Auteur Topic: Voorrem zit vast  (gelezen 1905 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ajad

Voorrem zit vast
« Gepost op: 18 maart 2018, 19:16 »
Een toevalsbevinding toen ik mijn ketting ging vervangen en de remblokken wilde schoonmaken...

De voorrem van mijn transalp (600v, 1990) lijkt vast te zitten. Ik kreeg hem er al met pijn en moeite vanaf, maar het lijkt erop dat ik de druk wel op kan voeren door de rem in te drukken, maar daarna komt hij niet meer terug. Ik heb de cilinders net van buitenaf schoon gemaakt maar dat loste het probleem niet op. Ik kan ze manueel ook niet voldoende terug drukken om het remapparaat in zijn geheel nog terug te kunnen plaatsen op de remschijf. Wat zou er aan de hand kunnen zijn en hoe los ik het op?


Offline Waffie

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2018, 19:36 »
de remzuiger komt niet los door interne vervuiling en of beschadiging van de afdichtingen in de remklauw.
De oplossing zit in het feit deze geheel te demonteren ( zuigers eruit) de afdichtingen te verwijderen en de groeven schoon te maken en weer in omgekeerde volgorde te monteren waarbij  beschadigde delen vervangen moeten worden (meestal de afdichtingen)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Ajad

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2018, 20:09 »
Kan ik de zuigers er zo uithalen of moet ik dan eerst alle remvloeistof er uit laten lopen? Red ik dat ook zonder speciale tang of moet ik die halen/hiervoor naar de garage gaan?

Offline Brombeer

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2018, 20:30 »

Neenee geen tangen. Je mag de zuigers niet beschadigen. Doe beter latex handschoentjes aan, want remvloeistof is rommel. En pak er teiltje bij om gelekte remvloeistof op te vangen.

Is een truukje voor: duw met de remhendel de zuigers eruit. Meestal komt er maar één uit, degene die het minst vast zit. Voorkom dat deze eruit valt, want dan heb je geen druk meer en krijg je de andere er niet meer uit. Blokkeer die eerste in de klauw met een houtje of een dingetje of weet ik wat. Pakweg 8mm dik.

Als je dan daarna doorgaat, komt die andere er ook uit.

Met fijne scotchbrite o.i.d. kun je eventuele corrosie van de zuigers af poetsen, i.i.g. geen schuurpapier. Met zo'n klein horlogemakers schroevendraaiertje kun je voorzichtig de stofring en de cup eruit wippen. Meestal zit er vuil en corrosie in dat groefje van de stofring (die kleine). Sommige mensen dremelen dat groefje schoon, ik krab het er voorzichtig uit met een krom schroevendraaiertje. Doe het in elk geval met beleid.


Easypeasy  :)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Sandor

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2018, 20:54 »
Het makkelijkste gaat het zoals brombeer beschrijft.
Als je bij de eerste remklauw de cups er bijna uit hebt, dan de andere niet vergeten. Deze op dezelfde manier.
Als er ook maar 1 cup van de vier eruit is, krijg je de andere er niet meer uit. (druk is weg).
Als alles schoon is met nieuwe rubbers, kun je ze de volgende keer met een klein stootje lucht uit een compressor, ze er makkelijk uit krijgen.
Succes!
Neenee geen tangen. Je mag de zuigers niet beschadigen. Doe beter latex handschoentjes aan, want remvloeistof is rommel. En pak er teiltje bij om gelekte remvloeistof op te vangen.

Is een truukje voor: duw met de remhendel de zuigers eruit. Meestal komt er maar één uit, degene die het minst vast zit. Voorkom dat deze eruit valt, want dan heb je geen druk meer en krijg je de andere er niet meer uit. Blokkeer die eerste in de klauw met een houtje of een dingetje of weet ik wat. Pakweg 8mm dik.

Als je dan daarna doorgaat, komt die andere er ook uit.

Met fijne scotchbrite o.i.d. kun je eventuele corrosie van de zuigers af poetsen, i.i.g. geen schuurpapier. Met zo'n klein horlogemakers schroevendraaiertje kun je voorzichtig de stofring en de cup eruit wippen. Meestal zit er vuil en corrosie in dat groefje van de stofring (die kleine). Sommige mensen dremelen dat groefje schoon, ik krab het er voorzichtig uit met een krom schroevendraaiertje. Doe het in elk geval met beleid.


Easypeasy  :)



Xl600 PD10 '98

Offline Ajad

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2018, 20:55 »
Super, ik ga het morgen oplossen! Bedankt. Heerlijk een forum als dit, lang leve internet en de luxe van gedeelde kennis :)

Offline Brombeer

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2018, 21:01 »

Oh en remvloeistof bijt o.a. in lak.

Bij bijvullen van bijv. reservoir als je gaat ontluchten, dek er omheen goed af met een doek.

Remvloeistof neutraliseert simpel in water, dus hou een teiltje (lauw) water bij de hand, om toch ongewenst morsen direkt weg te spoelen.


Je mag bijvullen met DOT4 of 5.1


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2018, 10:07 »
En de enige tang die je zou mogen gebruiken is een remzuigertang.......

http://wiki.transalpclub.nl/images/b/b3/Remrevisie-24.jpg
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline TransAlpGhost

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2018, 20:17 »
pssst, het mag niet en zo maar een metalen vlinder hollewandplug kun je op maat knippen en in de groef klemmen je hebt er vaak wel meer dan 1 nodig  dus de tang van Rob is het beste stuk gereedschap  ::)
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline EDxrv

« Laatst bewerkt op: 19 maart 2018, 22:28 door EDxrv »

Offline Brombeer

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2018, 00:46 »

Mooie How-To!

Misschien kunnen we aan TS op MF vragen of we hem voor ons hier zou mogen kopieren? (dus niet linken).


Goeie Find, Ed. Toppertje :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2018, 08:11 »
Het juiste gereedschap.. okee de zuigertang maar er is natuurlijk mee

zoals
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2018, 11:06 »
Hé, wat een mooi stukje gereedschap van MotionPro  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2018, 11:34 »

Dat gaat toch niet lukken met dat tooltje van Motion Pro?

Komt die zelf niet klem te zitten tussen de klauw...?  ::)

Dat kistje geloof ik wel, maar om nou zo'n hele set in huis te halen voor 2 maten (V/A) remzuiger..?

Prima schuurtjes alternatief toch, die MF-How-To!


Maar, zeker wel eensch, gebruik zoveel mogelijk het juiste gereedschap en/of techniek.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2018, 12:22 »
Goed gezien Brommie.
Ik kan me voorstellen dat je hem er een klein stukje uit krijgt, maar zeker niet helemaal.
Als de remblokken erg versleten zijn krijg je hem er niet eens tussen lijkt me.
Het zou een betere tool zijn als je de expansie van de grijper rechtstandig zou kunnen bedienen, zeg maar in het verlengde van de grijper.
Met een dwarsboompje eraan gaat het dan wel lukken.
mss iets voor onze pimmie om te fabrieken. ??? :'(
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2018, 12:58 »
het motion pro tooltje werkt wel echter je maakt het begin door de zuigers er zover mogelijk uit te drukken.
de klemming van het tooltje valt in de zuiger en is diep genoeg om buiten de remklauw zelf gedraaid te kunnen worden.
Daar komt bij dat ook veel remklauwen (zoals die bij een varadero) gedeeld kunnen worden(3 bouten verwijderen uit de body)

soms zit er een rand aan de binnenzijde van de zuiger en dan werkt een slagtrekker voor binnen lagers

en als het om wat voor reden niet gaat... heb je altijd nog de kennis en hulp van het transalp techno dream team
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #16 Gepost op: 20 maart 2018, 15:16 »
Citaat
hulp van het transalp techno dream team

Wis nie dah je kwaod wer
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline DPC

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2018, 12:44 »
en als het om wat voor reden niet gaat... heb je altijd nog de kennis en hulp van het transalp techno dream team

En geloof mij maar, dit werkt het beste, er zit altijd wel wat tegen.
Nieuwe rubbers moeten er sowieso in. Nu zaten bij mij verkeerde rubbers in de verpakking en sta je thuis te klooien is je dag aardig verziekt en kan je je spullen weer opbergen en andere rubbers bestellen.
Ik stond nu fijn binnen te sleutelen (in mijn geval afdeling Sprundel) en dankzij het voorraadbeheer van Ad binnen twee minuten de juiste rubbers.
Plus de juiste tang, het advies en de hulp, koffie en gezelligheid.

Het is even rijden maar de rest van de dag kan niet meer stuk.
Heeft mij een aardige depressie bespaard  ;D
XRV750 '01 Zwart
K75RT '95 Classic Black
R65 '81 Zwart

Offline Waffie

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #18 Gepost op: 31 maart 2018, 21:58 »
wat voelt dat toch lekker. ::)
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2018, 22:05 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline dropken

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #19 Gepost op: 01 april 2018, 10:30 »
Ere wie ere toekomt

Offline luwe

Re: Voorrem zit vast
« Reactie #20 Gepost op: 01 april 2018, 12:01 »
Sprundel in Elburg zorgen ze ook nog voor de luns   >:D