Auteur Topic: Loopt stationair goed maar kan geen gas geven  (gelezen 1618 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Prince

Loopt stationair goed maar kan geen gas geven
« Gepost op: 07 maart 2018, 11:11 »
Advies gevraagd.

Motor start makkelijk en loopt stationair goed. Maar zodra je gas wilt geven houd die in en knalt die af en toe uit de uitlaat.
De motor heeft volgens de vorige eigenaar 2 jaar buiten gestaan.
Iemand bekend met deze problematiek ?
Ik heb 4 bougies gekocht en deze ga ik vandaag monteren.
Carburateur moet er eigenlijk even af en schoon gemaakt worden maar je kunt er zo moeilijk bij. Iemand een gouden tip?

Offline PimW

Re: Loopt stationair goed maar kan geen gas geven
« Reactie #1 Gepost op: 07 maart 2018, 11:41 »
Knallen in de uitlaat is vaak een teken van te weinig brandstof. Gezien dee lange periode van stilstand grote kans dat er sproeiers vervuild/verstopt zitten.
Niet zo gek ook na 2 jaar stilstand, de brandstof vergomd dan in de vlotterbakken.

Condensvorming kan natuurlijk ook, dan zit er misschien een bel water in de vlotterbakken die je bij het openen van het gas omhoog trekt. Je kunt het eens proberen na het aflaten van de vlotters, er zit een klein aftap schroefje op.

Als je specifieker info wilt hebben zul je ook iets meer in detail moeten treden.

Offline Prince

Re: Loopt stationair goed maar kan geen gas geven
« Reactie #2 Gepost op: 07 maart 2018, 11:56 »
Bedankt voor je reactie.

Ik heb de motor ook pas een paar dagen.
Ik heb de oude benzine die erin zat weg gegooid en nieuwe benzine in de motor gedaan. Hij loopt nu mooi stationair. Ik zal straks gelijk even je tip proberen om de vlotters leeg te laten lopen. Anders moet de carburateur eraf. Dit is alleen een klusje waar ik tegen op zie.
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2018, 12:38 door Prince »

Offline Oldtimer

Re: Loopt stationair goed maar kan geen gas geven
« Reactie #3 Gepost op: 07 maart 2018, 16:57 »
welkom hier

Als je in Dieren woont kun je elke 1e donderdag van de maand naar de stammtisch Oost.
Daar komen de oosterlingen bij elkaar voor een praatje pot.
Altijd wel tijd voor technische dingen.

hou het forum maar in de gaten
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Sandra

Re: Loopt stationair goed maar kan geen gas geven
« Reactie #4 Gepost op: 07 maart 2018, 19:19 »
Carburateur reiniger bij de benzine doen helpt vaak ook goed als een motor lang stil heeft gestaan. Het lost vergumming op en reinigt de carburateur. Let wel op dat je spul koopt voor carburateur en geen injectie. Je kunt het ook in een volle tank doen als je de motor bv in de winteŕ niet zou gebruiken. Succes!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline brings

Re: Loopt stationair goed maar kan geen gas geven
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2018, 09:29 »
Zonder de experts te willen tegenspreken zou ik bij jouw beschrijving als eerste aan onstekings problemen denken.
Bij lage cilinderdruk loopt hij goed, zodra je gas geeft en daarmee de druk verhoogt valt de vonk weg.
Maar goed, misschien is het probleem inmiddels opgelost en heb ik het bij het verkeerde eind.

Offline len_tour

Re: Loopt stationair goed maar kan geen gas geven
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2018, 16:24 »
Zonder de experts te willen tegenspreken zou ik bij jouw beschrijving als eerste aan onstekings problemen denken.
Bij lage cilinderdruk loopt hij goed, zodra je gas geeft en daarmee de druk verhoogt valt de vonk weg.
Maar goed, misschien is het probleem inmiddels opgelost en heb ik het bij het verkeerde eind.
En wat zou er dan met de ontsteking aan de hand zijn? Hoe beïnvloed de druk in de cilinder de ontlading  tussen de bougie-polen?
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline brings

Re: Loopt stationair goed maar kan geen gas geven
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2018, 18:47 »
De bougie vonk zoekt de weg van de minste weerstand.
Normaal gesproken is dat tussen de bougie polen.
Zodra je gas geeft en daarmee de cilindervulling en druk verhoogt kan het zijn dat de vonk niet meer tussen de polen overslaat maar bijvoorbeeld tussen de bougiekabel en een metalen deel van blok of frame vonkt.

Welke type Transalp is het exact? Valt bij gas geven 1 cilinder weg?   Heb je 1 voor 1 de bougie kabels van de cilinders losgehaald om te kijken welke cilinder het is??