Auteur Topic: Navigatie aansluiten  (gelezen 1470 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PaulTA

Navigatie aansluiten
« Gepost op: 08 maart 2018, 12:11 »
Hallo Alprijders, onlangs heb ik een TOMTOM Rider gekocht en de WayPoint  verkoper zei dat de meeste motorrijders de navigatie rechtstreeks aansluiten op de accu maar ik denk dat het is het beter om de navigatie via je contact aan te sluiten.
Stroom wil ik van het stadslicht halen.

Wat is jullie advies?

Groet Paul.



Offline Cas

Re: Navigatie aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart 2018, 12:28 »
Ik heb hem ook aangesloten op het stadslicht, werkt perfect. Let wel goed op de plus en de min anders gaat het fout.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Frank-M

Re: Navigatie aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 08 maart 2018, 12:33 »
Heb ik onlangs nog gedaan (voor een usb aansluiting).

De toptip van Oldtimer was> de rood/zwarte draad welke in de rode stekker zit onder het grijze kapje rechts naast de tellerset.

Ik heb daar rechtstreeks van afgetapt. Mocht je liever een relais willen gebruiken dan zou je deze kunnen pakken om je relais te schakelen en de voeding wel via de accu te laten lopen.

Offline robgoesdakar

Re: Navigatie aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2018, 14:06 »
Er zijn heel veel mogelijkheden voor het aansluiten van extra stroom bron(nen).

Voor alleen maar een navigatie kun je ook gebruik maken van de spanningsdraad die naar de remlichtschakelaar gaat.

Ervaring leert echter ook dat er al snel meer extra's gaan komen, en dan worden aansluitingen op andere onderdelen al snel 'druk'.

Voor de 600 heb ik laatst een leuk alternatief gevonden. Het is dan even wat knutselen, maar maakt het wel wat netter.

De 600 heeft de zekeringenbox naast het contacslot. Als je de zekeringenbox open maakt, soldeer je aan de geschakelde plus een plusdraad. Deze trek je naar voren naar een ruime plek waar je een extra zekeringen kastje monteert. Van daaruit trek je dan alle extra verbruikers als navigatie, (usb)oplader, handvat verwarming en wat je al niet nog meer weet te bedenken.
(Helaas was het niet nog niet gelukt om de juiste spullen te vinden om een extra zekering in de zekeringbox te monteren, dat zou nog mooier zijn.)
NOTE: groot verbruikers kunnen beter via een relais geschakeld worden en dan gebruik je de constructie voor het aansluiten van de schakelaar.

De 700 heeft onder het zadel een aantal loze aansluitingen onder het zadel zitten die je zou kunnen gebruiken.

Voor de 650 heb ik nog geen 'leuk' alternatief gevonden anders dan andere aansluitingen te gebruiken.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline James Bond

Re: Navigatie aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2018, 14:08 »
Ik heb de plusdraad in de zekeringenkast gedrukt, bij een zekering die spanning gaf als het contact aanstaat. Ff proberen. Oke, geen fraaie oplossing maar werkt prima en ook bedrijfzeker.
En in de draad naar de navi op het stuur zo'n kleine 'draadinbouwzekering' .
.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2018, 14:11 door James Bond »
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline PaulTA

Re: Navigatie aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2018, 12:03 »
Allemaal bedankt voor de tips. Ik ga van het weekend de schuur in om de TOMTOM aan te sluiten(niet rechtstreeks op de accu).

Groet Paul.

Offline Steffie

Re: Navigatie aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2018, 14:03 »
Hi Paul.
Is het misschien een idee om een 12V aansluiting in de kuipdelen weg te werken.
Dan de TomTom aansluiten via een 12V stekker.
Kun je aansluiting ook voor andere dingen gebruiken.
Tegenwoordig zijn deze stekkerdozen ook voorzien van USB aansluitingen.
Makkelijk voor de telefoon.

Steffie.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline Rinie1964

Re: Navigatie aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 20 april 2018, 15:22 »
Ik heb ook hiervoor een usb aansluiting gemaakt. Alleen voor de zekerheid een aparte draad vanaf de accu genomen, met een zekering van7 A vlak achter de plus 12V.

Offline len_tour

Re: Navigatie aansluiten
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2018, 22:00 »
Ik heb ook hiervoor een usb aansluiting gemaakt. Alleen voor de zekerheid een aparte draad vanaf de accu genomen, met een zekering van7 A vlak achter de plus 12V.
Hou er rekening mee dat een usb converter altijd een beetje stroom trekt. Ik heb er 1 met een schakelaar zodat hij de boel niet leeg trekt bij lang stilzeten. Ook rechtstreeks op de accu omdat ik ook wil kunnen laden wanneer het contact uit is. Camera's telefoon ed.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Rinie1964

Re: Navigatie aansluiten
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2018, 08:09 »
Ja klopt, ik heb er idd een schakelaar tussen gezet. Via Alibaba 1 besteld die geschikt is voor de motor.