Auteur Topic: Afrika-Alp met ervaring  (gelezen 5878 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ChrisvdSchoot

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #30 Gepost op: 20 september 2018, 18:51 »
Ik zie al waar ik het blok van het groene gevaarte naar toe kan brengen als straks blijkt dat het een olieboot is....
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Helikees

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #31 Gepost op: 20 september 2018, 20:00 »
MSD motorbandenservice in Sprundel  8)

Offline Helikees

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #32 Gepost op: 19 oktober 2018, 15:28 »
Zo, terug van weggeweest, 3 weekjes op pad met de stichting, nu dus weer even rustig op het werk.
Aansluitend PR op de Marathon verbeterd dus voorlopig even niet sporten maar bijkomen.

Dat geeft tijd voor de Afrika-Alp. Inmiddels zijn het frame en andere spulletjes terug van de coater, viel best mee: frame, stuur, bagagerek, diverse steunen etc ontlakken, stralen en mat zwart poedercoaten: 170 euro. Alles netjes dichtgestopt, boutjes in de draadgaten enz. Top service van de lokale specialist! Foto's volgen
Van de week verder gegaan met het blok, pakkingen verwijderd, lagers eruit gehaald (op die ene na van foto 2, daar moet ik nog even een verwarm-truc voor bedenken) Wat gaat trouwens het beste, lokaal verwarmen met een heteluchtpistool of de hele carterhelft in de oven/kokend water? Aluminium is volgens mij nogal gevoelig voor warmte dus op beide manieren zou het stalen lager het moeten verliezen en er uit moeten vallen?

bericht van Ad: beide zuigers tonen wat sporen van warmlopen, advies om ze te vervangen. Beide met 4/100 mm nog heel knap in de tolerantie dus cilinders worden alleen licht opgehoond en dan kunnen er weer originele zuigers in. We gaan het zien!

De oliepomp baart me wel zorgen, ik weet niet hoe goed het te zien is maar redelijk wat pitting op de buiten- en binnenrotor en forse loopsporen (ingesleten krassen) op de zijkanten van de buitenrotor. Lag ook best wat zooi op het gaasje. Iemand een idee hoe kritiek dat is?

Volgende stappen: lagers vervangen, blokdelen reinigen/stralen, en onderblok weer in elkaar.

Offline Trigger

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #33 Gepost op: 19 oktober 2018, 15:56 »
Man, tegen de tijd dat jij klaar bent is de mijne ook aan een revisie toe.
Transalp XL600V

Offline Helikees

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #34 Gepost op: 19 oktober 2018, 16:01 »
Dan kom je 'm maar brengen! Tegen die tijd heb ik sowieso genoeg geoefend.
(en heb ik wellicht een normale baan en geen andere hobbies meer)

Offline Trigger

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #35 Gepost op: 19 oktober 2018, 17:28 »
Dan kom je 'm maar brengen! Tegen die tijd heb ik sowieso genoeg geoefend.
(en heb ik wellicht een normale baan en geen andere hobbies meer)

Moet je wel een grotere schuur regelen, anders word het wel erg knus C:-).
Transalp XL600V

Offline ChrisvdSchoot

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #36 Gepost op: 19 oktober 2018, 20:30 »
Mooie klus zeg, je gaat ver de techniek in.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Helikees

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #37 Gepost op: 29 oktober 2018, 21:46 »
Zoals beloofd nog beeld van het frame 'als nieuw'
Staat voorlopig nog even te wachten want ik heb nog steeds ruzie met het blinde lager van de primaire as.
Vandaag de kooi op diverse plekken kapotgeboord, kogeltjes en binnenzitting eruit. Heb alleen geen trekker om de buitenschaal beet te pakken, normale inwendige trekkers zijn allemaal te klein (want bedoeld voor de binnenschaal) Warm stoken levert wel ruimte op maar niet zodanig dat ie er vanzelf uit valt, grrr... morgen verder tobben.

Oja, nog even om de zinnen te verzetten een stukje huisvlijt gemaakt van m'n Afrika-achtertandwiel. Dat miste ik nog in de werkplaats, de tijd.

Offline Helikees

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #38 Gepost op: 30 oktober 2018, 14:30 »
Yes! Ik win.
Stoken en tikken, en nóg meer geduld...

Offline Trigger

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #39 Gepost op: 30 oktober 2018, 19:12 »
Yes! Ik win.
Stoken en tikken, en nóg meer geduld...

Zo hebben wij pas een remzuiger moeten 'overtuigen' dat het tijd was voor een revisie. Wat een kutwerk, maar wat fijn als het dan eindelijk lukt he :).
Transalp XL600V

Offline Helikees

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #40 Gepost op: 11 november 2018, 00:14 »
Onderblokje van de week alvast gestraald, met beleid, geen (grof) grit.

En bij Waffie geweest voor heel veel mooie spulletjes die straks in het blok gaan verdwijnen:
- lagertjes
- kettinkjes
- pakkinkjes
- asjes
Eigenlijk was het een beetje Sinterkerst en nieuw.

Nu nog een mooi plan om het blok te spuiten en dan gaan we de fase in van het blok weer opbouwen volgens als-nieuw specificaties

Offline Helikees

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #41 Gepost op: 08 januari 2019, 22:10 »
Zo onderblokje stond voor de kerst alweer in elkaar, met een:

- nieuwe uitgaande as
- nieuwe schakelas
- nieuwe 5e versnelling
- nieuwe oliepomp- en distributiekettingen
- nieuwe krukaslagers ingeperst
- nieuwe drijfstanglagers
- alle rollagers nieuw
- andere binnenwerk van de oliepomp uit een blok met weinig kms
- uiteraard alle rubbers en keerringen nieuw

en het geheel weer in elkaar gelijmd met de juiste vloeibare pakking (kit)

bij het op moment zetten van de blokhelftbouten draaide ik (uiteraard) bij de laatste bout de draad in het blok stuk.
Gelukkig heeft dhr Honda de boutgaten een eindje dieper gemaakt en daar ook nog draad in getapt! Ik had de boor en het tappenset al klaar liggen, maar een langere bout erin volstond. Blokje weer dicht, Helikees blij.

« Laatst bewerkt op: 08 januari 2019, 22:12 door Helikees »

Offline Helikees

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #42 Gepost op: 08 januari 2019, 22:20 »
Na de kerst en een weekje tropisch eiland maar weer verder.

- vers gehoonde cilinders erop
- nieuwe zuigers en veren erin
- koppeling, primary drive en vliegwiel weer terug
- kleppen opnieuw inschuren

Helaas moeten er twee nieuwe uitlaatkleppen in, dus die zijn onderweg en dan gaan we weer verder met de cilinderkoppen.

Gaan toch een boel uurtjes inzitten, zo'n blokje opbouwen. Zeker voor een noob die het voor het eerst doet ::)
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2019, 22:24 door Helikees »

Offline The Headless Horseman

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #43 Gepost op: 08 januari 2019, 22:24 »
Goh, wat mooi! Je pakt het goed aan Kees  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Helikees

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #44 Gepost op: 21 januari 2019, 21:23 »
Kopjes zitten er weer op en alles staat weer op tijd.
Intussen even wachten op evt een nieuwe stator.
De afdruk van de gietmal aan de achterzijde van het blok was deels afgebroken bij het splitsen van het blok, dus het hele ding maar weggeslepen, heeft verder toch geen functie.

En dan ligt het weer een weekje stil ivm het werk.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2019, 21:27 door Helikees »

Offline Helikees

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #45 Gepost op: 02 februari 2019, 12:09 »
Blok gespoten! Best handig zo'n werkgever met Auto Hobby Club binnen de poort. En dan ook nog een met een spuitcabine.

Gestraald was het al, dus bokje in elkaar gemeubeld zodat ik ook bij de onderkant kon en dan:
- ontvetten
- groene etsende primer in 2 laagjes (vreet door het altijd aanwezige laagje alu-oxide heen)
- na 30-40 minuten de grijze aluprimer erop
- dan met steeds een paar minuten ertussen, 3 laagjes van de kleur
- het geheel afgewerkt met een blankje kraswerende lak

Dit alles van VHT, als het goed is hitte- en benzinebestendig. VHT schrijft voor om de verf af te bakken in een oven (20 minuten op 90 graden), danwel het blok 10 min stationair te laten draaien voor het eerste gebruik. Dit om de beste eigenschappen van de verf te verkrijgen. Het blok zelf zal wel opwarmen bij draaien, maar de klepdeksels en dynamo- en vliegwieldeksel wil ik nog ergens in een oven doen. Maar even op zoek naar een tweedehandsje van de kringloop want thuis in de keuken gaat 'm niet worden...
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2019, 12:13 door Helikees »

Offline Shenkie

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #46 Gepost op: 04 februari 2019, 22:15 »
Goed bezig Helikees. Wordt erg mooi ;D

Ik vroeg me nog af waarom je de uitlaatkleppen hebt vervangen. Stem diameters buiten toleranties?

Offline Helikees

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #47 Gepost op: 04 februari 2019, 22:24 »
Stem diameter was nog binnen tolerantie maar raakvlakken waren nog maar net binnen tolerantie en niet zo fraai meer. Had ik vast wel ergens kunnen laten slijpen maar grootste punt was de pitting op bovenop de steel, dus raakvlak van de stelboutjes in de tuimelaar. Stelboutjes zelf waren ook op overigens, dus die ook vervangen. Inlaatkleppen waren bovenop de steel nog wel gaaf.

Offline Brombeer

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #48 Gepost op: 05 februari 2019, 22:02 »

Ja, de eerste keer dat de motor warm wordt ruik je de lak ook. Tot die tijd is hij waarschijnlijk ook minder ver uitgehard en makkelijk te beschadigen.


Een blok monteren levert onherroepeliijk krassen op.

Ik heb mijn blokken (later, ahum) altijd ingepakt met karton of noppenfolie o.i.d. alvorens monteren. Klepdeksels en beide motordeksels er af laten. Ook het vliegwiel eraf werkt nog veel makkelijker. Na montage weer uitpakken en afmonteren.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Helikees

Re: Afrika-Alp met ervaring
« Reactie #49 Gepost op: 05 februari 2019, 22:06 »
Hij zit er al in hoor. Bubbeltjesplastic om het frame, en het geheel op een met rubber bekleed hefbokje. Kikadewado.

Zonder deksels idd, die liggen in de oven

Waterpompje ook weer opgefrist. Prachtig allemaal
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2019, 22:09 door Helikees »