Honda standaard op die 5e plek staan, voor elk type motorfiets motor ooit gemaakt. Hij betekent niks.

Het PD06 heeft betrekking op deze specifieke motorbehuizing. Elk type motorblok heeft op deze plek een eigen code. Een 750 AT heeft RD04 staan. Dan dus de E-streepje, dat heeft ieder Honda-blok dus. Na het streepje het productie-volgnummer.

Onder het zadel zit een wit stickertje, en voor een '94er staal daar XL600V R - of S. Maar, die laatste letter refereert naar de kleur- en stickercode van die motor.


Bij David Silver Spares kun je een webformuliertje invullen en dan geven zij de motorspecs.

Ik denk dat CMS je daarbij ook kan helpen. Je kunt ze gewoon bellen.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline alain

Re: terug van weggeweest
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2018, 07:32 »
Staat die E niet voor 'Engine' ? Om aan te duiden dat dit een motornummer betreft en geen chassisnummer?
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline honda2x

Re: terug van weggeweest
« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2018, 10:48 »
Remon 

ik geef je in ieder geval dit misschien heb je er wat aan  :)

Offline Floris

Re: terug van weggeweest
« Reactie #11 Gepost op: 28 december 2018, 11:02 »
En hier volgt nog een toelichting op deze tabelletjes.

Voor specificatie van de modeljaren is Honda vanaf 1979 gaan werken met codes. Het eerste model Transalp (1987) kreeg de code XL600V-H. Een XL600V-R is modeljaar 1994 en een XL600V-S is modeljaar 1995.

Z    1979
A    1980
B    1981
C    1982
D    1983
E    1984
F    1985
G    1986
H    1987
J    1988
K    1989
L    1990
M    1991
N    1992
P    1993
R    1994
S    1995
T    1996
V    1997
W    1998
enz.

De zwart-rode Transalp van Remon is van 1994 en heeft de kleurcode NH-343K. Het originele blok moet zilverkleurig zijn geweest en had bloknummer PD06E-27XXXXXXX. Bloknummer PD06E-31XXXXXXX van Remon komt uit 1988.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Remon

Re: terug van weggeweest
« Reactie #12 Gepost op: 28 december 2018, 18:39 »
Bedankt voor de info heren, super fijn deze hulp.

Wel jammer dat ik er nu achter ben gekomen dat er niet het juiste blokje onder mijn alp hangt .
Helaas is niet anders...

Offline Remon

Re: terug van weggeweest
« Reactie #13 Gepost op: 03 februari 2019, 11:10 »
Vrijdag en Zaterdag eindelijk een beetje tijd gevonden om naar vier weken tijd mijzelf eens te verdiepen in de Alp die ik heb gekocht.
Ik ben begonnen met een olie/ filter beurtje, zodat ik weet waar we zijn met het onderhoud.
Grappig detail... Er hing nog een olie filter tang aan het olie filter??
 

Laten we dit dan maar beschouwen als de eerste winst  ;D

Ook de remblokjes vervangen en maar meteen de remvloeistof. Het ontluchten was nog een heel gedoe, maar het is uiteindelijk goed gekomen. Met behulp van spuitjes en slangetjes.
 

Verder op een zeer simpele manier een barst in een zij kap gerepareerd. Dit heb ik van een ander forum gehaald... Je neemt een oud plastic melkpak, neemt daar een stuk uit en verlijmd dit met montage kit aan de achterzijde. Oke... ik geef toe het ziet er zeer amateuristisch uit, maar het resultaat is verbluffend sterk geworden.
  

En vast een beginnetje gemaakt met het polijsten vd voorvork onderpoten.
 
            zoek het verschil... :D
 

Moet in het polijsten nog veel meer tijd en energie steken. Om bij de binnenkant vd poten te kunnen komen moet ik eerst de motor kunnen op bokken, zodat het voorwiel eruit kan en de onderpoten gedraaid kunnen worden.

Deze middenbok (standaard) heb ik gisteren opgehaald bij Dirk, ook een forum lid. Leuk om eens te zien hoe serieus anderen hun Transalp onderhanden nemen. Mijn complimenten hiervoor!

Nu rest mij alleen nog de aanschaf van een nieuwe accu en het monteren van een ander stuur en dan is de fiets klaar voor woon/werk. Daar wil ik hem uiteindelijk voor gaan gebruiken.

Dit is hoe de Transalp er nu bij staat. Ben er al zeer tevreden mee. Glimt al weer aan alle kanten.