Auteur Topic: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..  (gelezen 3758 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Blommetje

Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Gepost op: 06 maart 2018, 09:06 »
Vorige week geen motor gereden want het was frisjes to say the least.
Vanmorgen echter niet meer, en een drukke dag, dus ik dacht lekker snel rond te kunnen scheuren.
Sleutel erin, gedraaid, knopje en .. NIKS. Nog een keer. Beetje .. heel zwak gepruttel. Nog een keer... en nog eens.. en JA, leven! Niet van harte maar oke.
Ik wil wegrijden en het ging bokkend en hortend! Niet relaxed, maar goed, week niet gereden en koud blok enzo.
250 meter verder, afslaan! Starten, en weer door, bokkend en hakkend. Mn koppelingskabel voelde niet goed. Die 'sprong' niet terug... zo lijkt. Half oog  de koppelingskabel/hefboom in het blok, zie ik wat vocht/olie. Niet goed!
En ik kijk nog wat scheef, en er loopt 'liters' (oke, vast niet, maar zo lijkt het wel midden op het zebrapad) vocht uit. Geen olie, veel te dun. Water?

Bijgesloten een foto, het stroomt uit een samengeknepen rubberen tuutje... en het flink hard. Motor laten staan, terug naar huis gelopen en de fiets gepakt.


BALEN!

Enig idee wat dit is, waarom dit zomaar stuk is, en wat er aan te doen is?

Een beetje treurige Blommetje ..  :o
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Waffie

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #1 Gepost op: 06 maart 2018, 13:09 »
iikkkkkk weet het...misschien

je vacuum kraan is gaan lekken en heeft  al je benzine  via de vacuumslang je motorblok in laten lopen
De benzine komt dan rechtstreeks boven je zuiger
 dus je carter en dus nu ook je luchtfilterkast (via de carter ontluchting) staat vol met een benzine/olie mengsel

zeer vervelend

verwijder maar eens het luchtfilter of ik gelijk heb
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #2 Gepost op: 06 maart 2018, 14:26 »
"Verwijder je luchtfilter maar eens" --> Hmm, dat wordt t weekend weer sappelen. Is er een manier om dit "snel" te checken. En als ik die kans heb, dan zou ik graag ook enig onderdeel meteen in orde maken. Of is dit een kwestie van zelf te maken, of moet er eea vervangen worden?

En kan het door de vorst komen?

Verdorie..
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #3 Gepost op: 06 maart 2018, 15:25 »
Luchtfilter zit achter je linker zijkap, die zit met één boutje vast. Vervolgens haal je het luchtfilter er met nog drie boutjes zo uit.

Zit ook in deze richting te denken overigens. Als er inderdaad benzine in de olie zit (kun je wrs ruiken aan je peilstok/uit je carter) niet meer mee rijden tot je olie en -filter vervangen hebt.

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2018, 18:12 »
Oh, ik zat te denken aan die unit onder de tank! Scheelt weer enorm. Thnx.

't rook wel benzine achtig. Oliefilter verdorie net met alle olie vervangen..  Verkeerde volgorde. Maar als dat 't enige zou zijn..
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #5 Gepost op: 06 maart 2018, 18:25 »
Ik ging er gemakshalve vanuit dat je een 600 hebt?

Dan zul je vervolgens de brandstofkraan nog moeten reviseren, moet dan vermoedelijk een nieuw membraantje in.

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2018, 11:32 »
Bump in eerder topic.
Ja, het is een 600.
Luchtfilter zelf oogt wel schoon maar er ligt onderin wel drappige meuk. Olie en ruikt ook wel naar benzine. Al is dat lastig want het hele ding stinkt natuurlijk. Maar het is geen egale olie, dus er zit iets doorheen.
Ook op de rand waar het filter afsluit is het nat en vies.

't begint net te regenen, dus t werk ligt weer stil. Maar de oorzaak lijkt gevonden.

1) Komt dit inderdaad door de vorst?
2) Dus nu de benzinekraan weer in orde maken, thats it? Dan ga ik maar onderdelen bestellen.

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline LJ

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2018, 13:16 »
Je zult ook olie moeten verversen, misschien zelfs eerst verversen met een goedkope olie, er even mee rijden en dan nog een keer verversen om zeker te zijn dat de benzine uit het blok is.

Het is misschien ook nog wel handig om even je oliepeil te bekijken. Staat deze hoger dan normaal ivm de benzine? Ook zul je de benzine wel moeten kunnen ruiken als je de peilstok er uit hebt.

En het lijkt me niet dat dit door vorst komt, is gewoon toeval.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #8 Gepost op: 04 april 2018, 11:03 »
Nou, ik dop van het oliepeil een slagje open en de benzine kwam omhoog. Uiteindelijk liep er ongeveer 5 liter benzine uit het blok. Dus best wat...

Nieuw oliefilter gehaald en nieuwe olie. 2 sets, eentje cheap om te spoelen en dan daarna weer fatsoenlijke olie erin...


Edit; hmm, youtube erin plakken lijkt niet te werken dus even linkje erin; https://youtu.be/2t_Ce5P-dzk

« Laatst bewerkt op: 04 april 2018, 11:06 door Blommetje »
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #9 Gepost op: 04 april 2018, 11:52 »
Olie en oliefilter vervangen, maar kan niet starten want de accu is leeg. Ik heb geen acculader, dus eens zien hoe nu verder.
De garage waar ik hier altijd heen ga (Bolman motoren) adviseert eerst maar eens nu - met schone olie - te starten.
Vermoedelijk (aldus hem) bleef de vlotter in de carb even hangen, waardoor t teveel benzine werd. Wellicht is de vlotter weer los en werkt t weer. Zo niet, kun je altijd nog zoeken.

Dat wilde ik dus proberen, even acculader regelen...  ;D
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #10 Gepost op: 04 april 2018, 11:59 »
Maar heb je al gecontroleerd of de kraan doorloopt? Anders staat zodirect (nu al?) je blok weer vol brandstof?

Trek die vaccuumslang eens los en zet je kraan op alle standen, mag geen brandstof uit de vaccuumslang komen. Met motor uit mag er ook geen brandstof uit de brandstofslang (die naar de carburateurs) komen, ongeacht de stand van de kraan.

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #11 Gepost op: 04 april 2018, 12:32 »
Oh nee, dat had ik niet, maar nu wel! Als ik dat dunnen slangetje wat aar de cilinder loopt lostrek gebeurd er niks. Op geen enkele stand van de benzinekraan.
De (dikkere) benzineslang naar de carb niet getest, maar logischerwijs staat deze vol benzine..

Dus dat lijkt ok!

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #12 Gepost op: 04 april 2018, 13:24 »
Klopt, maar de dikke slang mag niet blijven doorlopen.

Als jouw vlotternaaldje is blijven hangen in geopende stand dan zou er maar een klein beetje brandstof door mogen lopen. Zeker geen 5 liter. Een correct werkende vaccuum klep had de brandstof toevoer aan de tank namelijk moeten afsluiten zodra de motor uitgezet is.

Ik snap dat het verleidelijk is het hierbij te laten maar in feite heb je tot nu toe symptomen aangepakt.

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #13 Gepost op: 04 april 2018, 16:13 »
Oh, ik dacht JUIST dat het om het vakuumslangetje ging! Verdikkeme. Nou, dan ga ik zometeen of morgen die ander ook lostrekken. Als die blijft lopen is het dus foute boel (logisch, want de motor loopt niet, dus geen toevoer nodig...)

To be continued.. maar tnx voor t meedenken hoor!

Nog steeds wel liefde hoor...  ;D

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #14 Gepost op: 04 april 2018, 16:52 »
Als de vaccuumklep stuk is kan het zijn dat de brandstof via de vaccuum slang direct in je inlaatspruitstuk loopt zo je motorblok in. Maar als de kraan niet goed meer afsluit én je vlotter sluit niet meer af dan loopt de brandstof via je carburateur je motorblok in.


Offline Brombeer

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #15 Gepost op: 05 april 2018, 11:15 »
Blommetje, let even op.

Alle inwendige delen zijn nu in feite 'droog' door de benzine. Er staat erg veel kracht op de drijfstanglagers die normaal gesproken elkaar niet raken door oliefilm die nu zeker ontbreekt.


Als je eerste oliewissel hebt gedaan, doe dan eerst de killswitch aan het stuur op 'off' ik klets uit me nek, trek de cdi stekkers los en start. Dan pomp je de olie eerst rond terwijl de motor niet aanslaat.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2018, 15:28 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #16 Gepost op: 07 april 2018, 17:40 »
Ik denk dat de kraan goed is. Zowel de vakuumslang en de benzineslang geven geen druppel, tenzij ik zelf even met t mondje aan de vakuumslang zuig. Dan begint het netjes te stromen! Dus, dat lijkt ook oke!

Morgenochtend krijg ik een acculader, dan de accu laden. CDI even los, rondje laten draaien voor de smering en dan hopelijk weer fatsoenlijk rijden! En met dit weer ECHT SUPERVEEL ZIN IN!!  8) 8)

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #17 Gepost op: 09 april 2018, 11:05 »
De accu is geladen en heb de cdi losgemaakt. 3 x laten draaien en toen geprobeerd te starten. Ging niet van harte! Maar bij de 3de of 4de poging (wel echt kort geprobeerd, beetje voorzichtig..) sloeg ie aan. Loopt keurig stationair, gaat ook bij gas geven netjes regelmatig omhoog in de toeren.

MAAR! heb het luchtfilter uit het huis gehaald en zie daar - al is het lastig om te zien - toch wel vloeistof volgens mij. Dus dat gaat niet goed.

Tweede rare ding is maar wellicht gerelateerd aan olie(druk) ofzo.. mn koppeling is zo slap als wat. Normaal had ik wel wat vrije slag maar nu... de hele hendel wiebelt en doet echt alles laatste cm nog wat aantrekken. En schakelt ook niet (soepel).

Gokje van mijn kant - de carburateurs moeten eraf?? Vandaag vrije dag dus ga proberen eea in orde te maken.


Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #18 Gepost op: 09 april 2018, 12:10 »
En - even op een zijspoor - op de kabels naar de CDI zat een klein zwart stekkertje.  Ergens tussen een zekering en een relais in. Wat doet dit? En hoe heet dit?
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #19 Gepost op: 09 april 2018, 13:01 »
Well, 1 schroef van de vlotterkamer is fucked, dus die wil niet los.
Nu moeten de kabels los denk ik, carb in de bankschroef en misschien dan wat geweld toepassen..Alleen die kabels, hoe komen die los?

Dit is wel echt een dik nadeel aan oude meuk.. Schroeven die niet los willen..
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Oldtimer

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #20 Gepost op: 09 april 2018, 13:21 »
Even een waterpomptang er op
Bekend probleem, maar zeker op te lossen.

Mocht je een andere body nodig hebben hoor ik het wel.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #21 Gepost op: 09 april 2018, 14:05 »
En - even op een zijspoor - op de kabels naar de CDI zat een klein zwart stekkertje.  Ergens tussen een zekering en een relais in. Wat doet dit? En hoe heet dit?

Klein zwart blokje? Dat is als ik het goed interpreteer een diode die deel uitmaakt van het start onderbrekers circuit.

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #22 Gepost op: 09 april 2018, 14:47 »
Ze zijn los! Ik had een hele oude waterpomp uit t studentenhuis van 14359 jaar geleden, zo krom als een hoepel, en slechte bek. Dus even naar de Praxis gewandeld en een investering gedaan. Man, had ik eerder moeten doen! Ze zouden een gezegde mogen maken over iets met goed gereedschap en half werk!

1 vlotterkamer is los en gecheckt, en als ik op de slang blaas en de vlotter beweeg gaat t allemaal prima! Dus nu koffie, dan die andere vlotter checken!

Kanttekening; Wat een gek*t. Beetje ruimte had Honda wel mogen geven...

Ajeto!

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Oldtimer

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #23 Gepost op: 09 april 2018, 16:04 »
Citaat
1 vlotterkamer is los en gecheckt, en als ik op de slang blaas en de vlotter beweeg gaat t allemaal prima

Maar dan weet je nog niet of hij goed afsluit  ;)
Zuig maar eens aan dat ding. 8)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #24 Gepost op: 09 april 2018, 17:06 »
Ehh, waar wil je dat ik aan zuig? Maakt t verschil tussen blazen en zuigen zoveel uit?

Nu te laat, alles zit in elkaar en erop. Kan er nu niet meer bij. T lijkt straks te gaan plenzen als ik zo kijk, dus dan liever wel de cilinder etc dicht. Anders vast een rommeltje.

Net wel gestart.. sloeg goed aan, loopt keurig stationair, reageert goed op t gas. Geen benzine in de olie (vooralsnog...) en zag/hoorde niks in het luchtfilterhuis. Opgelost? Ik mag t hopen.

Morgenochtend kijken of de olie nog goed is, dan warm laten draaien (stationair), weer check, dan de straat op en neer. Eigenlijk straks een afspraak, maar ik durf niet zo goed..

Edit;
Nee, niet rijden want de koppeling lijkt stuk. Kan niet schakelen (wiel draait wel vrij/staat neutral). Maar zowel t pookje doet niks, en de koppelingshendel geeft nauwelijks weerstand.
Iemand nog iets te zeggen of dit kan samenhangen met de eerdere problemen? Of alles tegelijk?

Blommetje
« Laatst bewerkt op: 09 april 2018, 17:20 door Blommetje »
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Oldtimer

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #25 Gepost op: 09 april 2018, 20:08 »
Lijkt er op dat de boel van binnen stuk is.
Vreemd is dat je niet kunt schakelen maar het zit ongetwijfeld in je koppelingshuis
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #26 Gepost op: 09 april 2018, 20:31 »
Controleer even of je koppelingskabel niet stomweg gebroken is, is dat niet Murphy's Law? :)

Je kunt eens proberen je motor naar voren te rollen tegen de compressie in met je voet op de versnellingspook, best lans dat hij dan wel in versnelling schiet (niet dat je daar nu veel aan hebt).

Om even terug te komen op die vlotter: jouw probleem is waarschijnlijk dat de vlotter niet goed heeft afgesloten. Zoals Oldtimer al opmerkt test je dat niet door op de brandstfslang te blazen. Het naaldje word door het brandstof niveau en de vlotter in zijn zitting gedrukt als de vlotterbak vol is. Jij hebt getest of de vlotter nog wel opent als er een stroom brandstof is.
Hoewel ik niet denk dat aan die slang lurken je veel wijsheid gebracht had, zo werkt die constructie niet.

Ik kijk meestal of de zitting van de naald ingesleten is. Het is een kunststof conusje en zodra daar een randje in staat kan hij gaan plakken.

Maar ik vraag me af of het niet wijsheid is eens bij een (club) garage langs te gaan en eens mee te laten kijken? Er komt een hoop voorbij in korte tijd en het zou zonde zijn als je iets over het hoofd ziet en schade oploopt.

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #27 Gepost op: 09 april 2018, 23:13 »
Even over mn blaastechnieken vs zuigen.

Ik heb beide carbs opengemaakt. Vlotter met mn vinger steeds langzaam omhoog/omlaag gedaan. En met omhoog gaan, werd de doorgang afgesloten. En met zakken weer langzaam open. En dat voor beiden, en ging dus goed. Want de vlotter stijgt met vloeistof, en sluit dan af. Maar goed, het zit nu dicht, als het niet werkt zien we wel weer...

Die koppelingskabel is nu erger. Het doet wel iets.. Maar veel minder dan zou moeten/eerst.
Koppeling kan niet open zonder olie af te tappen toch? Dus.. dan weer olie eruit, koppelingshuis open, even neuzen en weer dichtmaken...
Grrr >:(


Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Sandor

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #28 Gepost op: 09 april 2018, 23:41 »
Je kunt de rechterkant open maken met de olie er nog in.
Dien je de motor op zijn linkerkant te leggen.
Kan dus wel, of het op die manier wilt doen is een tweede.
Xl600 PD10 '98

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #29 Gepost op: 10 april 2018, 10:13 »
Oke, de benzine lijkt in orde. 5 x de straat op en neer. En het schakelen ging matig, maar misschien was dit al langer.. nu ik er weer op reed .. kwam er wat terug.

Maar ik denk dat dit gewoon een kwestie van afstelling is;
1) De hendel springt niet goed terug..  (veer?)  (zie video - https://youtu.be/XEOTmy-5_Kg en https://youtu.be/ebRcDWyAils )
2) De koppelingskabel staat al maximaal gespannen  (zie foto)

Dus ik denk dat er gewoon een andere koppeling in moet..

Is dit te zien aan de hand van gegeven info?

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -