Algemeen > Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden

Afrika-Alp met ervaring

(1/10) > >>

Helikees:
Forum-/clubgenoten,

Alweer 10 jaar in het bezit van mijn Transalp en alweer enige jaren lid van deze club en meelezend op dit forum wordt het tijd om mezelf en de de brommer wat uitgebreider voor te stellen.

Mezelf: inmiddels in de fase koophuis, getrouwd, vaste baan (doe in het dagelijks leven iets met helikopters vandaar de naam) en woonachtig in het zuiden van Zuid-Holland, werkzaam net over de grens in Brabant.

De brommer: zwart Alpje, bouwjaar '93, in 2008 gekocht met een gezonde 55.000 mijlen op de teller, want Britse import. Voor een prikkie, want aan het afstuderen met het plan na afronding van de studie er een tijdje tussenuit te gaan. Met hulp van een bekende clubdealer uit West-Brabant deze voor een studentenbudget aangepast aan de grootse plannen. Lang verhaal kort: na 7 maanden reizen door Afrika en het Midden-Oosten in 2008-2009 (ja, dat kon toen nog!) stonden er 130.000 km op de teller en dacht ik de aanschaf wel afgeschreven te hebben. Maarja, emotionele binding, dus de motor bleef :P Inmiddels 9 jaar verder en heb ik 'm nog steeds. In de afgelopen jaren sporadisch wat woon-werk verkeer gereden, nog een enkele aanpassing gedaan (hij is nu blauw) en het normale onderhoud uitgevoerd. Vorig jaar en het jaar daarvoor al van plan het wat grootser aan te pakken, maar er kwamen een verbouwing en een pittige opleiding tussendoor dus dat ging even op de langebaan.
 
Met nu 150k op de teller en bijna 25 jaar oud is de tijd, het geduld en de financiële middelen er om 'm voor z'n 25e verjaardag een grote update te geven. Ik wil 'm helemaal vanaf het frame opnieuw opbouwen, delen spuiten/poedercoaten, alle lagers vervangen etc, zodat hij de volgende 25 jaar en 150.000 km mee kan. Daarbij de gelegenheid aanpakken om het geheel wat rally-waardig te maken. De, keienvanger en stepjes van Pim, grotere tank, roadbookhouder e.d. liggen al op de plank. Verder worden er wat elementen van een Africa Twin toegevoegd zoals een achterbrug, om samen met een 18'' wiel een lichte verhoging te realiseren, voor de voorzijde worden er bussen gemaakt voor op de vork.

Ik wil jullie graag op de hoogte houden van de vorderingen, met name om wat technisch advies in te winnen, waarvan ik gezien heb dat het hier op het forum in ruime mate aanwezig is! Zelf ben ik redelijk handig, technisch opgeleid en - belangrijk - het Haynes' boek staat op de plank. ;) Ik wil zoveel mogelijk zelf doen en hanteer het motto van Pippi Langkous: 'ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!' ;) (voor zover veilig uiteraard)
 
Er komen ook nog wat onderdelen beschikbaar voor de verkoop, die zal ik netjes onder de betreffende categorie op het forum plaatsen
 

/Helikees

 
Een paar foto's van de reis:

The Headless Horseman:
Lijkt me leuk om te volgen Kees! Kom maar op met die updates  ;D

Grtz,
René

Brombeer:
Gaaf man!

Ik heb zo een AT staan. Na NL-Australie in '98-'99 en 65.000 heftige km dacht ik toen óók dat die wel afgeschreven was.

Inmiddels 22 jaar, ruim twee ton en al meer dan 50 landen.. Ook al 3x volledig opnieuw opgebouwd!


Leuk Kees dat je hem bij je houdt, heel herkenbaar  :)

Sopa:
Leuk stukje.
Hoe staat ie er nu bij? Hij is blauw toch?

Weet je al wat je met het blok gaat doen? Iets zwaarders met minder km’s wellicht?

Houd ons vooral op de hoogte met lekker veel foto’s.

Heel veel succes (en plezier)

Helikees:
Hij (of zeggen we zij?) staat er bij zoals op onderstaande foto's.
Of eigenlijk 'stond' want inmiddels zijn we een foto verder.


--- Citaat --- Weet je al wat je met het blok gaat doen? Iets zwaarders met minder km’s wellicht?
--- Einde van citaat ---

Wat betreft het blok: dat wordt een van de eerste grotere dilemma's. Dit blok moet sowieso optisch nodig opgeknapt worden want ziet er van buiten gewoon niet meer uit.
Het zweet sowieso lichtjes, wat iets is terug gedrongen door toevoeging van een additief in de olie (schijnt te werken om pakkingen wat soepeler te maken) en het gebruik van iets dikkere olie. Ideaal is het niet, dus voor t mooi eigenlijk opnieuw opbouwen, pakkingen vervangen en buitenzijde spuiten met VHT-lak. Echter, als ie dan toch open ligt... Nokkenaskettingspanners nakijken?, klepzittingen?, klepseals? (zie puntje olieverbruik hieronder) En ja, dat is voor mij allemaal nieuw, qua uitvoering

Verder verbruikt het blok nu ongeveer 1 liter van het zwarte goud op 1200/1300 km. niet schokkend en prima mee door te rijden, maar: als we echt voor die volgende 150.000 km en 25 jaar gaan zou ook dat aangepakt moeten worden. Volgens mij kijk je dan al gauw naar minimaal een cilinderkoprevisie en quanta costa?

Ruilblokje is financieel gezien aantrekkelijker uiteraard, maarja dat zegt het hoofd he. Het hart zegt: toch wel leuk om t originele blok er in te laten hangen. 't hart zegt ook: zo'n 'glad' blok (650/Hawk GT) met wat meer vermogen is ook wel leuk! maar dan zegt het hoofd weer: past dat allemaal wel en wat haal je je dan op de hals? Dilemma's...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View