Auteur Topic: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..  (gelezen 3760 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #30 Gepost op: 10 april 2018, 13:24 »
Nee, de veer zit op het hendeltje iets verder naar achteren.

Verder kan het zijn dat je koppelingsplaten blijven plakken.
Welke olie gebruik je ????
Als het geen MOTOR olie is krijg je ook dit soort problemen.

Wanneer het blok goed warm is geweest kan het probleem zich vanzelf oplossen.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #31 Gepost op: 10 april 2018, 13:34 »
Laat eens iemand met een goede technische achtergrond met je mee kijken. Je raakt van de regen in de drup.

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #32 Gepost op: 10 april 2018, 17:07 »
Het valt allemaal reuze mee! De eerste 15km zit er weer op en ze reed als een zonnetje. Wel beetje voorzichtig, niet boven de 3500 toeren uit. Heel kalm gereden. Maar alles ging supergoed. Heb de koppelingskabel ietsje strakker gezet, en ze schakelt lekker.
. Ik denk dat de problemen achter mij zijn!

Even aankijken, maar goede hoop!

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Brombeer

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #33 Gepost op: 10 april 2018, 23:21 »

(..) Koppeling kan niet open zonder olie af te tappen toch?

Je kunt de rechterkant open maken met de olie er nog in.
Dien je de motor op zijn linkerkant te leggen.

Ik heb het wel vaker zo gedaan. Alle keren omdat de olie nagelnieuw was en daarna iets open moest en ik geen zin had m'n nieuwe olie gelijk weer weg te moeten donderen.


Kan dus wel, of het op die manier wilt doen is een tweede.

Zorg, als je cheap-ass bent en dat zo doet, dat alle vuil boven 'je werk' verwijderd is, zodat het niet in je blok terecht kan komen. Je moet wel heel schoon werken, bij voorkeur binnen.


Ik persoonlijk gooi nooit olie weer terug. Het kan te makkelijk vervuild raken met alle gevolgen van dien. Die 2 1/2 liter nieuwe olie zijn daar tegenover dan echt de kosten niet. In dat daglicht bezien, is hem op z'n kant leggen om die paar piek olie uit te sparen, ook weer vloeken in diezelfde kerk  ;D


Maar zeker, het kan zo..



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #34 Gepost op: 12 april 2018, 20:33 »
Afsluiting van dit topic;

Ik heb de eerste 140km erop zitten. Binnendoor, en snelweg. Alles koek en ei.
Ik heb de koppeling wat strakker getrokken maar na 50 km gereden te hebben ofzo ging deze een klein beetje slippen. Weer ietsje meer slack op de kabel en nu is alles weer top!

Ik rijd nog even door, doe dan een oliewissel (nieuwe olie ivm benzine in het blok - soort van spoeling).
Alles is volgens mij nu goed


Dank voor het geduld en het meedenken!

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Brombeer

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #35 Gepost op: 13 april 2018, 01:30 »

Hoi Blommetje

TOP! Lekker brommen weer.

Ik heb zelf mijn trekken wel thuis gehad met het soort problemen die jij nu hebt gehad. Ik zou zekerheidshalve de komende tijd steeds het oliepeil controleren om zekers te weten dat al je reparaties het euvel hebben opgelost en ook wegblijven.


Oliepeil en geur olie, dus  ;)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #36 Gepost op: 20 april 2018, 12:09 »
Nou, de eerste 500km is gereden en ben toch niet geheel tevreden. Op zich rijdt de motor prima. Reageert goed op het gas, doet geen gekke dingen en rijdt/start goed. MAAR!

1) Af en toe hangt er een druppel aan de uitloop van het luchtfilterhuis. Dus er komt nog vocht (benzine) in. Het is echt minimaal, maar toch...
2) Loopt hoger stationair dan eerst (1550 rpm), OOK als ik de schroef ietsje terugdraai (of ik doe dit verkeerd). Liep normaliter rond de 1200 toeren dacht ik...
3) Mijn Laser-uitlaat geeft erg veel 'na-knallen'. Dit was altijd al weleens, maar nu is het wel errug veel... Dit toch wat benzine die blijft hangen ergens. Ik weet niet wat de oorzaak hiervan is..


Olie ruikt niet naar benzine vind ik (misschien zweem van.. :-\) , oliepeil blijft ook gelijk.


Woensdag heb ik wat tijd en mag ze weer op de operatietafel plaatsnemen.
Todo;
- Carb afsluiting maar weer checken (zuigen ipv blazen nav eerdere berichten)
- Luchtfilterhuis poetsen


En als ik dan toch bezig ben, de nieuwe bak van Pim eronder hangen en de valbeugels monteren. Al werden deze toen afgeraden ivm dat ze naast/tegen de radiateur zitten. Dus ALS je valt is er een kans dat die beschadigen. En dan ben je nog verder van huis.
Eventueel boutje verlassen, maar dat kan ik pas zien als ik ze er tegenaan houdt.
Dan de vraag, kun je veilig lassen aan je frame met het blok erin (benzinedampen, olie, etc). WEL de benzinetank eraf ..

Blommetje




- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #37 Gepost op: 20 april 2018, 14:23 »
Lassen met mig/mag en electrode spettert dus oppassen en de omgeving afdekken met een lasdeken, natte doeken oid. Brandblusser in de buurt en proberen niet teveel hitte in te brengen.

Belangrijkste maatregels: schoonmaken, accu loskoppelen en voor de zekerheid ook de CDI.
En een brandblusser in de buurt.


Offline Brombeer

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #38 Gepost op: 21 april 2018, 12:41 »

Heb je voldoende speling op de gaskabels zitten? Op allebei dus? Lopen ze allebei ook soepel?

Als je gaskleppen daardoor net niet terug komen kun je aan je statioknop draaien wat je wil..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #39 Gepost op: 21 april 2018, 18:35 »
Nou, ik ben weer begonnen met zoeken. Ik heb de indruk dat de druppels uit het luchtfilterhuis meer worden. Net gekeken, en zie hier;

Dus dat is niet goed.

Ten tweede, er hangen druppeltjes aan de mn achterste cilinder (deze is gewoon goor...) maar zie niet goed waar t uitkomt. Koppakking?

Tot slot, waartoe dienen deze twee slangetjes op de carbs? Ze gaan namelijk nergens heen... ::)


En nog steeds zoekende Blommetje..

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Brombeer

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #40 Gepost op: 21 april 2018, 18:47 »

Dat is voor elke carb de beluchting, zodat de brandstof blijft stromen als de vlotterkamer via de vlotternaald daarom vraagt.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #41 Gepost op: 21 april 2018, 19:14 »
De hele achterkant van de cilinder is nat, lijkt me brandstof van bovenaf te zijn. Maar wil je dat uitsluiten zul je eerste alles moeten schoonmaken en vervolgens rijden om te kijken waar de lekkage zit.

Maar ik denk dat de prioriteit is vaststellen waarom de brandstof overloopt: vlotters in de carburateurs of toch de vaccuum slang aan je spruitstuk.
De carterontluchting zit trouwens ook op je luchtfilter, de combinatie brandstof en olie word die mayonaise achtige substantie.

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #42 Gepost op: 21 april 2018, 19:16 »
Op aanraden van Oldtimer heb ik mijzelf helemaal gegeven, en gezogen aan alle slangetjes die er zijn.  :-*

Carbs geopend (vlotterkamers) en de vlotters met het handje ophoog gedaan (allebei). Nu draaiierig van t zuigen, maar echt, geen ml lucht komt daar doorheen. Ook met blazen, NIKS. Dus de vlotters lijken het niet te zijn vooralsnog...

Gezien de rotzooi in de luchtinlaat - de buis tussen het luchtfilter en de carbs - lijkt het mij toch dat het wel hieruit moet komen.. maar ik kan t niet verklaren nu.  ???

Dus dan zal het richting PimW gaan. De carterontluchting. Echter, dit is nieuw voor mij, dus eerst maar eens wiki lezen wtf carterontluchting is.

Met een beetje benzine op de adem - Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #43 Gepost op: 21 april 2018, 19:45 »
De carterontluchting is een verbinding (open) tussen het carter en de buitenwereld. Dat is nodig omdat je anders drukschommelingen krijgt in het carter en dat wil je niet.
Nu loopt die slang dus via de luchtfilterbox om te voorkomen dat er vuil in je carter komt en olie in het mileu.

Maar de brandstof komt pas in je luchtfilterbox als je carburateurs overstromen of de brandstof kraan via de vaccuumslang doorlaat.

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #44 Gepost op: 21 april 2018, 19:53 »
@ Pim, ik ben een slechte zuiger blijkt. Kritische blik in de carb lijkt de achterste cilinder (carb met gaskabels) toch te lekken als ik eraan zuig. Net echt niet, nu wel.

Dus ik ga ze maar eens binnenhalen, kabels eraf (  ??? ) en dan poetsen. Want dat kan t wel zijn dan.

Damnit..

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #45 Gepost op: 21 april 2018, 20:17 »
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Brombeer

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #46 Gepost op: 21 april 2018, 20:23 »

Kun je een close-up van het puntje van allebei je vlotternaalden posten..?  ::)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #47 Gepost op: 21 april 2018, 20:56 »
Et voila!

Nu diner, honger als een beer! Daarna niet zoveel meer doen voor vandaag.

@ Brombeer; Als dit het is.. wat is daar eventueel aan te doen dan? Naaldjes vervangen? Zijn die leverbaar?

Edit; Ik zie er niks aan overigens...


Een hongerig Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline honda2x

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #48 Gepost op: 21 april 2018, 21:21 »
kijk of deze pennetje wel willen bewegen dat zouden de boos doeners kunnen zijn  ze horen heen en weer te moeten gaan .

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #49 Gepost op: 21 april 2018, 21:29 »
Jup, ze veren netjes in en weer uit..
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #50 Gepost op: 21 april 2018, 21:58 »
Mogelijk wel gevonden waarom de stationair ietsje harder ging. Bij de eerste poging sneuvelde een schroefje van de vlotterkamer. 1 boutje heb ik vervangen voor een langer exemplaar zag ik net bij het loshalen. En NET dit ene langere boutje heb ik gezet onder de kabel, en dan komt het begin van het boutje NIPT tegen de 'gashevel'.  Hierdoor viel deze vermoedelijk niet goed terug in de basispositie (en verklaart waarom de stationairschroef niets deed..)

Beetje gekrast op de foto om dit tonen..

Echter, ook even de vlotters weer goed gezet en wederom geblazen en gezogen (met water) en dit sluit echt goed af... Dus het is mogelijk een hapering. Ene keer wel... ene keer niet..  :o



- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Brombeer

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #51 Gepost op: 21 april 2018, 23:51 »
Goed gezien, dat boutje! Wissel hem om met een originele voor op die plek.


Het blijft moeilijk van op afstand iets te interpreteren.

Je zegt dacht ik, dat de carbs ultrasoon gereinigd zijn, toch?

Een goed werkende vlotternaald houdt de boel binnen in de carb dicht. Ook al zou de vacuumkraan zelfs defect zijn. Vlotternaalden kunnen lekken via de naald zelf (dat puntje) of via een vervuiling van de zitting in de behuizing (waar dat puntje op af moet sluiten).

De benzinekraan opent zich zodra de zuigers op- en neer gaan. M.a.w., als de motor loopt, is de kraan altijd open en wordt de toevoer gereguleerd door alleen de vlotternaald zelf.

Er kan "nooit" benzine via de carter beluchtingsslang in het luchtfilterhuis komen. Eerder wel via de carburarteurs terug naar buiten toe (of, naar binnen, zoals je zelf ook al gehad hebt).

Er hangt een druppel (benzine?) aan je koelrib. Normaal gesproken kan dat niet, tenzij je een extern lek hebt, op één van de toevoerslangen. Of via de o-ring tussen vlotterbak en carb-behuizing naar buiten toe. Het spruitstukrubber zou een vloeistofdichte verbinding moeten zijn.

De vraag is wannéér het mis gaat: onder het rijden of juist tijdens stilstand. Daarmee kun je mogelijk wel verder komen w.b. de oorzaak.

Zoals Pim zegt, alles schoon en droog maken. Controleer na een nacht stilstand. En controleer na een rit. In welk van die 2 situaties kom jij die nattigheid tegen?


Wat je kan doen: zet de carbs niet terug, maar leg ze los bovenop de inlaat spruitstukken. Sluit ze wel aan op de brandstofslangen. Zuig aan de vacuumslang zodat de kraan zich opent en knijp de slang vervolgens af met een griptangetje, zodat de kraan open blijft. En kijk wat of waar iets gebeurt..?


Of anders, je hebt 2 zoekgebieden: de carbs en de kraan. Probeer 1 van de 2 uit te sluiten om dat zoekgebied te focussen. Dus: weet zeker dat de benzinekraan correct werkt. Zet de carbs terug, sluit de vacuumslang op het blok aan maar laat de toevoerslang naar de carbs gewoon los hangen (nou ja, bakkie er onder). Laat de motor ronddraaien en stop steeds weer. Kijk of die afsluiting correct werkt.

Laat hem zo een nacht staan met een emmer onder de slang. Kijk je de volgende morgen hoe of wat?


« Laatst bewerkt op: 22 april 2018, 00:02 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #52 Gepost op: 22 april 2018, 00:35 »
De kraan kan wel nog via het vaccuumslangetje doorlaten direct hetinlaatkanaal in.

Offline Blommetje

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #53 Gepost op: 22 april 2018, 11:08 »
Nou, dank wederom voor het meedenken.

Nee, de carbs zijn NIET ultrasoon gereinigd. Ik heb ze zelf gepoetst. en ze OGEN echt brandschoon. Ook geen olieresidu her of der in de naden. Het luchtfilterhuis is dus wel goor.

Maar het blok (achterste cilinder) vanmorgen gepoetst en alles weer gemonteerd (Dat gaat wel steeds sneller...) en naar het tankstation gereden (was echt meer dan leeg..). Getankt, even laten draaien. Daarna naar huis.
2km totaal + 2 minuten stationair.

Resultaat;
- Loopt mooier stationair - reageert nu ook het schroefje (dat was dus t te lange boutje)
- Rijdt goed - zie nu nog geen druppels ontstaan in het luchtfilterhuis, maar knalt nog wel beetje (maar deed dit altijd wel)

Groter probleem is vermoedelijk dat ik weet waarom de achterste cilinder smerig is... Na de 2km was de rand van de koppakking nat. Niet zeikes, maar wel echt duidelijk te nat. Dus dat is wel de verklaring waarom deze zo vies was/wordt.

Dus, Fuck me... Althans, daar ga ik nu even vanuit.

Edit; Klepdekselpakking ?! : ???


« Laatst bewerkt op: 22 april 2018, 11:10 door Blommetje »
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Oldtimer

Re: Koning Winter heeft iets kapot gemaakt..
« Reactie #54 Gepost op: 23 april 2018, 13:45 »
Schoonmaken van de carb gaat echt alleen ultrasoon goed. Vooral de kleine kanaaltjes zijn vaak oorzaak van storingen.
Aan de buitenkant schoonmaken heeft alleen optische waarde.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.