Auteur Topic: Herman Methode op de TomTom: ervaringen...  (gelezen 4074 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Two Plugs

Herman Methode op de TomTom: ervaringen...
« Gepost op: 28 juni 2009, 13:43 »
Beste allemaal,

Met het risico dat dit onderwerp elders ook aan bod is gekomen, toch even hier kort mijn ervaringen met de Hermantrack op de TomTom (in dit geval een Rider 1 tijdens de grensrit).

Ik had al eerder eens een route gereden via de TomTom, maar dan een route uit OnRoute, dus met de max 48 waypoints. Maar wat is dit een gemak! Als je de route installeert via de handleiding op dit Forum, kan het gewoon niet fout gaan.

Na overleg met Ruud (gebruik je de Herman track nu op de 3D kaart, of op de overzichtskaart?) toch gebruik gemaakt van het standaard navigatiescherm.

Het enige (pietepeuterige...) minpuntje... De route geeft géén rijrichting aan. Dus bij vertrek altijd ff informeren welke kant je op moet!

Opvallend... als back-up bood Willem de Weert aan om met het BP roadbook voorop te rijden. Bij de eerste afslag ging het al fout: De POI-kruimeltjes lieten duidelijk het verloop van de route zien waar je de afslag op het BP roadbook makkelijk had kunnen missen (NB: afslag was door de begroeiing niet duidelijk). Mijn 'angst' dat je de route zou kunnen missen omdat de track immers niet zoals het navigatiescherm aangeeft dat je over een X aantal meters moet afslaan, was in één keer weg.

Nog een positief punt: De nauwkeurigheid van een navigatie apparaat (los van merk) staat en valt met de mate waarin je kaartmateriaal bijgewerkt is naar de meest recente versie. Zelfs dan kunnen er nog fouten in het 'systeem' zitten, maar met de POI route wordt dit opgelost:

In Duitsland kregen we een afslag naar een 'Klärwerk' (waterzuivering), vanaf de hoofdweg rechts, en vrijwel direct weer links een kleine secundaire weg op. Deze weg stond niet in mijn kaartmateriaal, maar de POI broodkruimels lieten zien dat ik hier zonder meer de route kon vervolgen.

Dit geld ook voor de plek waar we de grens met Duitsland overstaken (eigenlijk een 'illegale' grensovergang met een bordje 'doodlopende weg': ook deze weg ontbrak, maar de POI broodkruimels deden ook hier hun voortreffelijke werk.

Voor de rest... af en toe liggen de POI broodkruimels naast de weg maar dat kun je de uitzetter / GPS converteerder niet kwalijk nemen. Ook dat ligt nml aan het verschil van kaartmateriaal tussen bv TomTom en Garmin.

Het is een prima systeem die uitstekend werkt!

Wellicht kunnen we onder dit draadje verdere ervaringen onder TomTom gebruikers delen. Maar voor zover ik het (na één route) kan beoordelen... we hebben een prachtig nieuw systeem beschikbaar en mijn dank aan Herman en iedereen die hier aan mee heeft gewerkt (en nog aan werkt!) ontzettend bedankt!

Eindelijk kunnen we de snelheid, nauwkeurigheid en het bedieningsgemak van de TomTom combineren met het rijden van uitgebreide routes zonder vast te zitten aan de vermaledije 48 waypoints! Nu nog een tracklog kunnen maken (TomTom, leest u mee?) en de Rider wordt een volwaardig motornavigatie systeem!

Met dé Groningse Transalpclubbrul
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline RuuJan

Re: Herman Methode op de TomTom: ervaringen...
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2009, 20:24 »
Citaat
af en toe liggen de POI broodkruimels naast de weg

Ja, dat klopt. Voor een deel is dat ook mijn schuld, omdat ik met zo min mogelijk punten de route uitzet. Alleen de echte richtingsveranderingen geef ik aan met een punt. Een slingerweggetje wordt op die manier een rechte lijn in de route. De hermanizer vult dat weer aan met POI's maar die liggen op de lijn zoals ik hem getrokken had. Bij een echte tracklog heb je daar minder last van.
Die verschillen tussen kaartmateriaal zijn niet alleen tussen TT en Garmin, maar ook tussen de Topo-kaarten en de gewone. Waar het uiteindelijk om gaat, is natuurlijk dat de route goed te volgen is en dat is naar mijn idee wel gebleken.

Offline Two Plugs

Re: Herman Methode op de TomTom: ervaringen...
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2009, 07:46 »
Danny: wederom bedankt voor het meedenken!

Ruud: Grappig is echter dat op 'slingerweggetjes' de POI's keurig op de straat liggen (letterlijk en figuurlijk...  ;D ). Er waren twee (korte) stukjes rechte weg en slechts een 'Duitse' bocht waar de POI's wel in de richting maar in een rechte lijn naast de weg lagen. Maar zoals gesteld is dit totaal geen nadeel.

Of iemand moet zo slim proberen te zijn om de kruimels te volgen ipv de weg waarvoor ze bedoelt zijn... Wordt de route onbedoelt nog avontuurlijker van...  ;D

Het kan zelfs een verbetering zijn van het kaartmateriaal: op een gegeven moment passeren we een viaduct. Volgens de TomTom zou ik hier eerst de oprit-; en vervolgens de afrit moeten nemen  ???

De kruimeltjes lieten echter zien dat de rechtdoorgaande weg echt de juiste was!  ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180