Auteur Topic: Wiellager-spec - broodje aap..?  (gelezen 2214 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Wiellager-spec - broodje aap..?
« Gepost op: 16 maart 2018, 20:29 »
Ik was vanmiddag bij Brammer Maastricht voor een wiellagertje zoals je ze in onze motoren tegekomt.

Ik koop daar al sinds jaar en dag deze en andere lagers en keerringen. Maar vandaag was er iets nieuws. Ik vroeg om een 6203DDU kogellager. Ik kende deze specialist niet. Hij vroeg waar het voor was.

Hij meent dat ik een 6203DDUC3 nodig heb. Dit is datzelfde lagers als de DDU, maar met een fractie meer tolerantie (speling). Hij wist te vertellen dat deze lagers beter bestand zijn tegen trillingen en load-wisselingen.

Beats me....  ???


Ideeen hierover, iemand..?  ::)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Wiellager-spec - broodje aap..?
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2018, 21:34 »
Honda schrijft geen C3 voor dus waarom zou je daar van af wijken. En hoezo trillingen en loadwisselingen, die worden toch opgevangen door je schokdemper en je banden. Dan zou je ook kunnen gaan zeggen dat een C4 of C5 lager nog beter is want nog iets meer spelling dus dat vangt nog meer trillingen op. BS
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Wiellager-spec - broodje aap..?
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2018, 21:51 »

Honda schrijft geen C3 voor dus waarom zou je daar van af wijken. En hoezo trillingen en loadwisselingen, die worden toch opgevangen door je schokdemper en je banden. Dan zou je ook kunnen gaan zeggen dat een C4 of C5 lager nog beter is want nog iets meer spelling dus dat vangt nog meer trillingen op. BS

Nou ja, Honda schrijft ook geen conische kegellagers voor in het balhoofd voor, en toch doen we dat ook omdat ze beter geschikt (zouden) zijn tegen loadwisselingen (zgn. 'inslaan').

Balhoofdlagers slaan, ondanks de vering, demping en banden, ook gewoon in, dus die stelling is maar ten dele waar.

Ik weet niet of er ook nog C4 of 5 lagers bestaan. En of die daarmee dan een nog grotere speling zouden hebben..?

Ik kan die vent zijn verhaal niet direkt verifieren, maar in de aandrijftechniek is er voor ieder asje een ander lagertje bedacht. Dus ik wilde het niet zomaar als BS van de hand wijzen.


Maar, ongeacht welke motordealer-site je Googled, ze bieden DDU's aan zonder verdere extra specificatie.


« Laatst bewerkt op: 16 maart 2018, 21:53 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Qwerc

Re: Wiellager-spec - broodje aap..?
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2018, 21:52 »
Lijkt mij een beetje vreemd verhaal. Meer radiale speling zou beter zijn.
Mijn gevoel zegt juist van niet.  Als je zo door redeneert dan nog meer speling, zou dat dan nog beter zijn?
Persoonlijk zou ik dit advies niet opvolgen!

Offline xrvtuur

Re: Wiellager-spec - broodje aap..?
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2018, 22:22 »
Maar een balhoofdlager staat veel meer stil en slaat daarom ook meer in, de inslag is ook nooit links of rechts. En ja er is ook C4 en C5. Ik weet niet hoelang jij met je wiellagers doet, rij je tot ze kapot zijn of vervang je preventief. Je zou een C3 kunnen testen, al weet ik eigenlijk niet met welk doel want het voor geschreven lager gaat ook best lang mee.
Varadero SD02  2004

Offline robgoesdakar

Re: Wiellager-spec - broodje aap..?
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2018, 09:26 »
Volgens mij staan de coderingen c3/c4 e.d. inderdaad voor de speling die het lager heeft.

Deze verschillen in speling is gedaan omdat het materiaal warm zal worden, en dit uitzetting tot gevolg heeft. Die uitzetting moet opgevangen worden door de speling die er dus (koud) in zit.

Net zoiets als klepspeling denk ik dan.....

Balhoofdlagers zullen weinig warmte ontwikkeling hebben omdat ze niet continue draaien.
Wiellagers draaien (tijdens het rijden ... duh...) continue en zullen dus wrijving, en dus warmte ontwikkeling ondervinden.

EDIT: ff een linkje, http://www.machinedesign.com/mechanical-drives/understanding-bearing-internal-clearance
Maar zelf nog even geen tijd om het helemaal door te lezen
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2018, 09:30 door robgoesdakar »
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: Wiellager-spec - broodje aap..?
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2018, 12:06 »
Lagerspeling word gekozen icm de omliggende hardware om tot een gewenste voorspanning te komen na montage. De lagerpassing vervormt het lager waardoor de internal clearance verandert.

Zonder kennis van de passingen kun je niet zondermeer voor een andere clearance kiezen, in elka geval ga je met een C3 lager rondrijden met minder voorspanning op de kogels. Als gevolg neemt de druk onder elke kogel toe en in het algemeen zal de slijtage toenemen.
Tenzij je in eerste instantie een te kleine voorspanning had waardoor de druk in het lagermateriaal icm de belasting te groot word.

''Specialist'' klinkt meer als een dozenschuiver.

Denk niet dat je zo geen conclusie kunt trekken. Ik heb bij gebrek aan normale lagers ook wel C3 gemonteerd maar had het idee dat ze minder lang meegingen.

Offline Brombeer

Re: Wiellager-spec - broodje aap..?
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2018, 18:26 »

Nou ja, om iemand nou gelijk als dozenschuiver weg te zetten. Jouw argument is vooralsnog ook maar slechts jouw mening.

Bovendien zorgen 'dozenschuivers' er wel mooi voor dat jij je pak melk bij de super uit het schap kunt pakken.


Ik zal es verder navraag doen hierover  ::)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Wiellager-spec - broodje aap..?
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2018, 19:09 »
Mijn mening is niet meer dan dat ik vind dat het te makkeijk is om te zeggen neem een C3 zonder de verdere constructie te kennen. Schijnbaar heeft hij jou ook niet kunnen overtuigen anders had je nu een set C3 in je naven?

Gebaseerd op oa:

http://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/principles/bearing-selection-process/bearing-execution/internal-clearance-preload/index.html



Wat enigszins strookt met mijn ervaring, kortere levensduur.

Offline Waffie

Re: Wiellager-spec - broodje aap..?
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2018, 19:54 »
Ik vrees dat we hier niet uit zullen komen omdat we niet de exacte berekeningen kennen waarop de keuze voor een standaard lager is berekend,
Honda heeft een wielfabrikant gekozen maar ik zou kunnen begrijpen dat dit vanuit technisch oogpunt niet altijd een betere keus is . maar vooral een kwestie van prijs
De naaf werd immers bij DID gemaakt en zij hebben dus die keuze bepaald.
we weten enkel het lager nummer en dat  het standaard is.

en nu komen we bij de lagerboer die heel veel verstand heeft van lagers en hun specs
En misschien is deze techneut wel van zo'n hoog niveau dat hij vanuit deze ervaring brombeer een advies heeft gegeven
Dit advies  is geheel vrij van gedachten aan prijs en dus enkel gebaseerd op inzetbaarheid.

de meeste lagers gaan stuk door vervuiling (remstof) dus het is maar de vraag of een c2 of zelfs c3 hier enige invloed op heeft
Ik zelf denk het niet
De praktijk test geeft uitsluitsel

ik zelf heb ook een ervaring gehad met een machine die vaak stuk ging (pneumatisch probleem) en de firma hercules (gespecialiseerd bedrijf in afdichtingen) mij hierop wees en dit met hun advies perfect op wisten te lossen.
En tot op heden wilt de fabrikant daar nog steeds niet aan .
Immers het advies van de fabrikant is bindend tav van garantie claims
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: Wiellager-spec - broodje aap..?
« Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2018, 20:11 »
Uit een SKF handboek , het onderste stukje tekst lijkt me niet van toepassing op onze brommers.
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: Wiellager-spec - broodje aap..?
« Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2018, 20:19 »
beetje gedateerd skf boek, (1992) maar als het je interesse heeft brom dan moet je even een adres mailen dan stuur ik het naar je toe
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Wiellager-spec - broodje aap..?
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2018, 20:50 »

Nee Tuur, dank je, is op zich wel goed zo. Het is op zich wel een aardig verhaal zo.

Iedereen zegt hier zinvolle dingen op. Waffie verwoord feilloos de overweging die leidde tot mijn twijfel en daarom hier ook jullie mening te vragen.

Mooi stukje lagerweetjes, Pim! Helder en logisch ook. Afgezien van of de medewerker zijn advies meer of minder zinvol kan zijn, feit is dat je rustig kan vaststellen dat alle Honda-typen die wij hier rijden, zijn en steeds weer toegerust met standaard tolerantie lagers. Ook omdat ze aannemelijkerwijs binnen een standaard toepassing vallen, waarbij er geen bijzondere voorwaarden zullen zijn (neem ik aan ;)).

De door Honda voorgeschreven lagertypen geven over het algemeen geen problemen en gaan lang mee, dus is er in ieder geval vanuit die optiek geen reden om daar vanaf te wijken.


Dank voor jullie reacties!


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Wiellager-spec - broodje aap..?
« Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2018, 20:33 »

Ik ben vandaag toch even verhaal wezen halen.

Daar stond gelukkig weer de gangbare dozenschuiver die er al 18 jaar staat  ;D.

Maar, hij beaamde dat. Heeft ze o.a. in zijn quad gezet. Hij verzekerde i.i.g. dat een dergelijk lager monteren geen vervroegde slijtage op zal leveren of meer risico op zou leveren op falen. NSK en SKF zijn natuurlijk ook geen lagertjes van AlieExpress.


Het is dus een beetje verhaal van persoonlijk inzicht en ervaring. Ik monteer toch ook een conisch kegellager in het balhoofd. Maar, er is verder geen reden van de Honda-spec af te wijken.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Wiellager-spec - broodje aap..?
« Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2018, 08:15 »
Daar waar  theorie, vakkennis en ervaring samenkomen ontstaan vaak mooie dingen die perfect werken.

 ;)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl