Auteur Topic: Kosten motorvakantie  (gelezen 2151 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rick.

Kosten motorvakantie
« Gepost op: 01 maart 2018, 13:26 »
Hallo,
Ik wil een motorvakantie gaan plannen en vraag me af wat jullie gemiddeld uitgeven per dag.

Mijn idee is om heen en terug naar Vladivostok te rijden.

Offline PimW

Re: Kosten motorvakantie
« Reactie #1 Gepost op: 01 maart 2018, 13:45 »
Wij hadden voor ons rondje Kirgizie iets van 6000 gerekend met zijn 2en uit en thuis, exclusief inclusief preventief onderhoud vooraf, inclusief alle visa, en alle kosten onderweg. Daarvoor zijn we 54 dagen onderweg geweest met twee motoren.

Uiteindelijk iets van 4000 gekost en had nog veel goedkoper gekund als ik niet vergeten was de file met waypoints in mn gps te laden en terwijl wij onderweg waren is een van de visa vereisten komen te vervallen ;D

Op horizons unlimited staat een actief bijgewerkte file vol handige waypoints.

Maar, per liter benzine reken ik op een euro en meestal bereken ik dat min/max door het verbruik in extreme gevallen te nemen. Bijvoorbeeld 1:20 en 1:17, hangt een beetje van de route af. Het gros van de overnachtingen waren voor ons guesthouses/hostel/hotel. Je kunt buiten Europa een goed hotel boeken voor de prijs van een europese camping.

Ik vond West Rusland en Kazachstan zich niet goed lenen voor wildcamperen dus niet zoveel gedaan. Meeste dagen zelf wat gekookt onderweg maar ook eten onderweg is buiten Europa niet echt duur en als je in guesthouses verblijft (echt een aanrader) meestal erg goed.

Kijk ook even goed wat de visa gaan kosten en hoe je dat gaat organiseren, kost best een kluit centen  :-\

« Laatst bewerkt op: 01 maart 2018, 17:49 door PimW »

Offline xrvtuur

Re: Kosten motorvakantie
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2018, 15:21 »
En rij je met een nieuwe africa twin of een oude varadero, 1op 20 of 1op 12, dat schilt op zulke afstanden ook aardig geld, kampeer je wild of lig je in 5 sterren hotels? Kook je zelf of iedere dag 2x uit eten?
Varadero SD02  2004

Offline Rick.

Re: Kosten motorvakantie
« Reactie #3 Gepost op: 01 maart 2018, 20:01 »
Ik rijd op een rd04,
Ik vind kamperen leuk en zelf koken ook, mits ik in een veilig gebied natuurlijk.

Offline xrvtuur

Re: Kosten motorvakantie
« Reactie #4 Gepost op: 01 maart 2018, 20:37 »
jouw reis duurt wel een maand of drie denk ik, 30 euro per dag voor eten en slapen is 2700 euro. 25000km gedeeld door 15 (1op15) is pak hem beet 2000 euro benzine. en dan je motor nog, met nieuwe kettingset en remblokken en banden vertrekken. nieuwe spanningsregelaar en iets regelen voor je benzinepomp. Dus die 6000 van Pim is denk ik een realistisch bedrag.
Varadero SD02  2004

Offline Helikees

Re: Kosten motorvakantie
« Reactie #5 Gepost op: 01 maart 2018, 21:55 »
Ik heb 9 jaar geleden 8000 euro uitgegeven aan de reis zelf: eten, slapen, brandstof, olie, banden. 7 maanden, 34000 km waarvan het meeste buiten Europa. helft van de nachten in de tent geslapen (meestal gratis), andere helft hostal/hotel/guesthouse.

Ik denk dat ong 1000 euro per maand bij 5000 km/maand realistisch is als je een beetje de beschaving uit bent (buiten West-Europa dus)

Reken hierbij nog 1000 euro om je motor en papieren goed voor te bereiden en nog 1000 aan uitrusting qua koffers/kampeerspullen (voor zover je die nog niet hebt)

Offline Brombeer

Re: Kosten motorvakantie
« Reactie #6 Gepost op: 03 maart 2018, 09:47 »

Ligt eraan waar je rijdt en of je elke dag de hele dag rijdt.

In Europa kun je rekenen op 125 euro per dag all-in, in een land als India kun je met 40-50 euro toe.


Exclusief excursies, souvenirs, reparaties of baksheesh, voor een persoon met een motor.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Arendsoog

Re: Kosten motorvakantie
« Reactie #7 Gepost op: 03 maart 2018, 10:10 »
Ik ga bijna altijd kamperen en maak mezelf wijs dat ik daardoor een low-budget vakantie heb. Kamperen en eten gemiddeld 25 euro/dag (dan stop ik wel ergens voor een uitgebreide lunch). Maar de echte kosten zitten in de motor, 30 euro per dag aan benzine en na de vakantie is de motor weer aan een beurt toe en moeten er nieuwe banden onder. Die motor is dus de echte kostenpost. Daar kun je wat op besparen in gebieden waar benzine goedkoper is, maar echt goedkoop is het nergens.

Die 19ct/km die vaak wordt gehanteerd als kostenpost voor een motorvoertuig zit er uiteindelijk niet zo heel ver naast. En dan kost een dagje rijden dus 80-100 euro, ook op vakantie.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline The Headless Horseman

Re: Kosten motorvakantie
« Reactie #8 Gepost op: 03 maart 2018, 13:44 »
En ik denk dat je bij jouw LC vréselijk tekort komt aan die €0,19 Mike  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS