Auteur Topic: Achterschokbreker past niet  (gelezen 2707 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Frank-M

Achterschokbreker past niet
« Gepost op: 05 maart 2018, 08:44 »
Goedemorgen allemaal,

Even een kleine introductie m.b.t. de achtervering op mijn Transalp.
 - TA uit 88, volgens mij met een omgebouwd prolink systeem (geen smeernippels te zien).
 - Motor altijd al wat laag gevonden > viel Hans ook op (PJS)
 - Vering achter was behoorlijk slap, nu via Hyperpro een andere veer besteld
 - Veerschotel van de aanwezige schokdemper was te groot in diameter, via Marien voor een vriendelijke prijs een andere demper geregeld
 - Nieuwe demper heeft juiste maat veerschotel, is echter circa 20 mm langer dan wat eronder zat (380 ipv 360 mm uit mijn hoofd)
 
Gister wou ik, gezien het fantastische weer, een stukje rijden en dan uiteraard met de nieuwe demper/veer combinatie. Vol goede moed begon ik voor de 3e keer alweer aan dit klusje van niks en hoopte dan ook met 30 min onderweg te zijn.
Helaas krijg ik de U-beugel van het link systeem niet meer uitgelijnd met het driekantige blokje ertussen. Zie bijgevoegde foto's.
Wat doe ik fout? Originele demper uiteindelijk weer terug gemonteerd. Ook kan ik online of in het wph niets vinden over verschillende lengte's schokdempers oid.

Ik hoor het graag van jullie.

Offline Oldtimer

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #1 Gepost op: 05 maart 2018, 08:52 »
Er zit dus een prolink systeem onder wat anders is Frank.waarschijnlijk van na 89
Als ik geweten had was het probleem al opgelost.
mss heb ik een demper die wel past maar moet even zoeken.
Er zit idd verschil in dempers en prolink van types voor 1989 en daarna.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Frank-M

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #2 Gepost op: 05 maart 2018, 09:04 »
Aha, ik had al het vermoeden dat er iets niet klopte.
Is het anders niet mogelijk om de prolink van na 89 eronder te gooien?
Ik kan eventueel misschien ook nog de veerschotel van de nieuwe demper proberen op de oude demper?

Offline Oldtimer

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #3 Gepost op: 05 maart 2018, 09:42 »
Ik zou het hele spul bij elkaar moeten zien.
In elk geval past dat wat je hebt niet bij elkaar.
De oudere modellen hebben kortere schokdempers en een andere prolink.
Anders moet je maar een keer langs komen.

p.s.
mss is het voldoende om de vork ( op de prolink ) te vervangen door een iets langere. Weet alleen niet of dat zo past.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #4 Gepost op: 05 maart 2018, 09:49 »
Meet het spul anders eens op (hart-op-hart), ik heb hier wel ergens de afmetingen van een pd06 uit de jaren 90 liggen. Kun je vergelijken wat er prcies anders is (alleen driehoek/U-link of alles).

Offline Frank-M

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #5 Gepost op: 05 maart 2018, 10:09 »
Ik zal vanavond even de boel opmeten.
Als er inderdaaad even simpel een andere U op kan zou dat het makkelijkst zijn denk ik.

En in geval van nood knallen we even richting Marien  :D

Offline Frank-M

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #6 Gepost op: 05 maart 2018, 18:48 »
Zojuist even de boel opgemeten.
Zie bijgevoegde foto's. Alles insitu opgemeten dus er kan een paar mm inzitten.

Weet iemand of dit het oude systeem is waar dus de demper van circa 370 mm niet op past?
En zo ja, is dit met het U-beugeltje van een nieuwere alp op te lossen?

Ik hoor het graag.

Offline PimW

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #7 Gepost op: 05 maart 2018, 19:40 »
Die U-link is op mijn motoren uit '94 en '95 100mm hart-op-hart (origineel).
De driehoek heb ik gemeten met steken van 82, 84 en 50 mm respectievelijk tussen U-link-achterbrug, achterbrug-veer en veer-U-link. Ik denk dat die driehoek gelijk is maar de U-link die jij hebt lijkt me langer.

Maar als je een langere veer én een kortere U-link monteerd komt je motor volgens mij enorm omhoog.

Staat je wiel wel helemaal los van de grond?

Offline Frank-M

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #8 Gepost op: 05 maart 2018, 19:59 »
hmmm, het lijkt mij dat als de U-link korter is dat het dan helemaal niet meer past.
Mijn wiel was volledig van de grond, kan het zijn dat het bovenste bevestigingspunt aan het frame van de schokbreker lager is op een Transalp van 88?

Ga zaterdag nog wel even knooien om zeker te zijn dat het niet past. Zoals in de eerste post te zien is zou eigenlijk de complete demper iets omhoog moeten zodat de driehoek verder kan kantelen.....

Offline Oldtimer

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #9 Gepost op: 05 maart 2018, 21:11 »
Ik heb er vandaag geen tijd voor gehad maar ik zal morgen de u linkjes eens opmeten/
Meteen even op mijn motor even kijken hoe lang de veer is in verhouding tot de prolink en wat de maten zouden moeten zijn.
Je hebt in elk geval een veer die op een 94-95 ér hoort want daar komt hij vanaf.
Dat weet ik uiteraard niet van jouw prolink.

Morgen verder dus,
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #10 Gepost op: 05 maart 2018, 21:44 »
kan het zijn dat het bovenste bevestigingspunt aan het frame van de schokbreker lager is op een Transalp van 88?

Nope, lijkt me niet Frank! Vzviw zijn de frame’s van álle 600 modellen, zowel PD06 als -10 exact gelijk.

Je zou toch zeggen dat, door de achterbrug omhoog of omlaag te bewegen, de gaten opgelijnd te krijgen moeten zijn  :-\
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Frank-M

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2018, 20:37 »
Vorige week zaterdag nog weer lekker aan het sleutelen geweest.
Gezien de tips en de vraag of mijn achterwiel wel volledig van de grond was deze er maar uit gehaald. Moest toch wisselen met mijn nieuw gespaakte wiel met vers rubber.

Conclusie: schokbreker past nog steeds niet. Wel even goed gekeken, de windingen van de veer lopen tegen de prolink aan waardoor het spulletje niet verder zakken kan. Over de originele lengtes van de schokbrekers tussen de verschillende bouwjaren kan ik weinig vinden evenals de verschillen tussen de prolink systemen.

Edit: de foto's staan er uiteraard weer gedraaid op... sorry
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2018, 21:34 door Frank-M »

Offline Brombeer

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2018, 21:00 »

Of je hebt een veer die er niet op hoort.. ::)

Foto's op je pc rechtzetten, of ook al staan ze recht, opnieuw opslaan. Daarna uploaden hiero.


Forum is soms letterlijk eigenwijs  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline TransAlpGhost

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2018, 21:11 »
Zit de prolink wel goed om ??? Dit past echt slecht zo...
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Oldtimer

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2018, 08:46 »
Het lijkt er idd op dat de boel verkeerd in elkaar zit.
Zit de bus er wel omheen, dat zwarte geval met die metalen ring aan de onderkant.

En er zijn wel degelijk verschillen in de prolink systemen.
o.a. de lengte van het vorkje en de dikte van de bussen
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline TransAlpGhost

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #15 Gepost op: 14 maart 2018, 20:05 »
En als ik haynes erbij pak staat er bij frame and suspension 6.18 en 6.19 een plaatje en dat lijkt verdomd veel op wat jij onder je motor hebt zitten heb je de veer voor spanning wel voor elkaar gekregen?
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Waffie

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #16 Gepost op: 15 maart 2018, 02:18 »
 beste frank M,

dit draadje loopt al even (ruim 10 dagen)en  jouw probleem is nog steeds niet opgelost

het lijkt me wijs om bij een echte alp kenner langs te gaan en dit probleem   te laten tackelen,.

iets klopt er niet, dat is duidelijk

ik denk inderdaad verschillende delen gewisseld die totaal niet bij elkaar horen en dus passings problemen geven

en fysiek zicht op de zaak geeft dan duidelijkheid

je kunt kiezen maar mijn suggestie is

elburg, alphen a/ d rijn. duiven of  sprundel

 jij bepaalt

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Frank-M

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #17 Gepost op: 15 maart 2018, 13:07 »
Hallo Waffie,

Het is inderdaad nog niet opgelost. Komt ook omdat ik er nog geen tijd voor heb gehad gemaakt. (En eigenlijk totaal geen zin heb omdat er nog 10 andere dingen mis zijn met dit h*k waardoor ik de moti-veer even kwijt ben en meer zin heb om m een kanaal in te duwen...) en omdat ik nog prima met de originele schokbreker en veer kan rijden.

Uiteraard is het makkelijk om langs een specialist te rijden, ik ga zelf altijd naar Hans, mooi dichtbij maar dan moet ik een afspraak maken en dat betekend plannen.
Aan de andere kant ben ik ook van mening dat ik dit zelf op kan lossen (hoe eigenwijs kun je zijn  ;D)

Ik had mij voorgenomen om eerst alle afmetingen cq verschillen op een rijtje te zetten van de verschillende bouwjaren m.b.t. lengte schokbreker, afmetingen driehoekje en afmetingen u-beugel. Mij dunkt dat als ik dat helder heb ik zou moeten kunnen zien/meten waar het fout gaat.

Uiteraard iedereen hartelijk dank voor de suggesties en tips. Ik doe er zeker wat mee!

Offline Frank-M

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #18 Gepost op: 15 maart 2018, 13:26 »
En na uren op google gespeurd te hebben zojuist dit plaatje gevonden.
Dit maakt denk ik e.e.a. wel duidelijk. Het lijkt alsof het driehoekje van de latere bouwjaren een stuk lager uitkomt.

Rest mij alleen nog uit te zoeken wat de originele diameter is van het schroefdraad op de standaard schokbreker van 1988.

Edit: na nog een keer goed gekeken te hebben naar de foto's in mijn eerste post lijkt het idd alsof ik al wel het driehoekje van de latere bouwjaren heb maar dat deze verkeerd om zit als ik dit vergelijk met het plaatje in deze post (en TransAlpGhost dus al de juiste conclusie had getrokken). Mocht het vanavond niet regenen en ik wat moed bij elkaar kan schrapen dan gaan we voor poging nummer 6! 
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2018, 13:35 door Frank-M »

Offline Oldtimer

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #19 Gepost op: 15 maart 2018, 15:16 »
Citaat
Rest mij alleen nog uit te zoeken wat de originele diameter is van het schroefdraad op de standaard schokbreker van 1988

Die is wss zelfs korter
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #20 Gepost op: 15 maart 2018, 17:37 »
Van jouw foto's afgaand lijkt me dat je compleet spul op de motor hebt van na '92. Volgens mij zit het ook goed om gemonteerd, de bussen in de driehoek zijn allemaal een andere lengte dus daarin kun je volgens mij weinig verkeerd doen.

Maar kijk even op die driehoek, er staat FR met een pijltje op. Die kant wijst naar voor.

Volgende vraag, heb jij er een juiste achterbrug bij in of zijn die identiek en uitwisselbaar tussen de bouwjaren?

Offline xrvtuur

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #21 Gepost op: 15 maart 2018, 18:35 »
als je op deze site je onderdeel nummer aanklikt krijg je een lijst waarop te zien is op welke modellen dit onderdeel ook wordt gebruikt. erg handig. 

https://www.bike-parts-honda.com/index.php
Varadero SD02  2004

Offline Oldtimer

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #22 Gepost op: 15 maart 2018, 22:15 »
Citaat
of zijn die identiek en uitwisselbaar tussen de bouwjaren?

Achterbrug tot 1990 is toch met remtrommel. Is duidelijk anders
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #23 Gepost op: 15 maart 2018, 22:49 »
Ja dat snap ik maar ik heb het over de bevestiging aan de pro-link. Probeer in kaart te brengen wat er nou allemaal niet klopt aan de optelsom.

Offline Frank-M

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #24 Gepost op: 16 maart 2018, 07:50 »
Van jouw foto's afgaand lijkt me dat je compleet spul op de motor hebt van na '92. Volgens mij zit het ook goed om gemonteerd, de bussen in de driehoek zijn allemaal een andere lengte dus daarin kun je volgens mij weinig verkeerd doen.

Maar kijk even op die driehoek, er staat FR met een pijltje op. Die kant wijst naar voor.

Volgende vraag, heb jij er een juiste achterbrug bij in of zijn die identiek en uitwisselbaar tussen de bouwjaren?

Pijltje met FR wijst inderdaad al naar de voorzijde van de motor. Gelukkig kwam je tip op tijd en had ik niet weer alles eraf liggen ;D
Volgende om te controleren is dan inderdaad de achterbrug.

Offline Waffie

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #25 Gepost op: 16 maart 2018, 08:09 »
van de achterbrug heb je maar 2 soorten

die  voor  de trommel rem en die met de schijfrem

alles is daarbij het zelfde voor de 600 modellen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #26 Gepost op: 16 maart 2018, 10:19 »

Als achterbrug en frame = maak nie uit, en jij hebt U-ding en triangel vanaf '92,

Dan is het simpel de schokbreker of de veer, of een combo daarvan.

Meet de vrije lengte (wiel van de grond) vanaf de achteras tot een vast punt boven aan het frame. Dat is namelijk voor iedere PD06 vanaf '92 gelijk. Vergelijk met dezelfde lengte van een geverifieerde PD06 >'92.

Dan weet je of het de schokbrekerlengte is. Is die lengte wel correct, heb je een te dikke veer erop zitten.


Of zoiets..  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #27 Gepost op: 17 maart 2018, 09:52 »
http://www.svolta.nl/993-xl-600-v-transalp-pd06-1987-1993?p=2


Hier staat er een in vol ornaat. En voor 25 euro
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline TransAlpGhost

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #28 Gepost op: 17 maart 2018, 11:08 »
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Jan F.

Re: Achterschokbreker past niet
« Reactie #29 Gepost op: 17 maart 2018, 11:11 »
De 87 en 88 modellen hadden een (smallere) rode veer op de achterdemper.
Op de fotos van Frank zie ik een zwarte veer. Kan goed dat deze te breed is.
Ik heb dit ook een keer gehad toen ik een veer van Hyperpro op mijn oude alpje wilde zetten. Deze liep ook tegen de link.

Groet, Jan